Prachtige auto!
Gefeliciteerd. Heel veel mooie kms gewenst met het dak open.
Laatste tip/vraag: Kijk je of de nokkenasmagneten vervangen zijn (c.q. doe dit z.s.m..)?
Na de balansas is dat nml. nog de enige "known bug" die de pret behoorlijk kan verzieken.
Upgrade slk r170 naar r171
Is bij die nokkenasmagneten ook nog de modificatie nodig, net als bij de M271?
Bij mij (M271 dus) zijn ze 1x vervangen, toen toch weer gaan lekken en ik meen begin dit jaar weer nieuwe + modificatie er achter.
Bij mij (M271 dus) zijn ze 1x vervangen, toen toch weer gaan lekken en ik meen begin dit jaar weer nieuwe + modificatie er achter.
Fans van Benz - S204 C200K Avantgarde '09
Dank!!
Ik ga het checken. Heb in ieder geval nog geen spoortje olie gevonden. Zien die magneten er het zelfde uit als bij de R170? Ik heb wel zwart plastic onderdelen gezien waarvan ik dacht dat het de magneten waren.
En de modificatie, is dat de oliestopkabel net als bij de R170?
Ik zal ook nog in de onderhoudshistorie neuzen.
To be continued….
Ik ga het checken. Heb in ieder geval nog geen spoortje olie gevonden. Zien die magneten er het zelfde uit als bij de R170? Ik heb wel zwart plastic onderdelen gezien waarvan ik dacht dat het de magneten waren.
En de modificatie, is dat de oliestopkabel net als bij de R170?
Ik zal ook nog in de onderhoudshistorie neuzen.
To be continued….
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8145
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Ik heb destijds wat aantekeningen bewaard (was van plan er ooit een "How to" van te maken), en heb destijds op mijn R171 SLK350 (met dus het M272 motorblok) uit 2004 gebruikt:
Je hebt in ieder geval dit gereedschap nodig:
Let op: Bovenstaande onderdelen zijn voor het M272 blok (dus de V6-benzinemotoren met typeaanduidingen "280" en "350").
Als je dit klusje zelf doet: Ga naar het magazijn van je Mercedes-Benz dealer en bestel alle onderdelen op chassisnummer; dan weet je zeker dat ze passen.
Hier een aardig filmpje, waarbij je ziet hoe de nokkenasmagneten worden vervangen bij een M272: Hier een filmpje voor de M271:
- 4x oliestopkabels: A271 150 6933 (ca. €35/stuk incl BTW);
- 4x nokkenasmagneten (indien 1 of meer stekkers wat olie hebben): A272 051 0177 (ca. €25/stuk incl. BTW);
- 4x Pakking/afdichting/O-ring: A019 997 37 45 (ca. €2,50/stuk incl. BTW);
- 1x Pakking/afdichting/O-ring: A000 466 18 80 (ca. €2,50/stuk incl. BTW).
Je hebt in ieder geval dit gereedschap nodig:
- Torx E8 dop;
- Torx T25 en T35 bitjes (en wellicht T45, weet ik niet meer zeker).
Let op: Bovenstaande onderdelen zijn voor het M272 blok (dus de V6-benzinemotoren met typeaanduidingen "280" en "350").
Als je dit klusje zelf doet: Ga naar het magazijn van je Mercedes-Benz dealer en bestel alle onderdelen op chassisnummer; dan weet je zeker dat ze passen.
Hier een aardig filmpje, waarbij je ziet hoe de nokkenasmagneten worden vervangen bij een M272: Hier een filmpje voor de M271:
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8145
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Beste Taco,
Ik geef je gelijk. Ik ben zelf wellicht iets te kritisch, en wil dat alles perfect is (en heb dus de magneten vervangen).
Omdat ik niet 1-2-3 het geld kan neerleggen voor een andere auto in geval van total loss ben ik zo neurotisch geweest om ook nog eens de oliestopkabels te plaatsen.
Het hele idee van die oliestopkabels is als volgt: In de af-fabriek installatie zou een olielekkage van de nokkenasmagneten ertoe leiden dat de gelekt olie via een capilairwerking wordt opgezogen in de standaardkabels. Die olie zuigt vervolgens naar het motormanagement, en dan gaat de boel kapot.
De oliestopkabels zijn zó ontworpen dat ze de lekkende olie tegen zullen houden.
Ik heb geen idee wat er vervolgens gebeurt bij een lekkende nokkenasmagneet... ik vermoed dat de gelekte olie zich in eerste instantie ophoopt in de stekkerbehuizing van de oliestopkabel, en dan is maar de vraag wat dat doet met de elektrische contactjes.
Maar goed, als je nu geen lekkages ziet dan geef ik je gelijk dat je alleen de preventieve oliestopkabeltjes monteert.
Ik geef je gelijk. Ik ben zelf wellicht iets te kritisch, en wil dat alles perfect is (en heb dus de magneten vervangen).
Omdat ik niet 1-2-3 het geld kan neerleggen voor een andere auto in geval van total loss ben ik zo neurotisch geweest om ook nog eens de oliestopkabels te plaatsen.
Het hele idee van die oliestopkabels is als volgt: In de af-fabriek installatie zou een olielekkage van de nokkenasmagneten ertoe leiden dat de gelekt olie via een capilairwerking wordt opgezogen in de standaardkabels. Die olie zuigt vervolgens naar het motormanagement, en dan gaat de boel kapot.
De oliestopkabels zijn zó ontworpen dat ze de lekkende olie tegen zullen houden.
Ik heb geen idee wat er vervolgens gebeurt bij een lekkende nokkenasmagneet... ik vermoed dat de gelekte olie zich in eerste instantie ophoopt in de stekkerbehuizing van de oliestopkabel, en dan is maar de vraag wat dat doet met de elektrische contactjes.
Maar goed, als je nu geen lekkages ziet dan geef ik je gelijk dat je alleen de preventieve oliestopkabeltjes monteert.
-
- Berichten: 364
- Lid geworden op: 03 sep 2015 22:26
- Mercedes-Benz: Mercedes-Benz: S213 E400 4-matic; ex S205 C400 4-matic; ex SLK 350; ex SLK 230
Gefeliciteerd met deze prachtige wagen. Met, wat mij betreft, de mooiste velgen voor dit model
Ik dacht eerst nog, dat het onze oude SLK was:
https://www.mercedesforum.nl/forum/view ... 04#p720304
Ik dacht eerst nog, dat het onze oude SLK was:
https://www.mercedesforum.nl/forum/view ... 04#p720304
Ik zou het zoals Arjan zegt idd wel doen. Ook die gemodificeerde nokkenasmagneten kunnen gaan lekken weet ik, dus better safe ...
Fans van Benz - S204 C200K Avantgarde '09
Ik had het zelfde euvel met mijn slk 230. Ook daar was het lekken van de magneten een bekende kwaal. Ik heb daar een nieuwe magneet geplaatst en een stopkabel. Puur om doorlekken naar de computer te voorkomen. Maar de nieuwe magneet ging op termijn toch weer lekken.
Het vernieuwen van de magneten is mi zinloos zolang er niets lekt en wanneer de oliestopkabels er al op zitten. Je koopt er alleen wat tijd mee. Ook de nieuwe exeplaren gaan op termijn lekken. Volgens mij is het slimmer om ze geregeld te controleren en vervangen wanneer ze gaan lekken.
Of zijn de nieuwe magneten voor de r171 wel bullit proof? Gemodificeerd zeg maar?
Het vernieuwen van de magneten is mi zinloos zolang er niets lekt en wanneer de oliestopkabels er al op zitten. Je koopt er alleen wat tijd mee. Ook de nieuwe exeplaren gaan op termijn lekken. Volgens mij is het slimmer om ze geregeld te controleren en vervangen wanneer ze gaan lekken.
Of zijn de nieuwe magneten voor de r171 wel bullit proof? Gemodificeerd zeg maar?
Dank!
Ben er ook super blij mee. Ik moest eerst wennen want ik was echt gek van mijn slk 230. Zulke mooie lijnen.
Maar ik ben alweer helemaal gek van deze 350.
Zag alleen dat mijn temperatuurmeter bij koude motor start vanaf 120 graden. OBDII leest echter de correcte waarde dus de sensor is goed.
Is de digitale temperatuur “meter” ook te calibreren/ resetten?
Ben er ook super blij mee. Ik moest eerst wennen want ik was echt gek van mijn slk 230. Zulke mooie lijnen.
Maar ik ben alweer helemaal gek van deze 350.
Zag alleen dat mijn temperatuurmeter bij koude motor start vanaf 120 graden. OBDII leest echter de correcte waarde dus de sensor is goed.
Is de digitale temperatuur “meter” ook te calibreren/ resetten?