Hoeveel kan je rijden zonder hoge kosten te hoeven maken?

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
Headhunter07
Berichten: 1361
Lid geworden op: 19 aug 2015 16:19
Mercedes-Benz: G500

13 jan 2021 09:58

gfgf schreef: 13 jan 2021 09:30 Was voor mij de reden om niet verder te kijken naar een (diesel)hybride. Of je iets aan die accu hebt is niet zo belangrijk (geruisloos de garage in- en uitrijden misschien) maar als daardoor op een gegeven moment de hele auto ermee stopt heb je wel een probleem. Er was niets te vinden dat die ongerustheid wegnam.

Dus ik zou zeker goed nagaan hoe het zit qua accu als je nog een paar jaar met de auto wil doen en aan een beetje restwaarde hecht.
Een c klasse zonder hybride accu rijdt veel fijner in bochten en op rotonde’s. Die accu zit zowel te hoog als achterin.
Een c350e is een soort Amerikaan. Stuur moet eerst recht staan en dan kan je fors gas geven.

We hebben een E220d als leenauto gehad en die voelde lichtvoetiger aan dan onze c350. Dat viel meteen op na 10 minuten rijden. Een bocht hier in de buurt waar je met de c350 bij 60 km/h al een beetje het gevoel kreeg dat Max Verstappen het niet beter kon nam je met de E veel gemakkelijker en net zo snel ( niet veel harder geprobeerd want leenauto).
Gebruikersavatar
Joostb
Berichten: 149
Lid geworden op: 11 mei 2020 09:02
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
Locatie: Twente

13 jan 2021 10:14

Tenzij je vrijwel alleen elektrisch rijd en de electra kosten op de zaak hebt staan. Maar ja kleine stukjes en een auto met een berg opties, wat heb je er dan aan?
Op korte stukken kun je volledig EV rijden, maar ook op langere stukken kan zo'n auto erg zuinig zijn (voor een auto met 280PK).

In mijn geval;
mijn vrouw heeft een leaseauto, die is te klein voor een gezin als we op vakantie gaan of iets. We kunnen daar 90% van de ritjes mee uit de voeten. Op het moment dat mijn vrouw die auto nodig heeft voor haar werk dan gebruik ik de benz. Die korte ritjes gaan vrijwel allemaal volledig EV. paar keer per jaar ga ik naar schiphol voor werk, 360 km retour (nu door corona even niet), vakanties, weekendjes weg (ivm ruimte), verre familiebezoek (ivm comfort). Dan word de benz gepakt en word op benzine gereden. zonder te laden en normaal rustig rijden rijk ik dan nog ongeveer 1 op 15. Doordat er weinig lange ritjes zijn rij ik nu zo'n 1 op 30, maar dat gaat straks wel weer stijgen denk ik. 1 op 18 moet ik gemiddeld wel halen.

Hiervoor had ik een Renault Laguna 2.0 Turbo (205 PK). Die reed 1 op 10, en was duurder in wegenbelasting. In dat opzicht is in ons geval de mercedes gewoon goedkoop rijden.

Ik rij zo'n 10.000 per jaar; heel grofweg;
C350: wegenbelasting 133 per kwartaal = 532 euro per jaar + brandstof (1 op 18 = 888 = totaal 1420
C300: wegenbelasting 219 per kwartaal = 876 euro per jaar + brandstof (1 op 11) = 1554 = totaal 2430

Daar komt elektrakosten nog bij, ik heb een huis waar al zonnepanelen op lagen en nu enorme over capaciteit, kan op het werk gratis laden.

grofweg kan ik in mijn geval zeggen da het zo'n 1000 euro per jaar scheelt. niet denderend, maar wel mooi meegenomen.

Los van het financiële, wat voor mij persoonlijk meer een leuke bijkomstigheid is:
is dan een C350e niet alleen veel meer pk en nog meer koppel heeft, ze zijn doorgaans veel beter uitgerust dan 'normale' benzen. Ik kan nu in deze dagen heerlijk genieten van een voorverwarmde auto en in de zomer van een gekoelde auto 8-) Om maar iets te noemen. Ander voordeel is dat door het enorme aanbod nu dat ze veel goedkoper zijn dan bv een C300, daar pak je ook al zo een paar duizend op. Een C350e viel wel in het budget wat ik max wilde uitgeven. Een goed uitgeruste C200 of C300 zeker niet.


het is dus heel erg situatie afhankelijk en wat je wil. trekhaak op een estate is een dingetje. Ook neemt de accu wat ruimte in beslag in de kofferbak, je voelt dat het ee zware auto is, zeker geen gooi en smijt auto. En als je echt goedkoop wil rijden dan moet je je afvragen of je niet beter een Dacia moet kopen :P Of je nu een C300 of C350e koopt, het zijn gewoon complexe auto's en het nodige onderhoud nodig hebben. goedkoop rijden als hoofdmotief lijkt mij geen goed uitgangspunt voor een C350e
Mercedes-Benz C350e Estate (2015)
gnoe
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 dec 2020 13:04
Mercedes-Benz: C350e - Limousine
Locatie: Groene Hart

13 jan 2021 11:57

Er gaan ook een boel doemverhalen rond over de hybride techniek en inderdaad zijn er ook genoeg dure issues met brandstofmotoren (non-hybrides).
Natuurlijk zitten in een C350e beide technieken en daardoor wat hogere kans op problemen, maar dat risico durf ik wel te nemen. Je krijgt er ook veel voor terug in luxe, power etc.

Vergeet ook niet dat de hybride (even los van het thuisladen en puur elektrisch rijden) altijd kan regenereren. Als je dus behoudend rijdt zal het verbruik niet hoger zijn dan een non-hybride versie. Verleiding is uiteraard wel groot om die 280pk aan te spreken, maar daar ben je zelf bij.

@TS: ik heb net na alle overwegingen een C350e aangeschaft, zie in dit topic mijn vragen, antwoorden en afwegingen die ik heb gemaakt. Ik heb wel het accupakket even laten nakijken om meer zekerheid te krijgen.
Gebruikersavatar
René SLK230
Donateur
Berichten: 8573
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, Peugeot 306 cabriolet bj 2000, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

13 jan 2021 12:28

En hoe was dat batterijpakket er aan toe na 5 jaar en 1xx.000 km?
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings



Logboek W114 280 /8 M110 bj 1972 “Frits”
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 18459
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: W169 A200 Elegance, Audi A6 4.2 quattro (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320 en S320cdi, W210 E430, S210 E430, W168 A160)
Locatie: Papendrecht

13 jan 2021 12:36

gnoe schreef: 13 jan 2021 11:57 Als je dus behoudend rijdt zal het verbruik niet hoger zijn dan een non-hybride versie. Verleiding is uiteraard wel groot om die 280pk aan te spreken, maar daar ben je zelf bij.
Niet helemaal aangezien dat accupakket voor een hoger eigen gewicht zorgt.
Logboek E320 cdi en A200.
gnoe
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 dec 2020 13:04
Mercedes-Benz: C350e - Limousine
Locatie: Groene Hart

13 jan 2021 13:11

Capaciteit was 80% bij een km stand tegen de 100k.
@plorie, dat extra gewicht en regeneratievoordeel zullen ongeveer tegen elkaar opwegen.
McDaddy
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 dec 2020 11:46
Mercedes-Benz: Mercedes GLB200d

13 jan 2021 13:17

Een Mercedes kan dat zeker. Al mijn auto's gaan hier buiten op 3 à 4 jaar en hebben dan meestal tussen de 155000 en 185000km. En die geraakten nog vlot verkocht en dat waren dan Citroëns. Vorige was een Tiguan met 177500km.

Mijn vader had ooit een 300E waarbij op 488000km de koppakking het begeven had. Wel meteen export naar Zaire :-)
gica
Donateur
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 dec 2009 22:03

13 jan 2021 21:49

Ik heb ervoor gekozen om een C350e uit Duitsland te (laten) halen ondanks het toch redelijk grote aanbod in NL. Voornaamste reden is de km stand. Heb nu een 2017 model met 43000 km en behoorlijk dik in de opties. Gekocht bij Kunzmann met 2 jaar jonge ster garantie.
Uiteraard blijft het een gok met een auto waar zoveel opties op zitten, kan allemaal ook weer stuk. Doe normaal het meeste onderhoud zelf maar zal met deze auto netjes zijn beurtjes bij de dealer doen.
Het is geen race-auto, was ik ook niet naar op zoek maar met een koppel van 600 NM is het werkelijk fantastisch cruisen.
De auto heeft tot nu toe de helft van zijn km's elektrisch gereden dus de vorige eigenaar heeft hem gebruikt waarvoor hij gemaakt is. Dat zal ook bij ons het geval zijn omdat wij hier maximaal zo'n 24 km rijden, meer kan wel maar dan moeten we rondjes gaan rijden. (lekker cryptisch)
Ik verwacht de komende jaren geen hoge kosten (al weet je het nooit) maar om met zo'n fantastische auto rond te rijden mag best wat tegenover staan.
Gebruikersavatar
FB350e
Berichten: 59
Lid geworden op: 11 nov 2020 17:26
Mercedes-Benz: C350e

14 jan 2021 00:07

Voordat ik de 350e kocht heb ik altijd diesel gereden. Ik reed 800-900 km op een tank en dat haal ik nu ook met de 350e. Verschil is dat ik 100 euro per maand minder mrb betaal. Ik rij denk ik 1/3 volledig elektrisch. Meevaller voor mij is dat ik vlak na de koop een totaal nieuw accupakket heb gekregen onder garantie. Elektrisch rijden is leuk voor de kortere ritten, maar de winst zit hem vooral ook in de hybride techniek. Puur op hybride rijd ik zo’n 1 op 14-15. In de sport stand is het wel een zuipert.

Bij de topic titel moest ik wel aan een fiat pandatje denken :D
Plaats reactie