Periodiek onderhoud

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Forumregels
Let bij technische vragen op de regels: #2 Vragen en #3 Antwoorden
Gebruikersavatar
Danny E240
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jul 2018 18:32

Periodiek onderhoud

Berichtdoor Danny E240 » 14 jul 2018 09:37

Hallo allemaal,

Ik heb een Mercedes E240 Avantgarde (automaat) uit 2003 gekocht 85000 km op te teller.
Ik lees zo links en rechts dingen die periodiek onderhouden of vervangen moeten worden.. Maar ik heb er niet zo’n goed overzicht in.
Wie kan helpen om hier een overzicht in te krijgen..
En is het belangrijk om alles door een mercedesdealer te laten doen, of kan dat ook door een andere goede garage gedaan worden (ook ivm de kosten). Wat adviseren jullie?

Mvg
Danny

Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 9067
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland
Contacteer:

Re: Periodiek onderhoud

Berichtdoor Raimon » 14 jul 2018 11:10

Het onderhoud bij deze auto is variabel en moet je bepalen aan de hand van de werkplaatscode die je moet uitlezen.

Ja je kunt ook universeel terecht. Maar laat je niet foppen! Wij merken dat bij de universele garage zonder specifieke MB kennis er veel dingen onnodig vervangen worden.

Enkele voorbeelden:

-Wij vervangen nagenoeg nooit een multiriem omdat die 8+ jaar en 200.000 km nog prima zijn. Vaak zie ik auto’s van de universele garage waar onder de 100.000 al een nieuwe riem op zit.

-Onlangs hadden wij een gratis checkup waar we veel auto’s hebben gecheckt. Bij ongeveer 60% van de universeel onderhouden auto’s was de remvloeistof niet op tijd ververst.

-mijn eigen auto is in Duitsland ook universeel onderhouden. Resultaat is dat er 2x onnodig een luchtfilter is vervangen en de bougies zijn vergeten.

-Garages die ons bellen voor een beurt pakket vragen vaak aan het magazijn wat ze nodig hebben. Magazijn geeft dan aan dat dit via de werkplaatscode bepaald mort worden. 9 van de 10 keer zegt de garage dan van geef dan maar alle filters.

Eisen voor een garage zijn naar mijn mening:
-Legale en actuele WIS (werkplaats info) voor handen
-Originele filters en juiste olie.
-Verstand van MB
-Een Xentry diagnose computer is ook wel handig

Als je die heb gevonden dan kunnen ze zo bekijken welk onderhoud je auto nodig heeft.
Greetz Raimon
** | Monteur bij Mercedes-Benz dealer Ruttchen Gorinchem | **

Klik hier om contact op te nemen met Ruttchen Gorinchem

Gebruikersavatar
Danny E240
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jul 2018 18:32

Re: Periodiek onderhoud

Berichtdoor Danny E240 » 14 jul 2018 15:26

Dank je wel voor jouw reactie Raimon.
Goede tips.
Betekent dit dat er geen standaard onderhoudsitems zijn bijvoorbeeld
Om een standaard aantal km nieuwe bougies
om de zoveel km nieuwe versnellingsbakolie, remolie ed..
En dat dit afhankelijk is van de werkplaatscode..

Is het raadzaam om eerst bij de mb dealer de auto goed te laten bekijken? Hij is geimporteerd uit Duitsland en dealer onderhouden, maar het is moeilijk te bepalen wat er nu daadwerkelijk aan onderhoud gepleegd is....

Gebruikersavatar
blitzer
Berichten: 557
Lid geworden op: 10 feb 2009 20:10

Re: Periodiek onderhoud

Berichtdoor blitzer » 14 jul 2018 15:48

Dealer onderhouden auto geeft zelf aan wat er moet gebeuren, dus je hoeft niet voortijds naar een andere dealer te gaan. Zelf ga ik voor mercedesonderhoud altijd naar de dealer. Iets met goedkoop duurkoop. ;)

Gebruikersavatar
Danny E240
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jul 2018 18:32

Re: Periodiek onderhoud

Berichtdoor Danny E240 » 14 jul 2018 15:58

Ok weet ik genoeg. Thnx.

adderoos
Berichten: 200
Lid geworden op: 14 jul 2013 18:17
Mercedes-Benz: CLA 180 SB
Locatie: Gorinchem

Re: Periodiek onderhoud

Berichtdoor adderoos » 14 jul 2018 18:20

Als je het financieel kan hebben zou ik kiezen voor een onderhoud bij de dealer.

c1k320
Donateur
Berichten: 381
Lid geworden op: 05 mar 2015 15:15
Mercedes-Benz: Jup!

Re: Periodiek onderhoud

Berichtdoor c1k320 » 14 jul 2018 18:41

adderoos schreef:Als je het financieel kan hebben zou ik kiezen voor een onderhoud bij de dealer.


Ligt aan bij welke dealer je in de buurt woont maar idd als ik in Gorinchem zou wonen, doe ik hetzelfde en geef ik je 100%, nee 200% gelijk.
Hier in het noorden van het land is de dealer: en niet goedkoop en wel duurkoop;
Paar voorbeelden, het is toch zaterdagavond 8-)
tijdje waren bij de dealer in Heerenveen altijd de remschijven zogenaamd aan vervanging toe.
Kennis van me wist dit en toen hij dat ook te horen kreeg, vroeg hij om de oude schijven voor garantie-aanspraken te bewaren omdat ze een half jaar daarvoor door Mercedes Den Haag waren vervangen... :lol:
Toen ze bij mij dezelfde oplichting probeerden en zelfs hun filiaaldirecteur me telefonisch probeerde te overtuigen, bleven ze weigeren de dikte van de schijven te zeggen...was namelijk 29.4 mm terwijl de minimum dikte 28 mm is. Toen ze vervolgens zeiden dat ze op de rekening zouden zetten dat mijn remschijven vervangen moesten worden maar in opdracht van de klant niet uitgevoerd, waren ze doodstil toen ik zei dat ik dat zou meenemen voor een second opinion bij de importeur. :lol:
Bij mij wilde dezelfde dealer 1600 euro hebben voor het vervangen van de voorruit (ze wisten dat ik voor lange tijd in het buitenland zat) en wss omdat de verzekering zou betalen. Gezegd dat ik niet akkoord ging en de oude maar terug moesten zetten...uiteindelijk is het Euro 670 geworden.

Dus, niet elke dealer is geen stealer!

Gebruikersavatar
Cornelis
Donateur
Berichten: 8614
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: S211 E320 CDI R6 AvantGarde
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

Re: Periodiek onderhoud

Berichtdoor Cornelis » 14 jul 2018 18:46

Over Rüttchen Gorinchem niets dan goeds, ook uit eigen ervaring in het verleden, maar er zijn ook mb specialisten
waar hele goede service wordt geleverd met originele onderdelen en MB oliën tegen een vriendelijk tarief.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500)

---- The true sign of intelligence is not knowledge but imagination ---

Funswijk
Berichten: 360
Lid geworden op: 09 jul 2015 22:00
Mercedes-Benz: GLA 220d 4Matic AMG Prestige
Locatie: Vriezenveen

Re: Periodiek onderhoud

Berichtdoor Funswijk » 14 jul 2018 19:36

Ik zou onderhoud bij een dealer in Duitsland laten doen, hier zijn ze gewoon veel te duur, niet allemaal even secuur en ook niet even betrouwbaar. Laatst € 50,94 af moeten tikken voor likje siliconenvet! Dit was dan ook gelijk mijn laatste MB-rekening in Nederland.

Gebruikersavatar
Marco
Donateur
Berichten: 5162
Lid geworden op: 05 apr 2006 11:27
Mercedes-Benz: S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

Re: Periodiek onderhoud

Berichtdoor Marco » 14 jul 2018 19:47

Een E240, laten we het eens van de andere kant bekijken:
Hoeveel km rij je per jaar en hoeveel denk je jaarlijks kwijt te willen/zijn aan onderhoud?
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z

Gebruikersavatar
Danny E240
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 jul 2018 18:32

Re: Periodiek onderhoud

Berichtdoor Danny E240 » 15 jul 2018 16:20

Ik verwacht rond 15000 km te rijden..
Ik heb de auto gekocht op de zaak.. dus financieel scheelt dat wel..
Ik kan het moeilijk inschatten wat een mb aan onderhoud kost.
Ik heb nu altijd een Honda gehad. Deze wordt onderhouden door een garage die gespecialiseerd is in Honda. Al is het geen merkdealer. Zij zijn betrouwbaar en goedkoop gebleken.
Voor onderhoud blijf ik nu ruim onder de 1000 euro. Maar ik heb ook nooit problemen gehad met de auto.

Zij geven aan dat zij de mb ook kunnen onderhouden.
Wat geven jullie gemiddeld uit aan de onderhoud van jullie mb?

Gebruikersavatar
blitzer
Berichten: 557
Lid geworden op: 10 feb 2009 20:10

Re: Periodiek onderhoud

Berichtdoor blitzer » 15 jul 2018 16:29

Zakelijk gekocht en dan onderhoud bij de hondameneer. :lol:

Don-W211
Berichten: 79
Lid geworden op: 20 feb 2018 18:37
Mercedes-Benz: Seat toledo 1M2
Specialisatie: Hele dagen nietsen
Locatie: Zaandam

Re: Periodiek onderhoud

Berichtdoor Don-W211 » 15 jul 2018 16:44

Even een gedachtespinsel van mijn kant, is het niet een idee om specifiek onderhoud bij specialisten uit te laten voeren? Hiermee doel ik op zaken als, bakolie verversen, werk aan de remmen (indien je een SBC hebt) of zoiets als problemen in de voortrein (draagarmen, fuseekogels) Olie verversen kan bijvoorbeeld gewoon bij de universele garage, net zoals banden vervangen. Of een simpele APK.

Ik zelf heb altijd mijn aircobeurt laten uitvoeren bij de Kwikfit waar veel mensen niet over te spreken zijn, maar mijn airco is in de 6 jaar dat ik mijn auto heb nooit stuk gegaan! Ik ben van plan met mijn toekomstige W211 E240 ook naar de Kwikfit te gaan hiervoor.

Voor al het specifieke onderhoud zoek ik zelf wel even een specialist in de buurt, voor bakolie verversen ben ik bereid iets verder te rijden omdat dat toch maar eens in 60k km hoeft.

Don-W211
Berichten: 79
Lid geworden op: 20 feb 2018 18:37
Mercedes-Benz: Seat toledo 1M2
Specialisatie: Hele dagen nietsen
Locatie: Zaandam

Re: Periodiek onderhoud

Berichtdoor Don-W211 » 15 jul 2018 16:47

Als de Honda specialist over de apparatuur en kennis beschikt die nodig is om een W211 te onderhouden zie ik het probleem niet trouwens.

zjelko
Berichten: 69
Lid geworden op: 19 mei 2018 07:11
Specialisatie: CEH
Contacteer:

Re: Periodiek onderhoud

Berichtdoor zjelko » 15 jul 2018 16:55

Don-W211 schreef:Als de Honda specialist over de apparatuur en kennis beschikt die nodig is om een W211 te onderhouden zie ik het probleem niet trouwens.


Dito
:goedzo: