Ben helemaal nieuw hier en met mercedes. Heb sinds kort een Sprinter 906 van 2008. Daar wil ik een dubbel din radio navi in zetten. Ik heb deze gekocht
http://www.ebay.com/itm/230868061085?ss ... 1438.l2649
Ik heb de boel aangesloten met de meegeleverde kabels, maar helaas hij doet niks, lijkt wel of er geen stroom is. de zekering is oke.
Een foto van de boel die open ligt?
Alweer een radio probleem
- Jeroen
- Berichten: 25766
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Soms moet je bij een japanse radio in een europese auto of andersom de geschakelde plus en de constante plus (geel en rood) omwisselen.
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8143
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
En hoe zit het met die CAN-bus aansluiting?
Toen ik bij de W169 van mijn ouders een Audio20 inbouwde functioneerde de helft niet omdat het apparaat nog niet was ingeleerd/vrijgeschakeld door de dealer (display was bijna zwart, stuurbediening werkte niet, etc.).
Nu is een Audio20 een redelijk simpel apparaat t.o.v. jouw aftermarket navigatiesysteem, dus ik kan me voorstellen dat het apparaat wellicht geen benodigde data krijgt om op te starten?
Wat zegt de handleiding hier over?
Doet 'ie echt HELEMAAL niets? Hoor je ook niets zoemen, of bijv. eenmalig een droge klik geven?
Je zou in dat geval ook alles even los kunnen maken, en je alleen focussen op de stroomvoorziening (incl. massa). Net zo lang doorzoeken tot je in ieder geval een opstartscherm hebt gezien. Heb je al eens een multimeter in je stroomvoorzieningskabels gestoken om te kijken of er ECHT wel stroom op staat?
Arjen.
Toen ik bij de W169 van mijn ouders een Audio20 inbouwde functioneerde de helft niet omdat het apparaat nog niet was ingeleerd/vrijgeschakeld door de dealer (display was bijna zwart, stuurbediening werkte niet, etc.).
Nu is een Audio20 een redelijk simpel apparaat t.o.v. jouw aftermarket navigatiesysteem, dus ik kan me voorstellen dat het apparaat wellicht geen benodigde data krijgt om op te starten?
Wat zegt de handleiding hier over?
Doet 'ie echt HELEMAAL niets? Hoor je ook niets zoemen, of bijv. eenmalig een droge klik geven?
Je zou in dat geval ook alles even los kunnen maken, en je alleen focussen op de stroomvoorziening (incl. massa). Net zo lang doorzoeken tot je in ieder geval een opstartscherm hebt gezien. Heb je al eens een multimeter in je stroomvoorzieningskabels gestoken om te kijken of er ECHT wel stroom op staat?
Arjen.
- Jeroen
- Berichten: 25766
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Dat kan soms het probleem zijn bij aftermarket spullen.larofly schreef:Hoi Jeroen,
Bedankt voor de reactie. Dus ik moet twee plussen hebben? 1 waar altijd 12v op staat en 1 waar 12v op staat met contact aan. En moet ik die omdraaien?
Mvg,
Rob
Canbussignaal zoals Arjen zegt kan ook, maar dat lijkt me bij aftermarket minder logisch.
Multimeteren is wel een heel goed idee. En de usermanual nog een keer uitspitten, de importeur bellen etc.
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ik ben aan het kijken geweest en heb hem aan de praat. Ik heb uit het stekkertje van de can bus decoder de rode draad los gemaakt. Vervolgens op de gele en de rode 12 volt en zwart de min. Dan doet hij het dus. Maar hoe krijg ik nu de can bus aan de praat. Ik sluit een foto bij van de radio schema. Misschien dat iemand me verder kan helpen.
Rob
Rob
- Bijlagen
-
- radio schema
- radio schema.JPG (349.36 KiB) 7869 keer bekeken
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8143
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Mooi! Op zich doet de radio het dus.
CAN-bus ga je niet op die stekker vinden CAN-high is namelijk een 0.5mm2 bruin-rood draadje, en CAN-low is 0.5mm2 bruin. Normaliter zitten deze twee gewikkeld (als ze los zitten).
Op jouw schema staat (waarschijnlijk) instrumentenverlichting (oranje), geschakelde plus (rood), permanente plus (geel), massa (zwart), antenne (blauw), en dan lijkt roze het achteruitrijsignaal, en bruin de parkeer stand ( ).
Anyway, geen CAN op deze stekker.
Arjen.
CAN-bus ga je niet op die stekker vinden CAN-high is namelijk een 0.5mm2 bruin-rood draadje, en CAN-low is 0.5mm2 bruin. Normaliter zitten deze twee gewikkeld (als ze los zitten).
Op jouw schema staat (waarschijnlijk) instrumentenverlichting (oranje), geschakelde plus (rood), permanente plus (geel), massa (zwart), antenne (blauw), en dan lijkt roze het achteruitrijsignaal, en bruin de parkeer stand ( ).
Anyway, geen CAN op deze stekker.
Arjen.
Nou heb ik even een fotootje gemaakt van de stekker waar de decoder aanzit?
- Bijlagen
-
- stekker
- foto (3).JPG (188.88 KiB) 7859 keer bekeken
-
- foto (2).JPG (165.8 KiB) 7859 keer bekeken
-
- totaal
- foto (4).JPG (158.18 KiB) 7858 keer bekeken
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8143
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Zijn dit voedende draden (d.w.z., zaten ze al in de auto) of komt dit UIT de decoder?
Hier zit nml. geen CAN tussen, althans, geen Mercedes-Benz CAN-bus.
Bij andere merken heeft CAN-bus andere kleuren. Bijv. bij VAG is geel "CAN high" en oranje "CAN low".
Verder zal je niet snel een Mercedes-Benz kabelboom tegenkomen waarbij de draden niet omwikkeld zijn; ofwel, originele bedrading zit eigenlijk altijd ingewikkeld (op de laatste paar cm na).
Zie onderstaand een foto van een CAN-bus verdeelpunt.
Arjen.
Hier zit nml. geen CAN tussen, althans, geen Mercedes-Benz CAN-bus.
Bij andere merken heeft CAN-bus andere kleuren. Bijv. bij VAG is geel "CAN high" en oranje "CAN low".
Verder zal je niet snel een Mercedes-Benz kabelboom tegenkomen waarbij de draden niet omwikkeld zijn; ofwel, originele bedrading zit eigenlijk altijd ingewikkeld (op de laatste paar cm na).
Zie onderstaand een foto van een CAN-bus verdeelpunt.
Arjen.
- Bijlagen
-
- CANbus verdeelstrip.
- CANbus_Verdeler.jpg (187.7 KiB) 7857 keer bekeken
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8143
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Sorry, het was al laat gisteren en ik had kennelijk niet goed gekeken. De eerste foto is niets meer dan het schema wat je eerst mee stuurde (de 7 gekleurde en besproken draden). Daar zit dus geen CAN-bus tussen. Het zal kennelijk ergens anders gevoed moeten worden, want anders... heeft je CAN-bus decoder... geen CAN-bus
Arjen.
Arjen.
Nou de radio werkt. Maar de bediening aan het stuur (nog) niet. Weet iemand waar ik kan vin den wat de pin layout van de iso stekker betekend.
Heb nu:
P 1 leeg
P 2 rood/zwart 12v
P 3 Grijs/blauw
p 4 Bruin
P 5 blauw/rood spanning
p 6 leeg
p 7 Geel/zwart
p 8 Zwart/geel
Het onderste deel is natuurlijk voor de boxen
Heb nu:
P 1 leeg
P 2 rood/zwart 12v
P 3 Grijs/blauw
p 4 Bruin
P 5 blauw/rood spanning
p 6 leeg
p 7 Geel/zwart
p 8 Zwart/geel
Het onderste deel is natuurlijk voor de boxen
- Bijlagen
-
- iso.JPG (176.75 KiB) 7781 keer bekeken
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 05 aug 2023 14:10
Ik las op een ander forum waar het probleem van het verlijmen van kunststof (ABS) behandeld werd een eenvoudige methode om zonder smelten wel degelijk te verlijmen.
Versnipper een legoblokje met een gepaste kleur. Los dit op in ACETON. Zorg dat de vloeibaarheid hanteerbaar is.
Aceton verdampt snel en de dampen zijn giftig! Dus verluchten. Breng de lijm aan op de te lijmen vlakken en laat uitharden aan de lucht.
Deze methode met zelfgemaakte lijm is eenvoudig en goedkoop. De commerciële en dure ABS-lijm (o.a. voor de industrie of het zelfbouwwereldje) wordt ook op een dergelijke manier gemaakt.
Allen naar een speelgoeddoos van kindjes. Wel het blokje vergoeden (met een gezond snoepje?)...
Versnipper een legoblokje met een gepaste kleur. Los dit op in ACETON. Zorg dat de vloeibaarheid hanteerbaar is.
Aceton verdampt snel en de dampen zijn giftig! Dus verluchten. Breng de lijm aan op de te lijmen vlakken en laat uitharden aan de lucht.
Deze methode met zelfgemaakte lijm is eenvoudig en goedkoop. De commerciële en dure ABS-lijm (o.a. voor de industrie of het zelfbouwwereldje) wordt ook op een dergelijke manier gemaakt.
Allen naar een speelgoeddoos van kindjes. Wel het blokje vergoeden (met een gezond snoepje?)...
- Msmax
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 17 jul 2005 13:09
- Mercedes-Benz: W213 E350e, W205 C200d
- Locatie: Zoetermeer
Hoi Jozef,Jozef Deneuter schreef: ↑05 aug 2023 14:22 Ik las op een ander forum waar het probleem van het verlijmen van kunststof (ABS) behandeld werd een eenvoudige methode om zonder smelten wel degelijk te verlijmen.
Versnipper een legoblokje met een gepaste kleur. Los dit op in ACETON. Zorg dat de vloeibaarheid hanteerbaar is.
Aceton verdampt snel en de dampen zijn giftig! Dus verluchten. Breng de lijm aan op de te lijmen vlakken en laat uitharden aan de lucht.
Deze methode met zelfgemaakte lijm is eenvoudig en goedkoop. De commerciële en dure ABS-lijm (o.a. voor de industrie of het zelfbouwwereldje) wordt ook op een dergelijke manier gemaakt.
Allen naar een speelgoeddoos van kindjes. Wel het blokje vergoeden (met een gezond snoepje?)...
Bedankt voor de info, maar hoe helpt dat om de CAN bus bij de decoder te krijgen?
En de laatste bericht is van 2013...
Verkeerde topic gepost mischien?
Groeten, Msmax
MB E350e 032017 - 60K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K
MB C200d 092017 - 0k
MB E220 CDI 072007 - 260K
MB E220 CDI 052002 - 355K
MB E290TD 1996 - 352K
MB 190D-2.0 1989 - 325K
Chrysler ES Spirit 1989 - 120K
Honda Prelude 2.0 1983 - 150K
Mitsubishi Sapporo 1.6 1976 - 120K