Hallo.
Ik ben in het bezit van een Mercedes C180 cdi 120 pk.
Ik ben zeer tevreden over deze auto, maar zou toch graag wat extra 'power' aan de motor toe laten voegen en kwam ik dus al snel terecht bij chiptunen.
Nou heb ik een beetje rondgekeken op sites van tuning bedrijven, maar ik vind het moeilijk om hierbij een keuze te maken.
zijn er mensen die tips voor mij hebben over wat voor tuning ik het beste bij mij auto kan laten zetten? en zoja, bij welk tuningsbedrijf is dit het beste?
Met vriendelijke groet,
Hans de Haan.
Chiptuning
- Richard300d
- Berichten: 1733
- Lid geworden op: 27 jul 2009 16:37
- Mercedes-Benz: W210 E430 - W114 280E - W639 Vito 111 Cdi
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Oow god, gaan we weer...
De "chiptuners" vs de "anti-chiptuners"
De "chiptuners" vs de "anti-chiptuners"
Aerodynamics are for people who can't build engines
- Lorinser sr
- Moderator
- Berichten: 11978
- Lid geworden op: 06 sep 2006 01:03
- Mercedes-Benz: W220 S55 AMG Kompressor 500 Hp
- Specialisatie: Mediazaken
- Locatie: achterhoek
- Contacteer:
Kijk eens in de zoekfunctie
Groetjes Richard
1: Het is nooit zo donker of het wordt wel weer licht, of het wordt nog donkerder.
2: Wacht niet met genieten tot later .... Want als later eerder komt .
Ben je te laat .
1: Het is nooit zo donker of het wordt wel weer licht, of het wordt nog donkerder.
2: Wacht niet met genieten tot later .... Want als later eerder komt .
Ben je te laat .
-
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 04 jul 2011 16:27
- Mercedes-Benz: BMW 418d Grancoupe High Executive A8
- Locatie: Zwolle
Don't go there.
Zoals al wordt aangegeven, binnen het forum is er een kamp chiptuning en een anti kamp op dit vlak.
Maar. Als je het -zonder hulp van dit forum - toch besluit te doen, deel dan ajb je ervaringen.
De mensen zullen net zo geinteresseerd zijn in een geploft blok als in een tevreden en happy rijder
Zoals al wordt aangegeven, binnen het forum is er een kamp chiptuning en een anti kamp op dit vlak.
Maar. Als je het -zonder hulp van dit forum - toch besluit te doen, deel dan ajb je ervaringen.
De mensen zullen net zo geinteresseerd zijn in een geploft blok als in een tevreden en happy rijder
Beter een Ster op de motorkap, dan in je ruit...
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 01 jul 2012 01:22
- Mercedes-Benz: w211 E220 CDI AUT. 2004
ik heb hier voor een Mercedes E300 TD gehad die ik getuned had toen er 200.000 km op de teller stond, en ik moet zeggen dat je motor of onderdelen daarvan echt wellllllllllllllllllllllll sneller slijten ! Ik heb kort daarna een Mercedes C200 CDI met 70.000 km op de teller en die heb ik ook getuned, waarna ik ongeveer 100.000 km heb gereden zonder problemen en daarna merkte ik wel dat de motor veel minder werd.
Zou je dit antwoord in elk chiptuning topic kunnen kopiëren?zwartevalk007 schreef:ik heb hier voor een Mercedes E300 TD gehad die ik getuned had toen er 200.000 km op de teller stond, en ik moet zeggen dat je motor of onderdelen daarvan echt wellllllllllllllllllllllll sneller slijten ! Ik heb kort daarna een Mercedes C200 CDI met 70.000 km op de teller en die heb ik ook getuned, waarna ik ongeveer 100.000 km heb gereden zonder problemen en daarna merkte ik wel dat de motor veel minder werd.
Only dead fish go with the flow
- michiel01
- Berichten: 2319
- Lid geworden op: 13 jul 2010 20:30
- Mercedes-Benz: MB W210 220 CDI MB W203 200 CDI Trabant 601S Romet Pony Motorynka M3
- Specialisatie: Voormalig Autotechnicus.
- Locatie: Meppel
Gewoon een auto met een zwaardere motor kopen krijg je achteraf ook geen gelazer.
Het onmogelijke doen we direct,wonderen duren iets langer!
Lebende kukeleku tiere und lief bis zum ausbau
Het leven is een volgorde van gemiste kansen....
Lebende kukeleku tiere und lief bis zum ausbau
Het leven is een volgorde van gemiste kansen....
- MartijnS
- Dealermedewerker
- Berichten: 2826
- Lid geworden op: 19 mar 2012 19:37
- Mercedes-Benz: W211 E240 2003
- Specialisatie: Monteur MB dealer / APK
En niet te vergeten de fiscus Het anti-kamp heeft nauwe banden...
Vast een lease auto he? haha
edit(minuut later): kon het ff niet laten.
Vast een lease auto he? haha
edit(minuut later): kon het ff niet laten.
*** Wie zichzelf spaart, krijgt nooit rente ***
===> De zoekfunctie werkt echt super! Heb je hem al geprobeerd?
===> De zoekfunctie werkt echt super! Heb je hem al geprobeerd?
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 13 mei 2010 18:56
- Mercedes-Benz: VW Golf 7 1,6tdi/dsg
- Specialisatie: technisch
- Locatie: Hoofddorp
Chiptuning wordt bereikt door meer brandstof voor een langere tijd in te spuiten ( bij diesels wordt dus de overcapaciteit van de brandstof hoge drukpomp benut en de tijdsduur wat de injector geopend staat verlengt)
De vermogens winst wordt voornamelijk bereikt doordat een deel van de ingespoten brandstof niet meedoet aan de verbranding maar de compressie verhoogt. Daarom zie je vaak op de vermogensbank metingen niet zoveel pk winst maar wel vaak een hoger koppel.
Hetzelfde zou je kunnen bereiken door een dunnere koppakking te monteren of het blok of cilinderkop wat af te vlakken. Uiteraard is dot veel meer werk en wordt dit alleen door serieuse motoren tuners gedaan, aangezien je er wel een berekening en meting op los moet laten om de boel niet op te blazen.
Het risico van chiptunen ligt voornamelijk in het feit dat de extra ingespoten brandstof die niet mee doet aan de verbranding, de toch al minimale oliefilm in het blok ( de cilinderwand boven en bij de bovenste zuigerveer) verdunt en je een hogere slijtage geeft van de cilinderwand en zuigerveren. Daardoor onstaat er meer compressie verlies waardoor er weer meer brandstof langs de zuiger passeert en in de smeerolie komt waardoor de viscositeit versneld afneemt. Daardoor raken de lagers zwaarder belast met het uiteindelijk stuklopen van het blok tot gevolg.
Wat vaker olie wisselen dan normaal vertraagt dit proces enigszins c
Ik ben niet voor of tegen chiptunen, maar mijn ervaring in de racerij en tunen heeft mij geleerd dat een motor opvoeren hoe dan ook de levensduur verkort. Kan je daar mee leven, dan moet je het vooral doen. Succes Bas
De vermogens winst wordt voornamelijk bereikt doordat een deel van de ingespoten brandstof niet meedoet aan de verbranding maar de compressie verhoogt. Daarom zie je vaak op de vermogensbank metingen niet zoveel pk winst maar wel vaak een hoger koppel.
Hetzelfde zou je kunnen bereiken door een dunnere koppakking te monteren of het blok of cilinderkop wat af te vlakken. Uiteraard is dot veel meer werk en wordt dit alleen door serieuse motoren tuners gedaan, aangezien je er wel een berekening en meting op los moet laten om de boel niet op te blazen.
Het risico van chiptunen ligt voornamelijk in het feit dat de extra ingespoten brandstof die niet mee doet aan de verbranding, de toch al minimale oliefilm in het blok ( de cilinderwand boven en bij de bovenste zuigerveer) verdunt en je een hogere slijtage geeft van de cilinderwand en zuigerveren. Daardoor onstaat er meer compressie verlies waardoor er weer meer brandstof langs de zuiger passeert en in de smeerolie komt waardoor de viscositeit versneld afneemt. Daardoor raken de lagers zwaarder belast met het uiteindelijk stuklopen van het blok tot gevolg.
Wat vaker olie wisselen dan normaal vertraagt dit proces enigszins c
Ik ben niet voor of tegen chiptunen, maar mijn ervaring in de racerij en tunen heeft mij geleerd dat een motor opvoeren hoe dan ook de levensduur verkort. Kan je daar mee leven, dan moet je het vooral doen. Succes Bas
- DeMegens
- Berichten: 1130
- Lid geworden op: 29 sep 2010 23:42
- Mercedes-Benz: W639 Vito 120CDI & W163 400CDI
- Specialisatie: Morsen
- Locatie: Brabant
Chiptunen ---> hoger rendement ---> hogere belasting ---> meer slijtage ---> kortere levensduur, meer onderhoud noodzakelijk.
Over het algemeen is het bij alles met een motor er in, hoe hoger het vermogen/rendement, hoe meer alles belast word. Dit hoeft niet acuut problemen op te leveren, maar de slijtage gaat hoe dan ook omhoog. Het is net wat je zelf wilt/ervoor over hebt. Mijn advies, koop een C met een grotere motor en meer vermogen. Kijk bijvoorbeeld eens naar een c220 cdi, dan heb je ongeveer 40 pk'tjes meer.
Dit is maar een advies, ik ben niet helemaal voor of tegen chippen, maar het heeft zo zijn voor en nadelen. Je hebt nu eenmaal een vrij lichte motor, en als je die flink probeert de kietelen, is het wachten op problemen lijkt me. Ik weet niet van welk jaar je C is, maar je kunt er ook op rekenen dat fabrieksgarantie en coulanceregelingen snel nicht mehr im Frage sein. Mercedes staat niet bekend als de makkelijkste wat betreft garantie als ik dat hier zo lees, en als ze iets hebben om aan toe te schrijven zullen ze dat zeker doen denk ik.
Over het algemeen is het bij alles met een motor er in, hoe hoger het vermogen/rendement, hoe meer alles belast word. Dit hoeft niet acuut problemen op te leveren, maar de slijtage gaat hoe dan ook omhoog. Het is net wat je zelf wilt/ervoor over hebt. Mijn advies, koop een C met een grotere motor en meer vermogen. Kijk bijvoorbeeld eens naar een c220 cdi, dan heb je ongeveer 40 pk'tjes meer.
Dit is maar een advies, ik ben niet helemaal voor of tegen chippen, maar het heeft zo zijn voor en nadelen. Je hebt nu eenmaal een vrij lichte motor, en als je die flink probeert de kietelen, is het wachten op problemen lijkt me. Ik weet niet van welk jaar je C is, maar je kunt er ook op rekenen dat fabrieksgarantie en coulanceregelingen snel nicht mehr im Frage sein. Mercedes staat niet bekend als de makkelijkste wat betreft garantie als ik dat hier zo lees, en als ze iets hebben om aan toe te schrijven zullen ze dat zeker doen denk ik.
-
- Berichten: 7357
- Lid geworden op: 22 mar 2006 00:09
- Mercedes-Benz: W124 E60
- Specialisatie: Organiseren, en inmiddels M119
- Locatie: Scheveningen
- Contacteer:
Zeg dat je als voorwaarde hebt dat de auto erna op de dyno komt om te garanderen dat de pk's en Nm erbij zijn gekomen.
Mocht het beloofde land niet gehaald worden krijg je het geld terug + betalen hun de kosten van de dyno. Is het wel gehaald betaal de koper het.
Ik kan je op een briefje geven dat niet 1 chipper dat doet.
Buiten de hele discussie om natuurlijk, iedereen weet als je meer gaat vragen van bepaalde onderdelen deze harder slijten. Je kunt niet een onderdeel meer omwentelingen etc laten maken met een langere levensduur
Mocht het beloofde land niet gehaald worden krijg je het geld terug + betalen hun de kosten van de dyno. Is het wel gehaald betaal de koper het.
Ik kan je op een briefje geven dat niet 1 chipper dat doet.
Buiten de hele discussie om natuurlijk, iedereen weet als je meer gaat vragen van bepaalde onderdelen deze harder slijten. Je kunt niet een onderdeel meer omwentelingen etc laten maken met een langere levensduur
Groeten,
Michel
Team MercedesForum.nl/be
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124 E60 best car ever
Michel
Team MercedesForum.nl/be
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
W124 E60 best car ever
Je zou denken, althans ik dacht, dat de 1.5 liter, 95 pk 180 Nm motor, van mijn A160 - W169, ECO Blue Efficiency, van 2009 toch wel aardig wat power zou hebben.michiel01 schreef:Gewoon een auto met een zwaardere motor kopen krijg je achteraf ook geen gelazer.
Hij rijdt fantastisch, niks op aan te merken, maar echt snel is tie niet, zeker niet als je vanaf 80 km/u in z'n 5e versn. in wilt gaan halen.
Hij moet dan toch echt terug naar z'n 4 en het gaspendaal tot op de bodem intrappen...en dan nog is de inhaalactie nou niet bepaald vlot te noemen.
Ook als je een beetje vlot wilt wegrijden, moet het gaspendaal tot op de bodem en even niet naar de versnellingsadvies-indicator kijken want daar kan je je dan niet aan houden
Maar als je normaal en rustig rijdt, buiten de spits om, rijdt tie echt super, en ECO zuinig
M'n A160 heeft een ledig gewicht van rond de 1145 kg en dan zou 1.5 liter / 95 pk toch wat vlotter moet kunnen zijn.
Komt dat nou omdat het een ECO Blue Efficiency motor is en zo zuinig mogelijk staat afgesteld
Of zou de dealer deze motor nog beter kunnen afstellen en wat vlotter kunnen maken (zonder chiptuning)
- Maus2000
- Berichten: 2220
- Lid geworden op: 24 jul 2009 14:24
- Mercedes-Benz: S210 E320 Benzine Kawasaki ZZR1100
- Locatie: Den Bosch
Het blijft 95 pk voor een auto van bijna 1200 kg.
Je kunt mee met het verkeer, maar daar houdt het mee op.
Andere afstelling is niet mogelijk of je moet d.m.v. chiptuning turbodruk en inspuitvolume veranderen.
Dit komt de betrouwbaarheid / levensduur weer niet ten goede.
Tja misschien is het voor veel mensen verstandig eerst een uitgebreide proefrit te maken, om zeker te weten dat de auto aan de verwachtingen voldoet.
Je kunt mee met het verkeer, maar daar houdt het mee op.
Andere afstelling is niet mogelijk of je moet d.m.v. chiptuning turbodruk en inspuitvolume veranderen.
Dit komt de betrouwbaarheid / levensduur weer niet ten goede.
Tja misschien is het voor veel mensen verstandig eerst een uitgebreide proefrit te maken, om zeker te weten dat de auto aan de verwachtingen voldoet.
Een Benz met 100.000 km is net ingereden...,Maar wel krokant geworden.