Starten, uitvallen, daarna moeilijk starten: Herken je het?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
CBenz
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 aug 2006 14:30

22 nov 2006 08:26

Ik heb van mijn wagen (C-sportcoupé 220CDI) niet te klagen maar een tijdje geleden had hij de nare gewoonte om bij een koude start het volgende te doen:

- Wagen wordt gestart en start onmiddellijk zonder probleem.
- na 2 seconden (Zo ongeveer bij het lossen van de koppeling) valt de motor uit.
- Bij het opnieuw starten hoor je de wagen veel moeite doen. Het duurt wel 4-5 seconden vooraleer de motor opnieuw aanslaat.
Nadien rijdt/start de wagen weer perfect totdat er weer een koude start aankomt... (6u of meer stil gestaan)

De wagen is hiervoor bij een officiële MB garage in behandeling genomen.
Resultaat: Drukventiel vervangen (= De regeling van de dieseltoevoer). Prijs: 316 eur en probleem opgelost.

Nu, 2 maand na datum durft hij dit 1 op 50 keer starten nog wel eens doen.
Het is me dan ook een raadsel hoe dit komt.

Heeft iemand hier ervaring mee of een eventuele uitleg over wat de oorzaak zou kunnen zijn aub?
Ik kijk uit naar jullie replies!
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20705
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

22 nov 2006 10:32

9 van de 10 keer wanneer een MB CDI motor dit doet dan ligt dat aan de O-ringen die aan de brandstof leidingen zitten naar de hogedrukpomp toe (die bij jouw - waarschijnlijk ten onrechte - vervangen drukventiel).

Het is vrij normaal dat die O-ringen na verloop van tijd "lekkage" gaan vertonen waarbij lucht langzaam de brandstofleidingen inloopt en dat resulteert in het afslaan van de auto nadat deze direct is aangeslagen bij een koudstart.
De auto slaat durect aan op het beetje brandstof dat nog in de hoge drukpomp en de leidingen op het blok zit - slaat dan af omdat er lucht aan wordt gevoerd en vervolgens kun je starten tot je "blauw ziet" omdat er dan eerst weer brandstof vanuit de tank naar voren moet worden gepompt.

Oplossing: alle O-ringen aan de hogedruk pomp vervangen en dan start en loopt de auto wel weer goed.
Aangezien bij jouw die hogedruk pomp is vervagen zijn toen ook alle O-ringen meteen vervangen (neem ik aan) en dus is het probleem destijds ook verholpen...maar dat had waarschijnlijk wel goedkoper gekunt (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk).

greetingz,
Gebruikersavatar
CBenz
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 aug 2006 14:30

23 nov 2006 10:35

Bedankt voor de uitleg. Het is gegarandeerd de juiste diagnose!
Plaats reactie