Het maken van een (low-cost) catchcan

Opgeloste problemen op het forum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ingmar
Berichten: 3962
Lid geworden op: 13 jun 2006 23:08
Mercedes-Benz: Geen Mercedes meer, wel een C6 2.7 Hdi
Specialisatie: W210 Algemeen + PPO
Locatie: Amsterdam

17 dec 2007 21:47

Hallo, wellicht een mogelijke how-to ?

Al enige tijd ergerde ik me groen en geel over de staat van de inlaat bij mijn andere benz, de E290 TD. Tijdje geleden heb ik al de hele inlaat gereinigd, maar deze wordt toch weer behoolijk vet. Het is een combinatie van de roet uit de EGR en de olie uit de carterontluchting.
De EGR is inmiddels afgesloten en van het weekend heb ik dan zelf ook nu nog een catchcan gemaakt.
*foto 1*

Het idee kreeg ik hiervoor door eens een tijdje te zoeken op internet. En al zoekende kwam ik op deze constructie die eigenlijk heel simpel is en bovendien ook nog voordelig. In de betere tuningshops kun je ze weliswaar vinden, maar qua prijs ben je dan al gauw zo'n 100 Euri kwijt.
De bedoeling van de catchcan is dat de dampen die vrijkomen uit de carter op te vangen en de gereiningde lucht weer terug de inlaat in te voeren. Standaard zit hier geen filter tussen, en dit levert samen met de EGR zo'n lekkere teerlaag op. Een filter naar buiten is natuurlijk ook een optie maar dat mag dan weer niet voor de APK.
De constructie is gemaakt van een eenvoudige bidon, waarin een tweetal openingen zijn gemaakt. De zijkant is de aanvoer, de onderkant(van de bidon) is de afvoer. De bidon wordt dus op z'n kop gemonteerd.
De bidon wordt gevuld met staalwol (sponsjes van de Wibra 6 stuks)
*foto 2 en 3*

Montage in de motorruimte is vrij een voudig met een dakgootbeugel, er zat zelfs al een draadeindje in de benz, dus de montage kon gewoon met een verlengmoer M6.
*foto 4 en 5*

De aansluiting met de luchtinlaat achter de turbo gebeurt met een klein stukje 15mm staalpijp, voorzien van twee slangklemmen.
Regelmatig de bidon even met een bekertje aftappen en je hebt altijd een schone inlaat.

Wordt vervolgd,

Groet,
Ingmar
Bijlagen
catchcanindebenz2.jpg
catchcanindebenz.jpg
vullenmetstaalwol.jpg
staalwol.jpg
Catchcan1.jpg
Gebruikersavatar
Rainaldo
Beheerder
Berichten: 7804
Lid geworden op: 29 sep 2005 23:45
Mercedes-Benz: W212 E200CGI
Specialisatie: Financiële forumzaken
Locatie: Nieuwpoort - NL
Contacteer:

19 feb 2008 00:16

Aanvulling van Ingmar:


Inmiddels zo'n 7.500 Km verder heb ik de catchcan voor het eerst eens afgetapt.
Bijgaande foto laat zien welke vervuiling in ieder geval niet in de inlaat terecht is gekomen.
Bijlagen
dsc00108_593.jpg
Gebruikersavatar
Mercedes_W202
Berichten: 1034
Lid geworden op: 26 jun 2011 14:44
Mercedes-Benz: W202 C200D - S124 E300TDT - W220 S320CDI - S211 E320CDI
Locatie: Duitsland

24 jul 2014 21:56

Hallo Ingmar,

Ik heb dus bij zon tuningshop voor 35 euro een standaard kant en klaar tankje gekocht maar ga hem toch niet gebruiken en wordt een RedBull blikje/tankje maar ik vroeg me af na het zien van jou tankje het een en ander af...

waarom heb jij een aansluiting boven en onder? wat is hier het voordeel van. normale tankjes hebben meestal gewoon boven aan 2 aansluitingen

En bij mijn blikje wil ik beginnen met gewoon de 2 slangen in de drinkopening te doen...Dit sluit niet voordelig af. Maakt dat iets uit denk je? Zit er overna te denken hem eventueel af te kitten.
Wil later wel een dicht blikje gaan gebruiken en dan 2 openingen er in te boren.

Michel
W202 C200D * W124 E300TDT * W220 S320CDI * S211 E320CDI

De mortuis nil nisi bene
Gebruikersavatar
ingmar
Berichten: 3962
Lid geworden op: 13 jun 2006 23:08
Mercedes-Benz: Geen Mercedes meer, wel een C6 2.7 Hdi
Specialisatie: W210 Algemeen + PPO
Locatie: Amsterdam

24 jul 2014 22:16

Michel,

De reden dat ik er twee aansluitingen op gemaakt heb is een voor de ingang en de ander voor de uitgangs. De bidon dop gebruikte ik dus om hem af te kunnen tappen, want anders moet je de hele can er steeds voor uithalen:-)
Ik heb er voor gekozen om hem goed luchtdicht te maken en heb dus slangtules gebruikt, ik zou niet zo los de slangen erin steken, dan heb je ook kans dat evt vet in het rondte spuit.

Grtz,
Ingmar
Mijn "Nieuwe "/"Groene" E W210 E300 TD en Auto van de maand augustus 2009
S210 MkII E320 Designo de nieuwste aanwinst.
Plaats reactie