Hallo allemaal,
Ik heb een Mercedes E240 Avantgarde (automaat) uit 2003 gekocht 85000 km op te teller.
Ik lees zo links en rechts dingen die periodiek onderhouden of vervangen moeten worden.. Maar ik heb er niet zo’n goed overzicht in.
Wie kan helpen om hier een overzicht in te krijgen..
En is het belangrijk om alles door een mercedesdealer te laten doen, of kan dat ook door een andere goede garage gedaan worden (ook ivm de kosten). Wat adviseren jullie?
Mvg
Danny
Periodiek onderhoud
- Raimon
- Moderator
- Berichten: 11490
- Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
- Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
- Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
- Locatie: Zuid-holland
Het onderhoud bij deze auto is variabel en moet je bepalen aan de hand van de werkplaatscode die je moet uitlezen.
Ja je kunt ook universeel terecht. Maar laat je niet foppen! Wij merken dat bij de universele garage zonder specifieke MB kennis er veel dingen onnodig vervangen worden.
Enkele voorbeelden:
-Wij vervangen nagenoeg nooit een multiriem omdat die 8+ jaar en 200.000 km nog prima zijn. Vaak zie ik auto’s van de universele garage waar onder de 100.000 al een nieuwe riem op zit.
-Onlangs hadden wij een gratis checkup waar we veel auto’s hebben gecheckt. Bij ongeveer 60% van de universeel onderhouden auto’s was de remvloeistof niet op tijd ververst.
-mijn eigen auto is in Duitsland ook universeel onderhouden. Resultaat is dat er 2x onnodig een luchtfilter is vervangen en de bougies zijn vergeten.
-Garages die ons bellen voor een beurt pakket vragen vaak aan het magazijn wat ze nodig hebben. Magazijn geeft dan aan dat dit via de werkplaatscode bepaald mort worden. 9 van de 10 keer zegt de garage dan van geef dan maar alle filters.
Eisen voor een garage zijn naar mijn mening:
-Legale en actuele WIS (werkplaats info) voor handen
-Originele filters en juiste olie.
-Verstand van MB
-Een Xentry diagnose computer is ook wel handig
Als je die heb gevonden dan kunnen ze zo bekijken welk onderhoud je auto nodig heeft.
Ja je kunt ook universeel terecht. Maar laat je niet foppen! Wij merken dat bij de universele garage zonder specifieke MB kennis er veel dingen onnodig vervangen worden.
Enkele voorbeelden:
-Wij vervangen nagenoeg nooit een multiriem omdat die 8+ jaar en 200.000 km nog prima zijn. Vaak zie ik auto’s van de universele garage waar onder de 100.000 al een nieuwe riem op zit.
-Onlangs hadden wij een gratis checkup waar we veel auto’s hebben gecheckt. Bij ongeveer 60% van de universeel onderhouden auto’s was de remvloeistof niet op tijd ververst.
-mijn eigen auto is in Duitsland ook universeel onderhouden. Resultaat is dat er 2x onnodig een luchtfilter is vervangen en de bougies zijn vergeten.
-Garages die ons bellen voor een beurt pakket vragen vaak aan het magazijn wat ze nodig hebben. Magazijn geeft dan aan dat dit via de werkplaatscode bepaald mort worden. 9 van de 10 keer zegt de garage dan van geef dan maar alle filters.
Eisen voor een garage zijn naar mijn mening:
-Legale en actuele WIS (werkplaats info) voor handen
-Originele filters en juiste olie.
-Verstand van MB
-Een Xentry diagnose computer is ook wel handig
Als je die heb gevonden dan kunnen ze zo bekijken welk onderhoud je auto nodig heeft.
Greetz Raimon
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem
Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
- Danny E240
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 08 jul 2018 19:32
Dank je wel voor jouw reactie Raimon.
Goede tips.
Betekent dit dat er geen standaard onderhoudsitems zijn bijvoorbeeld
Om een standaard aantal km nieuwe bougies
om de zoveel km nieuwe versnellingsbakolie, remolie ed..
En dat dit afhankelijk is van de werkplaatscode..
Is het raadzaam om eerst bij de mb dealer de auto goed te laten bekijken? Hij is geimporteerd uit Duitsland en dealer onderhouden, maar het is moeilijk te bepalen wat er nu daadwerkelijk aan onderhoud gepleegd is....
Goede tips.
Betekent dit dat er geen standaard onderhoudsitems zijn bijvoorbeeld
Om een standaard aantal km nieuwe bougies
om de zoveel km nieuwe versnellingsbakolie, remolie ed..
En dat dit afhankelijk is van de werkplaatscode..
Is het raadzaam om eerst bij de mb dealer de auto goed te laten bekijken? Hij is geimporteerd uit Duitsland en dealer onderhouden, maar het is moeilijk te bepalen wat er nu daadwerkelijk aan onderhoud gepleegd is....
-
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 14 jul 2013 19:17
Als je het financieel kan hebben zou ik kiezen voor een onderhoud bij de dealer.
Ligt aan bij welke dealer je in de buurt woont maar idd als ik in Gorinchem zou wonen, doe ik hetzelfde en geef ik je 100%, nee 200% gelijk.adderoos schreef:Als je het financieel kan hebben zou ik kiezen voor een onderhoud bij de dealer.
Hier in het noorden van het land is de dealer: en niet goedkoop en wel duurkoop;
Paar voorbeelden, het is toch zaterdagavond
tijdje waren bij de dealer in Heerenveen altijd de remschijven zogenaamd aan vervanging toe.
Kennis van me wist dit en toen hij dat ook te horen kreeg, vroeg hij om de oude schijven voor garantie-aanspraken te bewaren omdat ze een half jaar daarvoor door Mercedes Den Haag waren vervangen...
Toen ze bij mij dezelfde oplichting probeerden en zelfs hun filiaaldirecteur me telefonisch probeerde te overtuigen, bleven ze weigeren de dikte van de schijven te zeggen...was namelijk 29.4 mm terwijl de minimum dikte 28 mm is. Toen ze vervolgens zeiden dat ze op de rekening zouden zetten dat mijn remschijven vervangen moesten worden maar in opdracht van de klant niet uitgevoerd, waren ze doodstil toen ik zei dat ik dat zou meenemen voor een second opinion bij de importeur.
Bij mij wilde dezelfde dealer 1600 euro hebben voor het vervangen van de voorruit (ze wisten dat ik voor lange tijd in het buitenland zat) en wss omdat de verzekering zou betalen. Gezegd dat ik niet akkoord ging en de oude maar terug moesten zetten...uiteindelijk is het Euro 670 geworden.
Dus, niet elke dealer is geen stealer!
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252
Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt
Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt
- Cornelis
- Berichten: 11185
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Over Rüttchen Gorinchem niets dan goeds, ook uit eigen ervaring in het verleden, maar er zijn ook mb specialisten
waar hele goede service wordt geleverd met originele onderdelen en MB oliën tegen een vriendelijk tarief.
waar hele goede service wordt geleverd met originele onderdelen en MB oliën tegen een vriendelijk tarief.
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Ik zou onderhoud bij een dealer in Duitsland laten doen, hier zijn ze gewoon veel te duur, niet allemaal even secuur en ook niet even betrouwbaar. Laatst € 50,94 af moeten tikken voor likje siliconenvet! Dit was dan ook gelijk mijn laatste MB-rekening in Nederland.
Deze gebruiker heeft een permanente ban gekregen wegens aanhoudend zaniken.
- Marco
- Forum Held
- Berichten: 8031
- Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
- Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
- Locatie: 078
- Contacteer:
Een E240, laten we het eens van de andere kant bekijken:
Hoeveel km rij je per jaar en hoeveel denk je jaarlijks kwijt te willen/zijn aan onderhoud?
Hoeveel km rij je per jaar en hoeveel denk je jaarlijks kwijt te willen/zijn aan onderhoud?
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
- Danny E240
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 08 jul 2018 19:32
Ik verwacht rond 15000 km te rijden..
Ik heb de auto gekocht op de zaak.. dus financieel scheelt dat wel..
Ik kan het moeilijk inschatten wat een mb aan onderhoud kost.
Ik heb nu altijd een Honda gehad. Deze wordt onderhouden door een garage die gespecialiseerd is in Honda. Al is het geen merkdealer. Zij zijn betrouwbaar en goedkoop gebleken.
Voor onderhoud blijf ik nu ruim onder de 1000 euro. Maar ik heb ook nooit problemen gehad met de auto.
Zij geven aan dat zij de mb ook kunnen onderhouden.
Wat geven jullie gemiddeld uit aan de onderhoud van jullie mb?
Ik heb de auto gekocht op de zaak.. dus financieel scheelt dat wel..
Ik kan het moeilijk inschatten wat een mb aan onderhoud kost.
Ik heb nu altijd een Honda gehad. Deze wordt onderhouden door een garage die gespecialiseerd is in Honda. Al is het geen merkdealer. Zij zijn betrouwbaar en goedkoop gebleken.
Voor onderhoud blijf ik nu ruim onder de 1000 euro. Maar ik heb ook nooit problemen gehad met de auto.
Zij geven aan dat zij de mb ook kunnen onderhouden.
Wat geven jullie gemiddeld uit aan de onderhoud van jullie mb?
-
- Berichten: 324
- Lid geworden op: 20 feb 2018 18:37
- Mercedes-Benz: Mercedes E320 elegance 2002
- Specialisatie: Hele dagen niets doen
- Locatie: Zaandam
Even een gedachtespinsel van mijn kant, is het niet een idee om specifiek onderhoud bij specialisten uit te laten voeren? Hiermee doel ik op zaken als, bakolie verversen, werk aan de remmen (indien je een SBC hebt) of zoiets als problemen in de voortrein (draagarmen, fuseekogels) Olie verversen kan bijvoorbeeld gewoon bij de universele garage, net zoals banden vervangen. Of een simpele APK.
Ik zelf heb altijd mijn aircobeurt laten uitvoeren bij de Kwikfit waar veel mensen niet over te spreken zijn, maar mijn airco is in de 6 jaar dat ik mijn auto heb nooit stuk gegaan! Ik ben van plan met mijn toekomstige W211 E240 ook naar de Kwikfit te gaan hiervoor.
Voor al het specifieke onderhoud zoek ik zelf wel even een specialist in de buurt, voor bakolie verversen ben ik bereid iets verder te rijden omdat dat toch maar eens in 60k km hoeft.
Ik zelf heb altijd mijn aircobeurt laten uitvoeren bij de Kwikfit waar veel mensen niet over te spreken zijn, maar mijn airco is in de 6 jaar dat ik mijn auto heb nooit stuk gegaan! Ik ben van plan met mijn toekomstige W211 E240 ook naar de Kwikfit te gaan hiervoor.
Voor al het specifieke onderhoud zoek ik zelf wel even een specialist in de buurt, voor bakolie verversen ben ik bereid iets verder te rijden omdat dat toch maar eens in 60k km hoeft.
DitoDon-W211 schreef:Als de Honda specialist over de apparatuur en kennis beschikt die nodig is om een W211 te onderhouden zie ik het probleem niet trouwens.