Als je het niet erg vindt, een paar van mijn gedachtes (geschikt voor alle leeftijden)snoopy_belgium schreef:Ik ben benieuwd of andere fans van Mercedes daar ook zo over denken of een andere opinie hebben.
De oude A was een stuk hoger dan de nieuwe A en de zijkanten/stijlen liepen vroeger een stuk minder naar binnen toe bij het dak, dus dat kan heel goed dat de totale inhoud onder de streep hetzelfde lijkt gebleven. Overigens zie ik bij de Golf en zijn concurrentie niet bijster veel meer liters aan bagageruimte: W177 heeft 370-1210 l, Golf heeft 380-1270 l, Focus heeft 375-1354 l en de Astra heeft 370-1210 l (stoelen overeind danwel stoelen plat).- de nieuwe A is enorm gegroeid (+12 cm) maar de inhoud van de koffer is niet groter dan kortere concurrenten zoals de Golf. T.o.v. mijn oude A met een lengte van 3,60 is de nieuwe A meer dan 80 cm langer, maar de kofferruimte is nog steeds even groot. Mercedes was vroeger een merk dat functionele auto's bouwde maar dat is al heel lang geleden.
Vroeger maakte Mercedes relatief grote auto's met een magere body-in-white zodat je alsnog veel ruimte had binnenin. Om meer auto's te verkopen moesten er ook goedkopere modellen bij komen en dan moet je dus minder materialen gebruiken en kleinere lichtere auto's met kleinere motoren bouwen, terwijl er wel hetzelfde wordt verwacht mbt isolatiemateriaal, luxe en veiligheid tegen crashes binnen dat handzame buitenformaat. Dan heb je dus minder bagageruimte dan vroeger, maar de A is niet bedoeld als ruimtewonder en zoals gezegd bestond dit segment toen nog niet. Als je wel graag een Benz wilt, onder de C maar met meer ruimte dan een C: er komt nog een A sedan, CLA Coupé en Shooting Brake, B-Klasse en GLB. Is wel eventjes wachten nog maar tegen eind dit jaar moeten er al weer een paar zijn onthuld.
Dat is natuurlijk bij enorm veel auto's zo maar dat ligt ook aan hoe de auto in de markt wordt gezet. Zoals net aangehaald, de A wordt niet verkocht als zijnde een opbergwonder. De A wordt niet echt aangeboden als oplossing voor het hele gezin, daar zul je straks de CLA Shooting Brake denk ik eerder voor moeten hebben.Tegenwoordig is het visuele het belangrijkste en de praktische zijde komt pas op de tweede plaats.
Astra en Audi A1 hebben in de basisversies ook semi-onafhankelijke ophanging. Nu is het er bij de A inderdaad uit als kostenbesparing waarschijnlijk, ik gok omdat de auto's mede door de nieuwe testmethodes ook al duurder zijn geworden en omdat de A moest beschikken over een hoop systemen van de grotere Benzen. Het zal zeker iets anders rijden, maar rijdt het ook echt storend erger? Zo ja is dat best jammer inderdaad- de nieuwe A is geen goedkope auto maar Mercedes heeft gekozen voor een torsieas terwijl de concurrenten een multilink achteras hebben. Jarenlang heeft Mercedes reclame gemaakt met zijn vernieuwende multilink en nu gaat om te besparen die multilink eruit tenzij in optie of op de modellen met een zware motor.
Mercedes is al wel wat langer dan vandaag bezig met downsizing, die Renault motoren komen uit hun samenwerking met Renault-Nissan waarbij beide partijen van elkaar lenen. Ze doen het om de ontwikkelingskosten omlaag te krijgen. Voor de praat is het inderdaad niet echt fijn te zeggen dat je een Renault motor hebt, maar dat is wel beperkt tot het basisblok. Turbo, randapparaten en mapping komen allemaal vanuit Mercedes.- de nieuwe A is geen goedkope auto maar Mercedes heeft gekozen voor kleine Renault motoren. A160, A180 en A200 hebben allemaal dezelfde 1,33l motor waar de turbokracht het verschil maakt. Maar wanneer die turbo niet op volle kracht draait blijft het een kleine motor met weinig trekkracht. Door de nieuwe Europese testmethodes voor CO2 bepaling stoppen andere merken met de downsizing van motoren (een kleine motor die hard moet werken verbruikt meer dan een grotere motor die niet tot aan zijn limiet moet worden geduwd), maar Mercedes stapt nu pas in die downsizing filosofie. Renault motoren zijn op zich niet slecht maar wanneer je veel geld geeft voor een Mercedes wil de klant geen Renault motor maar een Mercedes motor, anders kan je evengoed een Renault Megane kopen.
Ik denk dat op dit moment Lexus en misschien Kia de enige zijn als gerelateerde auto's die geen of heel weinig opties aanbieden. Het is een beetje gemene business, de A bijv. standaard zonder meegespoten sideskirts aan te bieden en als je dat wel wilt moet je gelijk 1800 euro uitgeven aan de eerstvolgende Line. Maar dat is hoe ze het geld binnenhalen. Dat van die hemelbekleding slaat inderdaad nergens op, misschien dat een van de dealermedewerkers hier op het forum kan zeggen of het mogelijk is om alsnog de lichtgrijze te bestellen in combinatie met Thermotronic. Of anders contact opnemen met je locale dealer of in het 'ergste' geval de importeur. In Duitsland kan het inderdaad wel. Die grotere displays heb ik in de online configurator vanaf het begin af aan alleen zien zitten in de optionele MBUX cockpit, als ik dat niet kies heeft hij standaard de twee kleinere schermpjes.- de nieuwe A is geen goedkope auto en een Mercedes is dat nooit geweest. Maar: wanneer ik zo'n wagen koop wil ik die dan ook uitrusten overeenkomstig mijn wensen. Maar alles zit in pakketten en een vrije keuze is helaas niet mogelijk. Een witte dakhemel is enkel mogelijk in de standaard versie, een tweezone airco enkel in Progressive (dan krijg je de zwarte hemel er ook bij), elektrisch inklapbare spiegels zijn er niet in de standaard versie enz. De grotere dashboard displays worden sinds enkele weken enkel aangeboden in dure pakketten. Dit doet mij denken aan de Japanse karretjes van jaren geleden: daar had je ook de keuze tussen enkele modellen. Wou je een airco dan moest je het duurste model nemen en kreeg je alle andere toeters en belletjes die je helemaal niet wenst er ook bij. Bij Mercedes Duitsland kan er veel vrijer worden gekozen, bij Mercedes België en Nederland is er weinig keuze. Bij de concurrentie gaat dit wel allemaal. Op die manier jaagt Mercedes zijn klanten naar de concurrentie.
Natuurlijk kan ik verder niets doen aan de eventuele teleurstelling die je het hebt bevonden (behalve te adviseren de overige varianten af te wachten), maar dit wilde ik gewoon even kwijt.