Dit is inderdaad een erg belangrijk deel van de terugroepactie!Helmy schreef:... Klein puntje is alleen: er is gewoon nog steeds geen bewijs gevonden! Daimler organiseert tot zover dus terugroepacties uit eigen wil en als teken van samenwerkingsbereidheid, niet omdat er daadwerkelijk iets gevonden is. ...
KBA verdenkt Vito, C- en G-Klasse van uitstootmanipulatie
- Borgmonster
- Berichten: 3822
- Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
- Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
- Locatie: Flevopolder
Groet, Koos
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
- René SLK230
- Berichten: 11219
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Ja, dat zal een evt rechter ook eerst vragen: Wat heeft u er aan gedaan om er samen uit te komen...
MB roept die auto’s kijkend naar wat dat kost echt niet voor de lol terug.
MB roept die auto’s kijkend naar wat dat kost echt niet voor de lol terug.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7556
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
- Contacteer:
Misschien niet, misschien wel:René SLK230 schreef: MB roept die auto’s kijkend naar wat dat kost echt niet voor de lol terug.
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 55&t=85875
Stukkie meer auto's (EU 3 miljoen tegenover 774.000), teruggeroepen uit eigen overweging want ook hier is sinds het boegeroep niets meer bewezen en daar hebben ze nu toch wel echt de tijd voor gehad. En toen sprak de media over het Daimler dat op eigen initiatief vooruit wil lopen.
Bovendien zou het zomaar kunnen dat in een rechtzaak vervolgens gezegd wordt dat Mercedes vóór de veroordeling-tot-boete al de boel rechtzette en dus geen boete hoeft te betalen.“This is finally a proactive move to put something on the table and a solid attempt at getting out in front of the debate,” said Juergen Pieper, a Frankfurt-based analyst with Bankhaus Metzler.
En zo goed als dat ik dit zeg, zou ook jij gelijk kunnen hebben. Misschien is er wel wat aan de hand. Maar we zeggen elke keer ''het zou kunnen'', ''misschien'', ''mogelijk''.... we weten het gewoon niet. Waar is toch het bewijs?
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
- René SLK230
- Berichten: 11219
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
In de Duitse media staat bijv oa dat idd onder allerlei omstandigheden bij auto’s met AdBlue inspuiting itt bij tests op een rollenbank geen AdBlue wordt ingespoten waardoor de auto in de praktijk meer troep uitstoot dan lijkt.
Dat kan je dan wel aan die oude test procedure wijten en te bezien valt of dat onder sommige technische omstandigheden ms ook écht niet kan, maar gaat wel voorbij aan hoe de auto’s zijn gekeurd en in de markt gezet.
Het riekt naar boerenbedrog en gaat voorbij aan de eigen verantwoordelijkheid van de fabrikant kijkend naar het doel van emissie-eisen tbv de gezondheid.
Bovendien is zo’n in in dit geval ik geloof CDU minister (zelfde club als de Kanselier, die dat schat ik niet zonder overleg doet) ook niet gek met een wetenschappelijk en juridisch legertje om zich heen en zal ie ws iom de Chef verbaal druk uit oefenen om wel noodzakelijke veranderingen maar geen clash te ontketenen.
Dat is mijn inschatting.
Dat kan je dan wel aan die oude test procedure wijten en te bezien valt of dat onder sommige technische omstandigheden ms ook écht niet kan, maar gaat wel voorbij aan hoe de auto’s zijn gekeurd en in de markt gezet.
Het riekt naar boerenbedrog en gaat voorbij aan de eigen verantwoordelijkheid van de fabrikant kijkend naar het doel van emissie-eisen tbv de gezondheid.
Bovendien is zo’n in in dit geval ik geloof CDU minister (zelfde club als de Kanselier, die dat schat ik niet zonder overleg doet) ook niet gek met een wetenschappelijk en juridisch legertje om zich heen en zal ie ws iom de Chef verbaal druk uit oefenen om wel noodzakelijke veranderingen maar geen clash te ontketenen.
Dat is mijn inschatting.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 03 aug 2017 12:16
- Mercedes-Benz: S205 C200d 9G-Tronic Estate Business Solution
Als ik gewoon naar m'n eigen C200d kijken en nuchter reken.
Het gemiddelde verbruik van AdBlue is over het algemeen 5% van het dieselverbruik. (Bron : Wikipedia). Dan zou ik dus per liter Adblue 20 liter diesel verstoken. Mijn verbruik is gemiddeld 5l/100km (bron : boordcomputer). Dus met 1 liter Adblue kan ik 400 kilometer rijden.
Volgens mij heeft de Business Edition een grote Adblue tank van 25 liter. Dus ik zou op 1 tank Adblue 10.000 km moeten kunnen rijden.
De praktijk. M'n auto staat bijna op 20.000 km, ik heb nog nooit Adblue bijgevuld (auto is sinds aflevering ook niet meer bij de dealer geweest) en volgens de boordcomputer heb ik nog iets minder dan een kwart Adblue tank.
Dus er wordt wel minder ingespoten dan je zou verwachten op basis van het normverbruik.
Waarschijnlijk zal er dus met een terugroepactie iets worden aangepast waardoor er meer Adblue wordt ingespoten. Prima, dan is de uitstoot weer op het juiste niveau en daar zijn we allemaal bij gebaat (One Planet enzo). MAAR, dat betekent dan wel dat ik als berijder ineens vaker dat spul moet bijvullen en ook dat de kosten per km toenemen......
Het gemiddelde verbruik van AdBlue is over het algemeen 5% van het dieselverbruik. (Bron : Wikipedia). Dan zou ik dus per liter Adblue 20 liter diesel verstoken. Mijn verbruik is gemiddeld 5l/100km (bron : boordcomputer). Dus met 1 liter Adblue kan ik 400 kilometer rijden.
Volgens mij heeft de Business Edition een grote Adblue tank van 25 liter. Dus ik zou op 1 tank Adblue 10.000 km moeten kunnen rijden.
De praktijk. M'n auto staat bijna op 20.000 km, ik heb nog nooit Adblue bijgevuld (auto is sinds aflevering ook niet meer bij de dealer geweest) en volgens de boordcomputer heb ik nog iets minder dan een kwart Adblue tank.
Dus er wordt wel minder ingespoten dan je zou verwachten op basis van het normverbruik.
Waarschijnlijk zal er dus met een terugroepactie iets worden aangepast waardoor er meer Adblue wordt ingespoten. Prima, dan is de uitstoot weer op het juiste niveau en daar zijn we allemaal bij gebaat (One Planet enzo). MAAR, dat betekent dan wel dat ik als berijder ineens vaker dat spul moet bijvullen en ook dat de kosten per km toenemen......
Wer einmal hinterm Stern gesessen, der wird Mercedes dann nie vergessen!
- René SLK230
- Berichten: 11219
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
De berichtgeving door Autovisie vandaag: https://www.autovisie.nl/nieuws/mercede ... erugroepen
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- Helmy
- Beheerder
- Berichten: 7556
- Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
- Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
- Specialisatie: Nieuws, Design, Google
- Contacteer:
Daimler blijft het ondertussen nog steeds tegenspreken dat de software/programmatuur tegen de regels zou zijn. Ik las daarnaast dat de kosten voor zo'n terugroepactie maar 100 miljoen euro zou zijn. Schijntje dus in vergelijking met zo'n eventuele boete van een paar miljard.
En dan wordt het nu dus een lange wachttijd denk ik. Ik lees nergens nog over een van de vorige 3 miljoen teruggeroepen auto's.
En dan wordt het nu dus een lange wachttijd denk ik. Ik lees nergens nog over een van de vorige 3 miljoen teruggeroepen auto's.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
- 1967
- Berichten: 455
- Lid geworden op: 20 feb 2017 13:45
- Mercedes-Benz: op zoek naar een mooie bolhoed uit de jaren 60 :)
- Specialisatie: turbo-tuning, laswerk, draaien
proest, in Mercedes is zo een lief bedrijf dat ze zomaar 100duizenden auto,s terugroepen,
omdat ze de eigenaar zo lief vinden, en nog even een aai over de bol en een nachtkusje willen komen geven.....
(maar ondertussen kopen ze wel goedkoop pispakkenstaal in wat na 4 tot 7 jaar vaak flink rot is omdat de uiteindelijke besparing blijkbaar wel opweegt tegen de imagoschade)
omdat ze de eigenaar zo lief vinden, en nog even een aai over de bol en een nachtkusje willen komen geven.....
(maar ondertussen kopen ze wel goedkoop pispakkenstaal in wat na 4 tot 7 jaar vaak flink rot is omdat de uiteindelijke besparing blijkbaar wel opweegt tegen de imagoschade)
-
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 20 nov 2011 19:09
- Mercedes-Benz: V250d. + Ducati SS600 + Ducati 749s
- Specialisatie: beroeps oplichter
- Locatie: Bippen (de)
Me. V250 gebruikt 1 liter Ad blue per 1000km. Maar die van Peter gebruikt flink meer zag ik in zijn. Logboek.SternGucker schreef:Als ik gewoon naar m'n eigen C200d kijken en nuchter reken.
Het gemiddelde verbruik van AdBlue is over het algemeen 5% van het dieselverbruik. (Bron : Wikipedia). Dan zou ik dus per liter Adblue 20 liter diesel verstoken. Mijn verbruik is gemiddeld 5l/100km (bron : boordcomputer). Dus met 1 liter Adblue kan ik 400 kilometer rijden.
Volgens mij heeft de Business Edition een grote Adblue tank van 25 liter. Dus ik zou op 1 tank Adblue 10.000 km moeten kunnen rijden.
De praktijk. M'n auto staat bijna op 20.000 km, ik heb nog nooit Adblue bijgevuld (auto is sinds aflevering ook niet meer bij de dealer geweest) en volgens de boordcomputer heb ik nog iets minder dan een kwart Adblue tank.
Dus er wordt wel minder ingespoten dan je zou verwachten op basis van het normverbruik.
Waarschijnlijk zal er dus met een terugroepactie iets worden aangepast waardoor er meer Adblue wordt ingespoten. Prima, dan is de uitstoot weer op het juiste niveau en daar zijn we allemaal bij gebaat (One Planet enzo). MAAR, dat betekent dan wel dat ik als berijder ineens vaker dat spul moet bijvullen en ook dat de kosten per km toenemen......
Gr Roy
Het is helemaal geen verdenking, Daimler-Benz wordt gedwongen om de auto's terug te roepen:
Im aktuellen Fall geht es um einen Zwangsrückruf - verbunden mit der amtlichen Feststellung, dass eine unzulässige Abschalteinrichtung verwendet worden ist.
Gewoon fraude dus in de optiek van de toezichthouder.
Reactie Daimler-Benz:
Der Autobauer kündigte es bereits im Falle des Vito an: Die unterschiedlichen Auffassungen der Legalität wurde man notfalls vor Gericht klären zu lassen: "Die Möglichkeit dazu ist ein Grundpfeiler der Rechtsstaatlichkeit. Uns geht es darum, Klarheit in einer überaus komplexen Sache zu erlangen."
Ben reuze benieuwd of Daimler-Benz echt haar tanden laat zien en naar de rechter stapt. Dan heb je wel ballen!
Meer hierover: https://www.motor-talk.de/news/abgas-sk ... 70370.html
Im aktuellen Fall geht es um einen Zwangsrückruf - verbunden mit der amtlichen Feststellung, dass eine unzulässige Abschalteinrichtung verwendet worden ist.
Gewoon fraude dus in de optiek van de toezichthouder.
Reactie Daimler-Benz:
Der Autobauer kündigte es bereits im Falle des Vito an: Die unterschiedlichen Auffassungen der Legalität wurde man notfalls vor Gericht klären zu lassen: "Die Möglichkeit dazu ist ein Grundpfeiler der Rechtsstaatlichkeit. Uns geht es darum, Klarheit in einer überaus komplexen Sache zu erlangen."
Ben reuze benieuwd of Daimler-Benz echt haar tanden laat zien en naar de rechter stapt. Dan heb je wel ballen!
Meer hierover: https://www.motor-talk.de/news/abgas-sk ... 70370.html
- René SLK230
- Berichten: 11219
- Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
- Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
- Specialisatie: Relativeren
- Locatie: Den Haag
Ja, het waren weliswaar geen lieverdjes, maar de taal is wel mooi en lekker preciesDB200 schreef:[..] Zwangsrückruf - verbunden mit der amtlichen Feststellung, dass eine unzulässige Abschalteinrichtung verwendet worden ist.[...]
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
E.E. Cummings
- Arjen
- Moderator
- Berichten: 8143
- Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
- Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
- Locatie: Rotterdam
Volgens mij blijft dit toch weer dat eeuwige gezeik over de AdBlue smoren bij lage temperaturen:
Zoals ik het lees is het huidige meewerken vooral bedoeld om van het dreigement van een boete van €3,75 miljard af te zijn.
Als Daimler echt niet heeft gesjoemeld (wat ik uiteraard hoop) dan zou ik het een hele goede actie vinden als Daimler een rechtszaak start tegen de KBA.
Als er wel is gesjoemeld dan uiteraard pek en veren.
Bron: https://www.bloomberg.com/news/articles ... ions-probeBloomberg schreef: Thursday’s meeting at the federal Transport Ministry included Daimler’s head of technology development, Ola Kaellenius, who reiterated that the company complied with existing rules, according to a ministry statement. EU emissions rules allow for carmakers to reduce the degree to which exhausts are treated, if deemed necessary to protect the engine in tough driving conditions like low temperatures or high altitude.
Zoals ik het lees is het huidige meewerken vooral bedoeld om van het dreigement van een boete van €3,75 miljard af te zijn.
Als Daimler echt niet heeft gesjoemeld (wat ik uiteraard hoop) dan zou ik het een hele goede actie vinden als Daimler een rechtszaak start tegen de KBA.
Als er wel is gesjoemeld dan uiteraard pek en veren.
- Borgmonster
- Berichten: 3822
- Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
- Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
- Locatie: Flevopolder
Ook tegen een "amtliche Feststellung" is nog altijd beroep mogelijk, waarna vast nóg wel een rechtsgang mogelijk is. Door nu direct al een terugroepactie te starten zie ik het wel als een vrijwillige terugroepactie.René SLK230 schreef:Ja, het waren weliswaar geen lieverdjes, maar de taal is wel mooi en lekker preciesDB200 schreef:[..] Zwangsrückruf - verbunden mit der amtlichen Feststellung, dass eine unzulässige Abschalteinrichtung verwendet worden ist.[...]
Nu maar hopen op een rechtszaak door MB. Maar ik denk dat ze dan geen schadevergoeding kunnen vorderen. Tenzij MB het vervolgens zelf wel weer positioneert als een verplichte terugroepactie.
Groet, Koos
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Jazeker, dit is dan ook de essentie van een rechtstaat.Ook tegen een "amtliche Feststellung" is nog altijd beroep mogelijk, waarna vast nóg wel een rechtsgang mogelijk is.
Als je goed leest heeft Daimler-Benz de grenzen van de regelgeving opgezocht. Dit gebeurt ook wel eens bij belastingontwijking. De uitvoerende macht (belastingdienst) ziet dat dan als belastingontduiking en hieruit ontstaat dan een rechtszaak. Waarna een rechter uitspraak doet en fiscalisten daar weer hun voordeel uit halen. Maar soms komen belastingdienst en aangeklaagde tot een schikking zonder schuldbekentenis.
Mijn gevoel is dat het in deze zaak ook hier wel op zal uitdraaien: De KBA heeft zijn tanden laten zien en goede sier gemaakt bij de politiek, Daimler-Benz doet een terugroepactie, er vinden wat softwarematige correcties plaats, de Mercedes-eigenaren krijgen meer brandstof/Ad blue verbruik en slijtage voor de kiezen, het milieu is gered en ze leefden nog lang en gelukkig .