KBA verdenkt Vito, C- en G-Klasse van uitstootmanipulatie

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3822
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

11 jun 2018 22:41

Helmy schreef:... Klein puntje is alleen: er is gewoon nog steeds geen bewijs gevonden! Daimler organiseert tot zover dus terugroepacties uit eigen wil en als teken van samenwerkingsbereidheid, niet omdat er daadwerkelijk iets gevonden is. ...
Dit is inderdaad een erg belangrijk deel van de terugroepactie! :goedzo:
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

11 jun 2018 22:45

Ja, dat zal een evt rechter ook eerst vragen: Wat heeft u er aan gedaan om er samen uit te komen...
MB roept die auto’s kijkend naar wat dat kost echt niet voor de lol terug.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

11 jun 2018 23:11

René SLK230 schreef: MB roept die auto’s kijkend naar wat dat kost echt niet voor de lol terug.
Misschien niet, misschien wel:
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 55&t=85875

Stukkie meer auto's (EU 3 miljoen tegenover 774.000), teruggeroepen uit eigen overweging want ook hier is sinds het boegeroep niets meer bewezen en daar hebben ze nu toch wel echt de tijd voor gehad. En toen sprak de media over het Daimler dat op eigen initiatief vooruit wil lopen.
“This is finally a proactive move to put something on the table and a solid attempt at getting out in front of the debate,” said Juergen Pieper, a Frankfurt-based analyst with Bankhaus Metzler.
Bovendien zou het zomaar kunnen dat in een rechtzaak vervolgens gezegd wordt dat Mercedes vóór de veroordeling-tot-boete al de boel rechtzette en dus geen boete hoeft te betalen.

En zo goed als dat ik dit zeg, zou ook jij gelijk kunnen hebben. Misschien is er wel wat aan de hand. Maar we zeggen elke keer ''het zou kunnen'', ''misschien'', ''mogelijk''.... we weten het gewoon niet. Waar is toch het bewijs?
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

11 jun 2018 23:32

In de Duitse media staat bijv oa dat idd onder allerlei omstandigheden bij auto’s met AdBlue inspuiting itt bij tests op een rollenbank geen AdBlue wordt ingespoten waardoor de auto in de praktijk meer troep uitstoot dan lijkt.

Dat kan je dan wel aan die oude test procedure wijten en te bezien valt of dat onder sommige technische omstandigheden ms ook écht niet kan, maar gaat wel voorbij aan hoe de auto’s zijn gekeurd en in de markt gezet.

Het riekt naar boerenbedrog en gaat voorbij aan de eigen verantwoordelijkheid van de fabrikant kijkend naar het doel van emissie-eisen tbv de gezondheid.

Bovendien is zo’n in in dit geval ik geloof CDU minister (zelfde club als de Kanselier, die dat schat ik niet zonder overleg doet) ook niet gek met een wetenschappelijk en juridisch legertje om zich heen en zal ie ws iom de Chef verbaal druk uit oefenen om wel noodzakelijke veranderingen maar geen clash te ontketenen.

Dat is mijn inschatting.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
SternGucker
Berichten: 215
Lid geworden op: 03 aug 2017 12:16
Mercedes-Benz: S205 C200d 9G-Tronic Estate Business Solution

12 jun 2018 09:46

Als ik gewoon naar m'n eigen C200d kijken en nuchter reken.

Het gemiddelde verbruik van AdBlue is over het algemeen 5% van het dieselverbruik. (Bron : Wikipedia). Dan zou ik dus per liter Adblue 20 liter diesel verstoken. Mijn verbruik is gemiddeld 5l/100km (bron : boordcomputer). Dus met 1 liter Adblue kan ik 400 kilometer rijden.
Volgens mij heeft de Business Edition een grote Adblue tank van 25 liter. Dus ik zou op 1 tank Adblue 10.000 km moeten kunnen rijden.

De praktijk. M'n auto staat bijna op 20.000 km, ik heb nog nooit Adblue bijgevuld (auto is sinds aflevering ook niet meer bij de dealer geweest) en volgens de boordcomputer heb ik nog iets minder dan een kwart Adblue tank.

Dus er wordt wel minder ingespoten dan je zou verwachten op basis van het normverbruik.

Waarschijnlijk zal er dus met een terugroepactie iets worden aangepast waardoor er meer Adblue wordt ingespoten. Prima, dan is de uitstoot weer op het juiste niveau en daar zijn we allemaal bij gebaat (One Planet enzo). MAAR, dat betekent dan wel dat ik als berijder ineens vaker dat spul moet bijvullen en ook dat de kosten per km toenemen......
Wer einmal hinterm Stern gesessen, der wird Mercedes dann nie vergessen!
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

12 jun 2018 11:27

Die kosten per kilometer vallen in het niet bij alle andere kosten aan je auto...
Logboek S500.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

12 jun 2018 17:40

De berichtgeving door Autovisie vandaag: https://www.autovisie.nl/nieuws/mercede ... erugroepen
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

12 jun 2018 18:28

Daimler blijft het ondertussen nog steeds tegenspreken dat de software/programmatuur tegen de regels zou zijn. Ik las daarnaast dat de kosten voor zo'n terugroepactie maar 100 miljoen euro zou zijn. Schijntje dus in vergelijking met zo'n eventuele boete van een paar miljard.

En dan wordt het nu dus een lange wachttijd denk ik. Ik lees nergens nog over een van de vorige 3 miljoen teruggeroepen auto's.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
1967
Berichten: 455
Lid geworden op: 20 feb 2017 13:45
Mercedes-Benz: op zoek naar een mooie bolhoed uit de jaren 60 :)
Specialisatie: turbo-tuning, laswerk, draaien

14 jun 2018 16:36

proest, in Mercedes is zo een lief bedrijf dat ze zomaar 100duizenden auto,s terugroepen,
omdat ze de eigenaar zo lief vinden, en nog even een aai over de bol en een nachtkusje willen komen geven.....
:honger: :honger:


(maar ondertussen kopen ze wel goedkoop pispakkenstaal in wat na 4 tot 7 jaar vaak flink rot is omdat de uiteindelijke besparing blijkbaar wel opweegt tegen de imagoschade)
stamgast_2
Berichten: 658
Lid geworden op: 20 nov 2011 19:09
Mercedes-Benz: V250d. + Ducati SS600 + Ducati 749s
Specialisatie: beroeps oplichter
Locatie: Bippen (de)

14 jun 2018 20:15

SternGucker schreef:Als ik gewoon naar m'n eigen C200d kijken en nuchter reken.

Het gemiddelde verbruik van AdBlue is over het algemeen 5% van het dieselverbruik. (Bron : Wikipedia). Dan zou ik dus per liter Adblue 20 liter diesel verstoken. Mijn verbruik is gemiddeld 5l/100km (bron : boordcomputer). Dus met 1 liter Adblue kan ik 400 kilometer rijden.
Volgens mij heeft de Business Edition een grote Adblue tank van 25 liter. Dus ik zou op 1 tank Adblue 10.000 km moeten kunnen rijden.

De praktijk. M'n auto staat bijna op 20.000 km, ik heb nog nooit Adblue bijgevuld (auto is sinds aflevering ook niet meer bij de dealer geweest) en volgens de boordcomputer heb ik nog iets minder dan een kwart Adblue tank.

Dus er wordt wel minder ingespoten dan je zou verwachten op basis van het normverbruik.

Waarschijnlijk zal er dus met een terugroepactie iets worden aangepast waardoor er meer Adblue wordt ingespoten. Prima, dan is de uitstoot weer op het juiste niveau en daar zijn we allemaal bij gebaat (One Planet enzo). MAAR, dat betekent dan wel dat ik als berijder ineens vaker dat spul moet bijvullen en ook dat de kosten per km toenemen......
Me. V250 gebruikt 1 liter Ad blue per 1000km. Maar die van Peter gebruikt flink meer zag ik in zijn. Logboek.

Gr Roy
DB200
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 mei 2015 22:35
Mercedes-Benz: 200D /8; 190D 2.5

15 jun 2018 15:41

Het is helemaal geen verdenking, Daimler-Benz wordt gedwongen om de auto's terug te roepen:
Im aktuellen Fall geht es um einen Zwangsrückruf - verbunden mit der amtlichen Feststellung, dass eine unzulässige Abschalteinrichtung verwendet worden ist.

Gewoon fraude dus in de optiek van de toezichthouder.

Reactie Daimler-Benz:

Der Autobauer kündigte es bereits im Falle des Vito an: Die unterschiedlichen Auffassungen der Legalität wurde man notfalls vor Gericht klären zu lassen: "Die Möglichkeit dazu ist ein Grundpfeiler der Rechtsstaatlichkeit. Uns geht es darum, Klarheit in einer überaus komplexen Sache zu erlangen."

Ben reuze benieuwd of Daimler-Benz echt haar tanden laat zien en naar de rechter stapt. Dan heb je wel ballen!

Meer hierover: https://www.motor-talk.de/news/abgas-sk ... 70370.html
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

15 jun 2018 16:11

DB200 schreef:[..] Zwangsrückruf - verbunden mit der amtlichen Feststellung, dass eine unzulässige Abschalteinrichtung verwendet worden ist.[...]
Ja, het waren weliswaar geen lieverdjes, maar de taal is wel mooi en lekker precies :lol:
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Arjen
Moderator
Berichten: 8136
Lid geworden op: 29 apr 2011 17:57
Mercedes-Benz: ✇ GLK350cdi 4Matic Prestige (X204) en ✇ SLK350 (R171)
Locatie: Rotterdam

15 jun 2018 16:37

Volgens mij blijft dit toch weer dat eeuwige gezeik over de AdBlue smoren bij lage temperaturen:
Bloomberg schreef: Thursday’s meeting at the federal Transport Ministry included Daimler’s head of technology development, Ola Kaellenius, who reiterated that the company complied with existing rules, according to a ministry statement. EU emissions rules allow for carmakers to reduce the degree to which exhausts are treated, if deemed necessary to protect the engine in tough driving conditions like low temperatures or high altitude.
Bron: https://www.bloomberg.com/news/articles ... ions-probe

Zoals ik het lees is het huidige meewerken vooral bedoeld om van het dreigement van een boete van €3,75 miljard af te zijn.
Als Daimler echt niet heeft gesjoemeld (wat ik uiteraard hoop) dan zou ik het een hele goede actie vinden als Daimler een rechtszaak start tegen de KBA.
Als er wel is gesjoemeld dan uiteraard pek en veren. :politie:
Arjen.

Kunststof lipje afgebroken, of een andere kunststof reparatie nodig? Klik hier voor een tip.
Klik hier voor het logboek van mijn R171 SLK350.
Klik hier voor het logboek van mijn X204 GLK350cdi 4Matic.
Het logboek van mijn voormalige W245 B200.
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3822
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

15 jun 2018 17:33

René SLK230 schreef:
DB200 schreef:[..] Zwangsrückruf - verbunden mit der amtlichen Feststellung, dass eine unzulässige Abschalteinrichtung verwendet worden ist.[...]
Ja, het waren weliswaar geen lieverdjes, maar de taal is wel mooi en lekker precies :lol:
Ook tegen een "amtliche Feststellung" is nog altijd beroep mogelijk, waarna vast nóg wel een rechtsgang mogelijk is. Door nu direct al een terugroepactie te starten zie ik het wel als een vrijwillige terugroepactie.

Nu maar hopen op een rechtszaak door MB. Maar ik denk dat ze dan geen schadevergoeding kunnen vorderen. Tenzij MB het vervolgens zelf wel weer positioneert als een verplichte terugroepactie. :S
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
DB200
Berichten: 25
Lid geworden op: 16 mei 2015 22:35
Mercedes-Benz: 200D /8; 190D 2.5

16 jun 2018 14:00

Ook tegen een "amtliche Feststellung" is nog altijd beroep mogelijk, waarna vast nóg wel een rechtsgang mogelijk is.
Jazeker, dit is dan ook de essentie van een rechtstaat.

Als je goed leest heeft Daimler-Benz de grenzen van de regelgeving opgezocht. Dit gebeurt ook wel eens bij belastingontwijking. De uitvoerende macht (belastingdienst) ziet dat dan als belastingontduiking en hieruit ontstaat dan een rechtszaak. Waarna een rechter uitspraak doet en fiscalisten daar weer hun voordeel uit halen. Maar soms komen belastingdienst en aangeklaagde tot een schikking zonder schuldbekentenis.

Mijn gevoel is dat het in deze zaak ook hier wel op zal uitdraaien: De KBA heeft zijn tanden laten zien en goede sier gemaakt bij de politiek, Daimler-Benz doet een terugroepactie, er vinden wat softwarematige correcties plaats, de Mercedes-eigenaren krijgen meer brandstof/Ad blue verbruik en slijtage voor de kiezen, het milieu is gered en ze leefden nog lang en gelukkig :applaus: .
Plaats reactie