Een icoon leeft voort: de vernieuwde Mercedes-Benz G-Klasse

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

24 jan 2018 21:10

De G-Klasse is vernieuwd en kan er weer jaren tegenaan. Aan het succes komt al sinds 1979 geen einde.
De G-Klasse is vernieuwd en kan er weer jaren tegenaan. Aan het succes komt al sinds 1979 geen einde.
2018-W463-31.jpg (245.2 KiB) 6140 keer bekeken
Met de vernieuwde G-Klasse presenteert Mercedes-Benz een waar kunststuk. De oudste dienstdoenende modelreeks wordt niet alleen met de beste inzichten voor de toekomst uitgerust. De wagen blijft ook trouw aan het oorspronkelijke DNA zelfs wanneer vrijwel elk onderdeel vernieuwd of aangepast is, afgezien van de deurgrepen, sproeikoppen en de behuizing van het reservewiel. Daarmee blijft de ‘nieuwe G’ gewoon een G met behoud van de modelreekscode, maar dan beter. De marktintroductie vindt plaats in juni, de auto is als G500 leverbaar vanaf €176.905,-.

Sinds 1979 is er aan het uiterlijk van de G-Klasse bijna niets veranderd, en ook voor de toekomst blijft dit zo. Iconische elementen vervullen net als vroeger specifieke rollen en verlenen de G-Klasse daarmee het unieke uiterlijk. De opvallende deurgrepen worden behouden, evenals het karakteristieke sluitgeluid, de robuste beschermdelen, het duidelijk zichtbare reservewiel op de achterdeur en de opvallende knipperlichten. In samenhang met het hoekige silhouette verlenen deze details de off-roader daarmee opnieuw het bijzondere uiterlijk. Mercedes-Benz blijft zodoende het karakter van de klassieker trouw. Ook de aan de buitenzijde zichtbare deurscharnieren en opgelegde motorkap zijn aanwezig op het nieuwe model. De G-Klasse is al tientallen jaren technisch doorontwikkeld maar lijkt optisch nauwelijks veranderd. Desondanks is de auto wel 53 millimeter langer en 121 millimeter breder geworden.

De nieuwe G-Klasse lijkt meer dan voorheen uit één stuk te zijn gegoten. Vele oppervlakken zijn strakker getekend en gespannen. De oppervlaktekwaliteit is verder verhoogd, wat resulteert in smallere, nauwkeurigere naden en harmonische overgangen. De spatbordranden en bumpers lijken hierdoor nog meer geïntegreerd in de carrosserie en minder als losse toevoegingen.

De vernieuwde G-Klasse presteert voortaan nog beter zowel op de weg als off-road. De wagen is merkbaar bewegelijker, dynamischer en comfortabeler dan het voorgaande model. De G blijft daarmee een echte G, onder andere dankzij het ladderchassis, drie 100% sperdifferentiëlen en de off-road Low Range rijmode. De wagen is ongeveer 170 kilo lichter geworden, mede dankzij een nieuwe materiaalmix van zeer sterke staal- en aluminiumsoorten. De stijve carrosserie bestaat uit meerdere staalsoorten, de spatschermen, motorkap en deuren zijn vervaardigd uit aluminium.

Om de voor de G kenmerkende deurscharnieren en deurgrepen te behouden, hebben de ontwikkelaars deze aangepast aan de nieuwe constructiewijze die aluminium vereist. De A- en B-stijlen zijn vanwege hun dragende functie uit hoogsterktestaal opgetrokken. De torsiestijfheid van de combinatie van chassis, carrosserie en opbouwdelen is uiteindelijk met 55% toegenomen van 6.537 Nm/graden naar 10.162 Nm/graden.

Naast verbeteringen aan de rijdynamiek en het rijcomfort is er ook een hogere kwaliteit behaald op het gebied van geluiddemping. Dit is duidelijk merkbaar aan de aandrijflijn die aanzienlijk minder geluid en trillingen naar het interieur doorspeelt.

Het nieuwe onderstel is ontstaan uit een samenwerking van Mercedes-Benz G GmbH en Mercedes-AMG GmbH. Het resultaat is een onafhankelijke ophanging met dubbele draagarmen aan de voorzijde in combinatie met een starre achteras. De componenten voor de vooras met dubbele draagarmen zijn zonder subframe direct op het ladderchassis gemonteerd. Speciaal voor de G-Klasse is de nieuwe vooras dermate robuust ontworpen dat ondanks het hogere comfort op het asfalt, de rij-eigenschappen off-road zelfs verbeterd zijn ten opzichte van het voorgaande model.

De G-Klasse biedt dankzij 270 millimeter grondspeling tot de vooras veel potentieel voor rijplezier en doorzettingsvermogen buiten de gebaande paden. De cijfers spreken voor zich:

- Klimvermogen tot 100% afhankelijk van de ondergrond
- Bodemvrijheid tussen de assen toegenomen met 6 mm naar 24,1 cm
- Maximale waaddiepte voortaan 70 cm, 10 cm meer
- Rijstabiliteit bij zijdelingse kantelhoeken van 35 graden, 7 graden meer
- Inloophoek achter 30 graden, vóór 31 graden, 1 graden meer
- Hellingshoek 26 graden, 1 graden meer

Dankzij de onafhankelijke wielophanging kon de stijfheid van de voorzijde van de carrosserie verbeterd worden. De beiden schroefpoten worden voortaan verbonden door een veerpootbrug waardoor de torsiestijfheid van het chassis verhoogd is. Aan de achterzijde is in tegenstelling tot het voorgaande model een nieuwe starre achteras met panhardstang en vier draagarmen aan elke zijde geplaatst. Zodoende is het rijden op de gewone wegen nog comfortabeler. De in- en uitvering van 82 en 142 millimeter achteraan en de bodemvrijheit van 241 millimeter naar de achteras zorgen ook in de extreemste situaties voor veiligheid.

Dynamic Select biedt veel nieuwe rijmogelijkheden in combinatie met het nieuwe onderstel met optionele adaptieve demping. Via de Dynamic Select schakelaar kan de bestuurder wisselen tussen Sport en Comfort waarbij ook de dempingseigenschappen kunnen worden aangepast.

Eén van de nieuwe kernpunten van de verbeterde off-road eigenschappen is de nieuwe G-Modus. Onafhankelijk van het gekozen rijprogramma schakelt de G-Klasse in de G-Modus zodra een van de drie sperdifferentiëlen of de Low Range worden geactiveerd. De demping, stuurgevoeligheid en gasresponse worden daarbij aangepast naar de omstandigheden, onnodig schakelen van de transmissie wordt vermeden en daarmee beschikt de bestuurder over de beste controle en off-road mogelijkheden. Dit alles wordt discreet kenbaar gemaakt in het kombi-instrument met een klein “G”-icoon.

De G werkt grote oneffenheden in de ondergrond dermate goed weg dat de bestuurder ook bij de steilste hellingen op centimeters nauwkeurig manouvreren kan. De besturing biedt meer feedback over de tractie.

Waar het exterieur als iconische klassieker behandeld is, kreeg de G-Klasse een grondig opnieuw vormgegeven modern interieur. Wie instapt herkent verscheidene elementen van het exterieur, zoals de vorm van de ronde koplampen die terug komt in de uitstroomopeningen, of de speakers op het dashboard die geïnspireerd zijn op de richtingaanwijzers. Typerend voor de G-Klasse zijn de handgreep voor de voorpassagier of de in chroom afgewerkte schakelaars voor de drie sperdifferentielen. Beide elementen zijn zorgvuldig geoptimaliseerd en blijven als kenmerkende elementen behouden.

Het nieuw vormgegeven dashboard beschikt standaard over tijdloze analoge wijzerplaten diep geplaatst in buisvormige elementen. Net als in de nieuwe E- en S-Klasse kan optioneel gekozen worden voor de Widescreen cockpit met zowel een digitaal instrumentarium als een groter centraal geplaatst scherm op de middenconsole. Optisch lijken de beide 12,3-inch schermen verbonden achter één groot stuk glas. De bestuurder kan met de Widescreen cockpit kiezen uit drie verschillende stijlen: Klassiek, Sportief en Progressief. Ook kan de bestuurder de vele informatieve elementen zelf samenstellen en rangschikken.

In de nieuwe G500 ligt een 4,0-liter V8 benzinemotor met twee turbo’s. Deze krachtbron is goed voor 310 kW (422 pk) en een maximaal koppel van 610 Nm tussen 2.000 en 4.750 toeren per minuut. De G500 haalt een gecombineerd verbruik van 11,1 liter op 100 kilometer, met een CO2-uitstoot van 263 gram per kilometer. In een later stadium verschijnt er ook een vernieuwde G63 AMG met de bekende 4,0-liter biturbo V8. De G65 AMG en de G500 4x4² zullen voor zover bekend niet terugkeren. Het is verder nog onbekend of er een dieselvariant zal komen, mogelijk zal een dergelijk model als G350d beschikken over de gloednieuwe zes-in-lijn motor.

Voor de vermogensoverbrenging is de automatische 9G-Tronic negentraps transmissie speciaal aangepast om ook te voldoen aan de vereisten voor off-road rijden. Dankzij een nieuwe softwaretoepassing konden de ingenieurs de schakel- en reactietijden verkorten. Het rijden wordt daarmee niet alleen comfortabeler en geleidelijker, maar verbruikt voortaan ook minder brandstof.

Standaard is de G-Klasse voortaan voorzien van een elektro-mechanische tandheugel stuurinrichting. Hiermee is het voortaan mogelijk om gebruik te maken van rij-assistentiesystemen zoals de parkeerassistent. Daarnaast is er minder energie nodig dan bij een hydraulisch bekrachtigd systeem. Afhankelijk van het rijprogramma kent de besturing de modii Comfort, Sport en Off-road. Het biedt een comfortabel of sportief stuurgevoel op het asfalt, en nauwkeurige eerlijke feedback op onverharde paden.

De G-Klasse wordt standaard uitgerust met actieve spoorassistent en verkeersbordenassistent. Ook Pre-Safe is standaard. Optioneel kan er gekozen worden voor het rij-assistentiepakket met de dodehoekassistent en Distronic. Daarnaast kan de koper kiezen voor het parkeerpakket met 360-graden camera en voor Multibeam LED koplampen.
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:

66672 66673 66674 66675

66676 66677 66678 66679

66680 66681 66682 66683

66684 66685 66686 66687

66688 66689 66690 66691

66692 66693 66694 66695

66696 66697 66698 66699

66700 66701 66702 66703

66704 66705 66706 66707

66708 66709 66710 66711

66712 66713 66714 66715

66716 66717 66718 66719

66720 66721 66722

66723 66724

Bron: Mercedes-Benz Passion Blog, beelden door Daimler AG
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

25 jan 2018 00:07

ronde vormen op een vierkant concept...de G is volledig om zeep wat mij betreft..die stootlijsten, die achterlampen, die spiegels, die koplampen, die naden die ineens aansluiten daar waar altijd grote gapende gaten waren...verschrikkelijk!

en dan dat stuk hemel tussen schuifdak en voorruit...ik mag hopen dat de auto hoger is geworden van binnen want dat verlaagde plafond neemt daar nogal wat zichtruimte in beslag...en dan die plastic bak op de voorruit achter de binnenspiegel - dat had volgens mij niet veel groter meer gekund


en ik ben al nooit fan geweest van de G maar dit?!?!?

greetingz,
Gebruikersavatar
Ed
Moderator
Berichten: 6275
Lid geworden op: 26 nov 2006 20:15
Specialisatie: Alle soorten leidingwerk.
Locatie: Rotterdam

25 jan 2018 08:30

Daar had wel wat meer ingezeten qua nieuw design. De voorkant gaat nog wel maar vanaf de zij gezien is het gewoon lelijk.
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Die with memories, not dreams
De beste manier om beloften na te komen, is door niet te veel te beloven.
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7261
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

25 jan 2018 09:05

Niet alles is een verbetering maar vind het nog steeds wel een erg gaaf ding!
Gebruikersavatar
Poppel180
Forum Held
Berichten: 3179
Lid geworden op: 27 jun 2016 12:49
Mercedes-Benz: 2014 X218 CLS 400 Shooting Brake, 2010 Mini Cooper, ex: 2005 S203 200CDI
Locatie: Zuidplas

25 jan 2018 10:43

Tom schreef:Niet alles is een verbetering maar vind het nog steeds wel een erg gaaf ding!
X2
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3822
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

25 jan 2018 23:19

Een digitaal dashboard in een G vind ik dan weer niet kunnen. Maar goed, ik zal van m’n leven geen G kopen, dus mijn mening doet er eigenlijk helemaal niet toe. :stom:
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Guido126
Berichten: 3223
Lid geworden op: 09 mei 2007 09:45

26 jan 2018 08:03

Dit was ook wel nodig om mij ooit weer in een G te krijgen
Zodoende is het rijden op de gewone wegen nog comfortabeler.
Gebruikersavatar
David_O
Berichten: 1383
Lid geworden op: 18 jul 2017 22:44

26 jan 2018 09:07

Allemaal 'even' een nieuwe kopen, dan wordt de vorige generatie misschien wat meer betaalbaar :lol:
Guido126 schreef:Dit was ook wel nodig om mij ooit weer in een G te krijgen
Zodoende is het rijden op de gewone wegen nog comfortabeler.
Wat voor een heb je gereden?

Ik heb een paar jaar in een korte 300D gereden. Niet vooruit te branden, maar eenmaal op snelheid vond ik het heerlijk rijden.
Fans van Benz - S204 C200K Avantgarde '09
Guido126
Berichten: 3223
Lid geworden op: 09 mei 2007 09:45

26 jan 2018 09:12

David_O schreef:Allemaal 'even' een nieuwe kopen, dan wordt de vorige generatie misschien wat meer betaalbaar :lol:
Guido126 schreef:Dit was ook wel nodig om mij ooit weer in een G te krijgen
Zodoende is het rijden op de gewone wegen nog comfortabeler.
Wat voor een heb je gereden?

Ik heb een paar jaar in een korte 300D gereden. Niet vooruit te branden, maar eenmaal op snelheid vond ik het heerlijk rijden.
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 85&t=57890
Gebruikersavatar
David_O
Berichten: 1383
Lid geworden op: 18 jul 2017 22:44

26 jan 2018 09:27

Fans van Benz - S204 C200K Avantgarde '09
Gebruikersavatar
Ed
Moderator
Berichten: 6275
Lid geworden op: 26 nov 2006 20:15
Specialisatie: Alle soorten leidingwerk.
Locatie: Rotterdam

26 jan 2018 12:34

Guido126 schreef:Dit was ook wel nodig om mij ooit weer in een G te krijgen
Maar a.u.b. noooooit meer met -15 en sneeuw het strand op. Als ik daar nog aan denk krijg ik het weer koud. :lol:
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Die with memories, not dreams
De beste manier om beloften na te komen, is door niet te veel te beloven.
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44419
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

27 jan 2018 09:33

Ed schreef:
Guido126 schreef:Dit was ook wel nodig om mij ooit weer in een G te krijgen
Maar a.u.b. noooooit meer met -15 en sneeuw het strand op. Als ik daar nog aan denk krijg ik het weer koud. :lol:
#doeslief
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

27 jan 2018 10:14

Schitterend filmpje :lol: :applaus:
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
G300TD
Berichten: 387
Lid geworden op: 05 feb 2010 18:28
Mercedes-Benz: W463 G300D,
Specialisatie: G-klasse/ W168
Locatie: Arnhem

27 jan 2018 22:36

Ik ben nog steeds blij met de mijne, traag, maar degelijk, en gelukkig helemaal geen electronica. Lang leve de mechanische brandstofpomp. Dit nieuwe type is niet meer voor off-road met al die "zooi" erin. ( een korte versie is zelfs geen stuiterbak, zoals een LR)
Gebruikersavatar
Gobert
Berichten: 505
Lid geworden op: 16 aug 2010 17:48
Mercedes-Benz: Na een SLK 320 en SLK 350 nu een Viano 3.0 Marco Polo
Locatie: Omgeving Arnhem

28 jan 2018 10:44

Peter schreef:
Ed schreef:
Guido126 schreef:Dit was ook wel nodig om mij ooit weer in een G te krijgen
Maar a.u.b. noooooit meer met -15 en sneeuw het strand op. Als ik daar nog aan denk krijg ik het weer koud. :lol:
Maar nooit een boete gehad of zo? Rijden op het strand is daar nl niet toegestaan.
La Passione Passa dal Cuore
Plaats reactie