R171 Comand NTG1 mp3 dvd en ipod probleem

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Dbrunings
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2018 13:07
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz SLK 200 R171

02 jan 2018 13:25

Beste,

Ik heb een DVD met mp3 nummers (datacd). Deze laadt en de NTG1 laat de nummers horen, echter, het laden duurt erg lang en bij het switchen van nummer (volgend nummer via stuur) heeft hij regelmatig 10-40 sec. bedenktijd nodig. De overige functies werken naar behoren en snel (volume, switchen naar navigatie e.d.).

Waar kan dit probleem door veroorzaakt worden?

Ik heb al wel gelezen dat branden met max 6 snelheid en een mappenverdeling met max 99 nummers per map kunnen helpen, maar vooralsnog geen verbetering. Daarnaast heb ik bij Mercedes navraag gedaan omtrent een firmware update voor de comand. Ik heb echter nog geen reactie mogen ontvangen.

Hoe check ik de huidige versie van mijn comand firmware?
Kan ik (officieel) updaten zonder een dure nieuwe navigatiedvd te bestellen (170 euro via mercedes nederland)?
Helpt de firmware update bij het afspelen van mp3 dvd's?

Als laatste: Ik heb tevens de ipod connector. Deze werkte naar behoren met mijn oude ipod, echter de ipod laadde niet op. Na onderzoek kwam ik er achter dat er adaptertjes waren die een 5v naar 12v schakeling hadden waardoor de ipod wel op zou laden. Dit werkte. De ipod laadt nu netjes op, echter, na 3 á 4 nummers geluisterd te hebben via de ipod lijkt hij vast te lopen. De ipod zelf werkt dan nog naar behoren, maar geen nieuwe nummers worden afgespeeld en er is enkel stilte.

Is iemand bekend met dit probleem?

Voor beide problemen heb ik geprobeerd me goed in te lezen op verschillende fora, er zijn wat vragen bekend die er op lijken, maar de antwoorden hierop hebben mij nog niet kunnen helpen. Dit is dan ook de reden dat ik een nieuw onderwerp heb aangemaakt.

Bij voorbaat dank voor de moeite en de antwoorden.
Gebruikersavatar
Sneaky Pete
Donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Locatie: Zuid-Oost Brabant

02 jan 2018 15:57

Firmware level moet je op kunnen vragen via het engineering menu.
Hoe je daar in komt zie je hier https://www.youtube.com/watch?v=I7t1f0dCb-8 .
Firmware zelf is te downloaden hier https://service-parts.mercedes-benz.com ... ket=Europe

Maarrrrrrrrr, let wel eigen risico!!!!!
Ik heb het bij mijn toenmalige R171 ook gedaan en dat ging perfect.
Maar dat is niet altijd zo, zie deze thread http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 46&t=86907
Meest belangrijke update is dat je met die firmware bij de navigatie de verwachte aankomsttijd te zien krijgt. Zie je die al dan zit je al op de laatste firmware.
Lijkt me trouwens niet de oplossing voor jouw mp3 probleem. Lijkt me eerder een vuile lens in de DVD lezer of een slechte of slecht gebrande DVD.
Maak eerst de lens eens zuiver en kijk dan nog eens.
Mocht je de firmware update met een zelf gebrande CD willen proberen is schoonmaken zowiezo een must.
Succes!
deebridge
Berichten: 194
Lid geworden op: 16 mar 2017 13:53
Locatie: Dronten

02 jan 2018 16:05

Dbrunings schreef:Beste,

Als laatste: Ik heb tevens de ipod connector. Deze werkte naar behoren met mijn oude ipod, echter de ipod laadde niet op. Na onderzoek kwam ik er achter dat er adaptertjes waren die een 5v naar 12v schakeling hadden waardoor de ipod wel op zou laden. Dit werkte. De ipod laadt nu netjes op, echter, na 3 á 4 nummers geluisterd te hebben via de ipod lijkt hij vast te lopen. De ipod zelf werkt dan nog naar behoren, maar geen nieuwe nummers worden afgespeeld en er is enkel stilte.
Een oplossing heb ik niet voor je. Wel heb ik exact hetzelfde problem gehad. Het leek toen ook niet aan de iPod te liggen want met alleen oortjes aangesloten of in een ander docking station was er geen enkel probleem.
Bij de dealer hebben ze er een tijdje mee lopen prutsen en volgens mij zelfs het interface nog een keer vervangen.
Het probleem is echter altijd gebleven...
Dbrunings
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2018 13:07
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz SLK 200 R171

02 jan 2018 20:05

Dank jullie voor de informatie,
Ik ga eerst eens comand updaten. ETA is niet te zien bij m'n nav.
Gebruikersavatar
Sneaky Pete
Donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Locatie: Zuid-Oost Brabant

02 jan 2018 20:35

Dbrunings schreef:Dank jullie voor de informatie,
Ik ga eerst eens comand updaten. ETA is niet te zien bij m'n nav.
Eeehhh...ik zou éérst zorgen dat m'n CD/DVD drive helemaal in orde is.
Anders kon je wel eens met een onbruikbare Comand eindigen.
Dbrunings
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 jan 2018 13:07
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz SLK 200 R171

03 jan 2018 10:23

Comand is inmiddels geupdate (zonder schoonmaken drive, geluk gehad). Ik heb tevens een nieuwe muziek dvd gebrand (oude zag er toch wat versleten uit).De muziek dvd werkte nu goed naar behoren (max 2-3 sec bedenktijd, maar meestal direct respons). Mappen van max 99 nummers en 8x brandsnelheid gebruikt (laagste die ik kon kiezen).

Daarnaast heb ik mijn ipod (was en is een oud dingetje) maar eens aan de computer gehangen en geupdate. Deze lijkt (nog niet echt heel goed kunnen testen) ook weer naar behoren te werken.

Ik durf nu niet te zeggen waar de oorzaken van de problemen lagen (firmware, dvd kwaliteit, update status van ipod?), maar voorlopig ben ik erg blij dat het werkt.

Ik heb naar aanleiding van je reactie wel een vraag: Op welke wijze zou je de drive schoonmaken? Gewoon gebruik maken van zo'n reinigings-cd? Is het verstandig de navi drive in de kofferbak ook schoon te maken?
Gebruikersavatar
Sneaky Pete
Donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 08 mar 2014 19:18
Mercedes-Benz: R171 SLK 350
Locatie: Zuid-Oost Brabant

03 jan 2018 11:42

Mooi dat ie het weer goed doet na een update! :goedzo:
Zuiver maken met een reinigings CD zou ik zeggen. Anders moet je de boel demonteren om bij het lensje te kunnen komen.
Maar als alles goed werkt gewoon afblijven. Geldt ook voor die navi drive.If it ain't broke don't try to fix it!
Plaats reactie