Heb gisteren even mijn distributie ketting laten controleren.
Conclusie de ketting is 6.4mm langer dan een nieuwe ketting.
Tanden van nokkenas tandwielen zitten er nog op.
De kettingspanner doet zijn werk nog en is nog niet op zijn einde.
Auto heeft nu 124K gelopen en krijgt iedere 10K nieuwe motorolie met filter
Maar de komende zomer ga ik toch alles preventief vervangen.
Kettingspanner
Ketting
Klepstoters
Klepseals
Nokkenas tandwielen
Dan kan ik met een gerust hart verder.
Bij eerste koude start was er geen ketting geluid te horen.
W203 C180 Kompressor 2005 distributie ketting. M271
- maximaal
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 17 jun 2011 01:01
- Mercedes-Benz: W204 C350 4matic Avantgarde
- Specialisatie: Gasgeven op LPG
- Locatie: Eindhoven
- Bijlagen
-
- 20171227_120352.jpg (138.12 KiB) 3937 keer bekeken
-
- 20171227_120410.jpg (68.59 KiB) 3937 keer bekeken
-
- 20171227_120436.jpg (130.18 KiB) 3937 keer bekeken
-
- 20171227_121354.jpg (57.9 KiB) 3937 keer bekeken
Gasgeven op LPG
- maximaal
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 17 jun 2011 01:01
- Mercedes-Benz: W204 C350 4matic Avantgarde
- Specialisatie: Gasgeven op LPG
- Locatie: Eindhoven
Wat vinden jullie van de tandwielen en plan van aanpak?
Misschien dat jullie aan de hand van de foto's iets meer over kunnen zeggen.
En natuurlijk ook om anderen met een M271 te waarschuwen dat je zeker naar je ketting moet laten kijken,indien je niet weet wanneer deze evt. vervangen is.
Het topic van El Griffo over de problemen viewtopic.php?f=46&t=87650#p853216 was voor mij aanleiding om een check te doen.
Misschien dat jullie aan de hand van de foto's iets meer over kunnen zeggen.
En natuurlijk ook om anderen met een M271 te waarschuwen dat je zeker naar je ketting moet laten kijken,indien je niet weet wanneer deze evt. vervangen is.
Het topic van El Griffo over de problemen viewtopic.php?f=46&t=87650#p853216 was voor mij aanleiding om een check te doen.
Laatst gewijzigd door maximaal op 29 dec 2017 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gasgeven op LPG
- ElGriffo
- Berichten: 8358
- Lid geworden op: 23 okt 2010 16:54
- Mercedes-Benz: S211 E55 AMG, W451 Passion , W169 A170Aut, W169 A200Aut S203 C-180K Aut (Ex w126 500SEL,S203 C55AMG, W210 E55AMG ,W126 500SE)
- Specialisatie: W126, M117 en M116 Motoren
- Locatie: Houten
- Contacteer:
Verstandig om het te controleren .
Maar waarom stoters en seals ? Tikt ie en heb je olie verbruik ?
Maar waarom stoters en seals ? Tikt ie en heb je olie verbruik ?
W126 specialist ElGriffo
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
-
Alleen kalmte kan je redden
En alles komt goed
- maximaal
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 17 jun 2011 01:01
- Mercedes-Benz: W204 C350 4matic Avantgarde
- Specialisatie: Gasgeven op LPG
- Locatie: Eindhoven
Als we toch bezig zijn en de auto bevalt echt supergoed en ik wil hem ook graag zo lang mogelijk in goede conditie houden.
Heb nu in 1 jaar tijd 35K km gereden en als we toch bezig zijn is het een kleine moeite.
Toen ik de auto kocht stond hij op 86K en nu op 124K,dus ja zie het maar als preventief onderhoud.
Olieverbruik via KI is 100ml/1000km,zou dus 1 liter per 10.000km zijn.
Olie wissel doe ik om de 10K,dus tegen de tijd dat er een liter in moet ververs ik de olie en filter.
Heb laatst ook alle draagarmen voor vernieuwd met Febi Bilstein 23702 en daarna auto volledig laten uitlijnen.
De onderste draagarm re voor had een speling van <1mm bij APK.
Onderhoud bezuinig ik absoluut niet op en ik ben meer voor preventief onderhoud dan achteraf denken van "had ik die seals niet beter ook kunnen doen"
Heb nu in 1 jaar tijd 35K km gereden en als we toch bezig zijn is het een kleine moeite.
Toen ik de auto kocht stond hij op 86K en nu op 124K,dus ja zie het maar als preventief onderhoud.
Olieverbruik via KI is 100ml/1000km,zou dus 1 liter per 10.000km zijn.
Olie wissel doe ik om de 10K,dus tegen de tijd dat er een liter in moet ververs ik de olie en filter.
Heb laatst ook alle draagarmen voor vernieuwd met Febi Bilstein 23702 en daarna auto volledig laten uitlijnen.
De onderste draagarm re voor had een speling van <1mm bij APK.
Onderhoud bezuinig ik absoluut niet op en ik ben meer voor preventief onderhoud dan achteraf denken van "had ik die seals niet beter ook kunnen doen"
Gasgeven op LPG
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 02 jan 2018 13:07
- Mercedes-Benz: Mercedes-Benz SLK 200 R171
Beste maximaal,
Wat was je ongeveer kwijt om de ketting te laten controleren? Ik heb mij laten aanpraten dat het controleren een lastig klusje is voor een garage. Of deze aanname klopt, weet ik niet.
Wat zijn de marges (zelf heb je 6,4 mm uitrek) die als acceptabel gezien worden?
Wat was je ongeveer kwijt om de ketting te laten controleren? Ik heb mij laten aanpraten dat het controleren een lastig klusje is voor een garage. Of deze aanname klopt, weet ik niet.
Wat zijn de marges (zelf heb je 6,4 mm uitrek) die als acceptabel gezien worden?
- maximaal
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 17 jun 2011 01:01
- Mercedes-Benz: W204 C350 4matic Avantgarde
- Specialisatie: Gasgeven op LPG
- Locatie: Eindhoven
Ik was alleen € 40.- kwijt voor de klepdekselpakking en de pakkingen voor de bougieschachten en de olievuldop.
De pakkingset Victor Reinz 15-36411-01 bevat alle pakkingen die je nodig hebt voor de inspectie van de M271.946 motor.
Ik kan bij een vriend van mij op de brug en heb alle gereedschappen ter beschikking en ben dus niet afhankelijk van een garage.
Voor de normale autobezitter zou ik eens rondbellen en informeren wat de prijs is bij een mercedes specialist (er zijn er genoeg op het forum).
Je bent er een uurtje of 2.5 mee bezig en dat is rustig aan met bakkie koffie erbij.
Wat betreft de marges daar doe ik geen uitspraak over,omdat het heel moeilijk is en je het zelf moet zien en beoordelen.
Als er slijtage is dan weet je dat in de toekomst aktie ondernomen dient te worden.
In mijn geval was er nog geen acuut ingrijpen noodzakelijk ,maar ik ga toch alles vervangen.
Ik ben van mening dat preventief onderhoud beter is dan pas in te grijpen als de ketting echte problemen gaat geven.
Voordeel is ook dat je de reparatie kan plannen en je mobiel blijft.
Je weet ook dat de slijtage alleen maar gaat toenemen en onvermijdelijk moet de reparatie plaatsvinden.
Het gevaar als je dit negeert en je motor draait in de soep, weet dan dat deze motoren moeilijk te vinden zijn en flink aan de prijs zijn en je niet weet wat je dan hebt.
Ik heb al wat boodschappen gedaan:
Maar nogmaals het is een hele fijne auto en is de reparatie dubbel en dwars waard.
De pakkingset Victor Reinz 15-36411-01 bevat alle pakkingen die je nodig hebt voor de inspectie van de M271.946 motor.
Ik kan bij een vriend van mij op de brug en heb alle gereedschappen ter beschikking en ben dus niet afhankelijk van een garage.
Voor de normale autobezitter zou ik eens rondbellen en informeren wat de prijs is bij een mercedes specialist (er zijn er genoeg op het forum).
Je bent er een uurtje of 2.5 mee bezig en dat is rustig aan met bakkie koffie erbij.
Wat betreft de marges daar doe ik geen uitspraak over,omdat het heel moeilijk is en je het zelf moet zien en beoordelen.
Als er slijtage is dan weet je dat in de toekomst aktie ondernomen dient te worden.
In mijn geval was er nog geen acuut ingrijpen noodzakelijk ,maar ik ga toch alles vervangen.
Ik ben van mening dat preventief onderhoud beter is dan pas in te grijpen als de ketting echte problemen gaat geven.
Voordeel is ook dat je de reparatie kan plannen en je mobiel blijft.
Je weet ook dat de slijtage alleen maar gaat toenemen en onvermijdelijk moet de reparatie plaatsvinden.
Het gevaar als je dit negeert en je motor draait in de soep, weet dan dat deze motoren moeilijk te vinden zijn en flink aan de prijs zijn en je niet weet wat je dan hebt.
Ik heb al wat boodschappen gedaan:
- -Nokkenastandwielen inlaat- en uitlaatzijde.
-Febi Bilstein 44974 Kettingset met spanner
-Afstelgereedschap om nokkenassen te blokkeren
-Nokkenasmagneten
-Thermostaat
Maar nogmaals het is een hele fijne auto en is de reparatie dubbel en dwars waard.
- Bijlagen
-
- stel.JPG (18.39 KiB) 3629 keer bekeken
-
- 20171204_231524.jpg (43.53 KiB) 3629 keer bekeken
Gasgeven op LPG
mijn auto heeft dezelfde motor en heeft nu 142k gelopen, idd een heel fijne auto waar weinig mee mis gaat !
De distributie ketting vernieuwen lijkt me overkill, maar kan natuurlijk geen kwaad. Zolang je bij starten geen gerammel
hoort is de ketting nog op goede spanning.
Enige kleine euvel tot nu toe is een lekkende stekker van de automatische bak, de O ring was van een verkeerd materiaal,
een nieuwe stekker kost 9 euro....en vette handen. Olie verversen iedere 10k , nu ga ik de thermostaat vervangen want
de motortemperatuur komt niet boven de 60.
Ik sta ook paf hoe zuinig je met zo’n relatief zware auto (1500 kilo) kunt rijden, 6.7 liter op de 100 km
Succes met de Benz !
De distributie ketting vernieuwen lijkt me overkill, maar kan natuurlijk geen kwaad. Zolang je bij starten geen gerammel
hoort is de ketting nog op goede spanning.
Enige kleine euvel tot nu toe is een lekkende stekker van de automatische bak, de O ring was van een verkeerd materiaal,
een nieuwe stekker kost 9 euro....en vette handen. Olie verversen iedere 10k , nu ga ik de thermostaat vervangen want
de motortemperatuur komt niet boven de 60.
Ik sta ook paf hoe zuinig je met zo’n relatief zware auto (1500 kilo) kunt rijden, 6.7 liter op de 100 km
Succes met de Benz !