Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:Mercedes-Benz heeft wederom hun designrichting vernieuwd en maakt deze openbaar op de Los Angeles Auto Show 2018. De eerste drager van de nieuwe styling met puurdere vormen en minder lijnen is de derde generatie CLS (C257).
Opvallend zijn de naar onder breder wordende grille en het naar voren gekantelde front. De koplampen zijn breed en laag, de achterlichten zijn voortaan twee-delig en lopen door in de kofferklep. Met een strakgespannen schouderlijn, de lage zijruiten en een lage daklijn bezit ook de nieuweling over de onmiskenbare CLS-genen. Mede dankzij de minder gecompliceerde vormgeving beschikt de auto over een cW-waarde van slechts 0,26.
Markante details aan de zogenaamde “Shark nose”voorzijde zijn onder andere de kenmerkende diamantengrille met enkele lamelle en naar onder lopende verbreding, waarmee de vormgeving wordt overgenomen van de AMG GT. De motorkap wordt rondom omsloten door de carrosserie waardoor het front langer uitgerekt oogt. Het dynamische uiterlijk wordt verder versterkt door de brede en lage koplampen.
Typerend voor de CLS is de achterste schouderlijn die vloeiend overloopt in de achterzijde. De CLS beschikt voortaan over twee-delige achterlichten, in de bumper gepositioneerde reflectoren en kentekenplaat en een Ster midden op de kofferklep (optioneel met uitklapbare camera). De LED achterlichten met “Edgelight” achtergrondlicht geven dankzij de kristaloptiek een driedimensionale indruk, net als bij de koplampen. Ook hier benadrukt de lage vormgeving de breedte en dynamiek van de auto.
Standaard wordt de CLS voorzien van LED High Performance koplampen, een 18-inch breedset lichtmetalen velgen, spoorassistent, snelheidsassistent, 12,3” Media Display, ambienteverlichting met verlichte uitstroomopeningen en de Mercedes me connect dienst met LTE-technologie KOM module. De optionele Multibeam LED koplampen beschikken voortaan over een Ultra Range grootlichtfunctie die een maximaal toelaatbare lichtsterkte verzorgd en deze over meer dan 650 meter bereik binnen 1 lux houdt.
De CLS wordt met enkel nieuwe motoriseringen leverbaar, zowel vier-in-lijn als zes-in-lijn en zowel diesel als benzine. In maart 2018 staat de CLS voor het eerst bij de dealer met het volgende motorenaanbod:
- CLS350 d 4Matic; 286 pk, 600 Nm, gecombineerd 5,6l/100 km en 148 g/km CO2
- CLS400 d 4Matic; 340 pk, 700 Nm, gecombineerd 5,6l/100 km en 148 g/km CO2
- CLS450 4Matic; 367 pk + 22 pk EQ Boost, gecombineerd 7,5l/100 km en 178 g/km CO2, standaard met partikelfilter
De nieuwe CLS beschikt over een vierdelige multilink ophanging vóór en een vijfdelige multilink ophanging achter. Standaard staat de auto op een dynamisch afgestemd comfortonderstel met stalen vering. Optioneel kan worden gekozen voor het Dynamic Body Control onderstel met sportieve basisafstelling en continu verstellende demping rondom. De beschikbare rijmodi zijn hierin Comfort, Sport en Sport+. Er kan ook worden gekozen voor Air Body Control luchtvering met regelbare en adaptieve dempers.
De derde generatie CLS beschikt over een interieur met hoogwaardige materialen en afwerking. De sportieve en breed vormgegeven cockpit zorgt in combinatie met de gekozen kleuren voor een grote ruimtebeleving. De nieuwe generatie ambienteverlichting beschikt nu over 64 kleuren en verlicht voortaan ook de op vliegtuigturbine geïnspireerde uitstroomopeningen. Wanneer de instellingen voor de temperatuur van de klimaatregeling worden aangepast, worden de uitstroomopeningen kortstondig rood (warmer) of blauw (koeler) verlicht. Ook de aankomende W177 A-Klasse zal over dit systeem beschikken.
Optioneel kan onder andere worden gekozen voor Energizing Comfortbesturing, Infotainment met In-Car-Office, Mercedes-Benz Link en een draadloze oplaadmogelijkheid voor smartphones. Het touchpad in de middenconsole biedt daarbij haptische en akoestische terugkoppeling.
De sportieve indruk uit zich onder andere in de stoelen met exclusieve belijning. Deze stoelen worden exclusief voor de CLS vervaardigd en zijn naar keuze met siernaden of stiksels afgewerkt. De buitenste zitplaatsen achterin zijn vormgegeven als de voorste stoelen. Overigens wordt de nieuwe CLS voor het eerst geleverd als vijfzitter. De rugleuning achterin kan optioneel worden neergeklapt in de verhouding 40/20/40 waarmee de reeds 520 liter grote bagageruimte nog verder vergroot wordt. Optioneel kan worden gekozen voor de Widescreen Cockpit met twee 12,3” schermen welke onder een enkel stuk glas zijn geplaatst. Dankzij het opgelegde sierdeel in openporig of hoogglanzend hout lijkt de middenconsole te zweven.
De CLS zal worden geproduceerd op dezelfde lijn als de E-Klasse, maar qua uitrusting staat de auto juist dichterbij de S-Klasse. Dit wordt onder andere zichtbaar als gekeken wordt naar het aanbod aan rijassistentie systemen. Standaard zijn bijvoorbeeld de actieve remassistent, de spoorassistent, Attention Assist, de snelheidsassistent en de inzittendenbescherming Pre Safe inclusief Pre Safe Sound. Voor route- en ritbepaling analyseert het voertuig onder andere de navigatiedata en wordt gebruik gemaakt van Car-to-X communicatie.
Optioneel leverbaar is een pakket met Distronic, een actieve stuurassistent, actieve snelheidsassistent, actieve remassistent met kruispuntherkenning, uitwijkassistent, actieve dodehoeksassistent, actieve spoorassistent en Pre Safe Plus. Eveneens optioneel leverbaar is een head-up display. Alle hier benoemde functies worden bediend via het stuurwiel.
In het eerste productiejaar is de speciale uitvoering Edition 1 leverbaar. Deze uitvoering is gebaseerd op de AMG Line en is op alle motoriseringen leverbaar. De Edition 1 is onder andere te herkennen aan het interieur in Copper Art stijl. Hierbij zijn de stoelen bekleed met nappa leder in de kleur parel zwart met de centrale steunvlakken in ruitenpatroon. In het interieur zijn de contraststiksels afgewerkt in koperkleur op de stoelen, middenconsole, armsteunen, dashboard en deurpanelen. De diamantgrille is voorzien van mat chromen pinnen en inzetstukken. Verder inbegrepen bij de Edition 1 zijn:
- Dashboard bekleed in zwart nappa leder
- Middenconsole en dashboard sierdelen in zwart openporig essenhout
- IWC Design klokje met exclusieve wijzerplaat
- Voertuigsleutel zwart hoogglanzend met hoogglans verchroomde randafwerking
- Spiegel pakket en Memory pakket
- Ambienteverlichting in 64 kleuren met verlichte uitstroomopeningen
- 40/20/40 neerklapbare rugleuning achter
- Vloermatten met “Edition 1” badge en koperkleurige omranding
- Chromen badge “Edition 1” op de middenconsole en “Edition 1” logo op het welkomstscherm
Bron: Mercedes-Benz Passion Blog