Regenereren E350 CDI 2013

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Benzje053
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 jul 2017 13:17
Mercedes-Benz: MB E 350 CDI T AMG line
Locatie: Enschede

27 nov 2017 17:35

Hallo mede ster rijders.

Een korte vraag. Ik heb sinds een paar maanden een E350 CDI 4Matic T-model met 7traps automaat. De auto bevalt prima, alleen regenereert de auto (heeft iets met roet en uitstoot te maken) om de 300 tot 500 km. Hierdoor loopt het toerental op en heb je het gevoel dat je constant met de choke open rijd. ipv 550 toeren is het dan 750 toeren stationair. Het gaspedaal reageert ook erg traag/sloom.

De garage geeft aan dat de auto een regeneratie programma aan het afwerken is i.v.m. roet en uitstoot. Het proces is nog niet afgelopen waardoor hij hoger in toeren blijft lopen. Ik snap het principe maar het lijkt mij niet normaal dat ik 1 tot 2 keer per week het gevoel heb dat mijn auto "overspannen" is.... Kent iemand dit? Ervaringen mee?.
W220L
Berichten: 3441
Lid geworden op: 19 okt 2005 08:53
Mercedes-Benz: E55 AMG
Specialisatie: Wachten

27 nov 2017 17:43

Rijd je veel in de stad of korte stukken ?
Eelco77
Berichten: 842
Lid geworden op: 28 jun 2016 20:44
Mercedes-Benz: S205 C200 C klasse 2015, voor heen Alfa Romeo (145, 147, 156 en 159)
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27 nov 2017 20:44

Korte stukken rijden leidt vaak tot meer regeneraties. Mocht je interesse hebben, hier staat een goed stuk over dit principe. Gaat wel over jtd motoren, maar het principe is het zelfde https://www.squadra-tuning.nl/techniek/ ... oetfilter/
Benzje053
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 jul 2017 13:17
Mercedes-Benz: MB E 350 CDI T AMG line
Locatie: Enschede

06 dec 2017 20:47

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties. Blijf het een vreemd proces vinden. Iets wat zich op de snelweg moet oplossen heb ik met name als ik van de snelweg af kom.... hoog in toeren.
Dealer zegt er niets aan te kunnen doen. Ook nog second opinion gedaan. Zelfde verhaal. Het maakt het rijden in de stad er niet fijner op. En dan hebben we het nog niet over verhoogde brandstof verbruik tijdens de regeneratie.
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

06 dec 2017 22:10

Ik ben geen expert, maar volgens mij is zo vaak regenereren niet normaal. In mijn auto zit dezelfde motor, en in de 30.000 km die ik in 1 jaar gereden heb, had ik slechts een paar keer het idee dat hij aan het regenereren was. Zou er geen probleem kunnen zijn met het roetfilter? Het lijkt erop dat het roetfilter met regenereren niet schoon wordt, of dat hij veel te snel vervuilt.
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11185
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

07 dec 2017 07:55

Goede kwaliteit diesel erin (V-Power of vergelijkbaar) en de auto af en toe flink laten "werken" zal 'm goed doen.
Zware aanhanger erachter of een flink stuk blazen op de Autobahn is gezond voor een diesel ;)
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7261
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

07 dec 2017 10:11

Ik heb met name ervaring met de 4 cilinder diesels maar daar merk ik echt 0 verschil in het rijden. Ik denk zelfs dat het gros vd chauffeurs niet eens merkt dat het proces aan de gang is! Het klinkt een beetje als een heel klein gaatje in de uitlaat en als je je handen achter de uitlaat houd voel je dat de uitlaatgassen veel warmer zijn. Verder merk je niets.

Als je uitleest kun je volgens mij de nodige statistieken uitlezen over regenereren (hoe vaak, wanneer, afgebroken pogingen,....).
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44419
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

07 dec 2017 11:36

Volgens mij komt er tijdens het regenereren wel wat zwartere rook uit de uitlaat.
Ik weet niet of het van het regenereren komt, maar de mijne is pikzwart achter na een rit van 1000 km aan de achterzijde.
Bijlagen
vvies.jpg
vvies.jpg (180.38 KiB) 1560 keer bekeken
#doeslief
Gebruikersavatar
TheDiver
Berichten: 4249
Lid geworden op: 17 jul 2005 13:12
Mercedes-Benz: X218 350cdi 4matic / W211 E500
Specialisatie: Wereldreiziger

07 dec 2017 13:54

Er is wel meer pikzwart aan die wagen van je. :lol:

Grtzz
Ex. S124 E200 1992 Ex. S124 E280 1996 Ex. A124 E220 1996 Ex. E320 4matic 1999. Ex. E320 4matic 2001. Ex. 190E 1993. Ex. S211 E220cdi.
Dennis combi
Berichten: 5886
Lid geworden op: 17 apr 2006 19:46
Mercedes-Benz: S205 C63 amg 2016 - bmw s1000xr 2022
Specialisatie: Onderhoud en reparatie
Locatie: noord-brabant

07 dec 2017 15:17

tijdens regenereren zie je hem idd wel roken , denk ook dat als de km stand hoger wordt hij meer gaar regenereren omdat het filter voller komt te zitten
Hulp bij reparaties nodig ? Stuur me een Prive Bericht (PB) en ik kijk of ik je kan helpen.

voorwielaandrijving ??? ik loop toch ook niet op mijn handen......
http://www.vandunautomotive.nl
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3822
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

07 dec 2017 15:44

Eelco77 schreef:Korte stukken rijden leidt vaak tot meer regeneraties. Mocht je interesse hebben, hier staat een goed stuk over dit principe. Gaat wel over jtd motoren, maar het principe is het zelfde https://www.squadra-tuning.nl/techniek/ ... oetfilter/
Interessant stukje onder die link die je geeft. Vooral de opmerkingen erin voor als je je wagen gechipt hebt. Ik kan me voorstellen dat er het een en ander mis kan gaan wanneer de chip niet snapt wat er gedaan wordt tijdens een regeneratie en dat de regeneratie daardoor in de soep loopt.

@Peter: de rook zou juist minder zwart moeten zijn tijdens een regeneratie, denk ik. Het spul verbrandt dan juist dus blijft er geen roet meer over. Is het geen remstof?
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
Evan
Berichten: 6601
Lid geworden op: 15 jun 2008 12:01
Mercedes-Benz: S212 - W169 - C126
Specialisatie: Hijsen
Locatie: noord limburg

07 dec 2017 16:39

Borgmonster schreef:
Eelco77 schreef:Korte stukken rijden leidt vaak tot meer regeneraties. Mocht je interesse hebben, hier staat een goed stuk over dit principe. Gaat wel over jtd motoren, maar het principe is het zelfde https://www.squadra-tuning.nl/techniek/ ... oetfilter/
Interessant stukje onder die link die je geeft. Vooral de opmerkingen erin voor als je je wagen gechipt hebt. Ik kan me voorstellen dat er het een en ander mis kan gaan wanneer de chip niet snapt wat er gedaan wordt tijdens een regeneratie en dat de regeneratie daardoor in de soep loopt.

@Peter: de rook zou juist minder zwart moeten zijn tijdens een regeneratie, denk ik. Het spul verbrandt dan juist dus blijft er geen roet meer over. Is het geen remstof?
Er komt wel degelijk zwarte aanslag uit de uitlaat. Een truck bijvoorbeeld moet bij sommige merken modellen door de garage geregenereerd worden. Je wil niet weten wat er allemaal uit deze buizen gevlogen komt.
Ook staat er bij deze duidelijk voorschriften uit te kijken waar te parkeren tijdens t regenereren uitgaande van de hitte en uitstoot van vuiligheid
greetings Evan
Gebruikersavatar
Borgmonster
Berichten: 3822
Lid geworden op: 19 mei 2015 00:03
Mercedes-Benz: W205 C350e - 2015
Locatie: Flevopolder

07 dec 2017 23:33

Wauw, had ik niet verwacht omdat het idee van regenereren toch juist is om het roet te verbranden. Maar misschien dat een deel verbrandt en een ander deel er dan uitgeblazen wordt.

Je zal er maar naast staan met je witte broek. :lol:
Groet, Koos

C350e - mijn eerste wagen waarmee ik stilstond door pech maar die toch het beste rijdt - zie de foto's van "Kees m'n Sjees" in mijn Galerij
Gebruikersavatar
Mercedesfreund
Berichten: 461
Lid geworden op: 10 dec 2015 21:47
Mercedes-Benz: S400d
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

07 dec 2017 23:49

Laatst mijn monteur gesproken over dit regenereren. Ik zag m bezig met een verstopt filter. Ik vroeg merk je daar wat van? Van dat rgr merk je niets tot heeeel iets op constante snelheid op de autoweg. Hij zei dat de motor dan heeeel ietsjes en heel even iets inhoud maar daar moet je dat écht op letten. Qua rook zie je niets, maar dan ook helemaal niets, ook niet bij een vervuild filter. Die bus was net terug van een rit Oostblokski, dus dat hielp ook weinig die autoweg. Evenals die filterschoonmaakzooiuiteenflesje. Wat wel funest was zei hij, zijn korte stukjes rijden. Nogmaals, zijn woorden.
stamgast_2
Berichten: 658
Lid geworden op: 20 nov 2011 19:09
Mercedes-Benz: V250d. + Ducati SS600 + Ducati 749s
Specialisatie: beroeps oplichter
Locatie: Bippen (de)

08 dec 2017 07:51

Peter schreef:Volgens mij komt er tijdens het regenereren wel wat zwartere rook uit de uitlaat.
Ik weet niet of het van het regenereren komt, maar de mijne is pikzwart achter na een rit van 1000 km aan de achterzijde.

Denk eerder pekel en zooi.

Geen idee hoe jou uitlaat er uit ziet. Maar de adblue houd hem brandschoon.
Plaats reactie