Herrie winterbanden

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25766
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

10 nov 2017 13:21

Je zal die 5% (of 10 in de winter) remweg maar net te kort komen. Bedenk daarbij dat in de laatste meters de meeste snelheid wordt afgebouwd. Het verschil tussen stilstaan of iets (dat kind :o ) met nog een forse snelheid raken.
Nogmaals: Heel extreem rijd ik niet, maar ik vond het in beide gevallen net niks. (dus eigen ervaring en niet van horen zeggen).

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Headhunter07
Berichten: 1464
Lid geworden op: 19 aug 2015 16:19
Mercedes-Benz: G500

10 nov 2017 13:56

Er staat alleen niet bij met welke snelheid ze getest hebben.
Verder zijn die testen met nieuwe banden. Hoe groot of klein wordt het verschil als banden haast aan vervanging toe zijn? Want dat is de praktijk.
c1k320
Berichten: 1044
Lid geworden op: 05 mar 2015 15:15
Mercedes-Benz: Jup!
Locatie: Groningen

10 nov 2017 23:45

Als ik goed naar het staatje kijk en combineer met mijn eigen rijstijl om niet met sneeuw te rijden (binnen halve dag is hier bij ons gestrooid vaak al 's-nachts voordat ik moet rijden) dan is eigenlijk de zomerband altijd de beste keus? Dat had ik eigenlijk niet gedacht/verwacht of mis ik iets?

En nee, niks van mijn opmerking is sarcastish of anderzins, ben gewoon erg benieuwd want ik denk/dacht dat in regen je eerder stilstaat en dus kortere remweg hebt, met winterbanden?
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252

Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt 8-)
hifivoice
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 mar 2017 20:15

11 nov 2017 09:22

Voor de all-seasons worden zomer en natte condities in "warm" weer getest, en sneeuw uiteraard in koude condities. M.a.w., droog en nat is niet voor koude temperaturen getest, en je zet daar de "zomerse" eigenschappen van de band, en niet de winterse eigenschappen (dus hoe de rubber zich bij koud weer gedraagt0. Daar zal de zomerband het zeker slechter gaan doen.

De verschillen van 5% zijn denk ik niet zo groot. Je auto (heb je die uitgekozen op remweg???), de grootte van je remklauwen en efficiency van je ABS, je bandendruk, de leeftijd van je band (profiel en kwaliteit rubber), je anticiperende rijstijl, afstand houden en je reactie snelheid geven waarschijnlijk veel grotere percentages. Het verschil tussen zomer/winter/all-season banden ligt in de procenten, en niet in de factoren. Behalve bij sneeuw, daar gaat het flink mis bij de zomerband. De all-season band heeft generiek meer last van aqua-planning. Verder zie je ook dat als banden breder worden, dat je betere eigenschappen voor de remweg krijgt (m.u.v. aqua planning, geluid, comfort en rolweerstand), alleen dat al is een trade-off. Dus als je remweg belangrijk vindt, pak je dan bredere banden? Er plakt meer rubber op de weg, dus meer grip en contact, alleen kan water slechter afgevoerd worden in de breedte (pak dan ook meteen een zwaardere auto, dat helpt dan ook!). Dus als je geen pionnetjes wil omrijden, of de afslag bij de snelweg niet met > 90km/h wil nemen, dan denk ik dat all-season banden een prima alternatief zijn, en in het totaalplaatje in de praktijk niet zoveel verschil geven t.o.v. zomer en winterbanden. Bij onze voorgaande auto hebben altijd all-seasons gezeten, en ik heb er nooit last van gehad, sterker nog, die auto (VW Tiguan) remde forser/voorspelbaarder dan onze huidige GLC.

Niet alle testen zijn hetzelfde (zie voorbeeld in tabel). Deze remwegen zijn voor droog en nat van 100km/h naar 0km/h, en voor sneeuw van 50km/h naar 0 km/h. De scores zijn gemiddeld over meerdere testen met meerdere bandbreedtes. De testen staan overigens alle kanten op te dansen, dus je kan er eerlijk gezegd niet al te veel uit concluderen. Wat me opvalt is dat de Michelin Crossclimate altijd goed scoort. Helaas is die er niet voor onze auto (GLC X253, 255/45/R20). Mercedes raadt de Vredestein Quatrac aan.
Bijlagen
Vredestein voorbeeld
Vredestein voorbeeld
tabel.jpg (32.28 KiB) 622 keer bekeken
Bandendruk en eigenschappen
Bandendruk en eigenschappen
Druk.jpg (132.65 KiB) 622 keer bekeken
Band breedte en eigenschappen
Band breedte en eigenschappen
Breedte.jpg (129.53 KiB) 622 keer bekeken
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

11 nov 2017 10:00

Een test van 10 jaar oud ? Uit 2007 ? Serieus ?

In de papieren Autoweek van week 44 van 1/8 nov 2017 staat een vergelijkende test van all season banden met als referentie zowel de zomer- als de winterband.
-Continental AllSeasonContact,
-Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 en
-Michelin CrossClimate+
eindigen het hoogst met (mijn kritische kanttekening, want heel belangrijk) bij Michelin de laagste score van de drie op het aspect Aquaplaning in bochten en ovrgs wat onderstuurd op sneeuw.

Zou dus (verschillen met zomer- of winterbanden worden steeds kleiner) als ik zou overstappen kiezen voor de Goodyears of de Conti's. De levensduur van de eerste schijnt het beste van die twee te zijn.

In de papieren autoweek van week 45 van 8/15 nov 2017 staat ovrgs een winterbandentest met als referentie de zomerband.
-ContinentalWintercontact TS 860
-Michelin Alpin 5
-Dunlop Winter Sport 5
-Goodyear UltraGrip Performance Gen-1
eindigen op de 1 t/m 4de plaats.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

11 nov 2017 10:23

Is de laagste score ook een slechte score?
Als 3 talentjes een test maken en de laagste score is een 9,2, dan doet diegene het niet slecht 8-) er wordt nu vooral in vergelijkingen gesproken, en dat hoeft niet veel te zeggen.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

11 nov 2017 10:44

Waarom zou je slechtere banden kopen dan er te koop zijn? https://www.motor-talk.de/bilder/reifen ... 74414.html
"Ja meneer de rechter, ik reed dan die ander wel te pletter, maar heb jaarlijks wel 40 euro uitgespaard" :stom:

Ik kijk bij het vergelijken met name ook naar het weggedrag bij nat en droog omdat dat in NL het vaakst voorkomt.
In tests begint men meestal met tientallen banden van A-merk tot onderkant "rond en zwart" van de markt, waarbij er in het eindklassement wegens wanprestatie bijv qua remweg van de onderste zooi, maar twintig overblijven die bij álle tests worden betrokken.
Het verschil in remweg van de beste vergeleken met nummer twintig bedraagt dan zeg 5-7 meter. Met de slechtste wel 15 meter. Het verschil in snelheid waarin je door aquaplanning het wegcontact verliest tussen de beste en twintigste zo'n 7 km/uur Er zitten ook nog eens flinke verschillen in het bochtgedrag en dus kans op slippen en schuiven tussen die nummer één en twintig.

Als je @plorie dan tóch wilt relativeren: Het grootste verschil maakt (zoals bijna altijd) de bestuurder.

Als je 50 km/uur rijdt leg je 14 meter per seconde af.
Ff niet opletten omdat je handsfree zit te bellen en je laat meevoeren in je gesprek, zit te Whatsappen, aan je navi of radio zit te klooien, opzij kijkt omdat je met je man/vrouw/leuke collega naast je zit te praten enz. en je daardoor 1 seconde later remt, levert qua remweg al een achterstand op van 14 meter.

Bij 100 km/uur en een seconde later remmen ben je -heel verrassend- de kansloze zwakste schakel, met een remweg van zeg 36 + 28 = 64 meter.

Idem door met meer dan 80 km/uur over een bij noodweer blank staande weg te jagen.
Verander je ineens in een pirouette draaiende danser(es) als je pech hebt (heb het meer dan eens gezien).

Daar helpt dan zelfs geen Conti, Michelin, Goodyear of Dunlop tegen :D :goedzo:
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 11 nov 2017 23:10, 4 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
hifivoice
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 mar 2017 20:15

11 nov 2017 11:27

René SLK230 schreef:Een test van 10 jaar oud ? Uit 2007 ? Serieus ?
Het is een relatieve test van verschillen in breedte. Wat voor een verschillen verwacht je als je een nieuwere test doet in 2017?
René SLK230 schreef:In de papieren Autoweek van week 44 van 1/8 nov 2017 staat een vergelijkende test van all season banden met als referentie zowel de zomer- als de winterband.
-Continental AllSeasonContact,
-Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 en
-Michelin CrossClimate+
eindigen het hoogst met (mijn kritische kanttekening, want heel belangrijk) bij Michelin de laagste score van de drie op het aspect Aquaplaning in bochten en ovrgs wat onderstuurd op sneeuw.

Zou dus (verschillen met zomer- of winterbanden worden steeds kleiner) als ik zou overstappen kiezen voor de Goodyears of de Conti's. De levensduur van de eerste schijnt het beste van die twee te zijn.
Wat je kan zien is dat de Michelin meer zomerse eigenschappen heeft, en de Conti en Goodyear meer winterse eigenschappen (zie onderstaand plaatje); die doen het weer slechter in de zomer. Als je naar een all-rounder band kijkt die het in een typisch Nederlands klimaat goed doet, en om in de sneeuw niet meteen helemaal weg te roetsjen, is de Michelin de betere keus als je geen circuits rijdt. Als je relatief vaak in sneeuw en heuvels rijdt, ga dan voor de andere all-seasons, of echte winterbanden. Er is geen zwart-wit, er is een gewogen som, waarbij je zelf de persoonlijke situatie moet invullen. Verder is niet duidelijk hoe een test schaalt naar bredere banden toe, dat verandert de ranking van de banden significant is me opgevallen.
Bijlagen
meerbanden.jpg
meerbanden.jpg (57.38 KiB) 567 keer bekeken
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

11 nov 2017 11:33

Ik heb graag een band die onder alle omstandigheden voorspelbaar is en niet bij een wat ander weertype zich ineens wat anders gaat gedragen. In de categorie All Weather scoort Michelin slechter dan bijv. Continental op aquaplanning in bochten.
Dat vind ik dus geen voordeel. Maar is puur persoonlijk. Bij de echte winterbanden is dat ovrgs weer anders...

Ovrgs kan je je aan de top 3,4 -van de meest recénte tests -want banden veranderen voortdurend- nooit een buil vallen. Kan je je persoonlijke voorkeur (stuurgevoel, afrolgedrag, meer/minder comfort irt je wielophanging, geluid, levensduur), je ervaringen, hoe het er uit ziet, of het in de aanbieding is enz. mee laten wegen.
Laatst gewijzigd door René SLK230 op 11 nov 2017 23:12, 2 keer totaal gewijzigd.
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11185
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

11 nov 2017 11:49

Voorlopige conclusie..... all season banden zijn nog steeds “net niet” banden voor de veeleisende
besturder die (af en toe) de grenzen op wil zoeken omdat het kan met, voor zijn/haar rijgedrag en
auto, specifiek gekozen zomer- en winterbanden (A)
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

11 nov 2017 11:51

Amen (A) :lol:
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

11 nov 2017 13:30

Daar waren we het allang over eens. Voor de overige 90% van de weggebruikers kan het een uitstekende keuze zijn.
Logboek S500.
Headhunter07
Berichten: 1464
Lid geworden op: 19 aug 2015 16:19
Mercedes-Benz: G500

11 nov 2017 13:34

plorie schreef:Daar waren we het allang over eens. Voor de overige 90% van de weggebruikers kan het een uitstekende keuze zijn.
En ik denk dat bij 90% van de overige 10% de grens eerder bij de bestuurder zit dan bij de auto/banden.
hifivoice
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 mar 2017 20:15

11 nov 2017 13:49

Cornelis schreef:Voorlopige conclusie..... all season banden zijn nog steeds “net niet” banden voor de veeleisende
besturder die (af en toe) de grenzen op wil zoeken omdat het kan met, voor zijn/haar rijgedrag en
auto, specifiek gekozen zomer- en winterbanden (A)

Voor normaal gebruik ben ik het niet met je eens over het "net niet". Dat gaat er van uit dat weersomstandigheden "constant" zijn in een seizoen, m.a.w. winter is winters, en zomer is zomers. Dan moet je in dit land als de wind van west naar oost draait, en na een paar dagen weer terug ook blijven wisselen net zoals in F1. Alleen onder die omstandigheden krijg je de max uit je band, en heb je gelijk. Onder je AMG-GT-S op het circuit wil je dat waarschijnlijk wel doen, maar ik denk niet dat de meeste consumenten dat thuis doen.

Los van de band, voor een consument gaat het in de praktijk om de gemiddelde performance van een band over de verschillende weer types. Er is geen test die fatsoenlijk in kaart brengt wat de gemiddelde remweg of tractie over een of een paar seizoenen heen is (met of zonder wisselen), laat staan over een hoop verschillende bandmaten en automerken heen.

(De meeste) zomer en winterbanden zijn in de herfst/lente "net niet" banden. Of dat gemiddeld gezien relevant is? Als iemand de data heeft, ben ik geïnteresseerd.
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

11 nov 2017 14:06

volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Plaats reactie