W114 project

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5148
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

13 okt 2017 20:38

vandaag de veren en rubbers maar besteld bij wensink
2x zware 280c veren
2x 13 mm rubber
2x 18 mm rubber
2x 23 mm rubber

het 8 mm rubber zo toch niet veel uit maken in verband met de zware verenen mogelijk zwakker zijn en misschien eerder door prikken

helaas is het niet mogelijk om de ''verkeerde'' rubber retour te brengen omdat dezen niet courant zijn
dus binnen kort een poging doen om te verkopen

tis alleen wel jammer dat je meer van onderdelen weet dan de verkopers
de verkoper wist eigenlijks niet waarom je meerdere dikte rubbers had die dacht dat het met type auto te maken had en vond het maar vreemd dat je de data card er niet bij kon krijgen :roll: :lol: dus ik heb de beste jongen maar uit gelegd dat het tegenwoordig vaak is om de auto vlakker te stellen

helaas is de levertijd wel 2 dagen om dat dit uit een ander magazijn moet komen ( de plaats begon met een G)
ik had de hoop om maandag al te beginnen maar helaas zal waarschijnlijk woensdag worden ik kijk er wel naar uit
eindelijk weer normaal kunnen rijden
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20872
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

14 okt 2017 03:47

pascalvd schreef:de verkoper wist eigenlijks niet waarom je meerdere dikte rubbers had die dacht dat het met type auto te maken had en vond het maar vreemd dat je de data card er niet bij kon krijgen :roll: :lol:
Daar had hij anders wel deels gelijk in, afhankelijk van de uitrusting komt er uit de verentabel een bepaalde veer + rubber uit. Motorisatie + opties leveren een bepaald aantal punten op.
Logboek S500.
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5148
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

15 okt 2017 11:24

plorie schreef:
pascalvd schreef:de verkoper wist eigenlijks niet waarom je meerdere dikte rubbers had die dacht dat het met type auto te maken had en vond het maar vreemd dat je de data card er niet bij kon krijgen :roll: :lol:
Daar had hij anders wel deels gelijk in, afhankelijk van de uitrusting komt er uit de verentabel een bepaalde veer + rubber uit. Motorisatie + opties leveren een bepaald aantal punten op.
oké dat wist ik niet achteraf wel logisch als je meer gewicht hebt Door de opties kan het net dat ene stukje zijn dat de auto netjes staat

maar dan blijft toch wel deels het feit dit had de medewerker op kunnen zoeken inlaat van heel statisch ik weet het niet ik krijg de datacard er niet bij dus ik weet ook niet wat er op hoort
soms is het wel beter om flexibel te zijn en er een sport van te maken Door ff verder dan je neus lang is te kijken althans dat vind ik
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

15 okt 2017 19:59

Tja Pascal, vroeger wat het nog een eer om bij MB te werken. Nu is het gewoon een van de merken, waar men toevallig z'n brood verdient.
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5148
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

17 okt 2017 21:58

vandaag kreeg ik een telefoontje van wensink de veren en rubbers waren binnen :applaus:

dus ik ben meteen in de bus gestapt en die kant opgegaan l NL
alle onderdelen binnen
alle onderdelen binnen
20171017_184345.jpg (130.82 KiB) 826 keer bekeken
en vanavond om 19.00 meteen begonnen met veren wisselen

eerst de schokdemper los genomen om de veer meer te kunnen ondspannen en om meer ruimte te krijgen

daarna de torsie arm los genomen anders heft de torsie arm de draagarm weer om hoog bij het opspannen van de veer

daarna het wiel er af genomen

daarna de juiste positie zoeken voor de veer schotels

daarna mat een spanbandje de veer gezekerd voor het geval dat dan blijft ie aan de auto zitten en springt ie niet tegen mij aan of door de werkplaats
oude veer gezekerd
oude veer gezekerd
20171017_191807.jpg (148.05 KiB) 826 keer bekeken
daarna de veer op spannen en los nemen en veer rubber losnemen welke nog zeer flexibel was

daarna de veer in de bankschroef gezet en de veer ondspannen ik was alleen bang dat de spanner niet lang genoeg was en de veer los zou kunnen springen dus de veer vast gelast aan de bankschroef en een grote moer op de tafel gelast om deze weer met een spanband te kunnen zekeren
oude en nieuwe veer
oude en nieuwe veer
20171017_201157.jpg (114.03 KiB) 826 keer bekeken
daarna de rubbers vergeleken en de voor het middelste rubber gekozen dan kan je alle kanten nog wat op sjoemelen en deze had de zelfde dikte als de orginele
oud en nieuw rubber
oud en nieuw rubber
20171017_201040.jpg (164.61 KiB) 826 keer bekeken
daarna de nieuwe veer opspannen van 47 cm naar 28 cm en in de auto plaatsen
nieuwe veer gespannen
nieuwe veer gespannen
20171017_202338.jpg (121.52 KiB) 826 keer bekeken
daarna de veer ondspannen en proberen om de veer spanner er tussen uit te halen maar dit wou net niet de onderste schotel ligt net verkeerd om de spanner er tussen uit te halen
maar omdat het onder tussen 21.00 was was ik er wel klaar mee voor vandaag
nieuwe veer te plek
nieuwe veer te plek
20171017_202524.jpg (122.54 KiB) 826 keer bekeken
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5148
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

18 okt 2017 18:27

vandaag de veerspanner bevrijd
en lv alles afgebouwd
alles klaar
alles klaar
20171018_165930.jpg (146.06 KiB) 763 keer bekeken
op heden is het resultaat dat
lv van 65.5 naar 70.5 cm gegaan is
la van 70.5 naar 71.5 cm gegaan is

en dat door een halve winding en 1cm meer veer hoogte
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5148
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

20 okt 2017 10:33

nu zit ook de ander veer er onder eigenslijk op de zelfde manier gewerkt als links

helaas is deze afstand tussen de draagarmen onderling net weer wat anders dan op links waardoor de veer wat gemotiveerder tussen gezet moest worden :owja:

maar alles zit en gister avond meteen nog een proef stukje gereden goh wat heeerlijk weer hij rijd echt seireus weer geweldig op moment dat ik de auto de bocht om hoek dan duikt ie weer heerlijk met zn neus naar beneden en ik kan nu weer overal rijden zonder dat ik de onderkant raak :goedzo:
20171019_202817.jpg
20171019_202817.jpg (97.19 KiB) 668 keer bekeken
het uit eindelijke resultaat is dat
lv op 695 mm geindigd is (voorheen 655 mm )
la op 705 mm gebleven is
rv op 700 mm geindigd is (voorheen 660 mm)
ra op 705 mm gebleven is

de uit eindelijke gebruikte kosten zitten op
2x veren : A 114 321 09 04 = €465,14
2x 18 mm rubber : A 123 321 15 84 = €17,88

overige bestelde onderdelen die in mijn geval niet nodig zijn en waarschijnlijk verkocht worden of bewaard blijven voor het geval dat
2x 13 mm rubber : A 123 321 14 84 = €7,-
2x 23 mm rubber : A 123 321 16 84 = €13,28

nu zoek ik alleen nog een manier om een band en veer te filmen om te laten zien hoe alles mooi beweegt in de wiel kast
Gebruikersavatar
denman1710
Donateur
Berichten: 2845
Lid geworden op: 22 apr 2007 10:43
Mercedes-Benz: C219 CLS 500 - W115 200 - W201 190E - Corvette C5 Conv.
Locatie: Westen des (bra)lands
Contacteer:

20 okt 2017 11:50

pascalvd schreef:
nu zoek ik alleen nog een manier om een band en veer te filmen om te laten zien hoe alles mooi beweegt in de wiel kast
Gopro op voorscherm met zuignap
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

20 okt 2017 12:46

Top dat je de veren er onder hebt, kan je weer fijn cruisen.
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5148
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

20 okt 2017 17:28

denman1710 schreef:
pascalvd schreef:
nu zoek ik alleen nog een manier om een band en veer te filmen om te laten zien hoe alles mooi beweegt in de wiel kast
Gopro op voorscherm met zuignap
go pro is niet gelukt maar ik heb een telefoon houder op een zuignap gezet en hier mn mobiel in gezet en gezekerd met een tyrap en op de deur gezet en zopas ff een stukje gereden helaas Door de regen ging mn mobiel in zoomen vandeweek weer ff kijken
maar goed bij deze versie 1 ps geluid zachter :owja:

het is wel mooi op te zien dat op een nieuwe asfalt weg toch best veel beweging in zit
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20872
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

20 okt 2017 18:05

Staan je banden nou zo zacht?
Logboek S500.
Gebruikersavatar
denman1710
Donateur
Berichten: 2845
Lid geworden op: 22 apr 2007 10:43
Mercedes-Benz: C219 CLS 500 - W115 200 - W201 190E - Corvette C5 Conv.
Locatie: Westen des (bra)lands
Contacteer:

20 okt 2017 18:12

Wow bandjes idd wat zacht ja
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5148
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

20 okt 2017 18:58

plorie schreef:Staan je banden nou zo zacht?
denman1710 schreef:Wow bandjes idd wat zacht ja
zal morgen meteen ff controleren
weet niet of het uit maakt maar het zijn ook nankang banden

in iedergeval bedankt voor de tip ik zag wel dat ie een beetje wangde maar ik deed er verder niks mee ook omdat het niet erger werd
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11200
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

20 okt 2017 19:08

plorie schreef:Staan je banden nou zo zacht?
Dat is compensatie voor die nieuwe (harde) veren :owja: :lol:
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11247
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

20 okt 2017 20:18

Ziet er goed uit Pascal ! Volg je blog met interesse.
Ik neem aan dat het comfort er ook stevig op vooruit is gegaan :goedzo:
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Plaats reactie