W114 project

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5144
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

31 aug 2017 17:07

wiebren schreef:Hoi Pascal

zijn er dan verschillende maten in de veren van een w126 kan maar het lijkt mij stug.
heb het vaak gedaan veren van zo wel een w116 of een w126 onder een w114 of w123 gezet

wens je suc6
met de groeten van Wiebren ut Snits
ja blijk baar wel en zoals op de meeste auto onderdelen sites te zien is ook zie mijn eereder bericht
veren voor de w126 bij winparts
veer diameter 123

veren voor de w116 280s bij autodoc
veer diameter 123/116 mm

veren voor de w123 280 bij winparts
veer diameter 115/116 mm

veren voor de w114 280c bij winparts
veer diameter 115 mm

veren voor de w114 250c bij winparts
veer diameter 116 mm
we waren er gisteren mee bezig en zagen duidelijk veel verschil en de houder in het subframe was beduidend 120 mm en de w126 veren 130 mm
misschien dat type 2 een ander subframe heeft ?
maar ook de veer rubbers zijn een 115 nummer dus zo dachten we ook dat dit gelijk is

maar helaas



onder tussen het verschil tussen m114 en m110 te weten gekomen en dat is om en na bij 100 kg
1361 kg voor een w114 250 c met m114
en 1455 kg voor een w114 280 c met m110
Gebruikersavatar
Nokiafan
Berichten: 1247
Lid geworden op: 11 mei 2009 22:41
Mercedes-Benz: W639
Locatie: België

31 aug 2017 17:37

Zelfs toen werd een beetje onderscheid gemaakt tussen de veren en rubbers bij uitvoering motor en extra's.
Dit is een tabel die je alvast wat verder helpt en kijken wat voor rubbers je hebt zitten en nog hebt liggen.
De versie 115 321 30 04 is 'harder' en nog bestelbaar, ook in aftermarket (Monroe enz), er werden toen ook volop 'versterkte taxiveren' aangeboden.
w115-federn-vorneas.jpg
w115-federn-vorneas.jpg (148.22 KiB) 1401 keer bekeken
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5144
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

05 sep 2017 10:49

aangezien ik vandaag toch even bij wensink in emmeloord was heb ik de magazijn medewerkers even flink aan het werk gezet :owja:
een tip voor mensen met oudere voertuigen neem de data card ook ff mee want epc weet niet alle opties te vinden op chassis nummer 8-)

maar goed we zijn er uit gekomen dat mijn w114 orgneel al versterkte veren had
en dat er verschil in 250c en 280 c zit kwa veren en ook kwa prijs
voor de 250c heb je het nummer A 114 321 06 04 € 141,- ex. btw en per stuk
voor de 280c heb je het nummer A 114 321 09 04 € 232,- ex btw en per stuk dit was een prijs waar de magazijn medewerker ook even van moest slikken en ik vroeg of er een goeden randje om zat (A)

maar nou is de vraag welke universe veer is ook goed en wat zou kunnen passen ?
bij mijn grossier ben ik een €100 om en na bij kwijt maar ja dan is het risco wat goed is en hoe goed is het

ik hoor graag van jullie
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

05 sep 2017 12:14

Veren koop ik meestal van Sachs of Bilstein. Daar kun je weinig verkeerd mee doen.
Logboek S500.
c1k320
Berichten: 1044
Lid geworden op: 05 mar 2015 15:15
Mercedes-Benz: Jup!
Locatie: Groningen

05 sep 2017 13:51

Ben het met plorie eens, Bilstein B3 vind ik kwalitatief ook beter dan Mercedes OEM (die bij bv. de W211 nogal snel roesten/breken). Top vind ik H&R maar dan moet je de verlaging of willen of opvangen met dikkere rubbers. Voordeel van H&R is dat ze lineair zijn bij het inveren, echt heel prettig!

Wellicht een 'open deur' maar ik zou ze bestellen op ebay.de (postcode eerst in Duitsland zetten op bijv. 22335 en dan vragen of ie ook bij uitzondering naar NL stuurt voor 14,50).

Succes!
PK van je auto is het resultaat van je koppel vermenigvuldigt met het aantal toeren dat je rijdt gedeeld door 5252

Dus hoe meer PK's hoe verder je de muur in rijdt 8-)
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5144
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

06 sep 2017 11:53

heren duidelijk

ik ben net aan het zoeken geweest in de sachs en bilstein catalogus maar dezen hebben geen veren voor de w114 bilstein doet helemaal niks met de w114 beginnen bij de r107

ik zal het straks ook even bij mijn grossier neer leggen of deze wat goeds kunnen vinden aan de hand van de mercedes nummers

ebay.de zal ik straks ook nog even af struinen

bedankt alvast
wiebren
Berichten: 441
Lid geworden op: 23 sep 2009 20:47
Mercedes-Benz: Mercedes W115/114 240D 3.0
Specialisatie: w115 oderdelen liggen

06 sep 2017 14:16

Hoi Pascal

veren van een w107 passen ook zonder probleem onder een w114/115 subframe is namelijk gelijk aan de w114/115 net als de subframe rubbers
als je de veren van een w107 met een 280 moter pakt moet het goed komen .
maar veren blijft altijd moeilijk omdat de persoonlijke smaak ook in tel is hoog op de wielen of gewoon en laag is maar net wat je mooi vind.

ik wens je suc6
met de groeten van Wiebren ut Snits
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5144
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

06 sep 2017 15:02

iemand die kan bevestigen in epc dat de A 114 321 05 04 een standaard 280 veer is en A 115 321 29 04 de standaard 250 veer is op partsauq kom ik achter deze nummers voor de stadaard veren
en zijn zoals wensink al bevestigd heeft zijn de A 114 321 06 04 en A 114 321 09 04 de versterkte veren

de A 114 321 05 04 word ook vaak als oem referentie nummer gebruikt bij online car parts shops van daar ook de vraag
en via via zie ik dat de sachs 997 242 dit oem referentie nummer heeft

ook kom ik op suplex 19061 uit
en op spidan 48785
beiden hebben ook de zelfde afmeteingen van de sachs

ik hoor gaag van jullie
wiebren schreef:Hoi Pascal

veren van een w107 passen ook zonder probleem onder een w114/115 subframe is namelijk gelijk aan de w114/115 net als de subframe rubbers
als je de veren van een w107 met een 280 moter pakt moet het goed komen .
maar veren blijft altijd moeilijk omdat de persoonlijke smaak ook in tel is hoog op de wielen of gewoon en laag is maar net wat je mooi vind.

ik wens je suc6
met de groeten van Wiebren ut Snits
oke bedankt voor de informatie
als ik de catalogus van bilstein bekijk kom ik bij de r107 op een 350 uit en dan kom ik op de bilstien 36-197125 veer uit maar deze kan ik niet verder herleiden op google ik kom op oostblok sites uit

veren blijven inderdaad persoonlijk maar het gaat mij er op dat ie normaal op zn pootjes staat en niet elke keer een klonk geeft hij hoeft niet verlaagd te zijn alleen maar recht en hoger op zn poten met de grote veer weg waardoor de auto over de weg zal zweven zoals ik van hem gewend ben


ik vraag mij alleen af waarom er af fabriek gekozen is voor versterkte veren ????? :?
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

06 sep 2017 15:55

Met Spidan heb ik slechte ervaringen. Erg snel gebroken...
Logboek S500.
wiebren
Berichten: 441
Lid geworden op: 23 sep 2009 20:47
Mercedes-Benz: Mercedes W115/114 240D 3.0
Specialisatie: w115 oderdelen liggen

06 sep 2017 16:01

Hoi Pascal

blijft over gewoon proberen wat je mooi vind.
ik krijg dat straks ook met mijn project een w115/114 met een OM turbo diesel is echt helemaal niks van bekent.
is nooit in een w114/115 geleverd.
maar wij hebben gelukkig door de jaren heen aardig wat veren verzamelt moet hoop ik wel goed komen.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5144
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

06 sep 2017 16:34

plorie schreef:Met Spidan heb ik slechte ervaringen. Erg snel gebroken...
top bedankt :goedzo: van het lijstje af
wiebren schreef:Hoi Pascal

blijft over gewoon proberen wat je mooi vind.
ik krijg dat straks ook met mijn project een w115/114 met een OM turbo diesel is echt helemaal niks van bekent.
is nooit in een w114/115 geleverd.
maar wij hebben gelukkig door de jaren heen aardig wat veren verzamelt moet hoop ik wel goed komen.

met de groeten van Wiebren ut Snits
ja klopt wiebren voor jullie is dit wat makkelijker dan voor mij
jullie hebben een voorraad van hier tot tokio ik niet en ik moet het bestellen en hoppen dat het past en naar mijn zin is vandaar ook dat ik advies in win
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

18 sep 2017 19:53

plorie schreef:Met Spidan heb ik slechte ervaringen. Erg snel gebroken...
houd ik ook niet van, leuk om weer te lezen hoe anderen er over denken :goedzo:
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

18 sep 2017 20:05

pascalvd schreef:ja klopt wiebren voor jullie is dit wat makkelijker dan voor mij
jullie hebben een voorraad van hier tot tokio ik niet en ik moet het bestellen en hoppen dat het past en naar mijn zin is vandaar ook dat ik advies in win
Waarom niet gaan passen bij Wiebren? Als Wiebren daar voor open staat tenminste, zoiets kost natuurlijk wel tijd.
Als je dan duidelijk krijgt wat je nodig hebt, dan kan je daarna gericht gaan bestellen.
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5144
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

11 okt 2017 09:25

onder tussen nog wat sites na ge maild of er iets meer bekend is over de veren
maar er zijn weinig die concreet kunnen antwoorden ik wacht nog 1 a 2 antwoorden af en anders bestel ik ze gewoon bij wensink

ik zit alleen met de veer rubbers dezen zijn in verschillende maten maar wat de juiste is is nog onbekend
de hoogtes zijn 8 mm ,13 mm, 18 mm , 23 mm maar wat het beste is weet ik niet

ik denk dat ik alle maten bestel en evt de overigen terug stuur of er moeten forum leden intresse in hebben ???

gr pascal
Gebruikersavatar
René SLK230
Berichten: 11218
Lid geworden op: 01 dec 2016 20:56
Mercedes-Benz: W213 M274 E200 bj 2018, W114 /8 M110 280 bj 1972, W115 /8 OM615 200D bj 1975, (ex W211 E320, ex SLK230 R170, ex 2x W203 C200k)
Specialisatie: Relativeren
Locatie: Den Haag

11 okt 2017 09:28

Dag Pascal,

Mijn US-E staat nogal hoog op zn pootjes. Heel comfortabel dus dat is top. Maar precies diezelfde vraag (voor als ik ooit nog eens nieuwe schokbrekers zou plaatsen) stelde ik ook eens bij een MB-specialist. Die zei dat je het dikste rubber alleen zou moeten gebruiken als je veel over min of meer onverharde paden zou rijden en verder niet nodig is. Voor wat het waard is.

Ovrgs heeft een aan mij verkopende (goede) garage ooit een vervangingsveer besteld bij het NL-bedrijf autotechnics.nl. De site ziet er goed uit, wat de kwaliteit is en of ze ook voor W114 leveren weet ik niet (ik voel geen verschil met een originele MB veer) maar je zou ns kunnen informeren; ook naar prijzen.

Hartelijke groet,

René
volledig gek te doen, zo lang er lente is in de wereld
E.E. Cummings
Plaats reactie