Allen,
Wie is bekend met de hoeveelheid werk om de kleppendekselpakkingen van een M112 te vervangen?
Ik weet dat de pakkingen nog wel te krijgen zijn, maar dat er ook vloeibare pakking nodig is voor de "deksel op de deksel".
Ik wil graag van mensen weten wat ik ongeveer kwijt ben aan werkuren en daar de M112 motoren vaker last hebben van lekkages zijn hier vast liefhebbers die de pakkingen al hebben (laten) vervangen.
Kan niet zo snel ergens een how to vandaan halen.
Lees het graag.
M112 kleppendekselpakkingen vervangen
- denman1710
- Donateur
- Berichten: 2847
- Lid geworden op: 22 apr 2007 10:43
- Mercedes-Benz: C219 CLS 500 - W115 200 - W201 190E - Corvette C5 Conv.
- Locatie: Westen des (bra)lands
- Contacteer:
- plorie
- Berichten: 20874
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Je bent er wel ff mee bezig als je het netjes wilt doen: de bobines moeten eraf, en afhankelijk van de carrosserie (C/E/S) kun je al dan niet makkelijker bij de onderste boutjes van de deksels.
Andere bekende lekkageplaatsen zijn de rubbers tussen oliekoeler en oliefilterhuis en het rubber tussen oliefilterhuis en motorblok.
Daarnaast zou ik zeker de ventilatieslangetjes op de kleppendeksels vervangen. Die willen wel eens zo verhard zijn dat je ze alleen met lossnijden eraf krijgt. Kost niet veel maar kan even wat gepruts zijn om ze netjes richting gasklephuis aan te sluiten. Een klein beetje invetten op de aansluiting maakt het al wat makkelijker.
Vergeet ook niet het kleine dekseltje voorop het blok, onder het oliefilterhuis.
Andere bekende lekkageplaatsen zijn de rubbers tussen oliekoeler en oliefilterhuis en het rubber tussen oliefilterhuis en motorblok.
Daarnaast zou ik zeker de ventilatieslangetjes op de kleppendeksels vervangen. Die willen wel eens zo verhard zijn dat je ze alleen met lossnijden eraf krijgt. Kost niet veel maar kan even wat gepruts zijn om ze netjes richting gasklephuis aan te sluiten. Een klein beetje invetten op de aansluiting maakt het al wat makkelijker.
Vergeet ook niet het kleine dekseltje voorop het blok, onder het oliefilterhuis.
Logboek S500.
- denman1710
- Donateur
- Berichten: 2847
- Lid geworden op: 22 apr 2007 10:43
- Mercedes-Benz: C219 CLS 500 - W115 200 - W201 190E - Corvette C5 Conv.
- Locatie: Westen des (bra)lands
- Contacteer:
Misschien wat plaatjes van waar ze zitten? Ik laat de 18e een aankoopkeuring doen bij Wust en ik weet dat de deksels wat zweten en dat wordt samen met jouw toevoegingen 1 van de eerste reparaties denk ik zoplorie schreef:Je bent er wel ff mee bezig als je het netjes wilt doen: de bobines moeten eraf, en afhankelijk van de carrosserie (C/E/S) kun je al dan niet makkelijker bij de onderste boutjes van de deksels.
Andere bekende lekkageplaatsen zijn de rubbers tussen oliekoeler en oliefilterhuis en het rubber tussen oliefilterhuis en motorblok.
Daarnaast zou ik zeker de ventilatieslangetjes op de kleppendeksels vervangen. Die willen wel eens zo verhard zijn dat je ze alleen met lossnijden eraf krijgt. Kost niet veel maar kan even wat gepruts zijn om ze netjes richting gasklephuis aan te sluiten. Een klein beetje invetten op de aansluiting maakt het al wat makkelijker.
Vergeet ook niet het kleine dekseltje voorop het blok, onder het oliefilterhuis.
- Cornelis
- Berichten: 11200
- Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
- Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
- Specialisatie: Infra mobiele netwerken
- Locatie: Haarlem
Je hebt de auto toch al ?denman1710 schreef: .....Ik laat de 18e een aankoopkeuring doen bij Wust......
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
- gfgf
- Donateur
- Berichten: 5667
- Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
- Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
- Specialisatie: tobben
- Locatie: Mittelhessen/Midden Holland
Je kunt even in mijn logboek kijken. Het is wel een M113, dus dat scheelt je twee bobines.
Je zou beide pakkingen inclusief het plakken van de ventilatiedeksels wel in een uurtje of twee, drie moeten kunnen doen. Bobines los is een makkie, de bougiekabels hoeven er niet af. Het schoonmaken van de oude vloeibare pakking is eigenlijk het lastigste klusje. Ik gebruikte Wynn's black gasket maker om ze te plakken. Heel handig, want daar loopt een heel mooi gelijkmatig en dun kitlijntje uit.
Vervang meteen alle ventilatieslangen en het rubberen blokje waar ze uitkomen, zo voorkom je weer vacuumlekken.
Waar je even op moet letten:
- bij de rechterkop moet je even de bout van de peilbuis van de versnellingsbak losschroeven
- bij de linkerkop moet de drukleiding van de brandstof iets omhoog om het dekseltje ertussenuit te krijgen. Lukte bij mij zonder lekkage door de wartel ietsje los te zetten
- in de kleppendeksels zitten kleine kanaaltjes om olie terug te laten lopen naar het carter, zodat die niet door de ventilatie in de inlaat wordt gezogen. Kijk even of die kanaaltjes vrij zijn en of er geen sludge in zit.
Voor andere usual suspects als het om olielekken gaat kun je ook even in mijn logboek neuzen. Op pagina 1 vind je een index.
Zie:
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 68#p639868 (kleppendeksel)
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 32#p649532 (ventilatiedeksel)
En een leuke Duitse site over de M112: http://www.m112technikcheck.bplaced.net ... roblem.htm
Je zou beide pakkingen inclusief het plakken van de ventilatiedeksels wel in een uurtje of twee, drie moeten kunnen doen. Bobines los is een makkie, de bougiekabels hoeven er niet af. Het schoonmaken van de oude vloeibare pakking is eigenlijk het lastigste klusje. Ik gebruikte Wynn's black gasket maker om ze te plakken. Heel handig, want daar loopt een heel mooi gelijkmatig en dun kitlijntje uit.
Vervang meteen alle ventilatieslangen en het rubberen blokje waar ze uitkomen, zo voorkom je weer vacuumlekken.
Waar je even op moet letten:
- bij de rechterkop moet je even de bout van de peilbuis van de versnellingsbak losschroeven
- bij de linkerkop moet de drukleiding van de brandstof iets omhoog om het dekseltje ertussenuit te krijgen. Lukte bij mij zonder lekkage door de wartel ietsje los te zetten
- in de kleppendeksels zitten kleine kanaaltjes om olie terug te laten lopen naar het carter, zodat die niet door de ventilatie in de inlaat wordt gezogen. Kijk even of die kanaaltjes vrij zijn en of er geen sludge in zit.
Voor andere usual suspects als het om olielekken gaat kun je ook even in mijn logboek neuzen. Op pagina 1 vind je een index.
Zie:
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 68#p639868 (kleppendeksel)
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 32#p649532 (ventilatiedeksel)
En een leuke Duitse site over de M112: http://www.m112technikcheck.bplaced.net ... roblem.htm
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
- denman1710
- Donateur
- Berichten: 2847
- Lid geworden op: 22 apr 2007 10:43
- Mercedes-Benz: C219 CLS 500 - W115 200 - W201 190E - Corvette C5 Conv.
- Locatie: Westen des (bra)lands
- Contacteer:
Dank dank! Veel info die ik goed kan gebruiken.
@ Kees, ja ik heb de auto al, maar een 0 meting is altijd handig
@ Kees, ja ik heb de auto al, maar een 0 meting is altijd handig