Startprobleem/noodloop en motor tikt 639 VITO 120 CDI

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Brikdynamics
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 aug 2017 08:26
Mercedes-Benz: Vito 120 2010 30 v6 (639)

05 okt 2017 18:48

Hallo allemaal,

ik zit al ruim 5 maanden met een startprobleem voor mijn 639 VITO 120 CDI, waarbij hij in het begin soms pas na 2x startte en dat werd uiteindelijk steeds erger.
Toen ben ik met dit probleem naar de garage gegaan. Eenmaal daar aangekomen hebben ze hem uitgelezen en 5 gloeibougies vervangen (is een 6 cilinder dus beetje vreemd dat ze de laatste niet hebben gedaan).

Toen ik daar wegreed begonnen de problemen pas echt. De auto schoot in de noodloop op het moment dat ik de provinciale weg op wil draaien.

Teruggegaan naar de garage, waar ze vervolgens tot de conclusie komen dat hij valse lucht aanzuigt en daardoor in de noodloop schiet. Om dit probleem te verhelpen moest er een nieuw rubber op en deze hadden ze niet op voorraad. Hij heeft er toen voor de tussentijd een VW-rubber opgezet. (met rubber bedoel ik dat rubber van de luchtfilter).

Vanaf dit moment startte hij niet meer normaal, alleen nog met Snelstart.


Nu kreeg ik de horen dat het 100% zeker de verstuivers waren. Hij zou deze opsturen voor revisie/vervanging waar nodig, en ik zou met een week mijn bus terug hebben.
2/3 weken later, 2 dagen voor ik de bus terugkreeg, belde ik hem over de stand van zaken, echter vertelde hij mij deze keer dat er geen verstuivers af zijn gehaald, omdat 2 van de 6 op een kloteplek zitten... Ze hebben wel de brandstofpomp en iets van een common-rail verstuurd.

Brandstofpomp schijnt te zijn vervangen, en hij heeft nog een sensor vervangen..

eindresultaat: 2500 euro lichter, nog steeds een glimmend stuk schroot.

Auto is nog steeds niet gemaakt en hij begint sinds vanmiddag ook te tikken en te schudden (vooral in stationair en lage snelheid). Ik voel en hoor hem schudden en dit is ook te voelen in mijn gaspedaal.

met uitlezen kwam naar voren dat er geen fouten inzitten, tot het moment dat de noodloop erin schiet.
Hij geeft dan aan dat de druk niet voldoende is (hij liet zien dat het normaal tot 1000/1200 piekte met gasgeven, en nu niet boven de 500 uitkwam.

Sorry ik heb er weinig tot geen verstand van.

Is er iemand die ervaring heeft met dit probleem of een oplossing weet?
Ik ben niet opzoek naar een goedkope oplossing, maar naar de juiste.

bij voorbaat dank,
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5144
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

05 okt 2017 19:27

dus ff heel concreet je hebt de bus weg gebracht voor een start probleem wat de gloeistiften konden zij waar er 5 van vervangen zijn

hierna waren je problemen ernstig verergerd
waardoor de schuld op de injectors gegooid werd
hier zijn ze ruim 2 week mee bezig geweest en kwamen er op uit dat 2 verstuivers dwars zijn en dezen nog niet vervangen zijn
maar ze hebben de diesel pomp en de commonrail wel weg gebracht in de hoop dat dit het probleem was maar helaas

uit het verhaal haal ik uit dat het een universele garage is

ik zou in iedergeval zeggen tegen de garage los het maar op sinds jij sleutelt is het nog slechter geworden Hoe los je het op ??

bij een defecte gloei installatie blijft je gloeilampje branden of gaat weer branden was dit ook het geval ?

Het rubber tussen de turbo en luchtfilter wil inderdaad defect raken bij de auto's dient deze vaak te vervangen te worden opmoment dat je het lucht filter demonteert bij de w639 niet het geval omdat deze het lucht tracé anders heeft lopen en je het rubber niet bewerkt met demonteren van het luchtfilter

De verstuivers zou ik in iedergeval zeggen doe ze alle 6 reviseren/controleren en geen 4 en onhoudbaar wat waar zat

brandstofpomp wil misschien ook slechter worden maar dat zou ik wel eerst de druk en op brengt willen weten voor dat ik deze demonteer is dit ook gedaan ?

commonrail kan volgensmij alleen maar lek raken dus waarom demonteren/op sturen ?

natuurlijk kan de commonrail druk sensor defect zijn maar dan loopt ie volgensmij van af het begin al in noodloop

tikken kan echt van alles zijn
maar ik vermoed iets richting de verstuivers/ diesel pomp

is er uit gelezen met dealer/Mercedes computer of een universele computer ?


zoete zo zou ik het probleem bij de garagedeur leggen omdat het sinds zijn reparatie kloten is
ook zou ik willen dat alle 6 de verstuivers gereviseert/ geinspecteerd word omdat je geen vertouwen hebt in de vorige reparatie en je het gewoon goed wil hebben wie zegt dat de 2 dwarse verstuivers nu niet weer blijven zitten

desalniettemin succes gr Pascal
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

05 okt 2017 19:28

Bijzonder dat je 2,5k betaalt voor prutswerk.
Logboek S500.
Brikdynamics
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 aug 2017 08:26
Mercedes-Benz: Vito 120 2010 30 v6 (639)

05 okt 2017 19:53

bedankt voor jullie reacties,

pascal: zij hebben er dus geen 1 vanaf gehaald, en niet 4. Ik had liever gehad dat ze wel die 4 deden dan, waren die in ieder geval uitgesloten.

De brandstofpomp was 850 euro, en het was inderdaad de ook de commonrail druksensor die ze hadden opgestuurd als ik het me goed herinner.
Ik ben niet bij de mercedesdealer geweest, maar bij de garage waar ik de auto had aangeschaft. Ze hadden een laptop aangesloten op de bus, met software van BOSCH volgens mij.

Hij schiet inderdaad direct in de noodloop. Ik kan ongeveer 200 meter rijden met een werkende turbo, en daarna vliegt hij eruit.


plorie: ik sta er inderdaad zelf ook van versteld, maar ik wou er gewoon snel vanaf zijn. Ik heb ze na werktijd de laatste onderdelen erop laten zetten, want ik wou me bus zo spoedig mogelijk weer mee. Ze bleven maar dingen "uitsluite", terwijl ik meer het idee had dat ze de gevolgen van het probleem aan het repareren waren ipv het probleem zelf.
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5144
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

05 okt 2017 21:24

oké dus geen verstuivers vervangen kan je die evt. als verregende/ storing na reparatie factor weg strepen

oké dus na 200m zit je in noodloop ongeacht welke toeren/ snelheid je in tussen gedraaid hebt en als je gewoon op de plek blijft staan gaat hij dan ook in noodloop ?

hoe draait de motor bij stil stand voertuig ?


als ik de garage zo hoor lijkt mij dit voor namelijk een "vervang" garage o probleem zit daar dus dat is stuk o probleem is er nog dan moet het dat zijn enz.

maak anders eens een filmpje van het geluid misschien klinkt er ergens iets bekends

Hoe is de staat van het onderhoud ? filters ect.

gr Pascal
Brikdynamics
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 aug 2017 08:26
Mercedes-Benz: Vito 120 2010 30 v6 (639)

06 okt 2017 19:51

beste pascalvd:

de noodloop schakelt pas in nadat ik heb gereden. Zolang ik hem stil laat staan, gebeurd er niks.

Voor mijn gevoel heeft het weinig te maken met het aantal toeren dat ik maak, maar gaat hij in de noodloop wanneer ik mijn gas loslaat.
Als ik rustig wegrijd en gewoon mijn gas ingedrukt kan houden, gaat hij niet in de noodloop tot het moment dat ik mijn gaspedaal wat minder indruk (bijv om af te remmen voor een drempel of voorganger.

Zou het mogelijk kunnen zijn dat wanneer ik mijn gaspedaal een beetje loslaat, dat hij hem meteen doorschakelt en daardoor in de noodloop gaat?

overigens is het tikkende geluid ineens verdwenen. Ik merkte op dat er veel rook uit de uitlaat kwam in de tijd dat hij tikte.

Toen ik vanmiddag om 16:00 van het werk wegreed, tikte de motor nog, en na een minuut of 3 stopte het ineens en heb ik het niet meer gehoord.


De motor loopt als een zonnetje bij stilstand.

Verder is de auto voor zover ik weet goed onderhouden.

Ik zal morgen een even een filmpje maken vanaf het moment van starten tot het moment dat hij in de noodloop gaat. Ook even onder de motorkap.

gr Robert
Gebruikersavatar
pascalvd
Berichten: 5144
Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
Specialisatie: techniek
Locatie: lemmer
Contacteer:

06 okt 2017 20:45

oké dus noodloop alleen tijdens rijden
probeer eens met de voet op de rem te rijden dus op de locatie blijven staan en dan in de D en kijk of je de motor dan ook in noodlot krijgt (dan levert de motor vermogen en zou dus de storing ook op moeten komen )

ik twijfel of je een probleem met de turbo of de automaat dit kan ook een noodloop geven

onderhoud kan bepalend zijn voor de storing op moment dat de filters versmeerd zijn loop de vloeistof er moeilijk Door en kan je te min diesel krijgen of je een lagere olie druk krijgen of de motor te min lucht krijgen of de automaat minder druk om te schakelen

misschien eens bij de dealer laten uit lezen met live waardes
misschien geeft dit een antwoord of in iedergeval een betere diagnose

gr Pascal
Plaats reactie