Volgens mij kijkt de verzekeraar naar de dagwaarde, want zo enorm groot is het verschil niet. ik dacht dat het bij mij iets scheelde van 250 euro per jaar.
Zo, ff vloeken in de kerk
Als je dan toch geld wil besparen, ga dan niet naar de dealer maar een goede garage, je bespaart dan zo maar 50% op arbeidskosten. Als je een goede garage heb doet deze niets onder voor de dealer. Indien gewenst kan deze ook orginele delen monteren, of de orginele delen in de originele doos van de toeleverancier. Immers Mercedes maakt echt zijn onderdelen niet zelf, ook de olie komt uit exact dezelfde bulkwagen die bij dealer staat te lossen en dat geldt ook voor de rest van de vloeistoffen.
Het geld wat je daarmee uitspaart is veel meer dan de relatieve waarde vermindering van de auto, immers het is vrij normaal dat oudere auto's op een moment de dealer niet meer zien. Het is natuurlijk wel interessant op het forum schermen met dealer onderhouden enz, bla bla. Maar je moet uiteindelijk dat ding wel verkopen, de mensen die extra geld uitgeven hiervoor zijn bijna op twee handen te tellen. Als het op inruilen aankomt, scheelt het niks, de dealer gaat het niet verkopen want te oud, de handelaars zien de auto niet eens, bieden per telefoon of per mail met een foto van de auto. En die willen de auto zo scherp mogelijk, immers de winst maak je bij de inkoop en niet de verkoop n zitten echt niet op een dure winkeldochter te wachten met een mooi verhaal. Dat mooie verhaal verzinnen ze zelf wel
Als je trouwens puur naar de kosten zou kijken en betrouwbaarheid is een Prius overigens zo gek nog niet. Geen distributie riemen en snaren voor 60 euro per jaar koop je garantie waar het grootste deel van het aandrijfpakket onder valt, men vult gratis olie, vloeistoffen en vervanging van lampjes enz. Qua betrouwbaarheid en kostentechnisch denk ik dat het een van de beste auto's is. Jammer van het krassen gevoelig interieur en de goedkope uitstraling aan de binnenkant. De automaat en het rijgedrag kon mij ook niet echt bekoren, bovendien met mijn rijstijl was het ook niet echt zuinig, 1 op 12 was het wel klaar.
Maar goed, zoals eerder aangegeven zou ik eerst opzoek gaan naar wat zekerheid en dan geld stoppen in een stuk blik. Mocht je nu al een betrouwbare auto hebben, zou ik gewoon een goedkoop ding ernaast zetten zodat je zelf ook mobiel bent. Gaat er iets duurder stuk, gooi je het ding gewoon weg. Er zijn zat auto's die met een nieuwe APK voor drie knaken te koop zijn en gewoon betrouwbaar zijn. OK, je buren zijn niet onder de indruk, de mensen hier ook niet. Maar financiële zaken gaan voor en het gezin ook, bijkomend voordeel, verbouwing of even naar de supermarkt zijn deze auto's perfect voor, overal parkeren, gipsplaten of hout erin, de kinderen slopen het halve ding, het maakt allemaal niks uit en dat is ook wel lekker.