schommelende temperatuur na vervanging waterpomp

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
stryker
Berichten: 440
Lid geworden op: 01 aug 2015 14:56
Mercedes-Benz: mercedes c180cdi mopf
Specialisatie: Vakantieganger
Locatie: Diepenbeek
Contacteer:

17 jul 2017 14:28

Ik ga nog een paar dagen rond rijden zodat het systeem zeker goed ontlucht is. Als ie het dan nog doet ga ik terug naar de dealer. Vervangen ze de thermostaat niet als ze de waterpomp vervangen? Ik heb geen papierwerk meegekregen aangezien ik nog garantie heb op de wagen.
Gebruikersavatar
blitzer
Berichten: 798
Lid geworden op: 10 feb 2009 20:10

17 jul 2017 15:13

stryker schreef: Vervangen ze de thermostaat niet als ze de waterpomp vervangen? Ik heb geen papierwerk meegekregen aangezien ik nog garantie heb op de wagen.
Ze vervangen natuurlijk zo min mogelijk. [kosten]
Hou het idd even in de gaten, zou wel vast een melding doen bij betreffende garage.
Lux
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:53
Mercedes-Benz: Huidige vervoersmiddelen: S212 220CDI - W211 270CDI - G350D - Sprinter 208D - Sprinter 312D
Locatie: Luxemburg & Afrika

17 jul 2017 21:46

Ik heb een E, en had een C, beide met OM651. Het viel me op dat bij ingeschakelde airco het langer duurt voordat de motor op 90° staat en tijdens het opwarmen behoorlijk schommelt, met name zelfs bij wat hogere buitentemperaturen zoals nu. Bij beide auto's airco uit, loopt de temperatuurmeter sneller én gelijkmatiger naar de 90°.

Vandaar mijn opmerking, probeer het eens met airco uit of het dan beter gaat. Zet de airco alvast uit voordat je de motor afzet om te proberen zonder airco. Ik heb sterk het gevoel dat de lamellen tussen de radiateur en de vin de boosdoener is van de klacht. Zet je het contact aan, dan airco uit en vervolgens starten, zijn deze lamellen al open. Met airco uitgezet voor het afzetten van de motor bij de vorige rit blijven de lamellen namelijk dicht.
Gebruikersavatar
RenevK
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jul 2016 10:45
Mercedes-Benz: Ex S202 1997 - C220D, Elegance; S204 2012 - C200CDI, Avantgarde; Huidig S205 2018 - C180
Specialisatie: Autodetailing

18 jul 2017 07:06

@Lux, dank voor de toelichting :goedzo: . Zodra ik in de gelegenheid ben ga ik het uitproberen.
Logboek S204
Gebruikersavatar
stryker
Berichten: 440
Lid geworden op: 01 aug 2015 14:56
Mercedes-Benz: mercedes c180cdi mopf
Specialisatie: Vakantieganger
Locatie: Diepenbeek
Contacteer:

20 jul 2017 13:36

effe een update.
Ik heb een paar dagen met koude motor getest gehad. zonder airco op vertrokken en beginnen te rijden, temperatuur loopt op tot ongeveer 80graden daarna zakt deze weer tot een 70 graden stijgt weer tot een 80 graden. die doet ie zo'n 3a4 keer tot er ongeveer 25km gereden is daarna loopt de temperatuur op tot 90 graden en daar blijft ie dan zonder schommelingen.
Met koude motor vertrekken met airco op is hetzelfde verhaal.
Ben met dit verhaal ook naar de dealer geweest. Hij zegt dat de vorige waterpomp van plasiek was en deze is de verbeterde versie (metalen) kan dus zijn dat de motor iets anders reageert.
Lux
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:53
Mercedes-Benz: Huidige vervoersmiddelen: S212 220CDI - W211 270CDI - G350D - Sprinter 208D - Sprinter 312D
Locatie: Luxemburg & Afrika

20 jul 2017 23:06

Opvallend dat je met/zonder airco geen verschil ziet vanuit een koude start.
Verder denk ik dat het een normaal beeld is zoals je het omschrijft, tenzij bij mijn nagelnieuwe OM651 de thermostaat al kapot was bij levering. De temperatuur meter is nu eenmaal vrij accuraat bij een Benz.

Voor zover ik weet is de kunststof behuizing van de waterpomp vervangen door een metalen versie i.v.m. voortijdige lekkage problemen, en heeft geen invloed op de temperatuur. OM651 worden nog steeds nieuw geleverd, ben benieuwd of deze nieuwe motoren ook een metalen pomp hebben. Iemand die dat weet?
Gebruikersavatar
RenevK
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jul 2016 10:45
Mercedes-Benz: Ex S202 1997 - C220D, Elegance; S204 2012 - C200CDI, Avantgarde; Huidig S205 2018 - C180
Specialisatie: Autodetailing

21 jul 2017 07:55

Ik heb het ook uitgeprobeerd (met/zonder airco) en kom tot dezelfde conclusie als stryker. Waarbij als enige verschil, met de airco uit, de motor wel sneller op temperatuur is en de temperatuur iets minder ' schommelt'.
Ik kan alleen niet aangeven (ben 2e eigenaar) of er een waterpomp in zit met een kunststof of metalen behuizing.

Ik had het idee dat het aan de thermostaat lag, maar het plaatsen van een nieuwe heeft het ook niet opgelost. Lijkt mij dat je kan concluderen dat - zoals Lux aangeeft - het een normaal beeld is bij een OM651.
Logboek S204
Gebruikersavatar
stryker
Berichten: 440
Lid geworden op: 01 aug 2015 14:56
Mercedes-Benz: mercedes c180cdi mopf
Specialisatie: Vakantieganger
Locatie: Diepenbeek
Contacteer:

21 jul 2017 08:43

RenevK schreef: Ik kan alleen niet aangeven (ben 2e eigenaar) of er een waterpomp in zit met een kunststof of metalen behuizing.
Het is gemakkelijk te zien hoor. Als je je multiriem ziet zit je waterpomp rechtsboven. moet gewoon kijken van welk materiaal het deksel is.
Lux
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:53
Mercedes-Benz: Huidige vervoersmiddelen: S212 220CDI - W211 270CDI - G350D - Sprinter 208D - Sprinter 312D
Locatie: Luxemburg & Afrika

21 jul 2017 21:59

stryker schreef:
RenevK schreef: Ik kan alleen niet aangeven (ben 2e eigenaar) of er een waterpomp in zit met een kunststof of metalen behuizing.
Het is gemakkelijk te zien hoor. Als je je multiriem ziet zit je waterpomp rechtsboven. moet gewoon kijken van welk materiaal het deksel is.

Niet helemaal mee eens. Bij de W204 én bij de S212 (mopf) 220CDI zit er een kunststof kap voor de multiriem en wordt zo aan het zicht onttrokken.
Ik kan me vergissen maar ik dacht laatst bij een W212 200(!)CDI geen kap te zien, wellicht dat je het bij dat type motor wel makkelijk kan zien.
Gebruikersavatar
stryker
Berichten: 440
Lid geworden op: 01 aug 2015 14:56
Mercedes-Benz: mercedes c180cdi mopf
Specialisatie: Vakantieganger
Locatie: Diepenbeek
Contacteer:

21 jul 2017 23:33

Lux schreef:
stryker schreef:
RenevK schreef: Ik kan alleen niet aangeven (ben 2e eigenaar) of er een waterpomp in zit met een kunststof of metalen behuizing.
Het is gemakkelijk te zien hoor. Als je je multiriem ziet zit je waterpomp rechtsboven. moet gewoon kijken van welk materiaal het deksel is.

Niet helemaal mee eens. Bij de W204 én bij de S212 (mopf) 220CDI zit er een kunststof kap voor de multiriem en wordt zo aan het zicht onttrokken.
Ik kan me vergissen maar ik dacht laatst bij een W212 200(!)CDI geen kap te zien, wellicht dat je het bij dat type motor wel makkelijk kan zien.
Bij mij is is er geen kap voor de multiriem hoor. Je kan deze gewoon zien. Zal er morgen eens een foto van maken
Plaats reactie