Weliswaar geen MB item maar wilde jullie dit toch niet onthouden, weer een nieuwe ervaring hoe sommige garages met klanten omgaan (uitgaande van onwetendheid v.d. klant?)..
Zoals inmiddels mogelijk bekend heb ik een uit de US afkomstige Japanner aangeschaft, daarop zit een US style trekhaak welke nooit gebruikt is met zo'n 4-kante buis waar je trekhaak kogelstuk inschuift.
Bij bekijken van de stekker kwam ik tot de onaangename ontdekking dat een US stekker heel anders is dan een EU stekker; andere polen en ander bedrading schema: de Raw en remlichten zijn gecombineerd, L op 1 contact, R op 1 contact, dus ffe draadjes ompolen is er niet bij, er moet een speciaal elektra ombouwkastje tussen.
US specialisten blijken dit te kunnen, maar kost leuk geld, want toch zo'n 1,5 - 2 uur arbeid om de juiste aansluitpunten in de auto te vinden en omvorm kastje kost ook iets van 60 E, dus 260 E verder voordat dit klopte. Tot hier kosten tegenvaller maar is niet anders.
Omdat er zo'n vierkant inschuifstuk in het trekhaakframe geschoven wordt met daarop geschroefd een losse kogel en omdat nog nooit gebruikt, was er geen kogel bij, moest er dus komen.
Nu had ik op Het Net gelezen dat er meerdere maten schroefdraadstiften bestaan en er werd gewaarschuwd dat je geen te dunne mocht nemen, dus dunner dan diameter gat in opname stuk (logisch lijkt mij, kan anders mogelijk schuiven en los jutteren in het gat)
Dus bij een US specialist in R'dam gevraagd of ze de kogel voor mij hadden; ja hoor, geen probleem.
Kreeg ik het inschuifstuk terug met kogel er handvast op geschroefd. Met diameter waarschuwing in gedachten draai ik dus los en ja hoor: stift is ca 7mm kleiner dan gat diameter.
Bij mijn opmerking dat dit niet de goede was werd glazig gekeken: deze gebruikten zij altijd, zagen het probleem niet, hingen ze bij US pickups gewoon 5 ton aan.
Ik heb vriendelijk bedankt en heb terug gegeven.
Mijn conclusie: onverantwoord dat ze een klant een onveilig onderdeel mee geven en het bij aangeven dat ook nog niet snappen, toevallig dat ik beter weet..
Uiteindelijk bij US specialist in A'dam de bekabeling laten aanpassen, is redelijk gedaan, moet nog uittesten of het goed werkt..
Op mijn vraag naar een kogel werd gereageerd dat dit niets was, dergelijke opschroef kogels hadden niet de correcte NL maat van 50 mm (is dus pure onzin, zijn gewoon te koop..), er moest een ander NL aangepast inzetstuk gebruikt worden met een schertsplaat waar dan weer een contra plaat met NL maat trekhaak opgeschroefd kon worden.
Ik zei: OK, laat maar zien en wat kost dat..
Even later werd ik in de werkplaats geroepen en hadden ze zo'n (duidelijk in een machinewerkplaats vervaardigde) set met bestelbus trekhaak kogel naast de auto liggen: een hele zware uitvoering die vele tonnen kan trekken, maar verreweg overkill voor de 2,2T die deze auto mag trekken.
Mij werd medegedeeld dat dit setje 450 E mocht kosten.... op mijn antwoord dat ik dit niet zag zitten werd zeer verbaasd gereageerd... want een US-style opschroef kogel zou toch niet gaan werken, verkeerde maat..
Conclusie:
- de ene garage probeert mij een onveilige kogel te verkopen, snappen niet dat dit niet klopt, want doen ze altijd zo..
- de andere garage probeert mij gewoon op te lichten en een idioot zware en idioot dure versie te verkopen met argument dat anders niet gaat passen
Heb nu dus maar via Ebay.de een 3,5T schroefkogel besteld met EU keur in de correcte maat die mij incl verzenden 25 E kost..
Ik vraag mij dan weer af:
hoeveel onwetende klanten van de ene garage rijden met een niet correcte maat/ mogelijk onveilige trekhaak kogel rond
hoeveel klanten van de andere garage zullen zich onnodig zo'n overmatig zware en idioot dure ander trekhaak stuk hebben laten aansmeren..
Garages en hoe ze met klanten omgaan.. niet MB ;-)
- E55amg
- Berichten: 2949
- Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
- Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
- Specialisatie: Commentaar leveren
- Locatie: Groene Hart
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Warm in de zomer en koud in de winter..
- pascalvd
- Berichten: 5149
- Lid geworden op: 15 jan 2012 20:01
- Mercedes-Benz: w114 250c met 280 m110 en de w639 122cdi
- Specialisatie: techniek
- Locatie: lemmer
- Contacteer:
Ik denk dat er veel rond rijden rene
Als men onwetend is en zich niet in de materie verdiept hebben is elke verkoper meester en zal je gewoon het verkeerde aangesmeerd krijgen
Ik merk het ook vaak dan bestel je iets en leg het er duidelijk bij uit en dan krijg je iets voor lage druk terwijl er toch 300 bar op staat dan meld je dat ja maar dit past toch
Dus ik vermoed dat dit in alle takken van de verkopende sport voor komt kennis geeft namelijk macht en als de koopende partij niet over de kennis beschikt gelooft deze het snel wat hun aangesmeerd wordt
Als men onwetend is en zich niet in de materie verdiept hebben is elke verkoper meester en zal je gewoon het verkeerde aangesmeerd krijgen
Ik merk het ook vaak dan bestel je iets en leg het er duidelijk bij uit en dan krijg je iets voor lage druk terwijl er toch 300 bar op staat dan meld je dat ja maar dit past toch
Dus ik vermoed dat dit in alle takken van de verkopende sport voor komt kennis geeft namelijk macht en als de koopende partij niet over de kennis beschikt gelooft deze het snel wat hun aangesmeerd wordt
-
- Berichten: 873
- Lid geworden op: 01 feb 2011 13:28
- Mercedes-Benz: '07 W211-E200CDI Avantgarde / '79 3.0 Toyota BJ40 / '91 Kawasaki ZZR1100 / '03 Citroën C3-14i
Had dat onder m'n Chevy Suburban ook hangen en idd, de gebruikelijke EUR-kogels hebben allemaal een te kleine draaddiameter voor dat gat.
Heb daar lang naar gezocht (online-winkelen was toen nog niet zo uitgebreid als nu).
Ik denk ook dat je op zo'n geschroefde kogel geen antislingerkoppeling mag zetten, tenzij je ze niet aanspant...
Anders riskeer je dat die loskomt.
Heb daar lang naar gezocht (online-winkelen was toen nog niet zo uitgebreid als nu).
Ik denk ook dat je op zo'n geschroefde kogel geen antislingerkoppeling mag zetten, tenzij je ze niet aanspant...
Anders riskeer je dat die loskomt.
- E55amg
- Berichten: 2949
- Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
- Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
- Specialisatie: Commentaar leveren
- Locatie: Groene Hart
Peter schreef:Dat is toch geen toeval?E55amg schreef:....... toevallig dat ik beter weet..........
Jij hebt ook altijd pech bij de dealers/garages
Ik weet misschien gewoon iets te veel... (om door garage onzin verhalen heen te kunnen prikken) omdat ik altijd probeer alles te weten te komen over mijn auto's.
Daarom zijn er ook maar 2 MB garages waar ik door persoonlijke ervaring wel vertrouwen in heb, Mbenz en Ruttchen Gorinchem, omdat de ervaring heeft geleerd dat daar serieus en met kennis gewerkt wordt en geen onzin verteld wordt. Ook bij mijn racemonteur vriendje van Garage Oosterwijk in Moordrecht (sluikreclame ) die ik nog nooit op fouten heb kunnen betrappen, die mij juist dingen leert..
(het kan dus echt wel goed en er zullen ongetwijfeld meer goede zijn, maar die ken ik nog niet..)
Heel simpel, de eerste garage geeft mij een kogel met te dunne schroefdraad schacht, juist iets waar de US trekhaak producent heel specifiek voor waarschuwt: op correcte diameter kogelschacht passing te letten, omdat er meerdere maten bestaan, te klein beslist NIET te gebruiken omdat dit constructief niet verantwoord is.
Iedereen met enig constructief inzicht kan de reden daarvoor ook wel begrijpen: de kogel wordt belast in de diameter richting van het in die situatie te grote gat en kan dus in het gat gaan schuiven/ zich los werken. Bovendien werd de gemakzucht van betreffende verkoper extra bevestigd toen ik vroeg met welk aanhaalmoment ik de kogel dan moest vastzetten, 100/200/300NM?? antwoord: luistert niet nauw, gewoon vast..... dat i.c.m. een kogel van verkeerde passing vind ik nogal ehh .......
Dat de 2e garage mij een kogel set met overkill probeert te verkopen voor (onnodig) veel geld heb ik vooral moeite mee als dat gebeurt met onjuiste toelichting: dat een normale schroefkogel verkeerde kogel maat zou zijn, niet zou passen in EU aanhanger koppeling. Dan word er dus pure onzin verteld om iets duurs te slijten in de hoop dat die onwetende klant daar in tuint, DAAR heb ik moeite mee
Laatst gewijzigd door E55amg op 15 mei 2017 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Warm in de zomer en koud in de winter..
- E55amg
- Berichten: 2949
- Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
- Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
- Specialisatie: Commentaar leveren
- Locatie: Groene Hart
Daar had ik niet eens bij stil gestaan en ik denk dat je zeker gelijk hebt.Borguy schreef:Ik denk ook dat je op zo'n geschroefde kogel geen antislingerkoppeling mag zetten, tenzij je ze niet aanspant...
Anders riskeer je dat die loskomt.
Is echter voor mij niet van belang want zal de haak alleen gebruiken voor heel incidenteel aanhangertje en autotrailer zonder stabilisator/ anti-slinger koppeling.
In dat geval zou je de kogel moeten vastlassen of wel voor die dure koppel set van de 2e garage moeten gaan..
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Warm in de zomer en koud in de winter..
- E55amg
- Berichten: 2949
- Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
- Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
- Specialisatie: Commentaar leveren
- Locatie: Groene Hart
En ja hoor, dat heb ik weer...
Vanmiddag kwam DPD pakket bezorgen waar de kogel in zou moeten zitten, alleen... die zat er niet in. ik kreeg een doos in mijn handen gedrukt met gat erin en die niets woog, tekenen hoefde niet (moet toch altijd bij DPD?) en bezorger wilde er gelijk vandoor...
NOT!!, heb ik gelijk terug geroepen, dat ik leeg pakje met gat erin niet hoefde.
Reactie: gôh, dat had ze nog nooit mee gemaakt, er zou wel een rapport worden opgemaakt en bezorger had geen idee wat dan zou gaan gebeuren..
Heb voor de zekerheid maar foto's van pakket en gat erin gemaakt en verkoper mededeling met de foto's gestuurd, dat ik toch met spoed een kogel nodig heb, wat hij gaat doen..
Nu dus maar afwachten wie wat gaat ondernemen..
Vanmiddag kwam DPD pakket bezorgen waar de kogel in zou moeten zitten, alleen... die zat er niet in. ik kreeg een doos in mijn handen gedrukt met gat erin en die niets woog, tekenen hoefde niet (moet toch altijd bij DPD?) en bezorger wilde er gelijk vandoor...
NOT!!, heb ik gelijk terug geroepen, dat ik leeg pakje met gat erin niet hoefde.
Reactie: gôh, dat had ze nog nooit mee gemaakt, er zou wel een rapport worden opgemaakt en bezorger had geen idee wat dan zou gaan gebeuren..
Heb voor de zekerheid maar foto's van pakket en gat erin gemaakt en verkoper mededeling met de foto's gestuurd, dat ik toch met spoed een kogel nodig heb, wat hij gaat doen..
Nu dus maar afwachten wie wat gaat ondernemen..
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Warm in de zomer en koud in de winter..
- plorie
- Berichten: 20881
- Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
- Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
- Locatie: Papendrecht
Er kan nog een postbezorger aan het rijtje toegevoegd wordenPeter schreef:Jij hebt ook altijd pech bij de dealers/garages
Logboek S500.
- E55amg
- Berichten: 2949
- Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
- Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
- Specialisatie: Commentaar leveren
- Locatie: Groene Hart
De kogel is door de kerk.., nadat die andere uit het pakje is verdwenen..
Ik heb gisteren 2 foto's van het geweigerde pakketje met gat aan verkoper gestuurd, krijg vanochtend bericht dat hij vervanging heeft verstuurd.
Verzending nu met DHL....
Heb trouwens inmiddels wel begrepen dat DPD een heeele slechte reputatie schijnt te hebben..
Ik heb gisteren 2 foto's van het geweigerde pakketje met gat aan verkoper gestuurd, krijg vanochtend bericht dat hij vervanging heeft verstuurd.
Verzending nu met DHL....
Heb trouwens inmiddels wel begrepen dat DPD een heeele slechte reputatie schijnt te hebben..
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Warm in de zomer en koud in de winter..
- Ed
- Moderator
- Berichten: 6275
- Lid geworden op: 26 nov 2006 20:15
- Specialisatie: Alle soorten leidingwerk.
- Locatie: Rotterdam
Met DPD nog nooit last gehad. Met DHL en UPS maar zat. Is dus puur afhankelijk welke chauffeur spullen bij je bezorgt.E55amg schreef:Heb trouwens inmiddels wel begrepen dat DPD een heeele slechte reputatie schijnt te hebben..
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Die with memories, not dreams
De beste manier om beloften na te komen, is door niet te veel te beloven.
Die with memories, not dreams
De beste manier om beloften na te komen, is door niet te veel te beloven.
- Peter
- Oprichter
- Berichten: 44431
- Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
- Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
DPD is perfect. UPS is nog beter, TNT de snelste en GLS/DHL iets minder snel.Ed schreef:Met DPD nog nooit last gehad. Met DHL en UPS maar zat. Is dus puur afhankelijk welke chauffeur spullen bij je bezorgt.E55amg schreef:Heb trouwens inmiddels wel begrepen dat DPD een heeele slechte reputatie schijnt te hebben..
Maar allen hier (tot nu toe) de laatste 10 jaar erg betrouwbaar.
PS: DPD is wat betrouwbaarheid het beste, maar niet de snelste.
Ik krijg tegenwoordig 's-ochtends een mailtje hoe laat die hier is.
Maar zoals Ed al zei, alles staat met de chauffeur (en dat is hier gelukkig heel stabiel).
#doeslief
- E55amg
- Berichten: 2949
- Lid geworden op: 28 mar 2012 23:31
- Mercedes-Benz: W211 E55 AMG, A209 CLK550 cabrio, Ex W164 ML63 AMG Special 2look Edition
- Specialisatie: Commentaar leveren
- Locatie: Groene Hart
Ik realiseerde mij dat ik DPD valselijk beschuldigd heb, had even daarvoor een ander pakketje via hen bezorgd gekregen en mij daardoor vergist, dus rectificatie: bestelling van kapotte pakketje was met DHL.., NIET DPD!
Zoals ik even eerder al schreef heeft verkoper van de trekhaak kogel na toezenden van foto's van kapotte pakketje zeer adequaat en snel gereageerd en nieuwe opgestuurd. 2 dagen na bericht daarvan ontvangen te hebben kwam pakketje binnen, dus weer met DHL....met dezelfde bezorger als de eerste keer.
Pakketje was nu wel in goede staat en nu moest ik ineens WEL voor ontvangst tekenen, terwijl bij kapotte pakket (da's toch wel bijzonder) dat niet hoefde.
Heb nu dus een wel perfect in opname stuk passende kogel van de goede diameter, leve het internet..
Je zal toch maar afhankelijk zijn van de US autospecialisten en op basis van door deze specialisten gegeven onjuiste/ gekleurde info iets foutief- onveiligs dan wel onnodig kostbaars hebben laten aansmeren...
Zoals ik even eerder al schreef heeft verkoper van de trekhaak kogel na toezenden van foto's van kapotte pakketje zeer adequaat en snel gereageerd en nieuwe opgestuurd. 2 dagen na bericht daarvan ontvangen te hebben kwam pakketje binnen, dus weer met DHL....met dezelfde bezorger als de eerste keer.
Pakketje was nu wel in goede staat en nu moest ik ineens WEL voor ontvangst tekenen, terwijl bij kapotte pakket (da's toch wel bijzonder) dat niet hoefde.
Heb nu dus een wel perfect in opname stuk passende kogel van de goede diameter, leve het internet..
Je zal toch maar afhankelijk zijn van de US autospecialisten en op basis van door deze specialisten gegeven onjuiste/ gekleurde info iets foutief- onveiligs dan wel onnodig kostbaars hebben laten aansmeren...
Leren bekleding in de auto is als een fotomodel als vriendin: geweldige looks, maar een boel gezeik bij gebruik.
Warm in de zomer en koud in de winter..
Warm in de zomer en koud in de winter..