Mercedes-AMG GT Concept onthuld

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

07 mar 2017 22:20

Nu er voldoende twee-deurs varianten zijn gaat Mercedes-AMG een stap verder naar vier deuren en een hybride aandrijflijn met de AMG GT Concept.
Nu er voldoende twee-deurs varianten zijn gaat Mercedes-AMG een stap verder naar vier deuren en een hybride aandrijflijn met de AMG GT Concept.
GT-Concept-08.jpg (190.85 KiB) 5037 keer bekeken
Na de teasers is het al snel tijd voor de echte onthulling van de Mercedes-AMG GT Concept. Deze auto is een voorbode voor een uitbreiding van de AMG GT reeks en zal rond 2018/2019 op de markt komen.

Mercedes-AMG toont met de GT Concept de toekomst van 'Driving Performance'. Naast vier deuren beschikt de auto ook over een hybride aandrijflijn, wat te herkennen is aan het "EQ Power+" label op de spiegel-vervangende camera's in de flanken. Daarmee is het, na de Mercedes-AMG F1 W08 EQ Power+ de tweede auto die dit label draagt.

Het is een concept car, dus het uiterlijk kon net wat extremer worden vormgegeven. De van 'power domes' voorziene motorkap is langgerekt en de voorruit ligt vlakker dan bij normale auto's - hierdoor is de auto direct te herkennen als AMG GT. Het uiterlijk kenmerkt zich door gespierde proporties, grote oppervlakken en weinig onderbrekingen daarin. Ook de felrode kleur genaamd Hot Red doet de auto opvallen. Aan de voorzijde bevinden zich dun vormgegeven koplampen, een variant van de Panamericana grille met verticale lamellen met rode details en duidelijk aanwezige luchtinlaten in de bumper.

Bij Mercedes-AMG draait het altijd om de verbinding tussen fascinatie en functie. Dit is terug te vinden in de lamellen van de luchtinlaten in de bumper, die aangestuurd worden voor optimale aerodynamische en thermische efficïentie. Dit systeem is als AirPanel aanwezig op de AMG GT R.

De koplampen zijn voorzien van 'nano active fibre' technologie en tonen hoe de dagrijdverlichting van de toekomst eruit ziet. Het lichtsysteem is voorzien van een vrijstaand vormgegeven 'lichtsnoer', en mede met het drie-dimensionale lichteffect zorgt dit voor een eigen 'licht identiteit' voor de AMG GT Concept. Langs de bovenzijde is het knipperlicht geïntegreerd welke nu nog sneller het licht heen en weer laat lopen. Twee staafvormige lichten kunnen direct de rijbaan voor het voertuig verlichten en vormen de dagrijdverlichting samen met de in LED uitgevoerde hoofdschijnwerper en het uitgebreide lensensysteem. Een goudkleurige sierrand versterkt de individuele indruk en een rood AMG logo toont de mate van detail. De koplamp is hiermee een drie-dimensioneel complex onderdeel dat dankzij de afwerking in gunmetal-grijs en geborsteld aluminium toont dat deze auto puur voor hoge prestaties staat.

Ook aan de achterzijde zijn de lichten dun vormgegeven, net als bij de AMG GT, en ook de vorm van de achterklep verraadt bij welke modellijn deze auto hoort. Ook de achterlichten beschikken over verbeterde lichttechnologie en bevinden zich achter een drie-dimensionaal vormgegeven glas, welke voorzien is van een koelmodule voor een betere warmte-afvoer. Verder in het oog springende elementen zijn de diffuser in naakt koolstofvezel en de centrale uitlaat zoals die ook op de AMG GT R zit.

De dynamiek van het voertuig wordt aan de zijkant duidelijk zichtbaar door de lage en platter aflopende daklijn, alsmede door de relatief smalle en stijlloze zijruiten. De brede spatschermen zorgen voor een groter diepteverschil in de flanken waardoor de auto gespierder oogt en er nog meer nadruk op de enorme wielen wordt gelegd. Buitenspiegels zijn vervangen door camera's die lager op de flank geplaatst zijn en daarmee minder luchtweerstand en wervelingen veroorzaken. Verder zijn het dak, de dorpellijsten en de vleugel in de voorbumper uitgevoerd in naakt koolstofvezel. Achter de enorme velgen zijn de keramische AMG Performance remmen zichtbaar met brons-kleurige remklauwen met "AMG Carbon Ceramic" opschrift.

Het is niet voor het eerst dat Mercedes-AMG een hybride bouwt. In 2010 liet men al zien waar het toe in staat was met de SLS AMG Electric Drive, een variant van de SLS die puur elektrisch aangedreven werd en over een uitzonderlijk vermogen en rijdynamiek beschikte. Verder zal Mercedes-AMG in september op de IAA in Frankfurt de hypercar 'Project One' onthullen, welke over de Formule 1 aandrijflijn beschikt. Tussen deze extremen en de bestaande modellen met verbrandingsmotoren staat deze GT Concept en wordt zichtbaar welke alternatieve aandrijflijnen mogelijk zijn binnen het Mercedes-AMG concept.

De AMG GT Concept is een hybride waarbij de basis gevormd wordt door de bekende 4,0-liter V8 biturbo motor. Deze wordt ondersteund door een elektromotor en gecombineerd komt het vermogen op meer dan 800 pk uit. Hierdoor kan de auto van 0 naar 100 km/h versnellen in minder dan 3 seconden. Ook de AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving wordt ondersteund door een elektromotor waarmee de achterwielen worden aangedreven. Dankzij Torque Vectoring technologie kan het koppel per wiel afgeregeld worden.

De auto kon relatief licht gehouden worden dankzij een verbeterde energieopslag. De accu's zijn lichter en compacter dan conventionele exemplaren, en maken het mogelijk om afhankelijk van de klantenwensen het vermogen of de capaciteit verder op te schalen. Bij het remmen wordt energie teruggewonnen, de verbrandingsmotor schakelt in als de accu's niet genoeg energie meer kunnen leveren. De auto kan indien gewenst volledig elektrisch rijden, elektrisch met sporadische ondersteuning van de verbrandingsmotor, of op beide krachtbronnen voor maximale prestaties en rijdynamiek. Ook de AMG GT Concept is qua systeemwerking gebaseerd op dat van de Mercedes-AMG Petronas Formule 1 wagens. Zo wordt de accu tijdens het rijden opgeladen en gereed gezet om maximaal vermogen te leveren. Dit alles is mogelijk gemaakt door de intensieve samenwerking met Mercedes-AMG High Performance Powertrains.
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:

65564 65565 65566 65567

65568 65569 65570 65571

65572 65573 65574 65575

65576 65577 65578

65579 65580

Bron: Mercedes-Benz Passion Blog
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
WillemH
Berichten: 5951
Lid geworden op: 25 mar 2008 21:51

07 mar 2017 22:28

Beetje Tesla gehalte vind ik.. jammer
Gebruikersavatar
Marco
Forum Held
Berichten: 8031
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:27
Mercedes-Benz: ㉦ S211 Exyz 2004
Specialisatie: 3D Engineering softw. consult
Locatie: 078
Contacteer:

11 mar 2017 12:32

Ik vind 'm prima en zie er weinig Tesla in...
Die ene uitlaat is niet zo mijn ding, maar ik ben benieuwd hoe de "road" versie er uit zal zien...
Gr. Marco * 00\=i=/00
-/-
x=6-4 | y=x*2 | z=(x*y)-(x+x)*x
Cilinderindex: x+y | Prestatie-index: y | Verbruiksindex: x*y | Probleemindex: z
Gebruikersavatar
S_W204
Berichten: 3602
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)

11 mar 2017 15:07

GT-Concept-08.jpg
GT-Concept-08.jpg (190.85 KiB) 4888 keer bekeken
tesla-model-s-ev-red-side.jpg
tesla-model-s-ev-red-side.jpg (163.5 KiB) 4888 keer bekeken
Beetje jammer idd.. Mercedes kan veel beter. Neus en achterzijde zijn anders, maar het middelste gedeelte vertoont te veel overeenkomsten imho.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

16 mar 2017 20:13

Volgens Autovisie komt de GT Concept als GT4, náást de derde generatie CLS63 AMG en dus niet in plaats van. Net als de CLS zal de auto onderhuids een E63 zijn, maar wel met meer aanpassingen vanuit AMG. De GT Concept is een hybride, en die variant zal ook geproduceerd gaan worden, maar pas nadat de basisvariant met enkel de verbrandingsmotor (E63S-based, 600+pk) is gelanceerd.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

18 mar 2017 15:49

En hij lijkt al te worden getest...

65662 65663 65664 65665
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
S_W204
Berichten: 3602
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)

18 mar 2017 16:28

Achterkant is behoorlijk anders tov de concept. Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

18 mar 2017 17:15

Ik denk dat het wel meevalt, en dat vooral de diffusor met centrale uitlaat (gelukkig) wegvallen richting het productie model. Er zit nu ook nog een plastic plaat op de achterklep waardoor het een traditionele sedan lijkt. Zie onderstaand voorbeeld van de W213, eerst met neppe dubbele motorkap en achterklep, en in een later stadium enkel met tape afgeplakt.
Bijlagen
2016-mercedes-e-class-w213-first-interior-spy-photos-s-class-inspiration_21.jpg
2016-mercedes-e-class-w213-first-interior-spy-photos-s-class-inspiration_21.jpg (175.81 KiB) 4660 keer bekeken
213-14.jpg
213-14.jpg (173.07 KiB) 4660 keer bekeken
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Paske
Berichten: 514
Lid geworden op: 08 jul 2014 17:01
Mercedes-Benz: W212 E 250 CDI BE Avantgarde - Honda VFR 1200F
Locatie: Gent - België

09 mei 2017 06:39

Vandaag 1 rol staal gedraaid op het werk welke een proefrol was voor Sindelfingen,
om er deuren van te maken voor de CLS en de GT-4. :sst: :goedzo:

En dan kan onderstaande commentaar best wel eens heel goed kloppen :
We kregen van onze spionagefotograaf deze foto's van een mysterieuze Mercedes toegestuurd. Is dit het eerste teken van leven van de AMG GT4?

Pak je vergrootglas er maar bij, want deze foto's vereisen het nodige speurwerk. We zien namelijk een auto die heel veel wegheeft van de komende CLS-opvolger, maar op een aantal punten lijkt het toch om een andere auto te gaan. Zo zien we bijvoorbeeld dat de C-stijl een stuk abrupter eindigt, de achterruit minder hoog is en de achterlichten een stuk breder zijn. Als we naar de neus kijken, ziet het ernaar uit dat de motorkap hoger is en de auto een meer gedrongen postuur heeft.

Wanneer we de gecamoufleerde auto vergelijken met de AMG GT Concept die onlangs werd onthuld, dan zien we dat de achterlichten daar inderdaad veel van weg hebben. Toch is de daklijn niet zo gestrekt en is ook de C-stijl compleet anders. Het LB-kenteken kennen we wel van Mercedes-AMG, dus dat lijkt in combinatie met de dikke uitlaten en de grote remschijven te bevestigen dat het hier inderdaad om een auto uit die stal gaat.

Ervan uitgaande dat het dus om de GT4 gaat, hebben we hier voor het eerst zicht op de Porsche Panamera-concurrent van Mercedes. De conceptauto blikte al vooruit op een hybride aandrijflijn, waarmee de vierdeurs ongetwijfeld een enorme krachtpatser wordt. In de conceptauto was de 4,0-liter biturbo-V8 met medewerking van een elektromotor goed voor 805 pk. We hopen snel meer te zien van deze auto.
Bron: http://www.autoweek.nl/nieuws/rijdt-hie ... s-amg-gt4/
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

23 jun 2017 22:39

En nu ook bewegende beelden en geluid:
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

23 aug 2017 13:08

Eindvorm wordt al wat beter zichtbaar, nu is de camouflage vrijwel alleen nog maar tape op de uiteindelijke productiecarrosserie. Dat zwevende scherm lijkt eindelijk einde verhaal: net als de W222, W213 en de aankomende W177 komen de schermen onder een bult in het dashboard. Tevens lijkt de vierdeurs over dezelfde opklapspoiler te beschikken als de AMG GT en ook de grotere achterklep komt terug. Foto's via Motor1.com.

66157 66158 66159 66160

66161 66162 66163 66164

66165 66166 66167 66168

66169 66170 66171 66172

66173 66174 66175 66176

66178 66178 66179 66180
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

05 feb 2018 21:25

Nu ook in technicolor!

66918 66919 66920

66921 66922 66923
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
S_W204
Berichten: 3602
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)

05 feb 2018 21:45

Voorkant: ja
Zijkant: ja
Achterkant: :? :stom:
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

05 feb 2018 21:52

Vind het ook een beetje een lastige, met zo'n achterkant verwacht ik uit automatisme een duck-tail of een old-school 911 GT2 mega vleugel. Denk dat ie er het beste uitziet met het spoilertje omlaag.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

11 feb 2018 12:45

Inmiddels heeft AMG bevestigd dat de auto AMG GT Coupé gaat heten en volgende maand in Geneve zijn debuut krijgt. Motorisch nog niets onthuld, ik vermoed zelf een standaard 4.0 V8 met 550+ pk, een E63 S-achtige met 612 pk en heel misschien nog de hybride variant zoals de Concept met ruim 800 pk. Binnen een paar weken zullen we het horen.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Plaats reactie