ML270CDi

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
William564
Berichten: 113
Lid geworden op: 20 sep 2015 21:15
Mercedes-Benz: A160 (2003)
Locatie: Breda

10 jan 2017 17:36

Eindelijk de auto binnen, opgehaald uit Nijmegen nadat hij daar 6mnd stil heeft gestaan.

Rit zonder problemen verlopen naar Breda.
onderweg wel een paar (kleine) probleempjes ontdekt en waar ik jullie know how voor nodig heb.

1) De auto rijd alleen weg in zijn "D" stand. Met de pook kun je hem wel naar 4-3-2-1 tikken (eigenlijk meer vasthouden) maar zodra de pook los gelaten wordt schiet hij meteen door naar "D" stand.
Vraag: is dit normaal want moet hij niet in (bv) 3 blijven staan als ik hem daar in getikt heb om vervolgens op + te tikken naar 4 vervolgens "D" stand?

2) Ruitenwisser gaat niet in interval (althans de schakelpook wel) maar hij doet niets. Als je men vervolgens in continue zet (stand 1) doet hij dit wel maar als ik vervolgens de schakelpook uit zet blijven de ruitenwissers op die stand staan waar ze dan net op stonden op de ruit (hij schiet niet terug naar begin positie).

3) De auto is 4x4 dus. LOW zet je hem in stand "N" en druk de schakelaar in. Je hoort hem dan schakelen, dus dat werkt.
Alleen ik heb het gevoel of hij (als LOW dus uit staat) op 4 wieldrive staat bij het wegrijden, of is het zo dat dit model "altijd" 4 wieldrive heeft MAAR kun je hem ook in LOW GEAR zetten ? (hoop dat je deze snapt)
strupeke
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 nov 2009 11:36
Mercedes-Benz: w212 BJ 2014 bleutec E200 en 2013 CDI E 200
Specialisatie: CHAUFFEUR
Locatie: Belgie

10 jan 2017 21:32

Op antwoord 1 in Drive schakelt hij of blijft ie in 1 of 2 versnelling rijden
Op antwoord 3 kan ik antwoorden ml rijd altijd op 4x4 alleen kan je low range inschakelen.
William564
Berichten: 113
Lid geworden op: 20 sep 2015 21:15
Mercedes-Benz: A160 (2003)
Locatie: Breda

10 jan 2017 21:40

Hij schakelt in drive dat voel/merk je.

Maar met de pook kun je naar links - en naar rechts tikken +.
In "D" kun je alleen naar links tikken (terugschakelen) in het display zie je ook 4 vervolgens 3 2 en dan 1 verschijnen.
MAAR zodra ik de schakelprogramma los laat gaat de automaat van (zeg maar 2) direct naar "D". Hij blijft bij terugschakelen zeg maar niet in die stand staan van bv. 2 of 3.

Antwoord op vraag 3 Duidelijk
cor groot
Berichten: 99
Lid geworden op: 22 okt 2016 14:11

10 jan 2017 21:52

Heb je het onderhoud van de ML nu al in kaart gebracht?
Ik heb ook een ML gekocht waar geen boekje aanwezig was, heb van de (ex ) lease my, toen opgekregen bij welke dealer de auto was onderhouden, en daar meteen de volledige geschiedenis van ontvangen,

Cor
William564
Berichten: 113
Lid geworden op: 20 sep 2015 21:15
Mercedes-Benz: A160 (2003)
Locatie: Breda

10 jan 2017 22:04

Hoi Cor
Europa leasing te Hellevoetsluis bestaat niet meer.
Daar blijkt hij vandaan te komen.

Ik heb nog 2 Mercedes dealers gevonden waar hij in onderhoud is geweest. Maar beide vertelde ze dat voor dat model 2004 geen digitaal onderhoudsboekje is.
Dus we kunnen niets zien

Will
Gebruikersavatar
DeMegens
Berichten: 1130
Lid geworden op: 29 sep 2010 23:42
Mercedes-Benz: W639 Vito 120CDI & W163 400CDI
Specialisatie: Morsen
Locatie: Brabant

11 jan 2017 17:31

William564 schreef:Hij schakelt in drive dat voel/merk je.

Maar met de pook kun je naar links - en naar rechts tikken +.
In "D" kun je alleen naar links tikken (terugschakelen) in het display zie je ook 4 vervolgens 3 2 en dan 1 verschijnen.
MAAR zodra ik de schakelprogramma los laat gaat de automaat van (zeg maar 2) direct naar "D". Hij blijft bij terugschakelen zeg maar niet in die stand staan van bv. 2 of 3.

Antwoord op vraag 3 Duidelijk
Als je tijdens het rijden (80, 100, ofzo) de pook naar links tikt, voel je hem dan wel een versnelling terugschakelen?
Ik heb het idee dat je vanaf stilstand terug aan het schakelen bent met je pook. Of het kan en moet kunnen weet ik niet 100% zeker.

Het is ook niet echt bedoelt om handmatig mee te schakelen, maar vooral om te corrigeren waar je dat wenst. Bijv. in de bergen een versnelling lager om met wat meer toeren omhoog te rijden, of bij dalen zodat hij wat beter op de motor kan remmen.
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11185
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

11 jan 2017 17:46

Volgens mij moet je wel handmatig kunnen schakelen....
Met m'n S210, 300td (volgens mij vergelijkbare bak) reed ik nogal eens
met een paardentrailer met 2 paarden erin (hou het maar op ruim 2ton gewicht erachter) en
die schakelde ik handmatig omdat ik vond dat de bak zelf te vlot naar de
volgende versnelling ging en ik liever op max koppel reed.
Ik vond dat ook rustiger rijden, met het gaspedaal versnellen/vertragen
ipv steeds terug/opschakelen/remmen bij kleine snelheidsverschillen in D.
Hetzelfde geldt trouwens voor de 5G bak in m'n 211
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
William564
Berichten: 113
Lid geworden op: 20 sep 2015 21:15
Mercedes-Benz: A160 (2003)
Locatie: Breda

11 jan 2017 17:52

Klopt hij schakelt terug (staat ook in mijn verhaal) je ziet op het display "D" terug gaan naar 4 en naar 3 en schakelt terug (meer toeren).

Het is dus tijdens het rijden.
En het klopt wat je zegt om bv. tijdens een zware last (of iets dergelijks) terug te schakelen...

MAAAAAR
Stel dat ik dat doe dus van "D" naar 4 of 3 moet hij dan niet blijven staan in die versnelling?!
Want als ik dus de pook tik naar 3 en laat hem los dan schiet hij meteen weer naar "D"
Maar ook bij stilstand wegrijden staat hij meteen in de "D" stand. Ik kan hem dus niet laten staan in bv 3 of 4
Hij gaat hoe dan ook altijd meteen naar "D"

Terwijl er toch een (links) - staat en (rechts) + staat
ik zou dus bij wegrijden vanuit stilstand in 3 of 4 op + moeten tikken om hem van 3 naar 4 te krijgen of van 4 naar "D" te krijgen
Maar niet dat hij meteen in "D" blijft staan

SNap :owja:
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11185
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

11 jan 2017 18:04

Ja, volgens mij moet de gekozen versnelling gewoon vastgehouden worden....

Nou moet ik eerlijk bekennen dat ik na 15 jaar niet meer weet of ik de pook
handmatig "achteruit" trok richting 4,3,2,1 of dat dit met tikjes tegen de
pook ging in die 210 :$
Mijn S211 kan ik naar links en rechts tikken en die houdt de ingestelde versnelling
vast.
En evengoed heb ik nooit anders gereden dan handmatig schakelen met een
automaat met een zware last aan de trekhaak........
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
William564
Berichten: 113
Lid geworden op: 20 sep 2015 21:15
Mercedes-Benz: A160 (2003)
Locatie: Breda

11 jan 2017 18:33

zou de shift blok kapot zijn?
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11185
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

11 jan 2017 18:36

William564 schreef:zou de shift blok kapot zijn?
Geen idee, maar je zou eens kunnen informeren bij ATR in Montfoort, de
"forum automaatspecialist"
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
William564
Berichten: 113
Lid geworden op: 20 sep 2015 21:15
Mercedes-Benz: A160 (2003)
Locatie: Breda

11 jan 2017 18:47

toevallig gegevens van hun beschikbaar?
Gebruikersavatar
Geertjan
Berichten: 949
Lid geworden op: 09 okt 2015 13:22
Mercedes-Benz: 300SL24v.
Locatie: Veluwezoom

11 jan 2017 19:13

Ik was even aan het googelen hierop; niks te vinden en toen kwam ik op http://www.justanswer.com
die schijnen het te weten, maar voor het antwoord moet je 5$ betalen, dus daar ben ik afgehaakt (sorry (A))

Ik zei iets van: gearshift jumps back to D
Ze vragen eerst het model, type en bouwjaar en of de olie op peil is; de basisvragen zeg maar ...
Mercedes maakt rijden geweldig ;).
Gebruikersavatar
Cornelis
Berichten: 11185
Lid geworden op: 12 mar 2011 17:39
Mercedes-Benz: ㉦ S211 E320 CDI R6 AvantGarde 2004 (ex) & ㉦ R129 500SL 1990
Specialisatie: Infra mobiele netwerken
Locatie: Haarlem

11 jan 2017 19:44

William564 schreef:toevallig gegevens van hun beschikbaar?
http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 47&t=82566

http://www.transmissies.nl/


@ Geertjan: dat olieniveau is wel een goede tip

@ William : een bakspoeling zal waarschijnlijk ook geen overbodige luxe zijn, kan ook
bij ATR, net als een diagnose

Zie deze : http://www.mercedesforum.nl/forum/viewt ... 46&t=22286
Groet Kees (ex 508D, S123 240D, S210 300TD, R129 500 de vorige, S211 320cdi R6 550+ dkm)

....Buddha zat ook altijd, niks mis mee....
William564
Berichten: 113
Lid geworden op: 20 sep 2015 21:15
Mercedes-Benz: A160 (2003)
Locatie: Breda

11 jan 2017 20:47

Yeah alle olie gecontroleerd
Motorolie
Powersteering
Koelvloeistof
Ruitevloeistof

Maar vergeet dus de automatenbak
Plaats reactie