C238 E-Klasse Coupé komt ook als zescilinder E50 AMG

De laatste Mercedes-Benz nieuwtjes vind je hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

08 dec 2016 23:08

Na de Limousine, de Estate en de All-Terrain is het vroeg in 2017 de beurt aan de E-Klasse Coupé.
Na de Limousine, de Estate en de All-Terrain is het vroeg in 2017 de beurt aan de E-Klasse Coupé.
merc-e400-coupe-proto-ride-1515_1.jpg (136.73 KiB) 4196 keer bekeken
2017 wordt onder andere het debuutjaar van de nieuwe E-Klasse Coupé en het lijkt erop dat Mercedes wederom een oude type-aanduiding nieuw leven inblaast. De topvariant wordt namelijk de Mercedes-AMG E50, mede ter ere van het 50ste levensjaar van AMG.

De nieuwe E50 Coupé zal als één van de eerste modellen worden aangedreven door de hagelnieuwe M256 6-in-lijn benzinemotor, welke zal debuteren in de W222 S-Klasse MoPf. Deze motor is het resultaat van een nieuw modulair motorontwerp van Mercedes-Benz, waarbij elke cilinder of 0,5-liter beschikt en er dankzij gelijke basisafmetingen minder verschillende onderdelen nodig zijn om tot de verscheidene motorvarianten te kunnen komen. Het leidt uiteindelijk tot meerdere 4- en 6-in-lijn benzine- en dieselmotoren.

De standaard uitvoering van de nieuwe 3,0-liter zescilinder krachtbron is goed voor 408 pk en 500 Nm koppel en beschikt onder andere over een elektrische turbo die binnen 300 milliseconden op 70.000 toeren per minuut kan draaien. Hiermee wordt het bekende turbogat nagenoeg geëlimineerd. De startmotor dient tevens als generator en kan maximaal 20 pk en 220 Nm leveren zoals bij de kickdown. Daarnaast kan energie uit het remmen ermee terug worden gewonnen, waardoor elke auto met de M256 kan worden gezien als mild-hybride.

De nieuwe E-Klasse Coupé, interne aanduiding C238, zal worden geleverd met meerdere benzine- en dieselmotoren met 4 of 6 cilinders. De E200 Coupé beschikt over een 181 pk sterke 2,0-liter viercilinder turbomotor, terwijl diezelfde motor in de E300 Coupé 241 pk levert. Er komt ook een E400, zeer waarschijnlijk met de hierboven beschreven standaard M256 met 408 pk.

Er zullen ook dieselmotoren leverbaar worden. De E220 d wordt aangedreven door een nieuwe 2,0-liter viercilinder turbodiesel met 192 pk terwijl de E350 d wordt aangedreven door de bekendere 3,0-liter V6 met 250 pk.

De E200 zal worden voorzien van een zestraps handmatige versnellingsbak, alle andere uitvoeringen beschikken over de 9G-Tronic negentraps automaat. Met uitzondering van de E300, die alleen op de achterwielen wordt aangedreven, zijn alle andere uitvoeringen standaard te krijgen met achterwielaandrijving of optioneel met 4MATIC vierwielaandrijving.

Ten opzichte van zijn kleinere broer, de C-Klasse Coupé, groeit de nieuwe tweedeurs E met 141 mm naar een lengte van 4.827mm, de breedte neemt met 50 mm toe naar 1.860 mm en de auto groeit met 25 mm naar een hoogte van 1.430 mm. Ter vergelijking zijn de maten van het uitgaande C207 model 4.703 mm bij 1.786 mm bij 1.397 mm. De wielbasis is niet opgegeven maar is eveneens nieuw en 1 van de 6 mogelijke dankzij het nieuwe MRA platform.

Uiteraard zal de auto van binnen herkenbaar zijn als telg van de E-Klasse familie, mede door het (optionele) dubbele 12,3 inch scherm voor het instrumentarium en COMAND. Ook het basisontwerp van het dashboard en de bedieningselementen komt natuurlijk overeen. Mercedes-Benz zorgt echter voor een eigen uitstraling dankzij onder andere nieuwe uitstroomopeningen, integrale sportstoelen voorin en de bekende elektronische gordelaanreikers.

De nieuwe E-Klasse Coupé zal optioneel leverbaar zijn zónder de bekende COMAND draai- en kantel controller, een integraal terugkerend element voor Mercedes' COMAND systeem sinds 2003. In plaats daarvan krijgt de koper een touchpad op de middenconsole tussen de voorste zitplaatsen. Overigens biedt de auto ten opzichte van de C-Klasse Coupé 90 mm meer ruimte tussen de referentiepunten van de voorste en achterste zitrijen. De bagageruimte is met 425 liter 25 liter minder dan voorheen. De rugleuningen achterin kunnen omgeklapt worden in 40:20:40 configuratie zodat er eenvoudig lange objecten kunnen worden vervoerd.

De nieuwe E-Klasse Coupé zal net als zijn voorganger in Bremen worden gebouwd, naast onder andere de SLC, SL, GLC, GLC Coupé, C-Klasse Estate en C-Klasse Coupé. De wagen vormt daarnaast de basis voor een nieuwe E-Klasse Cabriolet welke waarschijnlijk in maart 2017 zal debuteren op de autosalon in Geneve.
Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:

64991 64980 64981 64982

64983 64984 64985 64986

64987 64988 64989 64990

Bron: AutoCar.co.uk, afbeeldingen via Motor1.com
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

10 dec 2016 23:46

Teaser:
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
S_W204
Berichten: 3602
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)

31 dec 2016 13:40

Wat gaat er nu met de x43 AMG modellen gebeuren? Mag hopen dat ze de 50 niet naast de 43 gaan zetten.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

01 jan 2017 13:21

Zou inderdaad een beetje raar zijn om er twee naast elkaar te hebben. Maar het loopt inderdaad ook niet in de pas met de 43's... Echter, onthoud dat Mercedes niet sterk is in het aanhouden van 1 plan. Denk maar aan de C450 AMG Sport die binnen een jaar ineens omgenoemd moest worden naar C43. En dat terwijl er nog steeds A250 Sport's zijn, die niet A43 of A25 worden genoemd...

Zodra er meer over bekend wordt start ik een nieuw artikel erover, dan kan deze (als het toch een E43 wordt) misschien mooi op slot om verwarring te voorkomen. Het lijkt er in ieder geval op dat ze het wederom niet aandurven een E63 Coupe te maken, dus dat eerdere item dat ze van die fout geleerd hebben is niet helemaal juist denk ik :(
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
gfgf
Donateur
Berichten: 5624
Lid geworden op: 11 jan 2014 12:20
Mercedes-Benz: W213 E220d '16 "Karl", S210 E430T Avantgarde '98 "Joop" (ex: W126 2800SS '82 "Henk")
Specialisatie: tobben
Locatie: Mittelhessen/Midden Holland

01 jan 2017 13:27

Laat ze er gewoon een doos cijfers en letters bij geven met een rolletje dubbelzijdige tape, dan maken we er zelf wel wat van.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
W213 E220d '16 "Karl" | S210 E430T '98 "Joop" | ex W126 280SE '82 "Henk"
Gebruikersavatar
S_W204
Berichten: 3602
Lid geworden op: 11 okt 2015 15:19
Mercedes-Benz: W204 C250 Avantgarde AMG (MY2012)

01 jan 2017 16:22

:lol:
Gebruikersavatar
Maus2000
Berichten: 2220
Lid geworden op: 24 jul 2009 14:24
Mercedes-Benz: S210 E320 Benzine Kawasaki ZZR1100
Locatie: Den Bosch

02 jan 2017 12:05

Deze motor is het resultaat van een nieuw modulair motorontwerp van Mercedes-Benz, waarbij elke cilinder of 0,5-liter beschikt en er dankzij gelijke basisafmetingen minder verschillende onderdelen nodig zijn om tot de verscheidene motorvarianten te kunnen komen.
Haha oud nieuws: Was dit vroeger ook al niet met de 200 4cil / 250 5cil / 300 6cil modellen 8-)

Waarom ze hier ooit vanaf zijn gestapt ????
Een Benz met 100.000 km is net ingereden...,Maar wel krokant geworden.
Doa
Berichten: 1502
Lid geworden op: 01 dec 2012 18:19
Mercedes-Benz: W205
Locatie: Oostende

15 jan 2017 19:28

Zover ik weet komt er naast de e50 ook gewoon een e63 en e63 s van de coupe
Plaats reactie