Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergroting:Mercedes-Benz heeft het doek getrokken van de E-Klasse All-Terrain, een nieuwe variant met grotere bodemvrijheid en grotere wielen - samen met het standaard aanwezige 4MATIC zorgt dit ervoor dat de auto verder kan komen dan conventionele stationwagons. In Parijs beleeft het model zijn debuut, de leveringen beginnen in het voorjaar van 2017.
De E-Klasse All-Terrain staat 29 mm hoger op zijn wielen dan de E-Klasse Estate en beschikt standaard over 4MATIC en luchtveringssysteem Air Body Control met meerdere luchtkamers. Net als bij de meeste niche-modellen zal het motorenaanbod gering zijn - het aanbod bestaat voorlopig enkel uit de E220 d 4MATIC met 194 pk, later verschijnt nog een zescilinder dieselmotor. Beide motoriseringen worden gekoppeld aan de nieuwe negentraps automaat 9G-Tronic.
Dankzij verscheidene off-road georiënteerde ontwerpelementen oogt de All-Terrain krachtig en robuust ten opzichte van de klassieke stationwagon. Het opvallendste verschil aan de voorzijde is de nieuwe grille met twee lamellen in SUV-stijl, uitgevoerd in iridiumzilver. De voorbumper beschikt over een speciaal inzetstuk welke oogt als een beschermingsplaat voor de onderzijde, afgewerkt in gegalvaniseerd zilverchroom. De meerdelige voorbumper is op het bovenste deel in wagenkleur gespoten, het onderste deel is in zwart kunststof uitgevoerd.
In het zijaanzicht zijn duidelijk de zwarte kunststoffen wielkastbedekking en dorpels zichtbaar. De koper kan kiezen uit 3 verschillende velgsets in 19- en 20-inch, en dankzij de hogere zijwangen beschikt de auto over een grotere bodemvrijheid, beter rijcomfort op slecht wegdek en natuurlijk een robuustere uitstraling.
Aan de achterzijde is eveneens een meerdelige bumper te vinden, welke net als de voorbumper deels in voertuigkleur en deels in zwart kunststof is uitgevoerd en beschikt over een gegalvaniseerd inzetstuk welke oogt als de onderzijde bescherming van een SUV. Tevens is de achterbumper voorzien van een robustere bescherming voor de laaddrempel van de bagageruimte.
De All-Terrain is leverbaar met een specifiek voor dit model leverbaar siermateriaal in aluminium-carbon look, alsmede edelstalen sportpedalen met rubberen noppen en vloermatten met All-Terrain badge. De uitrusting van de auto is gebaseerd op de Avantgarde interieurlijn, optioneel kan worden gekozen voor Exclusive en designo uitrusting. De All-Terrain profiteert van alle intelligente oplossingen voor de bagageruimte die in de E-Klasse Estate leverbaar zijn, zoals de standaard Cargo-stand voor de achterste rugleuningen welke neerklapbaar zijn in 40:20:40 verhouding. Daarnaast beschikt de auto over alle innovaties betreffende veiligheid, comfort en rijdynamiek.
Voor de E220 d 4MATIC wordt een gecombineerd verbruik volgens NEFZ vermeld van 5,1/5,2 liter op 100 kilometer met een uitstoot van 137 tot 139 gram CO2 per kilometer. Van 0 naar 100 km/h is mogelijk in 8 seconden, en de topsnelheid ligt op 232 km/h. In de berichtgeving wordt specifiek vermeld dat deze waarden gelden voor de 9G-Tronic uitvoeringen, waardoor er dus ruimte overblijft voor speculatie over andere varianten.
De E-Klasse All-Terrain beschikt standaard over Dynamic Select met specifiek voor dit model het rijprogramma All-Terrain. Dit programma is afkomstig uit de GLE en biedt verbeterde rijeigenschappen voor op onverharde wegen. Tot 35 km/h tilt Air Body Control het voertuig 20 mm verder op. Systemen als ASR en ESP zijn vanzelfsprekend aangepast voor deze auto. Het All-Terrain rijprogramma toont daarnaast unieke weergaves op het display met onder andere informatie over de stuurhoek, de middels de luchtvering ingestelde rijhoogte, de hellingshoeken, intensiteit van gas- en rembediening en een kompas. Dankzij de luchtvering zijn drie rijhoogte niveaus mogelijk tussen 0 en +35 mm. Dit is ook handmatig in te stellen via bedieningselementen op de middenconsole. Van de 29 mm die de E-Klasse All-Terrain hoger op de poten staat dan de E-Klasse Estate, is 14 mm te danken aan de grotere band-velg combinatie, 15 mm is te danken aan de nieuwe standaard rijhoogte dankzij de luchtvering. De bodemvrijheid ligt tussen de 121 en 156 mm.
Bron: Mercedes-Benz Passion Blog, foto's van Daimler