Poll:Wat is de komende 10 jaar de beste vorm van aandrijving

Belangrijke mededelingen over het forum.

Wat is de komende 10 jaar de beste vorm van aandrijving?

Doorontwikkeling benzine- /dieselmotor
109
56%
Hybride
37
19%
Elektrisch
24
12%
Anders (laat het weten als reactie)
23
12%
 
Totaal aantal stemmen: 193
Gebruikersavatar
jvdwolde
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 nov 2010 14:09
Mercedes-Benz: R107 1983 280SL C124 300 CE 1988
Specialisatie: Koeltechniek, airco enz.
Locatie: Meppel

04 dec 2010 02:50

Ik denk zelf dat diesel en benzine in de toekomst geen plaats meer hebben, ik rijd al meer dan 20 jaar op LPG (mijn Amerikanen doen max. 1 op 5) en als je ziet wat dát nu kost? belachelijk gewoon, ik heb 78,8 Eurocent gezien voor een litertje afval product.. :o

De beste keuze is toch elektrisch waarschijnlijk, maar dan niet met een hele zooi accu's maar met een paar accu's die constant opgeladen worden door een kleine motor met aggregaat die heel erg weinig brandstof verbruikt, misschien wel waterstof, op die manier kun je de wagen als een normale wagen gaan gebruiken, en niet om de 200km de accu's opladen, dat werkt gewoon niet!
We zullen het wel zien wat er gebeurt, als de huidige stijging van de brandstofprijzen doorzet zitten we toch met zijn allen op de fiets in de (nabije) toekomst, het word onbetaalbaar! :'(
R107 280SL 1983
C124 300CE 1988
Gebruikersavatar
boneheadxxl
Berichten: 291
Lid geworden op: 28 aug 2007 23:18
Mercedes-Benz: W210 300 TD 1998 elegance

04 dec 2010 13:41

Fossiele brandstoffen zijn eindig, dus we zullen wel over moeten stappen. Dit gezegd hebbende zal het nog een tijd duren voordat dit gerealiseerd is. Alle emotionele elementen als een 8 cilinder roffel, een krachtige diesel zullen blijven, maar tellen uiteindelijk niet mee in de discussie. Ik kreeg bijna tranen in mijn ogen toen ik een ritje maakte met de stoomtrein over het miljoenenlijntje. De loc was echt een loc uit een sprookje, de prachtige ketel ronde ketel, de brede pijp, de bel aan de voorkant, en het sissende en piepende geluid. De start was geweldig, de eerste ruk van de loc die de wagons in beweging zetten en geleidelijke overgang naar een vloeiende trekkracht waren hemels. De stoomfluit maakte de ervaring compleet. Maar dit wil niet zeggen dat ik niet blij ben dat de NS nu elektrisch is. Het is gewoon vooruitgang.

elektrisch heeft een goede toekomst, daar is eigenlijk geen twijfel maar aan. Alleen is energie voor deze motoren is een probleem. Accu's zijn nog niet optimaal zijn duur en hebben een relatief korte levensduur. Na 4-5 jaar is een accu-auto afgeschreven. Een hele auto is niet meer rendabel. Ik zet dan ook vraagtekens bij de winst voor het milieu. In principe wordt de gehele tweedehands markt afgeschaft als auto's niet meer aftrek vinden. Dit heeft een gigantische impact op garages en andere onderhoud instellingen.
Waterstof is ook een geschikte energiedrager, zeker als dit via een brandstofcel wordt gebruikt is het rendement ook nog hoger. Het nadeel is dat waterstof zich niet op aarde bevindt, maar gemaakt moet worden. Het maken van waterstof kost dus altijd energie uit andere bronnen. Wel kunnen er groene stroom gebruikt worden voor de productie van waterstof .
Plantaardige oliën zijn ook een goed alternatief. Alleen is de vraag of de productiecapaciteit voldoende is. Een ander probleem is dat corrupte regimes oliehoudend gewassen gaan telen ipv van voedsel voor hun arme bevolking.

De ontwikkeling van verbrandingsmotoren mag in geen geval gestopt worden. We zullen er zeker nog 10 jaar mee vooruit moeten komen. Maar de investering in alternatieven moet ook gebeuren. Bedrijven die dit niet doen, zullen de toekomst verliezen.
Ik geloof niet in de huidige hybrides waarbij elektromotoren de verbrandingsmotoren helpen. Ik denk dat de volgende stap is dat er auto's komen, die elektrisch aangedreven worden. Maar de stroombron is een verbrandingsmotor, die op één toerental draait, en dus daarom extreem zuinig is de motor voorziet van stroom. De accu's in een auto dien dan alleen voor de opslag van overtollige energie, en opslag voor energie die verkregen wordt met remmen. Deze auto's kunnen dan in verschillende uitvoeringen verkocht worden. Kleine accu's voor de mindere 'groene' medemens en grote accupack voor de 'groene mensen' die vaker en meer op stroom wil rijden en de auto thuis willen opladen. Deze auto's blijven dan ook verkoopbaar, ook al zijn de grote accu's versleten. De tweedehands koper koopt een kleine accu en kan gewoon verder rijden, welliswaar meer op de verbrandingsmotor en minder op de accu's.
Naarmate de accus beter, goedkoper en kleiner worden dan kan het accudeel vergroot worden.
De verbrandingsmotor kan op fossiele brandstoffen lopen, maar ook op waterstof of plantaardige oliën.
Gebruikersavatar
Henk51
Berichten: 903
Lid geworden op: 03 apr 2010 19:16
Mercedes-Benz: (W201)190E 1.8 Class (17-3-1993)
Specialisatie: rustig maar vlot rijden
Locatie: onder Breda (Z.W.-Brabant)

04 dec 2010 15:24

Ik dacht aan Hybride, ik heb nl pas bij een Mercedes Benz S400 Hyrbride gestaan, en mijn mond viel open! :o

Wat een techniek, en lijkt mij iets voor en van de toekomst. ( maar beïnvloed doordat het zo in opmars is momenteel) 8-)
Gebruikersavatar
mj-man
Berichten: 574
Lid geworden op: 16 okt 2007 15:54
Mercedes-Benz: R129 W203 R170 W169
Locatie: hellevoetsluis

06 dec 2010 12:56

Vandaag op www.nu.nl
Verwijderingsbijdrage lithium-ion accu’s bekend

Nieuwe technologieën vereisen regelmatig nieuwe wetgeving. Zo was bijvoorbeeld de verwijderingsbijdrage voor de lithium-ion accu’s nog niet uitgekristalliseerd. Recyclingsinstantie ARN heeft hier nu duidelijkheid in verschaft.
© Autoweek
De verwerkingsprocedure voor lithium-ion accu’s is dusdanig anders dan bij conventionele accu’s, dat het ARN besloten een apart tarief vast te stellen.

ARN heeft de Beheerbijdrage voor de recycling van lithium-ion accu’s voor elektrische voertuigen vastgesteld op 180 euro (inclusief 19 procent BTW) voor lithium-ion accu’s met een totaal gewicht van 100 kg en hoger. Voor de lichtere lithium-ion accu’s met een totaalgewicht van minder dan 100 kg geldt een Beheerbijdrage van 90 euro (inclusief 19 procent BTW).




Het ARN heeft bij de vaststelling van de tarieven gekeken naar de veiligheidsaspecten die van toepassing zijn bij het verzamelen van lithium-ion accu’s.


Hergebruik

De naar verhouding hoge verwijderingsbijdrage is het gevolg van de hoge kosten voor lithium-ion accu’s op het gebied van inzameling, verwerking en opslag. Bovendien is nog niet bekend wat de mogelijkheden voor hergebruik zijn bij de lithium-ion accu.

Beide tarieven zullen ingaan op 1 januari 2011 en gelden voor lithium-ion accu’s voor elektrische voertuigen die gedurende 2011 op de markt worden gebracht.
Gebruikersavatar
mj-man
Berichten: 574
Lid geworden op: 16 okt 2007 15:54
Mercedes-Benz: R129 W203 R170 W169
Locatie: hellevoetsluis

06 dec 2010 12:59

mj-man schreef: Om die laatste twee voorwaarden geloof ik nog niet in volledig electrische auto's. Het belasting voordeel nu kan nog weleens komen te vervallen bij het inleveren van het restafval van de accu's.
eh...sorry.....wilde niemand op een idee brengen...... :stom:
lowrider54
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 dec 2009 16:41
Mercedes-Benz: Mercedes-Benz E 200 Kompressor
Specialisatie: nautisch
Locatie: Franeker

10 dec 2010 09:25

Geacht forum,

De productie van, en de uiteindelijke restverwerking van electrisch aangedreven voertuigen zullen gigantische problemen opleveren.
De komende tien jaar moeten daarom de conventionele verbrandingsmotoren, dus benzine, diesel en gas verder door ontwikkeld worden. Ik ben er van overtuigd dat binnen tien jaar de waterstof motor zodanig uit ontwikkeld kan worden dat deze de conventionele verbrandingsmotoren kan vervangen en minstens hetzelfde rijplezier kan geven als nu in de huidige vervoersmiddelen.
Helaas is dit alternatief blijkbaar nog niet interessant genoeg voor de grote olie maatschappijen die op dit moment nog liever investeren in de gebakken lucht van wind energie, alhoewel bijvoorbeeld Shell daar zich al grotendeels uit terug heeft getrokken.

Brgds: Lowrider 54
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7556
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

17 dec 2010 22:54

Ik ga voor doorontwikkelde benzine en dieselmotoren.

Ik denk dat 10 jaar te kort is om ervoor te zorgen dat de wereld massaal aan de zonne-energie auto's gaat, of electrische auto's, of waterstof etc etc. Daar moet eerst een hele infrastructuur op gebouwd worden, getest worden, en uitgebreid worden. De regeringen moeten er ook achterstaan, en meer dan dat, er aan meewerken door het stimuleren van de aanschaf van zulke auto's, en het investeren in die nieuwe aandrijvingen. Bovendien denk ik dat er nog genoeg te winnen valt bij de benzine en dieselmotoren, en ik denk daarnaast dat zaken als bereik nog redelijk wat verdere ontwikkeling vereisen.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
Du Quartier
Berichten: 143
Lid geworden op: 28 mar 2010 10:53
Mercedes-Benz: W245 B180 cdi dec-2006
Specialisatie: Aerodynamica, composieten
Locatie: Noord-Brabant

18 dec 2010 20:57

Mijn keuze is "anders";

Op de korte afstand neem ik al jaren de fiets en de langere afstanden rijden we met onze Benz op plantaardige olie.

Bij temperaturen duidelijk boven nul rijden we op gefilterde frituurolie en momenteel tijden we op koolzaadolie van een proefboerderij alwaar men een proef doet om lichtverontreingd baggerslib te reinigen door er koolzaad op te laten groeien.

Het rijden op plantaardige olie brengt het CO2 evenwicht niet verder uit balans en de uitlaatgassen bevatten duidelijk minder roet en minder kankerverwekkende deeltjes.

Voor meer info kijk op http://www.ppo.nu
Grootste angst van velen: ontslagen worden
Grootste droom van velen: nooit meer hoeven werken .....
Faysi
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 apr 2010 01:22
Mercedes-Benz: c 320 avantgarde

25 dec 2010 01:24

Vorige week op bnr radio luisterde ik naar een reportage. Een bevoegde persoon van TU Delft vertelde over een uitvinding die huidige benzine en diesel motoren met een simpele aparaat 50 tot 60 % zuiniger en 90% emmissie terug kon dringen en met de uitvinden zijn ze naar de minister van rijkwaterstaad geweest. In het begin van het gesprek was zij laaiend enthousiast, tot zij hoorde dat ze geen bpm meer kon innen. Dus het draait alleen om geld en niet om het milieu en het volk.
Gebruikersavatar
boneheadxxl
Berichten: 291
Lid geworden op: 28 aug 2007 23:18
Mercedes-Benz: W210 300 TD 1998 elegance

25 dec 2010 22:02

het draait ook alleen om de centen. Nederland wil toestemming geven voor de bouw van enkele kolencetrales, terwijl we de stroom niet nodig hebben. De stroom is bestemd voor de export. De uitstoot van deze centrales zijn gelijk aan 10 miljoen auto's. Dus waar hebben we het over.
http://www.greenpeace.nl/raw/content/re ... olence.pdf
VincentE200
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 feb 2011 18:03
Mercedes-Benz: W210 200 kompressor

10 mei 2011 23:13

Hallo,

mijn keuze in deze poll was: anders. Er is al veel ontwikkeld door MB en BMW en Volkswagen in waterstof dus daar liggen de kansen. Die techniek past zelfs in een A-klasse. Waterstof wint men dmv electrolyse wat te doen is met bijv zonnecellen. Zo kunnen 3de wereldlanden waterstofleverancier worden (alle landen op de evenaar) en zelf uit alle financiele problemen komen. Is misschien ook een optie voor Griekenland? Wij lekker mercedes rijden en meteen aan ontwikkelingshulp doen, beter gevoel kan je er niet bij hebben...

Maar ook biobrandstoffen zijn een optie: 3de generatie ---> diesel uit algen. Geen verspilling van voedsel.
Gebruikersavatar
gewoon ik
Berichten: 452
Lid geworden op: 07 jun 2011 14:59
Mercedes-Benz: w123 230TE
Specialisatie: geen

30 aug 2011 10:25

Oud onderwerp nog eens oprakelen : ik kies voor hybride.

Niet de hybride die je vind in al die huidige hybrides, maar een echte diesel-electrische aandrijving. Eentje die ook gebruikt wordt in schepen en in treinen. Simpel recept.

1 of 2 kleinere motoren volstaan en die draaien op een vast toerental. De belasting van de motoren varieert afhankelijk van wat de electromotoren nodig hebben. Geen lompe batterij-pakken meer nodig. (enkel een kleine pak om de grote verschillen op te kunnen vangen, met name het plotse optrekken of het drastische afremmen)

Het voordeel van electromotoren is hun prachtkoppel, hun nadeel is hun brandstof. In plaats van die van een voortstuwingsmotor en/of batterijen te laten komen, laat je die van een generator komen.

Een dieselmotor (of benzinemotor) die als een generator werkt, verbruikt relatief weinig brandstof. Zeker met de huidige technieken, zie ik de liters per 100km drastisch gaan dalen (of het aantal km per liter stijgen). Turbo's en andere zullen veel efficiënter gaan werken, de motor zal veel efficienter gaan werken. De uitstoot zal gaan dalen (minder brandstof nodig), het benodigde motorvermogen ook, maar de topsnelheid zal gelijk blijven (begrensd tot 250kmh) en het koppel zal stijgen (electromotoren en hun koppelcurve :applaus: )
Foetske
Berichten: 902
Lid geworden op: 21 jan 2010 06:58
Mercedes-Benz: W108-280SEL4.5,W460.2-G320cdi,Suzuki LJ80,Volvo C306 met OM613,2xE320CDI combi's,Fordje F100pickup 1964'(6.2d)W220-S500. Puch Haflinger, W123 240D.
Specialisatie: dieselinspuiting
Locatie: Netersel (NB)
Contacteer:

26 jun 2015 06:50

Ik lees dit nu zo terug, alweer vier jaar geleden dat de laatste hier reageerde. Interessant.
Elektrische aandrijfmotoren, die gaan het wel winnen, uiteindelijk. Ikzelf zit in de ontwikkelingen van dergelijk spul, en dan met name het mechanische schakelen van die elektrische aandrijving. Maar daar gaat het hier niet over.
Toch is dat wel (een) belangrijke stap in het elektrisch aandrijven.

Ik zie dan iemand las dat een auto maar 40 pk nodig heeft bij een genoemde snelheid.

Sterker nog: een truck van 40 ton heeft bij 85 km/h slechts 90 kW nodig. Indien je uitgaat van de huidige aandrijflijn, transmissie en versnellingsbak.

Die lijn kan veel gunstiger: er is een transmissie die minstens 12 % bespaart t.o.v. de huidige automaat en 7 % t.o.v. een handgeschakelde bak. Dus van die 90 kW heb je minstens 9 kW niet meer nodig: nog 81 kW dus. De haakse overbrenging (achteras) vervalt: 3% = 2,4 kW. Nog 78,6 kW over.

Zonnepanelen kunnen ca. 400 Watt/m2 leveren (=1600 Watt piek) Een truck heeft, met 18 meter lengte, zo'n 45 m2 tot zijn beschikking, dus 18 kW. Nog 60 over. Maak je de truck iets langer, per m2 loop je ongeveer 350 watt in: een truck van 24 meter heeft dan 15 x 350 watt extra (die 50 watt is nodig voor het extra verbruik door grotere truck) = 5,250 watt: nog 55 (54,75) kW nodig.

Als je nu de extra kracht die nodig is om een helling te pakken, kunt opslaan in accu's, dan is er in principe nog maar een (diesel) generator van 55 kW nodig. En dan ga je dus, zonder ophouden naar Spanje. Met drie man bemanning, anders staat de truck 2/3 van de tijd stil, laden de zonnepanelen de accu's op en is de generator alweer kleiner. Sterker nog: als die 2/3 tijd de accu's groot genoeg zijn (en die ontwikkelingen gaan erg snel met de condensatoren), dan heb je geen generator meer nodig...

Het is nog allemaal op papier. Maar het komt wel, en het voorbeeld hierboven is al meer haalbaar dan gedacht wordt. Maar nog te duur en bestuurders vertrouwen er nog niet op. Helaas wordt het besluit door een commerciële man genomen: zodra iemand kan lobbyen zal die commerciële man, a-technisch vaak het commercieel gelobby volgen, getuige de eerste Prius. Het was een slechte stap, maar wel een stap.
Brandstofcel, maar ook mierenzuur als brandstof. Ik denk dat de laatste benzineauto en de laatste diesel ergens rond 2035 verkocht zal worden.

Enne: ik heb zelf met de snelste electro-auto mogen rijden. En ook met de tesla die is momenteel erg snel maar lang niet de snelste, dat is volgens mij de Rimac (http://www.rimac-automobili.com)

Dat gaat zo verduiveld snel, je mist het geluid écht niet. (Van een auto willen we toch dat-ie binnen stil is... in een dikke Benz hoor je toch ook nauwelijks meeer de motor, zeker de benzineversies) En ik kan écht een hele dag naar eenzelfde dieselmotor luisteren.
Diesel: nog effe en de lucht komt er schoner uit dan-ie er in gaat. Toyota, bedankt, het ga je goed
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44419
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

26 jun 2015 07:53

Mooi verhaal :)
Elektrisch zal zeker de toekomst zijn, daar ontkomen we niet aan.
Foetske schreef:Dat gaat zo verduiveld snel, je mist het geluid écht niet. (Van een auto willen we toch dat-ie binnen stil is... in een dikke Benz hoor je toch ook nauwelijks meeer de motor, zeker de benzineversies) En ik kan écht een hele dag naar eenzelfde dieselmotor luisteren.
Het enige dat je straks nog hoort is wind- en bandengeluid, best lekker :)
Gelukkig trekt AMG zich hier weinig van aan, die brullen steeds mooier (*) :) , ook dát is lekker :owja:

* Tenminste t/m de ongeblazen 63 motor, de nieuwe 63 heb ik nog niet gereden/ervaren.
#doeslief
Gebruikersavatar
plorie
Berichten: 20840
Lid geworden op: 06 dec 2010 18:17
Mercedes-Benz: S500 W221 (ex W211 E320cdi Avantgarde, W220 S320/S320cdi/S500L, W210/S210 E430)
Locatie: Papendrecht

26 jun 2015 08:47

Ik ben dan ook erg benieuwd naar de ontwikkeling, duurzaamheid/betrouwbaarheid, verkrijgbaarheid en recycling van die gigantische hoeveelheid accu's tegen die tijd. Een compleet accupakket kost toch een vermogen denk ik?
Logboek S500.
Plaats reactie