Heeft deze M104.992 een AMG Leistungssteigerung?

Algemene discussie en weetjes over Mercedes-Benz.
weide1
Berichten: 644
Lid geworden op: 14 mar 2008 14:28
Locatie: Oosterwolde, Friesland

07 feb 2014 18:49

b.jpg
b.jpg (106.09 KiB) 2909 keer bekeken
a.jpg
a.jpg (88.36 KiB) 2909 keer bekeken
c.jpg
c.jpg (35.26 KiB) 2909 keer bekeken
Zal deze M104.992, af fabriek met 3.2 liter Hubraum en 220 pk en 310 Nm, een AMG Leistungssteigerung hebben?
De koeienletters A M G zullen er toch niet voor niks staan, dunkt mij!
Dit is de auto. Wat doet zo'n AMG Optik Paket 'm trouwens goed. Prachtige auto. Net even scherper dan af fabriek MB.
http://enthuno-mori.com/benz/20070108amg/

De M104.98x, af fabriek met drie liter Hubraum(300-24) en 220 pk en 265 Nm, heeft wel zo'n Leistungssteigerung. Zoals in deze Fahrzeugbrief is te lezen, 172 kW.
M104 3.0-24 AMG Paket.JPG
M104 3.0-24 AMG Paket.JPG (45.33 KiB) 2909 keer bekeken
Stefan
Berichten: 6634
Lid geworden op: 31 jul 2010 21:22

07 feb 2014 18:54

Ik kan je geen antwoord geven op je vraag, maar hoe krijg je het voor elkaar om zoveel unieke auto's te vinden! En vele nog in smetteloze staat ook. Knap!
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Xelaw210
Berichten: 3151
Lid geworden op: 06 mar 2006 15:07
Mercedes-Benz: Kijkende op de Japanse veilingen
Specialisatie: Tuning, audio.
Locatie: Valletta (Malta)

07 feb 2014 19:00

het allerbeste is dat je even met AMG contact opneemt en het chassisnummer doorgeeft, dat staat wel op het plaatje.
Of kan AMG dat niet zien in hun gegevens?

Het is trouwens een 320ce als ik zo het plaatje lees ;)

Grtz
Me ex zei .. " Je mag kiezen: Je auto of ik"
Gebruikersavatar
S300turbodiesel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 08 aug 2009 17:28
Mercedes-Benz: w213 e350e
Specialisatie: Water transport
Locatie: NL/BE

07 feb 2014 19:28

zal het niet net als de 36amg zijn rond de 270pk?
weide1
Berichten: 644
Lid geworden op: 14 mar 2008 14:28
Locatie: Oosterwolde, Friesland

07 feb 2014 21:12

Knudde1969 schreef:Ik kan je geen antwoord geven op je vraag, maar hoe krijg je het voor elkaar om zoveel unieke auto's te vinden! En vele nog in smetteloze staat ook. Knap!
Zo zie je maar weer wat interesse en motivatie kunnen doen.
Xelaw210 schreef:het allerbeste is dat je even met AMG contact opneemt en het chassisnummer doorgeeft, dat staat wel op het plaatje.
Bedankt voor de tip. Niet aan gedacht warempel! Email is verstuurd.
Gebruikersavatar
schim
Berichten: 2992
Lid geworden op: 30 mei 2010 17:11
Mercedes-Benz: uiteraard

07 feb 2014 21:27

weide1 schreef: De koeienletters A M G zullen er toch niet voor niks staan, dunkt mij!
;)
AMG namaak logo.jpg
AMG namaak logo.jpg (20.91 KiB) 2834 keer bekeken
After all is said & done, a lot more is said, than done.
weide1
Berichten: 644
Lid geworden op: 14 mar 2008 14:28
Locatie: Oosterwolde, Friesland

30 jul 2014 20:38

http://forum.amg-owners-club.org/public ... post287601
Bin gespannt auf die Antwort, da die Vorgänger der heutigen „AMG Brand“ bis auf die 5.2/5.4 Liter M 117 und den quadratischen M 120 E 70 keine „eigenen“ Kurbelwellen verbauten. Die KW des OM 603.97x paßt erst in die M 104.99x Blöcke.
Der Hinweis seitens der „AMG Brand“ auf den ehemaligen „320“ M 104.99x bezieht sich auf den, aus meiner Sicht unbekannten“ Vorgänger der späteren „36“ Motoren {M 104 E 36}. Ende 1991/1992 bis zum Erscheinen der Kooperation 3.606 cm³ M 104.993.6 gab es für ca. DM 30,000.—die Möglichkeit den M 104.99x mit einer OM KW aus aktuellster Produktion {OM 603.97x} auf 3.519 cm³ zu vergrößern, wobei der Motor 265 PS/6,500 1/min und ein maximales Drehmoment von 355 Nm/4,500 1/min leistete.
Wat lees ik hier!!!

Met de krukas van de OM 603.97x (boring x slag = 89 x 92,4 mm) en de boring van de M 104.99x (boring x slag = 89,9 x 84 mm), een tot dusver bij mij onbekend AMG M104 blok.

Deze weetjes maken Tuning voor mij razend interessant.
weide1
Berichten: 644
Lid geworden op: 14 mar 2008 14:28
Locatie: Oosterwolde, Friesland

17 sep 2014 17:51

Gebruikersavatar
Dutch626
Berichten: 1127
Lid geworden op: 13 mei 2012 17:07

17 sep 2014 20:07

heb je ook een "menu" kunnen vinden om van een 5.4 (M113 of een 4.3 M113) een 5.8 te maken?
zo ja zie ik graag een pm tegemoet!!
vroeger deed ik dit met mijn maat ( ook hier op het forum) van een 2.0i-16v naar 2.3i-16v. ( ander merk en andere motor.)maar wel met behoud van blok en alleen wisselen van krukas en zuigers.
weide1
Berichten: 644
Lid geworden op: 14 mar 2008 14:28
Locatie: Oosterwolde, Friesland

18 sep 2014 12:28

4.3 = 89,9 x 84,0 mm (boring x slag)
5.0 = 97,0 x 84,0 mm
5.5 = 97,0 x 92,0 mm
5.8 = 99,0 x 93,0 mm

Ik kan je alleen deze data aanleveren.
Guido126
Berichten: 3223
Lid geworden op: 09 mei 2007 09:45

18 sep 2014 12:34

Is gewoon (boring/2)^2 * pi * slag * aantal cilinders dus
44,95^2 * 3,14 * 84 * 8
Stefan
Berichten: 6634
Lid geworden op: 31 jul 2010 21:22

18 sep 2014 12:39

Pi maal het kwadraat van R is oppervlakte en dat vermeerderen met de hoogte en aantal cylinders.

2 maal pi maal R is de omtrek
Only dead fish go with the flow
Stefan
Berichten: 6634
Lid geworden op: 31 jul 2010 21:22

18 sep 2014 12:41

En pi op je rekenmachine is die elf met doorlopend dak
Only dead fish go with the flow
weide1
Berichten: 644
Lid geworden op: 14 mar 2008 14:28
Locatie: Oosterwolde, Friesland

18 sep 2014 14:04

Ik doe altijd boring keer boring gedeeld door 0.785 keer slag keer aantal cilinders.

Maar volgens mij was cilinderinhoud uitrekenen niet de bedoeling toch?

Dacht dat het erom ging een krukas te vinden die, gecombineerd met de boring van de 4,3 en/of 5,5 motor, een inhoud van 5,8 (5727 cm3) liter op zou leveren.

En dat lukt niet zonder de boring te vergroten. Of de slag van de krukas, zeg ik het zo goed?, te vergroten. En dus ook langere zuigers.
Gebruikersavatar
Dutch626
Berichten: 1127
Lid geworden op: 13 mei 2012 17:07

18 sep 2014 14:10

weide1 schreef:Maar volgens mij was cilinderinhoud uitrekenen niet de bedoeling toch?
nee inderdaad, dat had mij zo ook wel gelukt. ik doelde inderdaad meer op:
Dacht dat het erom ging een krukas te vinden die, gecombineerd met de boring van de 4,3 en/of 5,5 motor, een inhoud van 5,8 (5727 cm3) liter op zou leveren.

En dat lukt niet zonder de boring te vergroten.
correct.
als er ergens al een kant en klaar recept bestaat maakt dat eea eenvoudiger.
in mijn geval heb ik een compleet 4.3 blok (M113) staan welke geofferd zou kunnen worden.
dus boring uiteraard opboren en dan met andere zuigers/drijfstangen en krukassen in de weer.
maar goed zover is het nog niet.. voorlopig ben ik tevreden met mijn huidige 5.4.
Plaats reactie