Ontluchten diesel na tank leegrijden

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Gebruikersavatar
Scarface
Donateur
Berichten: 263
Lid geworden op: 23 aug 2006 20:45
Mercedes-Benz: W203 C220 cdi
Locatie: Harlingen

20 feb 2007 09:55

Het is weer gebeurd, heb gisteren mn tank weer eens leeggereden, maar nu had ik een jerrycan diesel (5 liter) bij me. Maar, vervolgens start ik mn accu leeg en dus toch de Wegenwacht erbij. Die gooit er nog eens 10 liter diesel extra in en krijgt hem mbv zijn startkabels toch ook niet aan de praat, totdat hij die dunne ijzeren brandstofleidingen op mijn verzoek iets los draait. (had ik al eens eerder gezien maar ik had nu zelf geen gereedschap bij me)

Is er nog meer wat je kan doen als je de boel moet ontluchten? Iemand ervaring op dit gebied?
Vrijheid is een volgetankte Mercedes
Gebruikersavatar
Xelaw210
Berichten: 3151
Lid geworden op: 06 mar 2006 15:07
Mercedes-Benz: Kijkende op de Japanse veilingen
Specialisatie: Tuning, audio.
Locatie: Valletta (Malta)

20 feb 2007 09:59

Gewoon zorgen dat je genoeg peut in die tank houdt dan is er nooit wat aan de hand!!!!
Me ex zei .. " Je mag kiezen: Je auto of ik"
Gebruikersavatar
Scarface
Donateur
Berichten: 263
Lid geworden op: 23 aug 2006 20:45
Mercedes-Benz: W203 C220 cdi
Locatie: Harlingen

20 feb 2007 10:06

Klopt, ik voelde me ook een redelijke zak, maar goed, ik stond daar dus wel stil. Ik heb echt geen flauw idee wat ik had kunnen doen, anders dan op tijd tanken.
Vrijheid is een volgetankte Mercedes
Gebruikersavatar
wallietax
Berichten: 6394
Lid geworden op: 04 jul 2005 22:42
Mercedes-Benz: W211 E270 CDI
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

20 feb 2007 10:08

dat gebeurt je dan waarschijnlijk ook geen 2e keer weer :wink:


gr.wallietax 8-)
Gr.wallietax 8-)
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

20 feb 2007 10:11

normaal gewoon onophoudend door blijven starten totdat de auto aanslaat...duurt dan helemaal nog niet zo gek lang voordat die dan aanslaat.
Als je af en toe stopt met starten kun je het wel vergeten.

greetingz from las vegas,
Gebruikersavatar
Scarface
Donateur
Berichten: 263
Lid geworden op: 23 aug 2006 20:45
Mercedes-Benz: W203 C220 cdi
Locatie: Harlingen

20 feb 2007 10:11

Ik hoop in elk geval de laatste keer, maar mocht het nog een keer gebeuren: wat kan je zelf nog extra doen om hem weer te starten?
Vrijheid is een volgetankte Mercedes
Gebruikersavatar
rob-c180
Berichten: 150
Lid geworden op: 30 apr 2006 09:51

20 feb 2007 10:12

wallietax schreef:dat gebeurt je dan waarschijnlijk ook geen 2e keer weer :wink:


gr.wallietax 8-)
Volgens mij was dit al niet de 1e keer als ik het goed las :wink:
Gebruikersavatar
Scarface
Donateur
Berichten: 263
Lid geworden op: 23 aug 2006 20:45
Mercedes-Benz: W203 C220 cdi
Locatie: Harlingen

20 feb 2007 10:14

Okee dan, ik ben inderdaad een paar keer gestopt als ik dacht wat te horen, dat was dus fout 1 :)
Vrijheid is een volgetankte Mercedes
Gebruikersavatar
Herr Flick
Berichten: 2634
Lid geworden op: 04 sep 2006 21:18
Locatie: Arnhem

20 feb 2007 10:21

Is te lang achterelkaar doorstarten niet killing voor de startmotor?
Laatst brandstoffilter vervangen, met tussenposen gestart en na wat gemurmel was het inorde.
Inhoud van brandstoffilter lijkt me een veelvoud van de leiding inhoud naar de tank toe.
Dikke_benzen
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2007 12:52

20 feb 2007 12:26

Ik gooi altijd de inhoud van het oude filter over in de nieuwe, of pak een fles zonnebloemolie om het filter te vullen en na een keer of 4/5 rondlopen, start ie weer. Paar keer goed gas geven en lopen. Er gaat ongeveer 0,3 liter olie in het filter, als je paar keer het niveau terug laat zakken. De rest van de fles gooi ik gewoon in de tank. Dus ligt nu een reservetankje diesel achterin met een fles zonnebloemolie. Waarom dan die olie?? Ooit een filter proberen te vullen met een 5 liter jerrycan??
Gebruikersavatar
500AMG
Berichten: 1637
Lid geworden op: 29 apr 2006 19:57
Locatie: Aan de grens bij Nijmegen

20 feb 2007 12:56

Bij de oudere diesels W123 en ouder moet je een ontluchtingsboutje met sleutel 10 losdraaien handmatig diesel op pompen en boutje dichtdraaien al er een ononderbroken stroom diesel uit komt.
Daarna even doorstarten en hij loopt.

Bij later diesels die zelfontluchten is doorstarten voldoende, er is ook geen mogelijkheid voorzien om te ontluchten.
Als de accu in orde is moet je met 1-3 keer doorstarten de motor weer kunnen laten lopen. Gas geheel ingetrapt houden tijdens doorstarten.

Zelfs als je een hele goede accu hebt die tjokvol zit is het verstandig niet te lang achtereen te starten.
De startmotor is daar niet op berekend zie instructieboekje.

Problemen met de zelfontluchtende types wijzen in de richting van vuil in de tank.
Tankfilter verwijderen bij een vrijwel lege tank, anders moet je zoveel diesel opvangen, en schoonmaken eventueel vervangen.
Helaas wordt er pas aan het tankfilter gedacht als er problemen zijn.
Het controleren en schoonmaken van het tankfilter hoort bij het reguliere onderhoud .
Dikke_benzen
Berichten: 165
Lid geworden op: 06 jan 2007 12:52

20 feb 2007 13:19

500AMG schreef:Bij de oudere diesels W123 en ouder moet je een ontluchtingsboutje met sleutel 10 losdraaien handmatig diesel op pompen en boutje dichtdraaien al er een ononderbroken stroom diesel uit komt.
Daarna even doorstarten en hij loopt.

Bij later diesels die zelfontluchten is doorstarten voldoende, er is ook geen mogelijkheid voorzien om te ontluchten.
Als de accu in orde is moet je met 1-3 keer doorstarten de motor weer kunnen laten lopen. Gas geheel ingetrapt houden tijdens doorstarten.

Zelfs als je een hele goede accu hebt die tjokvol zit is het verstandig niet te lang achtereen te starten.
De startmotor is daar niet op berekend zie instructieboekje.

Problemen met de zelfontluchtende types wijzen in de richting van vuil in de tank.
Tankfilter verwijderen bij een vrijwel lege tank, anders moet je zoveel diesel opvangen, en schoonmaken eventueel vervangen.
Helaas wordt er pas aan het tankfilter gedacht als er problemen zijn.
Het controleren en schoonmaken van het tankfilter hoort bij het reguliere onderhoud .
Tankfilter?? Waar zit die juist en kan daar een nieuwe in, of gewoon uitspoelen??
Gebruikersavatar
500AMG
Berichten: 1637
Lid geworden op: 29 apr 2006 19:57
Locatie: Aan de grens bij Nijmegen

20 feb 2007 14:11

Dat is een hele moeilijke!!!

Het tankfilter zit in de tank en is in de bodem van de tank geschroefd.
Van onderaf bereikbaar door los te draaien.

De aanzuigleiding past erin zodat alle opgezogen brandstof eerst het filtergaas van dit filter passeert voor het de naar de filters in de motorruimte gaat.

Als je het filter los draait loopt de tankinhoud leeg vandaar bij voorkeur alleen verwijderen met nagenoeg lege tank.

Zet er een opvangbak onder om het laatste beetje diesel op te vangen.
Vuil dat zich daarin bevindt even laten bezinken en de meeste brandstof kan weer terug in de tank nadat het gereinigde filter weer is aangebracht.
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

20 feb 2007 17:51

Rene59 schreef:I
Laatst brandstoffilter vervangen
als je een brandstoffilter vervangt kun je daar het beste ten alle tijde (schone) diesel ingooien - scheelt meer dan de helft bij het starten!

greetingz from san francisco,
Laatst gewijzigd door MBenzNL op 20 feb 2007 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Herr Flick
Berichten: 2634
Lid geworden op: 04 sep 2006 21:18
Locatie: Arnhem

20 feb 2007 17:55

MBenzNL schreef:
Rene59 schreef:I
Laatst brandstoffilter vervangen
als je een brandstoffilter vervangt lun je daar et beste ten alle tijde (schone) diesel ingooien - scheelt meer dan de helft bij het starten!

greetingz from san francisco,
Ja, inderdaad! goeie tip :goedzo:
Plaats reactie