Compressie vrij laag (verhogen) ?

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
crosser
Berichten: 86
Lid geworden op: 07 apr 2010 16:41
Mercedes-Benz: E250 ( W124 ) '94
Locatie: Herne ( belgie )
Contacteer:

20 mar 2013 16:44

Beste forumleden,

Mijn W124 E250D loopt al een tijdje niet meer zo goed. (nu 390.000km)
Start koud zeer moeilijk, motor klopt, vrij veel rook (enkel als hij koud staat) ...
Volgens een vriend van mijn vader die nu al 25 jaar werkt bij Mercedes, zouden het de verstuivers kunnen zijn.
Ik heb ze er nu uitgehaald en alle onderdelen besteld om ze te reviseren. ( heb ze laten testen en waren indd niet meer zo goed )

Ik heb nu voor de zekerheid ook eens de compressie gemeten, daar werd ik niet zo blij van :(
Cilinder 1 => 17 bar
Cilinder 2 => 18 bar
Cilinder 3 => 17 bar
Cilinder 4 => 16,5 bar
Cilinder 5 => 14 bar

De minimum compressie moet 15 bar zijn volgens die vriend... Dus blok is ver dood of ?? :-|
Ik denk nu aan zo'n additief om bij de olie te doen zodat hij meer oliedruk , compressie heeft ?
Iemand ervaringen mee ? Of een merk dat aangeraden is ?

Edit: Ik bedoel dus zo iets => http://www.bardahlstore.nl/webshop_prod ... oppen.html

Alvast bedankt!

Crosser
Gebruikersavatar
Siddartha
Berichten: 528
Lid geworden op: 13 jul 2011 15:41
Mercedes-Benz: S204 C180 2009
Specialisatie: Guilty pleasures
Locatie: Midden-Limburg
Contacteer:

21 mar 2013 11:36

ik weet het niet zeker maar kan me voorstellen dat ie met nog dikkere olie slechter gaat starten?
Always follow the star...
Gebruikersavatar
ingmar
Berichten: 3962
Lid geworden op: 13 jun 2006 23:08
Mercedes-Benz: Geen Mercedes meer, wel een C6 2.7 Hdi
Specialisatie: W210 Algemeen + PPO
Locatie: Amsterdam

21 mar 2013 11:55

Zitten de zuigerveren niet een beetje vastgekoekt ?
Grtz,
Ingmar
Mijn "Nieuwe "/"Groene" E W210 E300 TD en Auto van de maand augustus 2009
S210 MkII E320 Designo de nieuwste aanwinst.
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

21 mar 2013 12:28

Inderdaad, als je ook blauwe rook hebt kan je beter eerst eens een motorflush proberen dan de olie te verdikken.
Misschien kunnen de zuigerveren niet meer vrij bewegen en dichten ze daardoor niet meer goed af.

Goedkoop: 200 - 300 ml Dexron II bijvoegen aan een warme motor en dan nog 10 minuten stationair laten draaien

of motorflush kopen van Forté of Luiqi Moly (aanwijzigingen fabrikant opvolgen).

Het kan ook zijn dat je kleppen niet meer goed afdichten.
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

21 mar 2013 12:35

Een gebrek aan compressie wordt veroorzaakt door slijtage of door vastgekoekte zuigerveren.
Er is volgens mij geen relatie tussen oliedruk en compressie, dus het verhogen van de oliedruk lijkt mij een nutteloze actie :? .
Een setje nieuwe zuigerveren zouden wel eens kunnen helpen. Motor flushen kan, maar ik vraag mij af of vastgekoekte zuigerveren daar van los komen.

Frits
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
crosser
Berichten: 86
Lid geworden op: 07 apr 2010 16:41
Mercedes-Benz: E250 ( W124 ) '94
Locatie: Herne ( belgie )
Contacteer:

21 mar 2013 12:48

Ok bedankt ;-)
Ik zal dan eerst zo'n flush kopen.
Gebruikersavatar
ingmar
Berichten: 3962
Lid geworden op: 13 jun 2006 23:08
Mercedes-Benz: Geen Mercedes meer, wel een C6 2.7 Hdi
Specialisatie: W210 Algemeen + PPO
Locatie: Amsterdam

21 mar 2013 12:56

Motor flush zal je weinig brengen omdat de inwerktijd van een flush maar 15-20 minuten is, beter een product te nemen wat wat langer kan inwerken en direct in de cilinder wordt ingebracht. Kan me effe de naam niet te binnen schieten maar ik heb thuis nog een bus staan :-)
Grtz,
Ingmar
Mijn "Nieuwe "/"Groene" E W210 E300 TD en Auto van de maand augustus 2009
S210 MkII E320 Designo de nieuwste aanwinst.
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

21 mar 2013 13:00

ingmar schreef:Motor flush zal je weinig brengen omdat de inwerktijd van een flush maar 15-20 minuten is, beter een product te nemen wat wat langer kan inwerken en direct in de cilinder wordt ingebracht. Kan me effe de naam niet te binnen schieten maar ik heb thuis nog een bus staan :-)
Grtz,
Ingmar
ben benieuwd hoe het heet

(liqui moly heeft veel producten, die heeft vast iets soortgelijks)
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11490
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

21 mar 2013 17:56

Je zou een lektest kunnen doen. Bij die test kan je wat olie op de zuiger zetten zodat je weet of het door je zuigerveren veroorzaakt wordt.
Greetz Raimon

⭐ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⭐


Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Pakeha0316
Berichten: 953
Lid geworden op: 19 dec 2009 20:40
Mercedes-Benz: 220 CDI Sportcoupe
Specialisatie: Technisch

21 mar 2013 18:07

Raimon schreef:Je zou een lektest kunnen doen. Bij die test kan je wat olie op de zuiger zetten zodat je weet of het door je zuigerveren veroorzaakt wordt.
Hallo,
Even een korte aanvulling op Raimon, doe bij warme motor met een oliespuitje in iedere cylinder kort voor het compressie meten een gelijke hoeveelheid olie, wel stuk voor stuk en niet alle cylinders ineens, stijgt de druk dan zijn het je zuigerveren, blijft de druk bijna gelijk dan moet je het in de kleppen zoeken, of de koppakking tussen 5 en 6 is aan het overlijden.
Succes,
Pakeha
Gebruikersavatar
John Kort
Berichten: 921
Lid geworden op: 11 nov 2011 22:30
Mercedes-Benz: W203 C240 2001
Specialisatie: Detailen/poetsen
Locatie: Den Oever

21 mar 2013 18:19

Weer een trucje uit de praktijk, van de oude meester............. :goedzo:
Zie mijn Logboek voor meer informatie CLK 270 CDI.
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11490
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

21 mar 2013 18:40

Pakeha0316 schreef:
Raimon schreef:Je zou een lektest kunnen doen. Bij die test kan je wat olie op de zuiger zetten zodat je weet of het door je zuigerveren veroorzaakt wordt.
Hallo,
Even een korte aanvulling op Raimon, doe bij warme motor met een oliespuitje in iedere cylinder kort voor het compressie meten een gelijke hoeveelheid olie, wel stuk voor stuk en niet alle cylinders ineens, stijgt de druk dan zijn het je zuigerveren, blijft de druk bijna gelijk dan moet je het in de kleppen zoeken, of de koppakking tussen 5 en 6 is aan het overlijden.
Succes,
Pakeha
Ik had die ook in gedachte maar was een beetje bang dat het verkeerd gedaan werd met als resultaat een kromme drijfstang. Dus let op wel een beeeeeetje olie.

De lektest is iets veiliger maar dan moet je wel een lektester hebben.
Greetz Raimon

⭐ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⭐


Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Gebruikersavatar
ingmar
Berichten: 3962
Lid geworden op: 13 jun 2006 23:08
Mercedes-Benz: Geen Mercedes meer, wel een C6 2.7 Hdi
Specialisatie: W210 Algemeen + PPO
Locatie: Amsterdam

21 mar 2013 18:46

Dit product van toralin.nl bedoelde ik......http://www.goedkoopvoorauto.nl/anticarb ... itbus.html
Grtz,
Ingmar
foto.JPG
foto.JPG (143.74 KiB) 3663 keer bekeken
Mijn "Nieuwe "/"Groene" E W210 E300 TD en Auto van de maand augustus 2009
S210 MkII E320 Designo de nieuwste aanwinst.
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

21 mar 2013 20:59

ingmar schreef:Dit product van toralin.nl bedoelde ik......http://www.goedkoopvoorauto.nl/anticarb ... itbus.html
Grtz,
Ingmar
foto.JPG
lijkt me de moeite van het proberen waard
De gebruiksaanwijzing gaat wel uit van benzinemotoren...
Bij een voorkamerdiesel de injectoren eruithalen?
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Pakeha0316
Berichten: 953
Lid geworden op: 19 dec 2009 20:40
Mercedes-Benz: 220 CDI Sportcoupe
Specialisatie: Technisch

21 mar 2013 21:08

Ik had die ook in gedachte maar was een beetje bang dat het verkeerd gedaan werd met als resultaat een kromme drijfstang. Dus let op wel een beeeeeetje olie.

De lektest is iets veiliger maar dan moet je wel een lektester hebben.[/quote]

Hallo,
De ruimte tussen de cylinderkop en de zuiger bij een diesel, de Spaltmass is zodanig dat er wel 5 spuitjes olie in kunnen, daarbij zitten er in de zuigers nog de uitsparingen (Tassche) en het gat voor de voorkamer (Wirbelzimmer) dat een kromme drijfstang eigenlijk uitgesloten zou moeten zijn, tenzij men een oliespuit heeft van het formaat van een kleine tanker, in de praktijk veel gedaan, vooral bij taxi's die nog al eens met dat probleem kwamen en het steeds neerkwam op een luchtfilter wat scheef gemonteerd was, ja ook toen was tijd geld uhuhuh of niet dan.
Soms werd de voorkamer verwijderd en een stukje soldeertin erin gestoken en de motor rond gedraaid, dan voelde je dat de zuiger het soldeertin plat drukte en daarna kon je het eruit halen en met een micrometer de dikte kontroleren om de Spaltmass te meten.
Succes,
Pakeha
Plaats reactie