Topprestaties in stijl: SLS AMG Roadster (69! foto's)

De officiële media/persberichten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44419
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

30 mei 2011 11:29

Afbeelding
Persbericht
Bron: Mercedes-Benz Nederland
SLS AMG Roadster 7.jpg
Met de SLS AMG Roadster introduceert Mercedes-Benz opnieuw een echte droomauto. De open supersportwagen komt naast de zeer succesvolle SLS AMG Coupé in het programma. Hij combineert op stijlvolle wijze prestaties van het hoogste niveau met de sensatie van open rijden. De SLS AMG Roadster kenmerkt zich bovendien door zijn pure lijnvoering met softtop en de lichtgewicht bouwwijze.
  • Stijlvolle, open supersportwagen met lichtgewicht constructie
  • AMG 6,3-liter V8 (420 kW/571 pk): prestaties van topniveau
  • Rijdynamiek van uitzonderlijke klasse, nieuw AMG RIDE CONTROL


Zowel met open als gesloten dak is de SLS AMG Roadster een uiterst sportieve verschijning. De softtop sluit naadloos aan op de carrosserie. Daardoor is het niveau van windgeruis opmerkelijk laag. De softtop-constructie is zeer geavanceerd. Het dak zelf bestaat uit drie lagen voor een perfecte (akoestische) isolatie, ook bij hogere snelheden. De glazen achterruit is eveneens naadloos in de softtop geïntegreerd. De dakconstructie is letterlijk een fraai staaltje hightech: om het gewicht zo veel mogelijk te beperken, is vooral gebruik gemaakt van aluminium en magnesium. Deze lichtgewicht constructie draagt bij aan een zo laag mogelijk zwaartepunt en dus aan maximale rijdynamiek. De softtop is leverbaar in drie kleuren: zwart, rood of beige. Hij opent of sluit in slechts 11 seconden na een simpele druk op de knop. Openen en sluiten kan zelfs rijdend bij een snelheid tot 50 km/h. Zowel met open als gesloten dak bedraagt de inhoud van de bagageruimte 173 liter (Coupé: 176 liter).

Lichtgewicht op alle fronten
De SLS AMG Roadster is geen afgeleide van de Coupé-uitvoering. Sterker nog: de Roadster en de Coupé zijn parallel aan elkaar ontwikkeld. Ook bij de Roadster stond een zo laag mogelijk gewicht bovenaan de prioriteitenlijst. Daarom zijn zowel chassis als carrosserie van aluminium. Deze zogenaamde spaceframe-constructie is niet alleen licht, maar ook buitengewoon sterk. De carrosserie weegt 243 kg, slechts twee kilo meer dan die van de Coupé. Het totaalgewicht van de SLS AMG Roadster bedraagt 1.660 kg. Daarmee is hij slechts 40 kg zwaarder dan de Coupé. De vermogen-gewichtverhouding blijft dus zeer gunstig: elke pk heeft slechts 2,9 kg voort te bewegen. De SLS AMG Roadster evenaart het hoge niveau van rijdynamiek die de Coupé-uitvoering zo geliefd maakt. Dit komt op het conto van het lage zwaartepunt en de op diverse punten versterkte body. De SLS AMG Roadster beschikt bovendien over vaste rolbeugels achter de zitplaatsen. Door alle gerichte versterkingen is het koetswerk van de SLS AMG Roadster zodanig stijf en trillingvrij dat het gebruik van (gewichtsverhogende) trillingdempers niet nodig is.

De AMG 6,3-liter V8
De SLS AMG Roadster beschikt evenals de Coupé over de fameuze 6,3-liter AMG V8 met een vermogen van 420 kW (571 pk) bij 6.800 tpm en een koppel van maar liefst 650 Nm (bij 4.750 tpm). Deze krachtbron, die dankzij de dry-sump smering zeer laag gemonteerd kon worden, maakt de SLS AMG Roadster tot één van de krachtigste auto’s in zijn segment. De ongeblazen V8 kenmerkt zich door de indrukwekkende sound, zijn directe reacties op het gaspedaal en de gretigheid waarmee hij ‘in de toeren klimt’. Dat komt ook tot uiting in de prestaties. De topsnelheid is begrensd op 317 km/h en de sprint van 0-100 km/h neemt slechts 3,8 seconden in beslag. Het gemiddelde verbruik bedraagt 13,2 l/100 km. Deze relatief gunstige waarde is onder meer bereikt door hightech toepassingen als een speciale coating van de cilinderwanden. Deze coating zorgt voor een sterke vermindering van de interne wrijving. De efficiency van de motor wordt verder versterkt door de ‘on-demand’ olietoevoer en het intelligente generatormanagement. Dit laatste zorgt ervoor dat de kinetische energie die vrijkomt bij afremmen en uitrollen wordt omgezet in elektriciteit. De AMG V8 voldoet aan de Euro 5 emissienorm en aan de toekomstige LEV 2- en ULEV-normen.

Hoogwaardige aandrijflijn
Evenals de SLS AMG Coupé maakt de Roadster gebruik van een ultralichte cardanas van carbonfiber. Een vergelijkbaar systeem wordt gebruikt bij de DTM-raceauto’s van Mercedes AMG. De AMG SPEEDSHIFT DCT zeventraps sporttransmissie is achterin gemonteerd en door middel van een zogenaamde torque-tube met de motor verbonden. Door de dubbele koppeling schakelt de versnellingsbak over zonder de aandrijfkracht te onderbreken. Hij biedt keuze uit vier modi: C (Controlled Efficiency), S (Sport), S+ (Sport Plus) en M (Manual). De RACE START functie en het mechanische sperdifferentieel zorgen samen voor maximale tractie.

Dynamiek ten top
Door de front-mid-motorplaatsing en de transaxle-configuratie van de aandrijflijn is de gewichtsverdeling van de SLS AMG Roadster optimaal. De verhouding tussen voor- en achteras bedraagt 47-53%. Samen met de geavanceerde double whisbone-ophanging van alle wielen leidt dat tot een uitermate dynamisch én precies weggedrag. De lange wielbasis van 2,68 meter en de forse spoorbreedtes (1,68 m vóór, 1,65 m achter) dragen sterk bij aan de hoge mate van stabiliteit en koersvastheid in rechte lijn. Dankzij het Direct steering-systeem met zeer directe overbrenging (13,6:1) en snelheidsafhankelijke bekrachtiging zijn de stuurreacties scherp en krijgt de bestuurder optimale feedback. De dynamiek van de SLS AMG Roadster is dankzij het 3-traps ESP naar eigen behoefte te beheersen. Er is keuze uit ESP ON, ESP SPORT en ESP OFF. ESP SPORT laat ten behoeve van het rijplezier een zekere mate van overstuur toe. ESP OFF is geschikt voor gebruik op het circuit.

AMG keramisch remsysteem als optie
De SLS AMG Roadster is standaard voorzien van het AMG Performance remsysteem. De remschijven vóór hebben een diameter van maar liefst 390 mm (achter: 360 mm). De koeling is optimaal doordat de schijven zowel inwendig geventileerd als radiaal doorboord zijn. Als optie zijn rode remklauwen leverbaar. Eveneens optioneel is het AMG High Performance remsysteem met keramische remschijven vóór. Deze remschijven hebben een diameter van 402 mm en zijn bestand tegen zeer hoge temperaturen. Ze kenmerken zich ook door hun grote uithoudingsvermogen bij (zeer) zware belasting. Bovendien zijn deze composiet-schijven wel 40% lichter dan conventionele remschijven. De remschijven achter van het AMG High Performance remsysteem hebben een diameter van 360 mm. Ook de 19-inch AMG-velgen zijn opmerkelijk licht. Dat geldt niet alleen voor de standaard zevenspaaks velgen, maar vooral voor de optionele 10-spaaks wielen.

AMG RIDE CONTROL sportonderstel leverbaar
Evenals de Coupé is de SLS AMG Roadster optioneel leverbaar met het AMG RIDE CONTROL sportonderstel met elektronisch aangestuurde demping. Dit stelt de bestuurder in staat een eigen ‘set-up’ te kiezen. Via een speciale knop is de Comfort-, Sport- of Sportplus-modus te selecteren. ‘Comfort’ is zeer geschikt voor dagelijks gebruik, ‘Sport’ zorgt voor een nog beter wegcontact door de stuggere demping. ‘Sport Plus’ is dé modus voor snelle rondetijden.

Interieur van topklasse, breedband internet
Het interieur van de SLS AMG Roadster komt vrijwel overeen met dat van de Coupé. Specifieke Roadster-elementen zijn de met leer beklede rolbeugels en de beschikbaarheid van de AIRSCARF nekverwarming. Het interieur is bijzonder functioneel. Alle essentiële bedieningselementen bevinden zich op een logische plek onder handbereik. Ook dit draagt bij aan de hoge mate van gebruiksgemak die typerend is voor Mercedes-Benz. Nieuw is de beschikbaarheid van AMG Performance Media. Dit systeem vindt zijn oorsprong in de autosport en maakt het mogelijk om diverse telemetriedata zoals motorgegevens, lineaire- en dwarsversnellingen en rondetijden via het centrale display weer te geven. Diverse data worden gevisualiseerd door middel van digitale simulaties van dashboardinstrumenten. AMG Performance Media maakt ook een breedband-internetverbinding mogelijk. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het Android-besturingsysteem. AMG Performance Media is eveneens beschikbaar voor de SLS AMG Coupé en in een later stadium ook voor diverse andere AMG-modellen.

Compleet
Evenals de SLS AMG Coupé, heeft de nieuwe Roadster een zeer complete standaarduitrusting. Daartoe behoren onder meer lederen bekleding (designo), AMG sportstoelen met verwarming, COMAND APS met DVD-speler, antidiefstalalarm, THERMOTRONIC climate control en de KEYLESS-GO startfunctie. De veiligheidsuitrusting omvat onder meer gordelspanners en acht airbags. Optioneel is Blind Spot Assist leverbaar. Dit assistentiesysteem waarschuwt de bestuurder door middel van visuele en akoestische signalen als het wisselen van rijbaan gevaar oplevert door verkeer in de ’dode hoek’. Blind Spot Assist is ook beschikbaar voor de SLS AMG Coupé.
De SLS AMG Roadster beleeft zijn officiële wereldpremière op 13 september op de IAA in Frankfurt. Hij wordt in oktober bij de Nederlandse Mercedes-Benz dealers verwacht. De prijzen zijn nog niet bekend.

Klik op één van de 64(!) foto's voor een vergroting:
37642376413764037639

37638376373763637635

37634376333763237631

37630376293762837627

37626376253762437623

37622376213762037619

37618376173761637615

37614376133761237611

37610376093760837607

37606376053760437603

37602376013760037599

37598375973759637595

37594375933759237591

37590375893758837587

37586375853758437583

37582375813758037579

En nog wat bewegende beelden:
#doeslief
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44419
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

30 mei 2011 11:49

Nog meer bewegende beelden 8-) , klik op het plaatje om het te kunnen zien.
mfnl.gif
#doeslief
Guido126
Berichten: 3223
Lid geworden op: 09 mei 2007 09:45

05 jun 2011 17:02

hoop dat deze wat ruimer is dan de normale sls....
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44419
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

05 jun 2011 17:34

Guido126 schreef:hoop dat deze wat ruimer is dan de normale sls....
In ieder geval in de hoogte als het dak open is ;-)
#doeslief
Guido126
Berichten: 3223
Lid geworden op: 09 mei 2007 09:45

05 jun 2011 17:51

Peter schreef:
Guido126 schreef:hoop dat deze wat ruimer is dan de normale sls....
In ieder geval in de hoogte als het dak open is ;-)
Ik zag het op de foto ja :lol: ;)
Plaats reactie