wat is cdi

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
230ce
Berichten: 284
Lid geworden op: 09 dec 2006 10:48
Mercedes-Benz: W126 280SE
Locatie: twijzelerheide

21 dec 2010 20:49

hallo,even een vraag, wat betekent cdi,en wat zijn de beste ervan ivm met aanschaf andere auto,wil een combi kopen bj 2003 ongeveer,c klasse,wie heeft ervaring met deze autos,mvg wietje
liever een ster op de motorkap dan aan de hemel,,
Gebruikersavatar
gerardwb
Berichten: 4574
Lid geworden op: 10 mar 2008 17:20
Mercedes-Benz: w220 s 320 cdi, s204 200 cdi, w639 112cdi, w221 320cdi 4 matic
Locatie: Słupsk/polen

21 dec 2010 20:53

cdi Staat voor 'common-rail direct injection'. Dieseltechniek waarbij de brandstof via één gemeenschappelijke leiding (de zogeheten 'common-rail') onder hoge druk naar de verstuivers wordt getransporteerd
Gebruikersavatar
boneheadxxl
Berichten: 291
Lid geworden op: 28 aug 2007 23:18
Mercedes-Benz: W210 300 TD 1998 elegance

21 dec 2010 21:05

Common rail is eigenlijk de moderne dieseltechniek zoals deze nu in de auto's geleverd wordt. Er zijn maar weinig nieuwe auto's die zonder common rail uitkomen. Een CDI is zuiniger dan een conventionele diesel, maar waren in de beginjaren wat storingsgevoeliger. Vooral de injectoren zijn een stuk gecompliceerder, doordat deze d.m.v. van elektrische impulsen opengaan en niet door de pompdruk. De computer heeft daardoor meer controle over het verbrandingsproces wat een zuiniger verbruik oplevert.
In 2003 is deze techniek goed volwassen geworden, dus ik denk net dat dit dan een probleem zal veroorzaken. Wel blijven de injectoren een zwakke plek, die ook nog eens kostbaar kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 2196
Lid geworden op: 14 aug 2007 20:30
Mercedes-Benz: Lexus IS300h
Locatie: Harkstede
Contacteer:

21 dec 2010 23:36

Bij MB is enkel de 400 CDI een motor die je zou moeten mijden. Te veel vermogen voor ketting en soms ook bak. de 200, 220, 270/280 en 320 zijn top en ook de latere 8 pitter is goed maar dus niet de 400.

Verstuivers gaan als ik het goed heb begrepen 250k tot 300 k mee. en kunnen nieuw tot 250 euro per stuk kosten. Dan maakt het dus wel uit of je een 4, 5, 6 of 8 pitter hebt. Maar 8 pits diesel zijn er zover ik weet niet geleverd in de C
Laatst gewijzigd door Bas Timmermans op 22 dec 2010 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Its beyond my control but, diesel rules!
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

22 dec 2010 00:17

230ce schreef:hallo,even een vraag, wat betekent cdi,en wat zijn de beste ervan ivm met aanschaf andere auto,wil een combi kopen bj 2003 ongeveer,c klasse,wie heeft ervaring met deze autos,mvg wietje
bij een S203 (c-klasse kombi) valt de MoPf vanaf 2004 (modeljaar 2005) te prefereren.
Altijd netjes (aantoonbaar) onderhoud is ook belangrijk of course
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Gebruikersavatar
willem B
Berichten: 587
Lid geworden op: 21 aug 2010 21:33
Mercedes-Benz: w124 200T w638 viTo ya66 daf w168 140
Locatie: maarssen

22 dec 2010 12:09

boneheadxxl schreef:Common rail is eigenlijk de moderne dieseltechniek zoals deze nu in de auto's geleverd wordt. Er zijn maar weinig nieuwe auto's die zonder common rail uitkomen.
Een CDI is zuiniger dan een conventionele diesel
, maar waren in de beginjaren wat storingsgevoeliger. Vooral de injectoren zijn een stuk gecompliceerder, doordat deze d.m.v. van elektrische impulsen opengaan en niet door de pompdruk. De computer heeft daardoor meer controle over het verbrandingsproces wat een zuiniger verbruik oplevert.
In 2003 is deze techniek goed volwassen geworden, dus ik denk net dat dit dan een probleem zal veroorzaken. Wel blijven de injectoren een zwakke plek, die ook nog eens kostbaar kunnen zijn.
Een CDI is zuiniger dan een conventionele diesel
Dat zeggen ze,maar ik vindt van niet :(
v.g. Willem


Iemand met gezond verstand rijdt met een Benz door het land.
Of je nu denkt dat je iets niet kunt, of denkt dat je het wel kunt; Je hebt altijd gelijk.
Gebruikersavatar
H-D
Berichten: 7081
Lid geworden op: 29 mar 2006 11:15
Mercedes-Benz: ...een grijze...
Specialisatie: Van alles iewat...
Locatie: In de buurt van Frankfurt

22 dec 2010 12:27

Ik rij nu zo´n 12.000 km met mijn 320 CDI en heb gemiddelt 8,4 liter diesel op 100 km nodig, maar dan moet die ook vlink werken!!! Af en toe, met rond 120 km per uur staan 6,8 - 7,0 liter tijdelijk op het KI!!

Ik wil de CDI niet mer missen! Alleen als ik bij deLotto/staatslooterij win, dan komt er een 6.3!! 8-)
Groetjes, H-D

Don´t dream your life, live your dreams!!
Gebruikersavatar
ruub-sterw201
Berichten: 6352
Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
Mercedes-Benz: W201 + S203
Specialisatie: W201
Locatie: Sliedrecht

22 dec 2010 12:30

H-D schreef:Ik rij nu zo´n 12.000 km met mijn 320 CDI en heb gemiddelt 8,4 liter diesel op 100 km nodig, maar dan moet die ook vlink werken!!! Af en toe, met rond 120 km per uur staan 6,8 - 7,0 liter tijdelijk op het KI!!

Ik wil de CDI niet mer missen! Alleen als ik bij deLotto/staatslooterij win, dan komt er een 6.3!! 8-)
Dan kun je die CDI er met gemak bijhouden 8-)
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K
Gebruikersavatar
willem B
Berichten: 587
Lid geworden op: 21 aug 2010 21:33
Mercedes-Benz: w124 200T w638 viTo ya66 daf w168 140
Locatie: maarssen

22 dec 2010 12:30

H-D schreef:Ik rij nu zo´n 12.000 km met mijn 320 CDI en heb gemiddelt 8,4 liter diesel op 100 km nodig, maar dan moet die ook vlink werken!!! Af en toe, met rond 120 km per uur staan 6,8 - 7,0 liter tijdelijk op het KI!!

Ik wil de CDI niet mer missen! Alleen als ik bij deLotto/staatslooterij win, dan komt er een 6.3!! 8-)
Ja bij wie niet? :lol: :lol: :lol:
v.g. Willem


Iemand met gezond verstand rijdt met een Benz door het land.
Of je nu denkt dat je iets niet kunt, of denkt dat je het wel kunt; Je hebt altijd gelijk.
Gebruikersavatar
H-D
Berichten: 7081
Lid geworden op: 29 mar 2006 11:15
Mercedes-Benz: ...een grijze...
Specialisatie: Van alles iewat...
Locatie: In de buurt van Frankfurt

22 dec 2010 12:34

ruub-sterw201 schreef:
H-D schreef:Ik rij nu zo´n 12.000 km met mijn 320 CDI en heb gemiddelt 8,4 liter diesel op 100 km nodig, maar dan moet die ook vlink werken!!! Af en toe, met rond 120 km per uur staan 6,8 - 7,0 liter tijdelijk op het KI!!

Ik wil de CDI niet mer missen! Alleen als ik bij deLotto/staatslooterij win, dan komt er een 6.3!! 8-)
Dan kun je die CDI er met gemak bijhouden 8-)
....goed plan!!!
Groetjes, H-D

Don´t dream your life, live your dreams!!
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44419
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

22 dec 2010 12:36

willem B schreef:
boneheadxxl schreef:Een CDI is zuiniger dan een conventionele diesel
Dat zeggen ze,maar ik vindt van niet :(
Dat kun je vinden, maar is wel degelijk zo als je de hetzelfde rijsnelheden hanteert.
1 op 20 is met rustige rijstijl DIK haalbaar met een C200CDI (W203 bijvoorbeeld), dat haal je met een conventionele diesel hooguit als die op een aanhanger staat/rijdt ;)

Maar als je een CDI vol belast, ja dan lust die ook een flinke borrel....

Ik heb het vaker verteld, maar een E320CDI kan op de lange baan een stuk zuiniger zijn als een E220CDI bijvoorbeeld, hebben we een dik jaar geleden over een rit van 700km (München ---> Achterhoek) aangetoond.
Bij 200km/u PLUS (vrijwel continue), de E220CDI 1 op 7, de E320CDI zo'n 1 op 13!!
#doeslief
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 25766
Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
Specialisatie: Hahaha!
Locatie: Alkmaar

22 dec 2010 15:15

Doordat de druk in de commonrail zo hoog is (>1750 bar en bij de latere generatie zelfs >2500 bar) kun je de diesel veel beter vernevelen. Combineer dat nog met electronisch aangestuurde injectoren die je dus veel preciezer op het juiste moment kunt laten inspuiten dan een mechanische pomp en het feit dat je het direct boven de zuiger spuit in plaats van in een voorkamer en het kan niet anders dan dat je bij gelijkblijvende prestaties veel minder diesel nodig hebt.

gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ruben
Berichten: 5700
Lid geworden op: 16 mei 2007 00:16
Specialisatie: Grafische vormgeving

22 dec 2010 17:09

willem B schreef:
Een CDI is zuiniger dan een conventionele diesel
Dat zeggen ze,maar ik vindt van niet :(
Dat heeft niks met een mening te maken, dat is gewoon aantoonbaar.
Gebruikersavatar
benz 190
Berichten: 1740
Lid geworden op: 11 okt 2005 22:21
Mercedes-Benz: W210 2.2 CDI W126 300se W124 300 e
Locatie: emmen

22 dec 2010 20:49

De mijne W210 220 CDI(al eens eerder aangegeven) loop 1op 14 bij 120km/u met 2 personen.
Van uit Emmen naar Kassel en dat viel erg tegen ten opzichte van de oude diesel die 1 op 18 reed.
Niet dat het een probleem is ,maar wel even wennen.
Dan zullen er wel mensen zijn die zeggen ,dan moet je geen mercedes kopen ,of dan had je die oude diesel niet weg moeten doen.maar dat heeft er niets mee te maken,trouwens die oude diesel is er nog steeds.
Johnnie
jedem Auto kann mann fahren,aber wenn ein Stern drauf ist !
fährt er besser
bart37
Berichten: 889
Lid geworden op: 03 feb 2009 19:27
Mercedes-Benz: Peugeot 107, Renault Scenic
Specialisatie: W202, audio, elektra, koeling
Locatie: Vlaardingen

22 dec 2010 20:59

benz 190 schreef:De mijne W210 220 CDI(al eens eerder aangegeven) loop 1op 14 bij 120km/u met 2 personen.
Van uit Emmen naar Kassel en dat viel erg tegen ten opzichte van de oude diesel die 1 op 18 reed.
Dan zou ik hem toch eens laten nakijken, je gooit nu een paar kilometer per liter weg!
Als ik met mijn Benz op de bestemming was aangekomen, had ik altijd spijt dat de rit alweer voorbij was.... Nu rijd ik een Peugeot 107, en o wat ben ik blij als ik er ben!
Plaats reactie