W203 220 CDI vrijloop dynamo Informatief

Voor technische vragen over Mercedes-Benz.
Plaats reactie
Pakeha0316
Berichten: 953
Lid geworden op: 19 dec 2009 20:40
Mercedes-Benz: 220 CDI Sportcoupe
Specialisatie: Technisch

13 feb 2010 20:32

Hallo allemaal,
Nadat ik de vrijloop van de dynamo heb vervangen kon ik het niet laten om deze te demonteren om te zien hoe dit werkt. In de vrijloop zitten een naaldlager met drie rijen, twee smalle en een breede, de twee smalle zijn voor begeleiding van de poulie over de as, het grote naaldlager zit in uitsparingen die van diep naar ondiep gaan.
Draait de motor snel en is de dynamo aan het laden, dus is er een belasting dan fixeert dit naaldlager zich door tegen de ondiepe kant aan te rollen en zet zich vast, dit is een slijtage plek.
Draait de dynamo sneller dan de motor bv. bij het snel van toeren afkomen van de motor dan komen de rollen van het breede naaldlager in de diepe kant van de uitsparing en loopt de dynamo vrij, het anker van de dynamo heeft een behoorlijke massa en zal door willen draaien en komt dus in de vrijloop. Wordt weer gas gegeven dan lopen de rollen van het brede naaldlager naar de ondiepe kant en zal de vrijloop zich vast zetten en draait de dynamo mee.
Tevens een klein stukje over naaldlagers, opgedaan tijdens een cursus bij INA, dit verklaart misschien waarom sommige naaldlagers het niet en andere het wel lang uithouden.
Pakeha0316
Bijlagen
Vrijloop in delen.pdf
(535.55 KiB) 317 keer gedownload
Plaats reactie