Afgelopen weekend toch maar weer eens naar mijn schuifdakmotor gekeken omdat hij al een aantal maanden niet meer werkte,afgelopen zomer kapte hij er ineens mee,half open hoorde ik alleen maar de motor ratelen terwijl het dak niet meer bewoog.
Ik heb toen met de hand (dop16) het dak weer gesloten...dus dat werkte wel..dus de kabel was nog goed...alles wees dus op slijtage aan de motor.
Dus dit weekend even gedemonteerd...nou even ha ha...je kan er heel moeilijk bij.
1 Eerst antenne weghalen om ruimte te maken
2 stekker los en 2 boutjes losmaken waarmee de motor vastzit aan zijbeplating
3 witte dop voor handbediening er af trekken en moer er onder losdraaien
4 zwarte klem/clip waarmee de kabel buis vastzit aan de motor losklikken (rechtsboven)
5 zwarte plastic beschermkap (achterkant motor) losklikken
6 nu hangt de motor los en moet je hem voorzichtig 1 slag omdraaien
7 nu de 3 boutjes ( achterkant motor ) van sluitplaat losdraaien en het tandwiel er uit halen
8 daarna kun je de motor van de kabel afschuiven
Op de foto kun je goed zien dat het tandwiel is versleten ..je kunt het slijpsel zien zitten aan het wormwieltje.
Het viel mij op dat de rest van de motor er nog heel goed uitzag...en ook de kabel in de auto vertoonde nog geen slijtage
Ik heb alles goed schoongemaakt ...dichtgemaakt en geprobeerd of hij weer draaide (met losse motor)...nou hij draaide wel maar ik ben bang dat hij (belast) het dak niet meer kan verplaatsen..dus heb ik vandaag de dealer gebeld met de vraag of het tandwiel los is te verkrijgen...nou dat wist hij niet..maar er was wel een reparatiesetje NR A0018201307 te koop
In het reparatiesetje zaten alleen onderdelen voor het in de nulstand zetten...dus alleen de witte wieltjes..het tandwiel wat ik nodig had is niet los te koop.
Op onderstaande fotos kun je goed zien hoe je het schuifdak weer in de nulstand kan zetten.
Zet het dak in de kantelstand omhoog
steek een pennetje of dunne schroevendraaier door het gaatje net boven de witte draaiknop..trek de knop uit in stand 2 (helemaal uittrekken en daarna 3mm terugdrukken) en draai net zo lang ...dat de schroevendraaier er helemaal door heen gaat.(zie onderste foto)..druk daarna de knop weer in ..en hij staat weer in de nulstand.
Via een kennis heb ik een goed gebruikt tandwiel uit een andere dakmotor gekocht..en op de foto is het verschil goed te zien...het oude tandwiel is flink versleten (achteraf door te weinig vet/smering denk ik..het vet zat op de sluitplaat toen ik hem demonteerde)
Maar goed nu alles weer monteren..(en dat viel niet mee hoor eerlijk gezegd..wat een rotwerk in die kofferruimte zeg)
1 Schuif de motor weer terug op de kabel ..laat het tandwiel er nog uit! en vergeet niet de onderste kabelbuis er aan te hangen
2 Bevestg nu de bovenste kabelbuis (zie onderste foto) weer aan de motor..dit gaat best wel moeilijk hoor.
3 Draai de motor nu weer een slag..smeer een flinke klodder vet in de tandwielbehuizing en plaats het tandwiel.
4 Draai de slipmoer handvast en monteer de sluitplaat weer met de 3 boutjes .
5 klik de zwarte afdekkap er weer op en schroef de dakmotor weer op het frame.
6 Draai nu de slipmoer vat vaster (niet te strak) en plaats de witte handbedieningsknop.
Ik heb eerst het dak een paar keer met de hanbediening open en dicht gedraaid en de rails goed schoongemaakt met wd40 omdat ik niet wist of het dak weer zou blokkeren.
Toen de stekker er weer op gedaan en voorzichtig geprobeerd....en nee hoor het dak kwam niet in beweging.
Ik hoorde de motor wel maar er bewoog niets..ik moest natuurlijk nog de slipmoer vaster zeten
Nadat ik de slipmoer steeds een stukje vaster had gedraaid werkte het schuifkanteldak weer perfect
Daarna nog het dak in de nulstand terug gezet ( let op in kantelstand omhoog dus ) en alles werkte weer...geen makkelijk klusje maar het geeft wel weer voldoening.
Ik hoop dat andere forumleden hier wat mee kunnen (misschien iets voor een How To )
Gr Ron
W124 schuifdakmotor demonteren & reparatie opgelost
Laatst gewijzigd door rojo 124 op 06 feb 2010 17:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Gr Ron
================================================
---------------------------------------------------------------------------------------------------
W124 260 E 6 cyl benzine 1992 automaat & 260E benzine 1986
124026 motornr 103940 KE ezl/kat.
================================================
---------------------------------------------------------------------------------------------------
W124 260 E 6 cyl benzine 1992 automaat & 260E benzine 1986
124026 motornr 103940 KE ezl/kat.
- Jeroen
- Berichten: 25803
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Mooie reportage
Maak dit alsjeblieft straks af als je de boel weer monteert en afstelt.
Super!
gr J
Maak dit alsjeblieft straks af als je de boel weer monteert en afstelt.
Super!
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Vandaag naar de dealer geweest om dat reparatiesetje wat ik had besteld op te halen...maar in dat setje zaten alleen de draaiknoppen om de motor in de nulstand te zetten...en wat andere plastic dingen dus dit heb ik maar niet gekocht...het tandwiel is dus niet los verkrijgbaar..jammer.
Ik moet dus op zoek naar een gebruikte motor of een sloopmotor met een goed tandwiel...misschien dat iemand op dit forum nog wat heeft liggen???? laat het mij aub even weten.
Ik moet dus op zoek naar een gebruikte motor of een sloopmotor met een goed tandwiel...misschien dat iemand op dit forum nog wat heeft liggen???? laat het mij aub even weten.
Gr Ron
================================================
---------------------------------------------------------------------------------------------------
W124 260 E 6 cyl benzine 1992 automaat & 260E benzine 1986
124026 motornr 103940 KE ezl/kat.
================================================
---------------------------------------------------------------------------------------------------
W124 260 E 6 cyl benzine 1992 automaat & 260E benzine 1986
124026 motornr 103940 KE ezl/kat.
- douwewe
- Berichten: 607
- Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
- Mercedes-Benz: w126
- Specialisatie: w126
- Locatie: sexbierum
een beetje dezelfde ruiten wisser motor zit ook dit tandwiel wel in
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt
Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
en een probleem is zo groot als jij hem maakt
Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
Weet je dat zeker??? heeft iemand misschien een plaatje of onderdeel nr ???
bedankt voor de info
Gr Ron
bedankt voor de info
Gr Ron
Gr Ron
================================================
---------------------------------------------------------------------------------------------------
W124 260 E 6 cyl benzine 1992 automaat & 260E benzine 1986
124026 motornr 103940 KE ezl/kat.
================================================
---------------------------------------------------------------------------------------------------
W124 260 E 6 cyl benzine 1992 automaat & 260E benzine 1986
124026 motornr 103940 KE ezl/kat.
-
- Berichten: 251
- Lid geworden op: 02 dec 2009 19:17
misschien met je oude tandwiel eens naar een machinebankwerker gaan en een nieuwe laten maken?
- douwewe
- Berichten: 607
- Lid geworden op: 09 jan 2010 14:59
- Mercedes-Benz: w126
- Specialisatie: w126
- Locatie: sexbierum
onderdeel nr niet zijn vast niet los verkrijgbaarron jongbloed schreef:Weet je dat zeker??? heeft iemand misschien een plaatje of onderdeel nr ???
bedankt voor de info
Gr Ron
je zou hier voor wel eens bij een startmotor en dynamo revisie bedrijf kunnen informeren
als een bedrijf het zou weten dan zijn het zulke bedrijfen wel
maar wat ik vast en zeker weet is dat dit type tandwiel ook in ruitewissermotoren worden gebruikt (het is namelijk een ruiten wisser motor)
maar welke je hier voor nodig bent en uit wat voor auto zou ik niet weten helaas
Laatst gewijzigd door douwewe op 04 feb 2010 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
een probleem word pas een probleem wanneer jij ergens een probleem van maakt
en een probleem is zo groot als jij hem maakt
Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
en een probleem is zo groot als jij hem maakt
Voor problemen groot of klein moet je in douwes prutshok zijn
- Jeroen
- Berichten: 25803
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
Dan lijkt het mij dus gemakkelijker om een gebruikte schuifdakmotor te monteren of het tandwiel daarvan voor deze te gebruiken....
gr J
gr J
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Bedankt allemaal voor het meedenken....ik heb een ander tandwiel uit een sloper...en Jeroen..dit weekend maak ik deze reportage af...
Gr Ron
Gr Ron
Gr Ron
================================================
---------------------------------------------------------------------------------------------------
W124 260 E 6 cyl benzine 1992 automaat & 260E benzine 1986
124026 motornr 103940 KE ezl/kat.
================================================
---------------------------------------------------------------------------------------------------
W124 260 E 6 cyl benzine 1992 automaat & 260E benzine 1986
124026 motornr 103940 KE ezl/kat.
- Jeroen
- Berichten: 25803
- Lid geworden op: 10 jun 2007 09:46
- Mercedes-Benz: Een snellere PocketRocket vierzitskart
- Specialisatie: Hahaha!
- Locatie: Alkmaar
"Look for the ridiculous in everything and you will find it". - Jules Renard
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Ein Auto ist erst dann schnell genug, wenn man morgens davor steht und Angst hat es aufzusperren (Zitat: Walther Röhrl)
Alles werkt weer ..ik ben er klaar mee...wat een rotwerk zeg in die kofferbak (morgen spierpijn haha)
gr Ron
gr Ron
Gr Ron
================================================
---------------------------------------------------------------------------------------------------
W124 260 E 6 cyl benzine 1992 automaat & 260E benzine 1986
124026 motornr 103940 KE ezl/kat.
================================================
---------------------------------------------------------------------------------------------------
W124 260 E 6 cyl benzine 1992 automaat & 260E benzine 1986
124026 motornr 103940 KE ezl/kat.
Ik heb de boel goed op de nulstand gezet maar als ik dan met ingedrukte witte regelknop het dak ga schuiven
dan doet hij het maar een klein stukje.
En vervolgens niet meer voor of achteruit, ik moet dan de knop weer uittrekken draaien en dan werkt alles weer.
Maar met ingedrukte witte knop raakt de boel weer van slag.
Het zit dus in het gedeelte met de microswitch, de switchen doen het wel zodra deze ingedrukt worden.
Maar misschien is de volgorde van de conntectoren niet goed of anders het relais achtige blokje wat erop zit?
Kan iemand bestigen of de volgorde van de connectors goed is?
De motor ligt op tafel zoals op de bovenste foto.
Dan zitten er op de connectoren aan de kant van de motor bij mij geen draden.
en vervolgens van boven naar beneden
geel/rood Rood/zwart X
rood/Zwart Geel X
Zwart Roze X
dan doet hij het maar een klein stukje.
En vervolgens niet meer voor of achteruit, ik moet dan de knop weer uittrekken draaien en dan werkt alles weer.
Maar met ingedrukte witte knop raakt de boel weer van slag.
Het zit dus in het gedeelte met de microswitch, de switchen doen het wel zodra deze ingedrukt worden.
Maar misschien is de volgorde van de conntectoren niet goed of anders het relais achtige blokje wat erop zit?
Kan iemand bestigen of de volgorde van de connectors goed is?
De motor ligt op tafel zoals op de bovenste foto.
Dan zitten er op de connectoren aan de kant van de motor bij mij geen draden.
en vervolgens van boven naar beneden
geel/rood Rood/zwart X
rood/Zwart Geel X
Zwart Roze X
Hallo Heren,
Ik heb een de schuifdakmotor los gekoppeld van mijn W126 maar ik kom niet meer uit met het monteren weer,kan iemand van jullie gentlemans mij helpen om het weer in orde te krijgen ?,ik ben bang dat het nooit meer goed komt,ik ben bereid om te rijden.
Alvast bedankt
Ik heb een de schuifdakmotor los gekoppeld van mijn W126 maar ik kom niet meer uit met het monteren weer,kan iemand van jullie gentlemans mij helpen om het weer in orde te krijgen ?,ik ben bang dat het nooit meer goed komt,ik ben bereid om te rijden.
Alvast bedankt
- online
- Berichten: 1176
- Lid geworden op: 16 jan 2011 17:48
- Mercedes-Benz: W124 500e 1992
- Locatie: Zweden
Ik heb dankbaar gebruik gemaakt van dit topic om mijn schuifdak te repareren Fantastische uitleg, zo duidelijk dat zelfs ik het begrijp.
Mijn probleem was dat ik wel een klik hoorde, maar er verder niets gebeurde. Aan de hand van de beschrijving de motor los/uit elkaar gehaald. Tandwiel zag er als nieuw uit. Verder alles nagekeken en alles zag er goed uit.
Alles weer in elkaar gezet en vol goede moed de knop ingedrukt....niks....~cencuur~
Ff op een stoeltje gezeten om de rug weer in model te laten komen na het wk achterbak liggen en alles de revue nog een keer te laten passeren. Ik had de laatste tijd ook tal van andere functies die niet altijd werkten cv, richtingaanwijzer die het af en toe niet deed.
Ik had alle zekeringen bekeken en alles was ok. Nu maar een keer de zekeringen eruit gewipt en een schuurpapiertje er langs gehaald, want ze zagen er niet zo fris uit. Zekeringen terug geplaatst en de knop van het schuifdak ingedrukt, spannend.... En ja hoor, als een nieuwe. Cv en alles werkt ook gewoon weer.
Ik ben de topic starter zeer dankbaar voor zijn uitleg en wil er eigenlijk alleen aan toe voegen: Wees niet zo dom als ik en begin met het controleren van je zekeringen, scheelt een hoop tijd
Online
Mijn probleem was dat ik wel een klik hoorde, maar er verder niets gebeurde. Aan de hand van de beschrijving de motor los/uit elkaar gehaald. Tandwiel zag er als nieuw uit. Verder alles nagekeken en alles zag er goed uit.
Alles weer in elkaar gezet en vol goede moed de knop ingedrukt....niks....~cencuur~
Ff op een stoeltje gezeten om de rug weer in model te laten komen na het wk achterbak liggen en alles de revue nog een keer te laten passeren. Ik had de laatste tijd ook tal van andere functies die niet altijd werkten cv, richtingaanwijzer die het af en toe niet deed.
Ik had alle zekeringen bekeken en alles was ok. Nu maar een keer de zekeringen eruit gewipt en een schuurpapiertje er langs gehaald, want ze zagen er niet zo fris uit. Zekeringen terug geplaatst en de knop van het schuifdak ingedrukt, spannend.... En ja hoor, als een nieuwe. Cv en alles werkt ook gewoon weer.
Ik ben de topic starter zeer dankbaar voor zijn uitleg en wil er eigenlijk alleen aan toe voegen: Wees niet zo dom als ik en begin met het controleren van je zekeringen, scheelt een hoop tijd
Online