Zaterdag 3-11-2012 heb ik gereden met de Citan. Was door Rogam uitgenodigd om een proefrit te komen maken en omdat ik zelf in een VW Caddy rij, leek het mij wel aardig om met de Citan te gaan rijden en een vergelijk te maken.
De ontvangst bij Rogam was zeer hartelijk te noemen en na een lekker bakkie en wat over en weer praten over vooral Mercedes ben ik een stuk gaan rijden. De Citan stond gereed met nagenoeg hetzelfde vermogen als mijn Caddy, 75 pk, dus dat was goed vergelijken.
Wat mij direct opviel was de zit in de Citan. Deze valt in vergelijking met mijn Caddy eigenlijk wat tegen want in mijn beleving is de zitting wat korter. (Misschien dat het met een stoel comfort pakket wat beter is).
Dan het rijden. Vanaf Bergschenhoek richting de A13 gereden en wat dan opvalt is de soepelheid van de motor. In een eigenlijk te hoge versnelling de bocht door voel je goed het aanwezige koppel waardoor de Citan redelijk vlot weer op snelheid is. Dit is ten opzichte van mijn Caddy een stuk beter. Uiteraard is deze motor nieuw en de motor in mijn Caddy alweer ruim 4 jaar, de techniek is in de loop van de jaren duidelijk verbetert. Mede door de aandacht die Mercedes heeft gelegd op de isolatie van het motorcompartiment is het geluidsniveau in de cabine ronduit stil te noemen en de combinatie van goede isolatie en het dichte tussenschot is dat ten opzichte van mijn Caddy een duidelijk pluspunt.
Op de A13 de richting van Rotterdam op gereden en het rijden op de snelweg is ronduit prima te noemen en naarmate de rit vorderde werd ik toch steeds enthousiaster over de Citan.
Helaas was de Citan waar ik mee reed niet voorzien van cruise control en als je dat gewend bent, mis je dat gelijk. Van de snelweg af de richting van Bergschenhoek weer opgereden en na een klein uurtje met de Citan te hebben gereden was ik weer bij Rogam
De Citan kort samengevat. Rijden met deze auto is geen straf, rijden gaat redelijk soepel en als je de kans krijgt van je werkgever om er wat luxe zaken op te mogen kiezen, rij je met een prima auto.
Uiteraard zullen de smaken verschillen. Het vergelijk met de Kangoo is er alleen maar vanaf de zijkant. Het front en de achterzijde zijn duidelijk heel anders en zien er gewoon degelijker uit en toch wel echt Mercedes. Wat je ook niet uit het oog mag verliezen is dat het een bedrijfsauto is.
De concurrentie met de VW Caddy verliest hij in mijn ogen nipt maar ten opzichte van een Berlingo of een Opel Combo is dit duidelijk een betere keuze.
Dan het prijsniveau.
- De 108 CDI Economy wordt de Spartaanse uitvoering. Ramen zwengelen, geen ruit in het tussenschot of deuren en geen mogelijkheid om veel af fabriek opties te bestellen. Dit wordt het instapmodel vanaf € 11.990 ex BPM/BTW heeft de 108 CDI motor van 55 KW en is leverbaar vanaf mei 2013.
- Het volgende type ( met dezelfde motor ) kan wel met de nodige opties worden uitgebreid en is leverbaar vanaf € 13.250
- De 109 CDI 66 KW is er vanaf € 14.300 en met dezelfde motor kan je ook kiezen voor een extra lange uitvoering welke dan vanaf € 15.000 te verkrijgen is.
- De 111 CDI 81 KW, die ook vanaf mei 2013 te leveren is, kan ook in 2 lengtes worden besteld en hebben dan een vanafprijs van respectievelijk
€ 15.350 voor de korte en € 16.050 voor de lange uitvoering.
Het Lakpakket waarbij de spiegels, kap boven de achterdeur en de bumpers in de kleur zijn gespoten geven de Citan een wat luxere look.
Voor het interieur zijn ook diverse *luxe* zaken te bestellen. Airco, stoelcomfort pakket, buitenspiegels verwarmd en elektrisch verstelbaar en/of elektrisch inklapbaar, stoelverwarming en een middenarmsteun zijn als optie te bestellen, zaken als parktronic, licht en regensensor, tempomaat en tempmatik verhogen veiligheid en rijcomfort.
Mijn eindconclusie is dat de Citan een degelijk aanvoelende bestelwagen is en met wat luxere zaken aangekleed helemaal geen verkeerde keuze is.
Klik op één van de plaatjes voor een vergroting: