Rijtest Mercedes-Benz W211 Vs. W212 E-Klasses

Rijtesten door het MercedesForum.nl/be team op onze lowbudget manier.
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 11227
Lid geworden op: 01 mei 2007 00:10
Mercedes-Benz: Ja lekker !
Specialisatie: Stoorzendert
Locatie: Nederland

Rijtest Mercedes-Benz W211 Vs. W212 E-Klasses

Berichtdoor mr. Michel » 18 mar 2012 16:31

Zoals al een tijdje terug in dit topic te lezen was hield Mercedes-Benz dealer Rüttchen van 26 tot en met 29 januari een ocassionshow in Breda.
Naar aanleiding van de positieve reacties op het bezoek van enkele teamleden bij de Rüttchen occasionshow van 2011, hadden we nu ook weer het plan om daar een kijkje te gaan nemen.

Hoe groot de kracht van Social Media is tegenwoordig, bleek uit het volgende. Peter zag een tweet van Rüttchen langs komen en reageerde daar op. Na een kort telefoontje met enige uitleg, was het geregeld: wij mochten een vergelijkingstest met 2 occasions doen. In het verleden zijn er door het Forumteam rijtests geplaatst op het forum van nieuwe auto's, nu was het eens tijd voor een test van twee gebruikte auto's. Immers een nieuwe auto is niet voor iedereen weggelegd, inclusief voor de schrijvers van dit verhaal. Na overleg achter de schermen kwamen Ed, Guido en mr. Michel snel tot het besluit dat zij wel tijd en zin hadden om naar Breda te gaan:

Bij aankomst werden wij aan de balie door 2 uiterst vriendelijke dames ontvangen. Toen wij uitlegden wat wij kwamen doen, werd er een telefoontje naar onze contactpersoon gedaan. Na een prima bakje koffie en een hete mok thee bleek dat Frans Jozef Jansen en zijn collega Joep de volgende 2 auto`s voor ons hadden gereserveerd:

Een W211 220 CDI en een W212 200 CDI Blue-Efficiency.

Als we heel diep in ons hart kijken zouden we uiteraard het liefst een E63 uit beide series vergelijken maar als we daarna als reality check ook heel diep in onze portemonnee kijken dan zijn deze diesels toch de auto’s die (op termijn) tot de meer betaalbare versies behoren.

Na een korte uitleg over de spelregels (niet roken, niet over de kop slaan) kregen wij als eerste de beschikking over de W211, uitgevoerd in Tenorietgrau (de favoriet MB-kleur van mr. Michel) en voorzien van wat luxe zaken als een automaat, geventileerd leder en een Comand. De auto is van 2008 en had inmiddels 111.000 km op de klok. Deze auto heeft een prijskaartje van € 29.750:
Mercedes-Benz E-Klasse E 220 CDI BE Limousine Elegance automaat-162927.png


Ed over de W211:
Het rijden met deze auto is ronduit prima te noemen. Met zijn soepele motor met 170 PK laat deze E klasse zich vlot door het verkeer sturen. Het grote voordeel van de 5 traps automaat is dat je uitermate relaxed gaat rijden. De besturing is direct en voelt goed aan. De rijke uitrusting van deze auto maakt deze 211`er tot een ideale reisauto welke nog jaren mee kan. Ook achterin heb je voldoende ruimte om een lange rit vol te kunnen houden. Neem daarbij zijn relatief lage kilometerstand plus de concurrerende prijs waarvoor deze auto word aangeboden en je hebt een mooie en vlot te rijden Mercedes Benz E klasse.

mr. Michel over de W211
Helaas (ja, ik ben verwend) is de stoelverstelling deels electrisch en was de rest ‘analoog’ zoals collega Guido fijntjes opmerkte nadat ik tevergeefs de stoel elektrisch vooruit probeerde te schuiven. Later zou hem zelf achter het stuur opvallen dat de mopf stoelen breder waren dat de pre-mopf wat het comfort ten goede komt.

Het rijden voelde vertrouwd aan waarbij het Mercedes-gevoel dat wij allen zo waarderen gelijk aanwezig was. Comfort met een grote C. De diesel in het vooronder doet lekker zijn best en met 170 pk zijn er zelden situaties waarin je vermogen tekort komt. Ook vanuit stilstand komt de auto vlot op snelheid. Rammeltjes en piepjes zijn de auto vreemd en dat zien we bij andere merken wel eens anders na 4 jaar en (slechts) 111.000 km. Dan zie je toch maar weer dat degene die het meest plezier heeft van bouwkwaliteit de 2e of 3e eigenaar is.

Na terugkomst en een warme snack begonnen wij aan de tweede rijtest. Ons werd een W212 200 CDI BlueEfficiency in Obsidianschwarz voorgereden. Deze keer iets minder luxe uitgevoerd dan de eerste auto: automaat en fraaie Xenonlampen.
Mercedes-Benz E-Klasse E 200 CDI BE Limousine Avantgarde automaat-163242.png


Deze auto is van 2011 en heeft ruim 19.000 km gelopen. Deze auto had een prijskaartje van € 46.950.
Beide auto's worden overigens verkocht met Stergarantie (12 maanden garantie van bumper tot bumper).

Ed over de W212"
Wat direct opviel was het grote verschil tussen deze 2 auto`s. De W212 is moderner, oogt daardoor mooier en heeft een strakker interieur. Wat opvalt is de overkapping boven de klokken die dit geheel een strak en modern uiterlijk geeft. De stoelen in deze 212`er zitten fijner dan die van de 211. Je hebt meer zijdelingse steun, wat het rijcomfort zeer zeker ten goede komt.
De motor presteert verrassend goed voor een bescheiden tweeliter viercilinder, maar de keerzijde daarvan is dat hij dat tamelijk luidruchtig en rauw doet en dus niet echt in deze klasse thuis hoort. Dit rauwe karakter was bij de 211`er minder voelbaar en de 211`er is in mijn beleving iets vlotter met optrekken.

mr. Michel over de W212
De van stoffen bekleding voorziene stoelen waren net als in zijn oudere broertje deel-elektrisch te verstellen. Deze auto had wel een lendensteun voor de bestuurder. Dat in combinatie met perfect gevormde stoelen (meer zijdelingse steun dan in de 211) geeft een prima zit achter het fraaie stuurwiel. Ten opzichte van de 211 heeft de 212 meer functieknoppen en is het stuur ook iets kleiner in diameter en wat dikker voor een perfecte grip. Ook valt bij het wegrijden de wat ‘vleziger’ aanvoelende bekrachtiging op. De auto reageert scherper op stuurbewegingen dan zijn voorganger en is ook iets steviger geveerd zonder aan comfort te verliezen. Dat merk je vooral in bochten waarin de 212 minder ‘op één oor’ wil hangen dan de 211.

Na een tweede foto-sessie in het Bredase Mastbos waar een waterig zonnetje door begon te breken hebben we als test nog wat slecht Breda’s wegdek opgezocht. Ook daar blijkt dat ondanks de stevige(re) onderstelafstemming het comfort op geen enkele wijze heeft geleden.

Gevoelsmatig is deze auto, mede door de alerte versnellingsbak, lekker vlot. Zeker in de stad komt je niets tekort en rijd je vlot mee met de rest van het verkeer. Maar als je dan een stoplichtsprintje trekt dan blijft het wat achter bij je gevoel. Dan is 136 pk in combinatie met het wagengewicht wat aan de bescheiden kant, iets dat maar beperkt op te lossen is met het inschakelen van de sportstand op de automaat. Maar deze auto is niet als strepentrekker gebouwd. Hij brengt je in één ruk naar je vakantiebestemming in Zuid-Frankrijk (wel elke 2 uur een pauze nemen) op een uiterst comfortabele wijze. Ik kan me goed voorstellen dat voor mensen die doorgaans iets minder haast hebben dan ik, deze diesel/automaat combinatie een winnaar is. Persoonlijk zou ik toch wel naar een E 220 of 250 CDI zoeken als het een diesel moest zijn.

Voor beide auto`s geldt dat een 6 pitter de voorkeur zou hebben. Al met al zijn het 2 totaal verschillende maar toch wel goed te vergelijken auto`s die vlot en soepel te rijden zijn.
Test W212 tegen W212 vergelijk 4.png


Ed's Eindconclusie:
Design en rijcomfort van de W212 en de modernere techniek is het grootste voordeel ten opzichte van de W211 dus daarom de keuze voor de W212.
Is de W211 daarmee een slechte keuze?? Nee absoluut niet. De W211 scoort op veel punten een voldoende en maakt het de W212 in deze concurrentiestrijd zeer zeker lastig.
Mijn persoonlijke voorkeur zal in dit vergelijk naar de W212 gaan. In de Estate versie zal de voorkeur naar de W211 gaan. ( Persoonlijk vindt ik de S211 mooier dan de S212)

mr. Michel's Eindconclusie
Ben je nu beter af met een 211 of een 212? Dat is niet te zeggen. Uiteraard is de 212 een fraaie evolutie van de 211. Zuiniger, een vleugje sportiever en (nog) veiliger zijn woorden die mensen over de streep zouden kunnen trekken. Maar kom je in een 211 dan tekort? Nee, zeker niet! De bouwkwaliteit is vanaf deze model-serie weer zoals het moet zijn bij een Mercedes en dat is te merken aan alles. Na een goede poetsbeurt zou je haast alleen aan de kilometerteller kunnen zien dat je niet in een nieuwe auto bent gaan zitten.

Het komt allemaal neer op persoonlijke voorkeur en de omvang van de portemonnee. Mijn voorkeur zou, het prijskaartje even buiten beschouwing latend, uitgaan naar de 212 omdat deze in mijn beleving op een aantal punten beter scoort. Eén van de belangrijkste punten voor mij is zit achter het stuur: de stoel past perfect bij mijn postuur. De zit is heerlijk en is voor mij beter dan in de 211. Ook het wat sportievere stuurgevoel en het lekker aanvoelende stuur trekt me over de streep. Dan zou ik zelfs het bescheiden motorvermogen op de koop toenemen ;-)

Bij deze onze dank aan het Rüttchen-team voor de warme ontvangst, de leuke ervaring en de gelegenheid om met beide auto's een middagje op stap te kunnen gaan.

Foto's (klik om te vergroten):

42496424954249442493

42492424914249042489

42488424874248642485

42484424834248242481

424804247942478
Als je geen licht aan het eind van de tunnel ziet dan loop je de verkeerde kant op....

Aankomende forumactiviteit:
Zaterdag 27 januari 2018: Nieuwjaarsborrel bij Rüttchen Gorinchem (Forumteam).
:politie:

Gebruikersavatar
Richard300d
Berichten: 1733
Lid geworden op: 27 jul 2009 15:37
Mercedes-Benz: W210 E430 - W114 280E - W639 Vito 111 Cdi
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Re: Rijtest Mercedes-Benz W211 Vs. W212 E-Klasses

Berichtdoor Richard300d » 18 mar 2012 17:03

Het eerste stukje over de W211, Ed zegt dat die 136pk heeft en Mr Michel heeft het over 170pk. Dat is niet helemaal juist lijkt me.

Leuk verslag overigens :goedzo:
Aerodynamics are for people who can't build engines

Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 11227
Lid geworden op: 01 mei 2007 00:10
Mercedes-Benz: Ja lekker !
Specialisatie: Stoorzendert
Locatie: Nederland

Re: Rijtest Mercedes-Benz W211 Vs. W212 E-Klasses

Berichtdoor mr. Michel » 18 mar 2012 17:14

Richard300d schreef:Het eerste stukje over de W211, Ed zegt dat die 136pk heeft en Mr Michel heeft het over 170pk. Dat is niet helemaal juist lijkt me.


Klopt, gelijk aangepast (het is 125Kw/170 PK) :$

Ik zal de redacteur er op aan spreken - dat wordt een stevig gesprek met mijzelf :o

Richard300d schreef:Leuk verslag overigens :goedzo:


Thanx, leuk om te horen :)
Als je geen licht aan het eind van de tunnel ziet dan loop je de verkeerde kant op....

Aankomende forumactiviteit:
Zaterdag 27 januari 2018: Nieuwjaarsborrel bij Rüttchen Gorinchem (Forumteam).
:politie:

Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5399
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

Re: Rijtest Mercedes-Benz W211 Vs. W212 E-Klasses

Berichtdoor SK » 18 mar 2012 17:47

leuk en handig voor twijfelaars die een W211 of W212 overwegen :goedzo:
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.

Gebruikersavatar
Sanoss
Berichten: 4278
Lid geworden op: 21 mei 2007 11:06
Mercedes-Benz: S124 E250

Re: Rijtest Mercedes-Benz W211 Vs. W212 E-Klasses

Berichtdoor Sanoss » 20 mar 2012 18:21

Mooi,.....al zit ik met het probleem SLS of MCLaren :owja: :lol:
Gr. Sander