Van de 200D zeiden de Duitse vrienden van mijn ouders namelijk altijd: “Ein 200D beschleunigt nicht, aber nimmt fahrt auf”. Vrij vertaald: Een 200D accellereert niet, maar komt (langzaam) op gang. 0 tot 100 Km/h binnen de 10 minuten was (met enige moeite) zeker mogelijk.
Sinds kort is er van het huidige model C-klasse, de W204, een nieuwe dieselversie onder de 200CDI uitgebracht. Enigszins denigrerend zou je deze C 180CDI blueEFFICIENCY dus ook als “instapmodelletje” kunnen betitelen. Dus vond ik het behoorlijk spannend toen ik bij Mercedes-Benz Nederland een nieuwe C180CDI met bussinesspakket en in Avantgardetrim mocht ophalen om deze een weekend aan een rijtest te onderwerpen.
Nu wist ik van tevoren wel dat een moderne CDI niet te vergelijken valt met een ouderwetse diesel. En dat dit blok (in tegenstelling tot de 200 en 220 uit de W115) evenveel cilinderinhoud heeft als de 200, de 220 en zelfs de 250CDI.
Het koppel van 300 Nm wat vanaf 1400 rpm beschikbaar is bij de 180CDI blueEFFICIENCY, is op zijn minst indrukwekkend te noemen en niet te vergelijken met de W115. Op papier is de 120 PK in combinatie met het eigen gewicht van 1475 Kg niet echt geschikt om stoplichtsprintjes mee te trekken, maar je komt wanneer nodig behoorlijk van zijn plek.
Hoe gaat dat nu in de praktijk? Na het doordraaien van de sleutel komt er in het vooronder iets nagelend tot leven. Heel in de verte is er vaag een dieselgeluid herkenbaar. Na het intrappen van de koppeling en het inleggen van de eerste versnelling (het blijft natuurlijk een instappertje, dus een automaat kost € 3215 extra), rolt de C er soepeltjes vandoor. Ook de volgende verzetten van de 6-bak laten zich gemakkelijk vinden. Gebruik vervolgens op de snelweg de tempomaat (Cruise Control) om een beetje in de buurt van de geldende maximum snelheid te blijven en je zult het balkje dat als verbruiksmeter dienst doet niet vaak meer dan 5 liter per 100 Km zien aangeven.
Moet je hem vanwege druk verkeer in 6 terug laten zakken tot bijna stationair, pakt het blok vanwege het heerlijke koppel gewoon weer op zonder te protesteren.
Door omstandigheden heb ik ook nog behoorlijk wat tijd binnen de bebouwde kom doorgebracht en ook dan, zeker als je een beetje op de schakelindicator let, blijft het verbruik aangenaam laag.
Je kunt je behoorlijk lichtvoetig verplaatsen en je gemakkelijk in een klein gaatje tussen druk verkeer op een voorrangsweg wurmen zonder te hinderen. Vanwege het flinke koppel hoef je bijna nooit meer dan 2500 toeren te maken. Meestal zelfs flink minder. Een start/stopsysteem zou het verbruik in de stad nog behoorlijk verder terug kunnen dringen en ik hoop dat dat in de toekomst leverbaar wordt.
Op dit moment is de C 180CDI te bestellen met een Bussinesspakket in standaard Avantgarde- of Eleganceuitvoering.
Wat krijg je dan behalve deze prettige motor/bakcombinatie?
Het bussinesspakket bestaat uit:
525 – APS50 radio + navigatie (basic, maar duidelijk)
P54 – alarm (met interieursensoren en hellingssensor)
U12 – matten
690 – reservewiel ipv reparatiesetje
220 – PTS parkeersensoren
260 – zonder typeaanduiding
916 – grotere brandstoftank (66liter ipv 57)
Dit vertegenwoordigt een waarde van € 5287, maar kost € 1995.
De belangrijkste extra's van de Avantgardeuitvoering zijn:
- Aluvelgen 17 x 7,5J met 225/45 rubber.
- Lederen stuurwiel met knopjes voor radio en multifunctioneel display
- Geborsteld aluminium accenten in het interieur (echt mooi!)
- Donkere achterlichten
- Extra chroom
- En natuurlijk de sportievere grille met de grote ster icm met badge op de motorkap
En kost € 1990.
Dan heb je een fraaie auto met geborsteld (echt) aluminium, prettige stoelen van gedeeltelijk stof en kunstleer die voldoende stroef zijn en je mede door de pasvorm goed op je plek houden bij wat hogere bochtsnelheden.
Stel dat je binnen een budget van € 40.000 of voor een maandbedrag van € 900 ( 4 x 30.000 Km) een auto mag uitkiezen, dan hoef je zeker niet met een grote boog om deze “instapper” heen te gaan. Je krijgt een aandrijflijn die niet teleurstelt in een goed ogende verpakking met een lijst extra's waarbij de uitrusting (onder andere: standaard 2 zone Thermatic, ISOfix voor de kinderstoelen, rondom electrische ramen en CV met AB) ook zeker niet karig is.
De CO2 uitstoot van dit blok is 130g/Km
Ik heb met spijt weer afscheid genomen.
meer foto's
Met dank aan: Mercedes-Benz Nederland