2005 W463 G400CDI van D2B naar NTG2.5 (MOST) audio

De Mercedes-Benz dealer is zo gek nog niet!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

09 dec 2012 11:51

Nadat ik al eens een drietal R230 SL's van een D2B audio systeem naar een MOST audio systeem heb omgebouwd (1: SL55 AMG, 2: SL55 AMG, 3: SL500) en hetzelfde ook al eens heb gedaan met een S203 (C32 AMG), was het nu tijd om hetzelfde eens te proberen met een W463 en wel met de 463er G400CDI van Guido126.

De gehele ombouw duurde langer als ik had verwacht maar het resultaat is er niet minder om; een volledig werkende MOST comand NTG2.5 met geïntegreerde DVD wisselaar, BT telefoon & linguatronic en verder met Multi Media Interface, comfort telefonie, achteruitrij camera en een nieuw type kombi instrument.
De schakelaarlijst (Oberes Bedien Feld) en de stuurunit voor de kachel/airco zijn ook vervangen (een bijkomstigheid van de D2B naar MOST ombouw) en voor het geval dat er in de (nabije) toekomst nog eens wat meer opties toegevoegd gaan worden, is de nieuwe schakelaarlijst al vast voorzien van wat extra schakelaars.

Het grootste probleem bij deze ombouw is het gebrek aan een nieuw type 2DIN bracket waarin de comand opgenomen wordt. Voor de 463er G-klasse is deze alleen te bestellen in combinatie met een compleet dashbord (met alle kachelkanalen eraan vastgeschroefd en kabels er doorheen gevlochten) en dat kost nogal wat.
In dit geval heb ik een 2DIN bracket van een 203 C-klasse verminkt (met behulp van een slijptol, stanley mes, dremel en wat er nog meer te gebruiken was) om deze vervolgens aan het dashbord vastgeschroefd te krijgen waarna de comand er in gepast kon worden. Het onderste houtpaneel (om de kachel unit) is ook aan deze 203 bracket vastgeschroefd en voor de asbak en de bevestiging van de kachelkanalen zijn nog weer 2 stukken van de oude 463er 2DIN bracket gebruikt.

De aansluiting van de Multi Media Interface zit in het dashbordkastje en van daaruit is een extra kabel naar de middenconsole getrokken zodat daar de Iphone in de Iphone cradle gestoken kan worden terwijl die tegelijkertijd als Ipod middels de MMI aan de comand aangesloten kan worden.

Voor de achteruitrij camera zijn een aantal gaten in de achterdeur gemaakt (ijzervijlsel opgeruimd, grondverf, 2x designo zilver lak, blanke lak & een gezonde dosis vet voordat de camera bevestigd is) en de kabel voor de camera loopt door de achterdeur en het doorvoerrubber naar de auto alwaar de modulator aangesloten zit.

Al met al een behoorlijke klus maar ik weet nu in ieder geval ook meteen hoe een 463er G-klasse zoal in elkaar zit.

Zoeksleutel: Steve230479

greetingz,
Bijlagen
de auto in kwestie
de auto in kwestie
463GM01.jpg (104.44 KiB) 12857 keer bekeken
de oude D2B comand met geniale parrot telefoonkit (terwijl de auto al een UHI telefoonkit had vanaf de fabriek)
de oude D2B comand met geniale parrot telefoonkit (terwijl de auto al een UHI telefoonkit had vanaf de fabriek)
463GM03.jpg (94.38 KiB) 12857 keer bekeken
het oude (lelijke) kombi instrument
het oude (lelijke) kombi instrument
463GM04.jpg (85.2 KiB) 12857 keer bekeken
de UHI aansluiting (die door de vorige eigenaar als onbruikbaar werd beschouwd en vervangen is door een parrot kit?!?!?!)
de UHI aansluiting (die door de vorige eigenaar als onbruikbaar werd beschouwd en vervangen is door een parrot kit?!?!?!)
463GM05.jpg (117.33 KiB) 12857 keer bekeken
het kaalgebouwde dashbord van de achterkant gezien
het kaalgebouwde dashbord van de achterkant gezien
463GM10.jpg (119.33 KiB) 12857 keer bekeken
het kaalgebouwde dashbord van de achterkant gezien
het kaalgebouwde dashbord van de achterkant gezien
463GM11.jpg (109.32 KiB) 12857 keer bekeken
de 2DIN bracket van de 203 C-klasse nadat er een paar hoeken en kanten van verwijderd waren
de 2DIN bracket van de 203 C-klasse nadat er een paar hoeken en kanten van verwijderd waren
463GM12.jpg (101.65 KiB) 12856 keer bekeken
de 2DIN bracket van de 203 C-klasse nadat er een paar hoeken en kanten van verwijderd waren
de 2DIN bracket van de 203 C-klasse nadat er een paar hoeken en kanten van verwijderd waren
463GM13.jpg (103.25 KiB) 12856 keer bekeken
de 2DIN bracket van de 203 C-klasse nadat er een paar hoeken en kanten van verwijderd waren
de 2DIN bracket van de 203 C-klasse nadat er een paar hoeken en kanten van verwijderd waren
463GM14.jpg (81.46 KiB) 12856 keer bekeken
het bovenste deel van de 2DIN bracket van de 463 G-klasse waar de kachelkanalen nog weer aan vast moeten worden geschroefd
het bovenste deel van de 2DIN bracket van de 463 G-klasse waar de kachelkanalen nog weer aan vast moeten worden geschroefd
463GM15.jpg (75.92 KiB) 12856 keer bekeken
het onderste deel van de 2DIN bracket van de 463 G-klasse waar de asbak aan bevestigd wordt en met een paar extra uitsparingen zodat de schroeven van het houtpaneel rondom de kachelunt aangedraaid kunnen worden
het onderste deel van de 2DIN bracket van de 463 G-klasse waar de asbak aan bevestigd wordt en met een paar extra uitsparingen zodat de schroeven van het houtpaneel rondom de kachelunt aangedraaid kunnen worden
463GM16.jpg (120.26 KiB) 12856 keer bekeken
de 2DIN bracket van de C-klasse en het bovenste deel van de 463 bracket bevestigd aan het dashbord
de 2DIN bracket van de C-klasse en het bovenste deel van de 463 bracket bevestigd aan het dashbord
463GM17.jpg (77.3 KiB) 12856 keer bekeken
de 2DIN bracket van de C-klasse en het onderste deel van de 463 bracket bevestigd aan het dashbord
de 2DIN bracket van de C-klasse en het onderste deel van de 463 bracket bevestigd aan het dashbord
463GM18.jpg (110.92 KiB) 12856 keer bekeken
...alles lijkt te passen...
...alles lijkt te passen...
463GM19.jpg (98.98 KiB) 12856 keer bekeken
ERG WEINIG ruimte achter de comand...zeker als je bedenkt dat daar ook nog een staalkabel tussen komt te zitten in ingebouwde toestand!!!
ERG WEINIG ruimte achter de comand...zeker als je bedenkt dat daar ook nog een staalkabel tussen komt te zitten in ingebouwde toestand!!!
463GM20.jpg (64.38 KiB) 12856 keer bekeken
...alles lijkt te passen...
...alles lijkt te passen...
463GM21.jpg (101.6 KiB) 12856 keer bekeken
de kachel kanalen zitten aan het overgebleven bovenste stukje G-klasse bracket bevestigd
de kachel kanalen zitten aan het overgebleven bovenste stukje G-klasse bracket bevestigd
463GM22.jpg (65.72 KiB) 12856 keer bekeken
het dashbord weer helemaal in elkaar geschroefd...ZO zijn de dashborden compleet te bestellen bij mercedes (heel vreemd eigenlijk)
het dashbord weer helemaal in elkaar geschroefd...ZO zijn de dashborden compleet te bestellen bij mercedes (heel vreemd eigenlijk)
463GM23.jpg (103.66 KiB) 12856 keer bekeken
de G400CDI zonder dashbord (& zonder de rest rondom dat dashbord)
de G400CDI zonder dashbord (& zonder de rest rondom dat dashbord)
463GM09.jpg (131.58 KiB) 12856 keer bekeken
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

09 dec 2012 11:51

en de rest van de fotos

greetingz,
Bijlagen
het dashbord weer in de auto geschroefd met alle bijbehorende gewijzigde stekkers aan de kabels naar de comand...let ook op de schroeven waarmee de 2DIN bracket (van de 203) perfect aan het 463 dashbord bevestigd zit (allemaal in de originele gaten) en ook de eerder genoemde staalkabel is hier goed te zien (die zit tussen het staalframe en de comand)
het dashbord weer in de auto geschroefd met alle bijbehorende gewijzigde stekkers aan de kabels naar de comand...let ook op de schroeven waarmee de 2DIN bracket (van de 203) perfect aan het 463 dashbord bevestigd zit (allemaal in de originele gaten) en ook de eerder genoemde staalkabel is hier goed te zien (die zit tussen het staalframe en de comand)
463GM24.jpg (107.07 KiB) 12854 keer bekeken
nadat de comand er eindelijk in zat (wat niet makkelijk ging omdat er haast geen ruimte achter de comand zit voor de eerder genoemde staalkabel en de kabels aan de comand), bleek ook de bovenste schakelaarlijst niet te passen omdat de stekker voor de stoelverwarming niet weg kon
nadat de comand er eindelijk in zat (wat niet makkelijk ging omdat er haast geen ruimte achter de comand zit voor de eerder genoemde staalkabel en de kabels aan de comand), bleek ook de bovenste schakelaarlijst niet te passen omdat de stekker voor de stoelverwarming niet weg kon
463GM25.jpg (72.34 KiB) 12854 keer bekeken
het stukje verwijderde dashbord ten behoeve van de stoelverwarmings stekker
het stukje verwijderde dashbord ten behoeve van de stoelverwarmings stekker
463GM26.jpg (92.51 KiB) 12854 keer bekeken
de schroeven die het houtpaneel rondom de kachel unit op plaats houden
de schroeven die het houtpaneel rondom de kachel unit op plaats houden
463GM27.jpg (74.87 KiB) 12854 keer bekeken
nog net te zien: de multi media interface
nog net te zien: de multi media interface
463GM28.jpg (100.92 KiB) 12854 keer bekeken
het wordt weer wat
het wordt weer wat
463GM29.jpg (98.77 KiB) 12854 keer bekeken
en het past ook allemaal nog
en het past ook allemaal nog
463GM30.jpg (76.3 KiB) 12854 keer bekeken
leuk detail: de laatste standplaats van de comand voordat die uitgebouwd is...let vooral niet op de tijd
leuk detail: de laatste standplaats van de comand voordat die uitgebouwd is...let vooral niet op de tijd
463GM31.jpg (79.94 KiB) 12854 keer bekeken
de achterdeur zonder camera
de achterdeur zonder camera
463GM32.jpg (54.73 KiB) 12854 keer bekeken
lichtelijk kaalgebouwde achterdeur
lichtelijk kaalgebouwde achterdeur
463GM33.jpg (102.58 KiB) 12854 keer bekeken
de geboorde gaten in de achterdeur
de geboorde gaten in de achterdeur
463GM34.jpg (57.31 KiB) 12854 keer bekeken
diezelfde gaten met een hoeveelheid anti-roest verf
diezelfde gaten met een hoeveelheid anti-roest verf
463GM35.jpg (57.93 KiB) 12854 keer bekeken
en diezelfde gaten met een hoeveelheid anti-roest vet
en diezelfde gaten met een hoeveelheid anti-roest vet
463GM36.jpg (52.87 KiB) 12854 keer bekeken
de achteruitrij camera in in/opgebouwde toestand
de achteruitrij camera in in/opgebouwde toestand
463GM37.jpg (62.96 KiB) 12854 keer bekeken
de modulator voor de achteruitrij camera zit achterin de "koffer"ruimte verbouwd
de modulator voor de achteruitrij camera zit achterin de "koffer"ruimte verbouwd
463GM38.jpg (101.41 KiB) 12854 keer bekeken
de achteruitrij camera in in/opgebouwde toestand
de achteruitrij camera in in/opgebouwde toestand
463GM39.jpg (109.54 KiB) 12854 keer bekeken
de achteruitrij camera in actie
de achteruitrij camera in actie
463GM40.jpg (41.62 KiB) 12854 keer bekeken
de multi media stekker in het dashbord kastje
de multi media stekker in het dashbord kastje
463GM41.jpg (180.51 KiB) 12854 keer bekeken
de multi media stekker met aangesloten verlengkabel naar de middenconsole
de multi media stekker met aangesloten verlengkabel naar de middenconsole
463GM42.jpg (161.47 KiB) 12854 keer bekeken
de multi media interface in actie
de multi media interface in actie
463GM43.jpg (47.96 KiB) 12854 keer bekeken
de aansluiting voor de comfort telefonie en verlengkabel van de multi media interface
de aansluiting voor de comfort telefonie en verlengkabel van de multi media interface
463GM44.jpg (84.33 KiB) 12854 keer bekeken
het nieuwe kombi instrument met de juiste kilometerstand en extra datum aanduiding
het nieuwe kombi instrument met de juiste kilometerstand en extra datum aanduiding
463GM45.jpg (73.14 KiB) 12854 keer bekeken
het nieuwe kombi instrument met extra verbruiks display
het nieuwe kombi instrument met extra verbruiks display
463GM46.jpg (72.68 KiB) 12854 keer bekeken
het nieuwe kombi instrument met G-klasse specifieke weergave in het display
het nieuwe kombi instrument met G-klasse specifieke weergave in het display
463GM47.jpg (70.67 KiB) 12854 keer bekeken
en het uiteindelijke resultaat
en het uiteindelijke resultaat
463GM48.jpg (106.97 KiB) 12854 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ed
Moderator
Berichten: 6275
Lid geworden op: 26 nov 2006 20:15
Specialisatie: Alle soorten leidingwerk.
Locatie: Rotterdam

09 dec 2012 13:08

Dat is lekker opgeknapt, topwerk weer Steve
Sommige mensen dromen van grootse dingen, terwijl anderen wakker blijven en ze realiseren.
Die with memories, not dreams
De beste manier om beloften na te komen, is door niet te veel te beloven.
Gebruikersavatar
S300turbodiesel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 08 aug 2009 17:28
Mercedes-Benz: w213 e350e
Specialisatie: Water transport
Locatie: NL/BE

09 dec 2012 13:20

dat is flink opgeknapt erg mooi, topwerk
mark1bn7
Berichten: 161
Lid geworden op: 16 apr 2012 11:27
Mercedes-Benz: R171 SLK200 2005

09 dec 2012 13:25

Ik ben maar een leek op dit gebied maar de staalkabel is dit tegen diefstal.
verder perfect werk gaat mijn pet iets te boven, maar prachtig om te zienals je dit kan . :goedzo:
Groet
Richard
Gebruikersavatar
Lorinser sr
Moderator
Berichten: 11978
Lid geworden op: 06 sep 2006 01:03
Mercedes-Benz: W220 S55 AMG Kompressor 500 Hp
Specialisatie: Mediazaken
Locatie: achterhoek
Contacteer:

09 dec 2012 17:29

Puik werk zoals gewoonlijk :applaus:
Groetjes Richard

1: Het is nooit zo donker of het wordt wel weer licht, of het wordt nog donkerder.
2: Wacht niet met genieten tot later .... Want als later eerder komt .
Ben je te laat . :sst:
Guido126
Berichten: 3223
Lid geworden op: 09 mei 2007 09:45

09 dec 2012 20:00

Nu nog de rest van de opties om de schakelaarslijst compleet werkend te krijgen :)
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7261
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

09 dec 2012 20:45

:goedzo:
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

11 dec 2012 20:41

mark1bn7 schreef:Ik ben maar een leek op dit gebied maar de staalkabel is dit tegen diefstal.
nee - die kabel moet het kachelhuis nog iets op plaats houden

greetingz,
Gebruikersavatar
kickdownkiko
Berichten: 6046
Lid geworden op: 11 aug 2008 19:26
Mercedes-Benz: W211 3.2
Specialisatie: snel,comfort,veilige rijdert
Locatie: 010

12 dec 2012 09:19

Ik heb zelden zo een wereld van verschil gezien tussen de before and after foto's :o Vooral de cockpit is van 1970 naar 2012 gebracht. Nieuw stuur ook? Het is werkelijk te bizar voor woorden. En ik denk echt dat dit, wanneer dit wereldkundig bekend wordt, Steve het bijzonder vaak mag overdoen. Ik hoop het van harte en complimenteer beide ( Steve & Guido) heren met het bereikte resultaat 8-) keer heeeel veeeel..
Bijlagen
463GM04.jpg
463GM04.jpg (85.2 KiB) 12459 keer bekeken
463GM46.jpg
463GM46.jpg (72.68 KiB) 12459 keer bekeken
463GM03.jpg
463GM03.jpg (94.38 KiB) 12459 keer bekeken
463GM48.jpg
463GM48.jpg (106.97 KiB) 12459 keer bekeken
Jeroen schreef: Het is wetenschappelijk aangetoond dat mannen gemiddeld elke 6 seconden aan SEC's denken
Klik hier voor het logboek van mijn W211 E320
Klik hier voor het logboek van mijn Ex W210 E280
Gebruikersavatar
55 AMG
Berichten: 687
Lid geworden op: 16 mar 2006 22:42
Mercedes-Benz: AMG

12 dec 2012 10:06

kickdownkiko schreef:Vooral de cockpit is van 1970 naar 2012 gebracht.
:roll: ... :( ... :-| ... :'(
Time you enjoy wasting is not wasted time.
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44419
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

12 dec 2012 10:10

55 AMG schreef:
kickdownkiko schreef:Vooral de cockpit is van 1970 naar 2012 gebracht.
:roll: ... :( ... :-| ... :'(
= :lol: :P (A)
#doeslief
Gebruikersavatar
kickdownkiko
Berichten: 6046
Lid geworden op: 11 aug 2008 19:26
Mercedes-Benz: W211 3.2
Specialisatie: snel,comfort,veilige rijdert
Locatie: 010

12 dec 2012 10:24

55 AMG schreef:
kickdownkiko schreef:Vooral de cockpit is van 1970 naar 2012 gebracht.
:roll: ... :( ... :-| ... :'(
Nou je weet wat je eraan kan doen.. :P
Jeroen schreef: Het is wetenschappelijk aangetoond dat mannen gemiddeld elke 6 seconden aan SEC's denken
Klik hier voor het logboek van mijn W211 E320
Klik hier voor het logboek van mijn Ex W210 E280
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

12 dec 2012 22:03

kickdownkiko schreef:En ik denk echt dat dit, wanneer dit wereldkundig bekend wordt, Steve het bijzonder vaak mag overdoen.
...dat zal niet zo'n vaart gaan lopen, want:

1) de G-klasse wordt welliswaar al geruime tijd gebouwd maar het aantal exemplaren dat jaarlijks van de lopende band af komt rollen is uiterst beperkt...hoe weinig er daadwerkelijk gebouwd zijn blijkt maar al te goed uit de "van-chassisnummer-tot-chassinummer" opmerkingen bij de verbouwde onderdelen in EPC
de meeste van deze auto's zijn vervolgens naar de USA verexporteerd en dan blijft er hier in europa niet zo heel veel meer over

2) de totale kosten voor de ombouw worden een veelvoud hoger wanneer de auto net iets te oud is (een G55 van 2003 bijvoorbeeld) EN alles naar behoren moet blijven functioneren EN alles diagnose-fahig moet blijven omdat er dan veel extra onderdelen en stuurunits vervangen moeten worden die helemaal niets met het audiosysteem te maken hebben

3) als de auto ook nog een Bose geluids systeem en/of Tv tuner heeft, worden de kosten daar ook nadelig door beïnvloed

De auto van G(uido) was gewoon perfect voor een dergelijke ombouw (nieuw genoeg en niet te veel audio-opties)...

greetingz,
Gebruikersavatar
Clippo
Berichten: 296
Lid geworden op: 02 jun 2010 16:51
Mercedes-Benz: W208 CLK200KOMP > W211 E270CDI > C219 CLS320CDI
Locatie: Noord-Holland

12 dec 2012 22:20

Petje af :goedzo:
Plaats reactie