2012 E300 Hybrid voorzien van standkachel

De Mercedes-Benz dealer is zo gek nog niet!
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

15 nov 2012 00:51

Het inbouwen van (volledig geintegreerde!) standkachels in - bijvoorbeeld - 212 E-klasses is niets nieuw, maar nu heb ik dat afgelopen week in een Hybride "mogen" doen en dan wordt dat toch weer een iets ander verhaal.

Er moet voor de standkachel een en ander aan kabels, waterslangen & - leidingen ingebouwd worden en dat wordt bij de Hybride modellen een stuk moeilijker gemaakt door een hoogspannings accu die in de weg zit. Deze accu is niet zomaar een accu en mag alleen maar door personen bewerkt worden die daarvoor gecertificeerd zijn (en als ik alle WIS bestanden en waarschuwingsstikkers moet geloven, mag een ongecertificeerd persoon zelfs nog niet wijzen naar die accu!)
Hetzelfde principe wordt gehanteerd wanneer je xentry (stardiagnose) op de auto aansluit; de eerste vraag: bent u gecertificeerd om aan deze hoogspanningsauto te mogen werken? wat maar met een JA weggeklikt wordt...dan komt het volgende scherm: weet u zeker dat u gecertficeerd bent om hier aan te mogen werken? wat voor het gemak ook maar met JA weggeklikt wordt om aansluitend bij het laatste extra scherm te komen dat zoiets zegt als: bent u zich ervan bewust dat u ieder moment dood neer kunt vallen wanneer u aan deze auto werkt? :? :stom:
Dan begin ik mij toch echt af te vragen of zo'n auto wel eens deel zou moeten mogen nemen aan het verkeer want blijkbaar is dit een auto die niet te vertrouwen is...

Na alles nog eens goed doorgenomen te hebben en na de juiste beschermende hulpmiddelen erbij geregeld te hebben, is de accu toch maar verwijderd (waarvoor overigens eerst het aircogas van de auto verwijderd moet worden) om aansluitend het hele standkachel gebeuren in te bouwen wat achteraf minder voorstelde dan dat ik van te voren had verwacht.

Nadat alles ingebouwd en gecodeerd was, heb ik nog een stuk met de auto gereden om 1) diesel te tanken zodat de standkachel getest kon worden (de tank was nagenoeg leeg want zo worden ze door mercedes afgeleverd bij de dealers) en om 2) het koelwater systeem te ontluchten en ik kan niet anders zeggen dan dat zo'n hybride het voor mij nooit zal doen. Iedere keer wanneer je met je voet van het gas af gaat of wanneer je remt valt de toerenteller onder in de hoek om aansluitend bij het gas geven met een lichte schok (want je voelt de motor weer starten) weer tot leven te komen...bij mij is dat iets wat zeer snel verveelt en als irritant wordt beschouwd (maarja, ik heb dan ook niet met prive bijtelling te maken).
Wat dan wel weer leuk is, is dat ik bij het tankstation door een paar man nagekeken werd toen ik daar geruisloos weggleed met de auto waar ik zojuist diesel in getankt had ;) .

Zoeksleutel: Steve230479

greetingz,
Bijlagen
de originele schakelaarlijst zonder standkachel knop
de originele schakelaarlijst zonder standkachel knop
212AWsth04.jpg (95.72 KiB) 8863 keer bekeken
de originele schakelaarlijst zonder standkachel knop
de originele schakelaarlijst zonder standkachel knop
212AWsth05.jpg (99.8 KiB) 8863 keer bekeken
onder de motorkap (deze foto is van NADAT alles weer op plaats zat)
onder de motorkap (deze foto is van NADAT alles weer op plaats zat)
212AWsth06.jpg (114.85 KiB) 8863 keer bekeken
een paar verwijderde delen om aansluitend de standkachel delen in te kunnen bouwen...let ook op de extra opvallende oranje kabels
een paar verwijderde delen om aansluitend de standkachel delen in te kunnen bouwen...let ook op de extra opvallende oranje kabels
212AWsth07.jpg (107.13 KiB) 8863 keer bekeken
daar moet de standkachel komen
daar moet de standkachel komen
212AWsth08.jpg (114.83 KiB) 8863 keer bekeken
en daar zit de standkachel dan
en daar zit de standkachel dan
212AWsth09.jpg (87.86 KiB) 8863 keer bekeken
en daar zit de standkachel dan
en daar zit de standkachel dan
212AWsth10.jpg (94.28 KiB) 8863 keer bekeken
en daar zit de standkachel dan
en daar zit de standkachel dan
212AWsth11.jpg (116.26 KiB) 8863 keer bekeken
en daar zit de standkachel dan
en daar zit de standkachel dan
212AWsth12.jpg (107.95 KiB) 8863 keer bekeken
nadat ook de extra waterslangen voor de standkachel gemonteerd zijn, blijft er hier weinig ruimte meer over voor iets anders
nadat ook de extra waterslangen voor de standkachel gemonteerd zijn, blijft er hier weinig ruimte meer over voor iets anders
212AWsth13.jpg (83.09 KiB) 8863 keer bekeken
nu de accu weg is, is er alle ruimte om de standkachel kabels en extra aluminium waterpijp te monteren
nu de accu weg is, is er alle ruimte om de standkachel kabels en extra aluminium waterpijp te monteren
212AWsth14.jpg (112.06 KiB) 8863 keer bekeken
hier met de standkachelkabels en aluminium waterpijp op plaats
hier met de standkachelkabels en aluminium waterpijp op plaats
212AWsth15.jpg (91.94 KiB) 8863 keer bekeken
en hier met de "levensgevaarlijke" accu weer op plaats (en ook weer netjes aangesloten op het airco systeem)
en hier met de "levensgevaarlijke" accu weer op plaats (en ook weer netjes aangesloten op het airco systeem)
212AWsth16.jpg (87.79 KiB) 8863 keer bekeken
een paar verwijderde interieurdelen ivm de te vervangen schakelaarlijst
een paar verwijderde interieurdelen ivm de te vervangen schakelaarlijst
212AWsth17.jpg (99.32 KiB) 8863 keer bekeken
de standkachel kabels die door de auto naar achteren gaan
de standkachel kabels die door de auto naar achteren gaan
212AWsth19.jpg (109.5 KiB) 8863 keer bekeken
de extra gemaakte aansluiting voor de brandstoftoevoer naar de standkachel (iets wat bij de oudere modellen altijd gewoon standaard aan de tank zat maar tegenwoordig dus maar niet meer)
de extra gemaakte aansluiting voor de brandstoftoevoer naar de standkachel (iets wat bij de oudere modellen altijd gewoon standaard aan de tank zat maar tegenwoordig dus maar niet meer)
212AWsth21.jpg (84.05 KiB) 8863 keer bekeken
de extra gemaakte aansluiting voor de brandstoftoevoer naar de standkachel (iets wat bij de oudere modellen altijd gewoon standaard aan de tank zat maar tegenwoordig dus maar niet meer)
de extra gemaakte aansluiting voor de brandstoftoevoer naar de standkachel (iets wat bij de oudere modellen altijd gewoon standaard aan de tank zat maar tegenwoordig dus maar niet meer)
212AWsth22.jpg (66.26 KiB) 8863 keer bekeken
de auto in kwestie
de auto in kwestie
212AWsth01.jpg (108.09 KiB) 8863 keer bekeken
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

15 nov 2012 00:52

en de rest van de foto's

greetingz,
Bijlagen
de opvoerpomp voor de standkachel
de opvoerpomp voor de standkachel
212AWsth24.jpg (81.65 KiB) 8862 keer bekeken
de kabel naar de opvoerpomp
de kabel naar de opvoerpomp
212AWsth26.jpg (86.67 KiB) 8862 keer bekeken
half lege kofferruimte voor het laatste beetje standkachel-kabel-werk
half lege kofferruimte voor het laatste beetje standkachel-kabel-werk
212AWsth27.jpg (99.6 KiB) 8862 keer bekeken
de ontvanger voor de T100 afstandsbediening
de ontvanger voor de T100 afstandsbediening
212AWsth28.jpg (71.46 KiB) 8862 keer bekeken
het extra menu in het kombi instrument waarmee de standkachel ingesteld kan worden
het extra menu in het kombi instrument waarmee de standkachel ingesteld kan worden
212AWsth29.jpg (87.65 KiB) 8862 keer bekeken
het extra menu in het kombi instrument waarmee de standkachel ingesteld kan worden
het extra menu in het kombi instrument waarmee de standkachel ingesteld kan worden
212AWsth30.jpg (89.13 KiB) 8862 keer bekeken
het extra menu in het kombi instrument waarmee de standkachel ingesteld kan worden
het extra menu in het kombi instrument waarmee de standkachel ingesteld kan worden
212AWsth31.jpg (87.89 KiB) 8862 keer bekeken
het extra menu in het kombi instrument waarmee de standkachel ingesteld kan worden
het extra menu in het kombi instrument waarmee de standkachel ingesteld kan worden
212AWsth32.jpg (89.25 KiB) 8862 keer bekeken
de T100 afstandsbediening
de T100 afstandsbediening
212AWsth33.jpg (83.12 KiB) 8862 keer bekeken
de T100 afstandsbediening
de T100 afstandsbediening
212AWsth34.jpg (86.67 KiB) 8862 keer bekeken
de nieuwe schakelaarlijst met extra standkachelknop...de oranje LED laat zien dat er een vertrektijd ingesteld staat en de rode LED laat zien dat de standkachel op dit moment aan het verwarmen is
de nieuwe schakelaarlijst met extra standkachelknop...de oranje LED laat zien dat er een vertrektijd ingesteld staat en de rode LED laat zien dat de standkachel op dit moment aan het verwarmen is
212AWsth35.jpg (78.65 KiB) 8862 keer bekeken
...en natuurlijk compleet met de nodige stikker(s)...
...en natuurlijk compleet met de nodige stikker(s)...
212AWsth36.jpg (88.9 KiB) 8862 keer bekeken
René
Berichten: 8265
Lid geworden op: 04 mei 2008 22:22
Mercedes-Benz: S204 C220 CDI BE 2010
Specialisatie: ik heb 2 linkerhanden
Locatie: Monster
Contacteer:

15 nov 2012 01:21

In dit geval is de standkachel dus uitsluitend een luxe optie, want voorverwarmen van de motor lijkt mij nauwelijks aan de orde bij een hybride.
***Sterren stralen overal***

Logboek van mijn S210
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7261
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

15 nov 2012 10:14

Het is geen volwaardige electrische auto natuurlijk (Dan had er "iets" 8-) meer accu in gezeten) dus die motor heb je vrij snel nodig. Voorverwarmen kan dus nog steeds geen kwaad.

Wel weer mooi werk! Aardige klus nog zo te zien.
rene_fb
Berichten: 749
Lid geworden op: 23 jun 2010 10:21
Mercedes-Benz: S205 C300
Locatie: DE, Bayern
Contacteer:

15 nov 2012 11:38

MBenzNL schreef:Dan begin ik mij toch echt af te vragen of zo'n auto wel eens deel zou moeten mogen nemen aan het verkeer want blijkbaar is dit een auto die niet te vertrouwen is...
OK, in een personenwagen zal het allemaal niet zo zwaar en lomp zijn, maar wij hebben hier 2 hybride (dieselelektrische) bussen van VDL rijden, maar daar staat op het systeem toch een paar kilo Volt. Kabels/issolatie zijn dan ook een stukje dikker. Daar wil je niet mee in aanraking komen. Een auto zal wel wat minder hebben, maar dan noch...
We hebben verder ook een noodstop, waarmee de accu's op slag ontladen kunnen worden in geval van bijvoorbeeld een aanrijding, zodat hulpdiensten 'zonder risico' bij het voertuig kunnen. Dus ja, het is geen kinderspeelgoed.
MBenzNL schreef:en hier met de "levensgevaarlijke" accu weer op plaats (en ook weer netjes aangesloten op het airco systeem)
Accupakket(spanningsregelaar) gekoeld via aircosysteem?

Gr, René
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7261
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

15 nov 2012 11:50

Zo te zien aan de aansluitingen en de stalen "koel"box om de accu wel.

Die kleur van de kabels (oranje) is overigens een vastgestelde regel voor auto's ed.. Alles waar hoogspanning door gaat is oranje.
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

15 nov 2012 13:00

rene_fb schreef:maar wij hebben hier 2 hybride (dieselelektrische) bussen van VDL rijden, maar daar staat op het systeem toch een paar kilo Volt. Kabels/issolatie zijn dan ook een stukje dikker. Daar wil je niet mee in aanraking komen.
precies...en wat gaat daar mee gebeuren wanneer er een vrachtwagen door je bus heen klieft en de (on)nodige kortsluiting veroorzaakt?
Tom schreef:Zo te zien aan de aansluitingen en de stalen "koel"box om de accu wel.
precies...een gekoelde accu

greetingz,
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13903
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

15 nov 2012 13:09

MBenzNL schreef: Na alles nog eens goed doorgenomen te hebben en na de juiste beschermende hulpmiddelen erbij geregeld te hebben
Ik krijg ineens zo'n beeld van een man in een witte lab-jas, rubber laarzen, gele rubberen huishoud-handschoenen en een duikbril op..... :lol:
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Dennis combi
Berichten: 5886
Lid geworden op: 17 apr 2006 19:46
Mercedes-Benz: S205 C63 amg 2016 - bmw s1000xr 2022
Specialisatie: Onderhoud en reparatie
Locatie: noord-brabant

15 nov 2012 16:05

nice job :goedzo:
volgende keer ff bellen , ik "mag" namelijk zo'n accu wel demonteren :lol:
en volgens de cursus kan er nooit iets mee gebeuren met zo'n accu , ook niet bij de allerzwaarste aanrijding ..
Hulp bij reparaties nodig ? Stuur me een Prive Bericht (PB) en ik kijk of ik je kan helpen.

voorwielaandrijving ??? ik loop toch ook niet op mijn handen......
http://www.vandunautomotive.nl
Verwijderd9207
Berichten: 1453
Lid geworden op: 28 dec 2008 20:35
Specialisatie: Persoonlijkheid stoornissen

15 nov 2012 16:53

Zijn de standkachels op dit moment in de aanbieding bij je........... ;)
Gebruikersavatar
MartijnS
Dealermedewerker
Dealermedewerker
Berichten: 2826
Lid geworden op: 19 mar 2012 19:37
Mercedes-Benz: W211 E240 2003
Specialisatie: Monteur MB dealer / APK

15 nov 2012 19:05

MBenzNL schreef: precies...en wat gaat daar mee gebeuren wanneer er een vrachtwagen door je bus heen klieft en de (on)nodige kortsluiting veroorzaakt?

Waarschijnlijk helemaal niets. Binnen die oranje mantel gaan behalve 2 dikke kabels (waar 126 volt gelijkspannings op staat/ dat laat je niet meer los mocht je er "per ongeluk" mee in aanraking komen/ behalve acute hart stilstand ook critieke brandwonden) ook nog eens 3 controle/fail-safe voorzieningen schuil. Zodra er ook maar "iets" niet klopt wordt het relais in die accu geopend en loopt er geen stroom meer.
*** Wie zichzelf spaart, krijgt nooit rente ***


===> De zoekfunctie werkt echt super! Heb je hem al geprobeerd?
Gebruikersavatar
MBenzNL
Moderator
Berichten: 20669
Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

15 nov 2012 19:16

MartijnS schreef:Zodra er ook maar "iets" niet klopt wordt het relais in die accu geopend en loopt er geen stroom meer.
klinkt allemaal heel goed...zoiets hebben ze bij fisker waarschijnlijk ook bedacht en toch zijn er 16+ karma's uitgebrand toen water iets te hoog begon te staan

greetingz,
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7261
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

15 nov 2012 22:09

MartijnS schreef:(waar 126 volt gelijkspannings op staat/ dat laat je niet meer los mocht je er "per ongeluk" mee in aanraking komen/ behalve acute hart stilstand ook critieke brandwonden)
Spanning is niet zo zeer waar mensen niet tegen kunnen. Stroom is dat wel. Op een schrikdraadje in de wei kan best 10.000 Volt staan. Volstrekt ongevaarlijk gezien het lage amperage. En om het "niet meer loslaten" probleem nooit tegen te komen moet je ook altijd met de "rug" van je hand voelen (zodat je bij het samenknijpen van de spieren nooit vast komt te zitten).
Verwijderd9207
Berichten: 1453
Lid geworden op: 28 dec 2008 20:35
Specialisatie: Persoonlijkheid stoornissen

15 nov 2012 23:49

Tom schreef:En om het "niet meer loslaten" probleem nooit tegen te komen moet je ook altijd met de "rug" van je hand voelen (zodat je bij het samenknijpen van de spieren nooit vast komt te zitten).
Wat een bullshit zit jij nou weer te verkondigen, als je denkt dat dit klopt mag jij wel een weekje bij mijn bedrijf meelopen( op eigen risico) en alle installatie 's die in bedrijf zijn even met de "rug" van je hand voelen.

Een ding kan ik je alvast melden: regel alvast een begrafenis ondernemer....... :roll:

Ga geen onzinnige dingen zeggen op een forum wat LEVENSGEVAARLIJK kan wezen, straks ga mensen het nog uitproberen ook :x
Gebruikersavatar
Tom
Donateur
Berichten: 7261
Lid geworden op: 09 feb 2009 17:52
Mercedes-Benz: S213 200D - Honda CB900 Hornet
Specialisatie: Taxi/Onderhoud
Locatie: 's-Hertogenbosch

16 nov 2012 08:07

Ik weet uiteraard ook dat het voelen ook niet de juiste manier is. Overal is (meet)gereedschap voor. Ik bedoel meer te zeggen dat mocht je ooit in aanraking kunnen komen (bijv. In huis) dan heeft de rug altijd de voorkeur boven de palm. Dat is wel degelijk waar. Maar ik geef toe dat beiden niet aan te raden is. En in de automotive sector zal dit niet zo snel van toepassing zijn. Ga je naar (veel) zwaardere installaties dan is voelen vanzelfsprekend uit den boze inderdaad!
Plaats reactie