Hierbij een kleine toelichting:
Over het beoordelen over de overmatige slijtage bedoelen we inderdaad de algehele staat van de motor die we controleren op rondloop, lekkage van olie en koelvloeistof, en het beoordelen van de prestaties van de motor bij een proefrit. Mocht hier een twijfel over bestaan dan zal er middels de DAS tester een controle uitgevoerd worden op foutcodes en b.v. een cilinderbalans test en elektrische compressietest .
een "ouderwetse" compressie test is bij een benzine motor redelijk simpel uit te voeren maar dat wordt bij een diesel al
een stuk lastiger. De ervaring leert wel dat een compressietest bij een diesel vaak niet nodig is omdat de problemen hoofdzakelijk veroorzaakt worden door de mechanische delen die aan het draaiend gedeelte gemonteerd zijn zoals verstuivers, EKAS, turbo, luchtmassameter e.d.
Ik vind wel dat wanneer de compressie niet goed zou zijn dit door onze opgeleide monteurs zonder de compressietest ook opgemerkt zal worden.
Vaak is de staat van de motor een afspiegeling van de staat van de rest van de auto, wanneer een motor niet goed loopt en diverse lekkages en achterstallig onderhoud vertoont dit ook terug te vinden is in de algehele staat van de auto met als resultaat een negatief aankoop advies.
Ik hoop dat wat duidelijkheid verschaft