De Mercedes-Benz 'Pagode': 50 jaar

De officiële media/persberichten.
Gebruikersavatar
MercedesForum.nl/be
Berichten: 957
Lid geworden op: 05 feb 2006 13:29
Contacteer:

De Mercedes-Benz 'Pagode': 50 jaar

Berichtdoor MercedesForum.nl/be » 21 feb 2013 19:45

Afbeelding
Persbericht
Bron: Mercedes-Benz Nederland
Mercedes Benz Pagode 50 jaar 2.jpg
Mercedes Benz Pagode 50 jaar 2.jpg (79.08 KiB) 5106 keer bekeken

De Mercedes-Benz 230 SL zorgde bij zijn introductie tijdens de Autosalon van Genève in maart 1963 voor een ware sensatie: negen jaar na de invoering van de sportwagens 300 SL (W 198) en 190 SL (W 121) in 1954 toonde Mercedes-Benz de opvolger van deze beide succesvolle SL-modellen. De intern als W 113 bekendstaande tweezits roadster onderscheidt zich onder meer door zijn comfort, uitstekende rij-eigenschappen en veiligheid.

Onder leiding van ontwerper Friedrich Geiger ontstond een moderne auto die tegelijkertijd toonaangevend was op veiligheidsgebied. Want de 230 SL is de eerste sportwagen ter wereld met een veiligheidskooi en kreukelzones voor en achter. Hiermee brachten de constructeurs van de W 113 de inzichten van Béla Barényi ten aanzien van passieve veiligheid van autocarosserieën in de praktijk.

Ook de karakteristieke vorm van het afneembare coupédak zorgt voor extra passieve veiligheid en een betere stabiliteit bij een lager gewicht. De bijnaam 'Pagode' dankt de modelreeks W 113 aan de gewelfde vorm van het dak die doet denken aan het dak van de tempels in het Verre Oosten.

Sportwagen met de genen van de luxe klasse
De luxe limousine Mercedes-Benz 220 SE (W 111) diende als technische basis van de roadster. Van deze voorloper van de huidige S-Klasse stammen de verkorte en versterkte bodemplaat van de sportwagen inclusief voor- en achterwielophanging. De motor van de 220 SE vormt ook de basis voor de ontwikkeling van de zescilinder lijnmotor M 127 (2.306 cm3) met een vermogen van 150 pk (110 kW), waarmee de nieuwe SL-modelreeks in 1963 op de markt kwam. Voor het eerst was de SL toen optioneel leverbaar met een automatische vierversnellingsbak.

Aan het eind van 1966 volgde de 250 SL de 230 SL op. Zijn zescilinder lijnmotor M 129 levert met 2.496 cm3 eveneens 150 pk (110 kW), maar met een 10 procent hoger koppel. Daardoor accelereert de auto in 10 seconden van 0 naar 100 km/h en dat is 1,1 seconden sneller dan de versie uit 1963. De topsnelheid van zowel de 230 SL als de 250 SL bedraagt 200 km/h.

In 1968 kwam ten slotte de 280 SL met de motor M 130 als derde en laatste versie van de modelreeks W 113 op de markt. De zescilinder lijnmotor met een inhoud van 2.778 cm3 is goed voor 170 pk (125 kW) en sprint in 9 seconden van 0 naar 100 km/h. De topsnelheid lag nog steeds op een voor die tijd zeer respectabele 200 km/h.

De drie SL-typen van de modelreeks W 113 zijn als roadster met linnen kap, als sportwagen met afneembaar coupédak en als variant met een afneembaar coupédak inclusief roadsterkap leverbaar. Optioneel installeerde Mercedes-Benz bij de sportwagen achterin een extra dwarsgeplaatste stoel.

In maart 1971 werd de productie van de W 113 beëindigd. Er zijn dan in totaal 48.912 exemplaren van de band gerold. De geheel vernieuwde modelreeks R 107 volgde de in technisch en stilistisch opzicht revolutionaire 'Pagode' op en zette op zijn beurt nieuwe maatstaven, bijvoorbeeld met de eerste achtcilinder motor in de SL-Klasse.

Klik op één van de foto's voor een vergroting:
483904838948388

483874838648385

483844838348382

4838148380
Dit is een account van 'team MercedesForum.nl/be' om nieuwsberichten e.d. te plaatsen.
Dit account kan geen PB's ontvangen of versturen.


MercedesForum.nl/be op Twitter & Facebook