In juni 2012 ging Mercedes-Benz van start met het alarmnummersysteem eCall en dat was drie jaar vóór de door de Europese Commissie verplichte invoering. De reddingsdiensten kunnen bij een zwaar ongeval automatisch worden gewaarschuwd en krijgen binnen een paar minuten informatie over de exacte plaats van het ongeluk en het autotype. Het Mercedes-Benz alarmnummersysteem is standaard geïntegreerd in de nieuwste versie van het multimediasysteem COMAND. Afgezien van eventuele kosten voor mobiele telefonie is het Mercedes-Benz alarmnummer gratis voor de Mercedes-klant.
Na een zwaar ongeval telt iedere seconde. Het Mercedes-Benz alarmnummer gebruikt deze cruciale fase en kan na een zware crash automatisch de reddingsdiensten informeren. Wanneer de airbags of de gordelspanners geactiveerd worden en COMAND Online met een mobiele telefoon verbonden is, worden de exacte GPS-positie van de auto en het chassisnummer per sms naar de alarm- en servicecentrale van het Bosch Communication Center gestuurd en de locatiegegevens tegelijkertijd per dual tone. Zelfs wanneer de inzittenden bewusteloos zijn of bijvoorbeeld op vakantie zijn en niet precies weten waar zij zich bevinden, kunnen de door het Communication Center gealarmeerde reddingsdiensten juist en snel worden geïnformeerd.
Daarnaast maakt de auto binnen korte tijd een spraakverbinding met het Bosch Communication Center. Bijzonder practisch en in noodgeval erg nuttig: er wordt niet in de taal van het land gecommuniceerd maar in de taal die de bestuurder heeft ingesteld in COMAND Online. Het alarmnummer kan ook eenvoudig manueel worden gekozen omdat het in het telefoonboek altijd op de eerste plaats staat. eCall wordt stap voor stap ingevoerd: op 1 juni 2012 ging het automatische alarmnummer in negen Europese landen van start: Duitsland, Frankrijk, Italië, Groot-Brittannië, Oostenrijk, België, Nederland en Zwitserland. Vanaf 1 januari 2013 komen daar nog de volgende tien landen bij: Noorwegen, Finland, Litouwen, Hongarije, Roemenië, Bulgarije, Griekenland, Portugal, Luxemburg en Malta.
De Europese Commissie heeft in het kader van haar eSafety-initiatief aangekondigd dat zij eCall vóór 2015 verplicht wil invoeren. Volgens de gegevens van de EU-commissie kunnen de reddingsdiensten in landelijke gebieden 50 procent en in steden 40 procent sneller op de plaats van het ongeval zijn bij onmiddellijk eCall-alarm en wanneer de coördinaten van de plaats van het ongeval bekend zijn. Daardoor kan het aantal verkeersdoden in de EU jaarlijks met zo'n 2.500 worden teruggebracht.
Mercedes-Benz lanceert alarmnummersysteem
- MercedesForum.nl/be
- Berichten: 962
- Lid geworden op: 05 feb 2006 13:29
- Contacteer:
- Peter
- Oprichter
- Berichten: 44426
- Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
- Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
Herkenbaar aan de rode knop op de sleutel?MBenzNL schreef:dat is iets wat in de amerikaanse modellen al jarenlang standaard verbouwd zit.....
- Bijlagen
-
- Panic (1).jpg (39.62 KiB) 11753 keer bekeken
#doeslief
-
- Berichten: 749
- Lid geworden op: 23 jun 2010 10:21
- Mercedes-Benz: S205 C300
- Locatie: DE, Bayern
- Contacteer:
Ik vind het alleen nog steeds vreemd dat ze dan niet een simkaart in de command inbouwen. (Zoals TomTom dat wel doet bij de Live devices). Zeker als het alleen om 1 alarm nummer gaat dat gebeld zou moeten kunnen worden.
(Kun je meteen een abbonemts dienst aan vast maken > iets met op afstand besturen van je auto... (standkacheltje programmeren, alarm uitlezen, camerabeelden uit de auto pushen (leuke uitbreiding als EDW++), locatie uitlezen (als de auto gestolen wordt) en ga zo maar door.))
Gr, René
(Kun je meteen een abbonemts dienst aan vast maken > iets met op afstand besturen van je auto... (standkacheltje programmeren, alarm uitlezen, camerabeelden uit de auto pushen (leuke uitbreiding als EDW++), locatie uitlezen (als de auto gestolen wordt) en ga zo maar door.))
Gr, René
- ruub-sterw201
- Berichten: 6355
- Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
- Mercedes-Benz: W201 + S203
- Specialisatie: W201
- Locatie: Sliedrecht
Rene, dat zal allicht komen maar je moet niet gelijk al je technologie in 1 keer overboord gooien he
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K
- MBenzNL
- Moderator
- Berichten: 20701
- Lid geworden op: 03 jul 2005 19:37
- Specialisatie: sinds 18-12-2018 niet meer
- Locatie: Achterhoek
- Contacteer:
het op afstand op/van het slot zetten is daarmee mogelijk net als het precies aflezen waar de auto zich bevindt
wat dan weer minder high-tech is, is dat dit systeem feilloos werkt in gebieden waar de GSM dekking goed is (en er dus veel overig verkeer met een telefoon te vinden is) en simpelweg niet werkt in gebieden zonder GSM dekking (en juist op die plekken is zoiets goed bruikbaar)
nu is in europa de GSM ontvangst over het algemeen wel goed maar in amerika heb je massa's deadspots waar dit systeem dus absoluut niet werkt (ik denk daarbij bijvoorbeeld aan ritten die we wel eens door death valley en over diverse bergpassen hebben gemaakt)
greetingz,
wat dan weer minder high-tech is, is dat dit systeem feilloos werkt in gebieden waar de GSM dekking goed is (en er dus veel overig verkeer met een telefoon te vinden is) en simpelweg niet werkt in gebieden zonder GSM dekking (en juist op die plekken is zoiets goed bruikbaar)
nu is in europa de GSM ontvangst over het algemeen wel goed maar in amerika heb je massa's deadspots waar dit systeem dus absoluut niet werkt (ik denk daarbij bijvoorbeeld aan ritten die we wel eens door death valley en over diverse bergpassen hebben gemaakt)
greetingz,
- JKA320
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 28 feb 2010 09:12
- Mercedes-Benz: SLK320 R170, V250d XL W447, V300 Marco Polo W447
Helaas is ook in Europa de GSM dekking niet geweldig weet ik uit (slechte) ervaring. Maar voor een noodsignaal heb je dit niet meer nodig.
Zelf heb ik voor sporten (paragliding) een SPOT bij me. Deze zend iedere 10min een signaal met de GPS locatie rechtstreeks via de sateliet. Dit komt in een centrale database waar in mijn geval enkele personene kunnen kijken.
Echter mocht ik een ongeval krijgen dan zit er een SOS knop op. Deze indrukken en er gaat rechtstreeks (weer via de sateliet) een sigaanl naar de hulpdiensten welke een reddingactie op touw kunnen zetten. Locatie is bekend dus zoeken is er niet meer bij.
In een auto zouden ze de SOS button kunnen laten activeren door een crashsensor lijkt me.
http://spotsos.com/
Gr. Jeroen
Zelf heb ik voor sporten (paragliding) een SPOT bij me. Deze zend iedere 10min een signaal met de GPS locatie rechtstreeks via de sateliet. Dit komt in een centrale database waar in mijn geval enkele personene kunnen kijken.
Echter mocht ik een ongeval krijgen dan zit er een SOS knop op. Deze indrukken en er gaat rechtstreeks (weer via de sateliet) een sigaanl naar de hulpdiensten welke een reddingactie op touw kunnen zetten. Locatie is bekend dus zoeken is er niet meer bij.
In een auto zouden ze de SOS button kunnen laten activeren door een crashsensor lijkt me.
http://spotsos.com/
Gr. Jeroen
een beetje Crimineel heeft wel een GPS/GSM Blokker in China besteld en dan heb je nog niks aan je systeemMBenzNL schreef:het op afstand op/van het slot zetten is daarmee mogelijk net als het precies aflezen waar de auto zich bevindt
wat dan weer minder high-tech is, is dat dit systeem feilloos werkt in gebieden waar de GSM dekking goed is (en er dus veel overig verkeer met een telefoon te vinden is) en simpelweg niet werkt in gebieden zonder GSM dekking (en juist op die plekken is zoiets goed bruikbaar)
nu is in europa de GSM ontvangst over het algemeen wel goed maar in amerika heb je massa's deadspots waar dit systeem dus absoluut niet werkt (ik denk daarbij bijvoorbeeld aan ritten die we wel eens door death valley en over diverse bergpassen hebben gemaakt)
greetingz,
Inderdaad, MBusa had al ecall in de W140, later vervangen door tele-AID, mbrace en nu mbrace2.
Blijkbaar sukkelen wij achteraan en heeft het allemaal te maken met de grootte van de afzetmarkt?
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=k9N2D2SkGfo#t=22s[/youtube]
Blijkbaar sukkelen wij achteraan en heeft het allemaal te maken met de grootte van de afzetmarkt?
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=k9N2D2SkGfo#t=22s[/youtube]