Mercedes-Benz GL: First Class onder alle omstandigheden

De officiële media/persberichten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MercedesForum.nl/be
Berichten: 962
Lid geworden op: 05 feb 2006 13:29
Contacteer:

26 jul 2012 14:09

Afbeelding
Persbericht
Bron: Mercedes-Benz Nederland
Mercedes Benz X164 GL 2013 23.jpg
De nieuwe Mercedes-Benz GL-Klasse zet nieuwe maatstaven in het SUV-segment als het gaat om comfort, dynamiek, veiligheid, elegantie en zuinigheid en geldt met deze overtuigende prestaties als de S-Klasse onder de terreinauto’s. Voor dagelijks gebruik voelt de GL-Klasse zich net zozeer thuis in druk stadsverkeer, op bochtige binnenwegen of brede autosnelwegen als in het terrein. Hier komen de kwaliteiten van de veelzijdige premium-SUV nog beter tot hun recht: of het nu gaat om een rit vol hobbels en kuilen, wisselende oppervlaktes of stoffige natuurtracks met offroad-passages: het uitstekende rijcomfort en de kracht van de standaard zevenzits SUV overtuigen zelfs onder de zwaarste omstandigheden. Bij de verkoopstart is hij beschikbaar als GL 350 BlueTEC 4 MATIC met V6 dieselmotor, als GL 500 4MATIC BlueEFFICIENCY (V8 benzine) en als GL 63 AMG (V8 Biturbo-benzine).

Ten opzichte van het huidige model is gekozen voor een aantrekkelijke positionering waardoor de GL-Klasse bij introductie al aanzienlijk goedkoper is dan zijn voorganger. De prijslijst vermeldt bedragen vanaf € 94.375 inclusief BTW/BPM.


Ontspannen en daarmee veilig rijden, zowel op verhard als onverhard, behoort tot de sterke punten van de nieuwe GL-Klasse. Vooral op het gebied van NVH (noise, vibration, harshness) scoort de nieuwe auto goed met waarden die op het niveau van de S-Klasse liggen. De zeer stevige carrosserie, een geoptimaliseerde aandrijflijn, het verbeterde onderstel, detailaanpassingen voor de vermindering van windgeruis en de doordachte toepassing van nieuwe isolatiematerialen vormen de basis voor het comfort. Tegelijkertijd behoren wendbaarheid en uitstekende offroad-kwaliteiten als vanouds tot de troeven van de GL-Klasse.

Standaard is de auto voorzien van het volledig dragende luchtveringssysteem AIRMATIC met het adaptieve dempingssysteem ADS en ladingsherkenning. AIRMATIC met ADS zorgt in vergelijking met het voorgaande model voor meer comfort in combinatie met een nog stabieler en dynamischer rijgedrag. Het als optie leverbare ACTIVE CURVE SYSTEM functioneert door middel van actieve dwarsstabilisatoren op de voor- en achteras en vermindert daarmee de rolhoek bij het nemen van bochten, waardoor de dynamiek en het rijplezier aanmerkelijk vergroot worden.

ON&OFFROAD-pakket
De GL-Klasse is uitstekend geschikt voor ritten buiten gebaande wegen. Naast de permanente vierwielaandrijving 4MATIC behoren de Downhill Speed Regulation (DSR) en een speciaal offroad-rijprogramma tot de standaarduitrusting. Het tegen meerprijs verkrijgbare ON&OFFROAD-pakket van de nieuwe GL-klasse zorgt met zes verschillende programma’s voor optimale dynamiek en veiligheid, zodat er voor de meest uiteenlopende omstandigheden op de weg en in het terrein steeds de juiste aandrijvingsregeling beschikbaar is. De ‘hardware’ van het pakket omvat een bodembeschermingsplaat voor de motor, met vezels versterkte bekleding van de bodemplaat, een tweetraps verdeeldifferentieel met reductie, een sperdifferentieel in lengterichting en uitgebreidere AIRMATIC-functies die een maximale bodemvrijheid van 306 millimeter en een waaddiepte van 600 millimeter mogelijk maken.

Beter zicht, meer veiligheid, meer comfort
In het donker of bij slecht zicht zorgen de op de GL 500 4MATIC BlueEFFICIENCY en GL 63 AMG standaard bi-xenon-koplampen met Intelligent Light System inclusief de adaptieve grootlichtassistent en de als optie verkrijgbare nachtzichtassistent PLUS met voetgangersherkenning voor beter zicht. Als optie is een parkeerpakket met 360°-camera leverbaar, vooral handig in het stadsverkeer. Tal van assistentiesystemen zorgen in de nieuwe GL-Klasse voor meer veiligheid. Tot de standaarduitrusting behoort naast ESP®, aandrijfslipregeling (ASR), ABS en het preventieve veiligheidsconcept PRE-SAFE® voor het eerst ook het bots-waarschuwingssysteem COLLISION PREVENTION ASSIST. De vermoeidheidssensor ATTENTION ASSIST is standaard vanaf de GL 500 4MATIC BlueEFFICIENCY. Functies als de ladingsherkenning of de stuurassistent STEER CONTROL helpen de bestuurder in kritische situaties. Een bijzondere innovatie in de nieuwe GL-Klasse is de zijwindassistent, die met behulp van remingrepen de bestuurder bij sterke zijwind ondersteunt en zo voor meer veiligheid zorgt. Systemen als de afstandsregeling met cruise-control DISTRONIC PLUS, de remassistent BAS PLUS, de PRE-SAFE®-rem met autonome remwerking bij bepaalde gevaarlijke situaties die de bestuurder niet onderkent en de actieve parkeerassistent met PARKTRONIC die geschikte parkeerplaatsen herkent en de GL-Klasse zelfstandig inparkeert, zijn leverbaar als opties.


Aandrijving van de GL-Klasse: tot 20 procent minder verbruik
Zowel de BlueTEC-motor van de GL 350 BlueTEC 4MATIC als de GL 500 4MATIC BlueEFFICIENCY met direct ingespoten benzinemotor leveren overtuigende prestaties, maar zijn ook zuinig. Zo verbruikt de GL 350 BlueTEC 4MATIC per 100 kilometer gemiddeld 7,4 liter diesel en is daarmee zo’n 20 procent zuiniger dan zijn voorganger. Tegelijkertijd zorgt hij zelfs voor minder uitstoot dan de toekomstige EU-6-norm. Bij de 320 kW (435 pk) krachtige benzineversie GL 500 4MATIC BlueEFFICIENCY ligt het verbruik met 11,3 l/100km 18 procent lager dan bij het voorgaande model. Voor het eerst is er ook een AMG-versie van de GL-Klasse leverbaar: de GL 63 AMG wordt aangedreven door een 5,5 liter AMG-V8-biturbomotor met een vermogen van 410 kW (557 pk) en een maximum koppel van 760 Nm. Voor de acceleratie van 0-100 km/u is 4,9 seconden nodig, de topsnelheid is elektronisch begrensd tot 250 km/u.

Naast de moderne motortechniek draagt een omvangrijk pakket van BlueEFFICIENCY-maatregelen bij tot de prima verbruikswaarden. Daartoe behoren de standaard ECO-start-/stopfunctie en de nieuwe 7G-TRONIC PLUS zeventraps automatische transmissie. Ook het doordachte generatormanagement, de elektronische besturing en banden met verminderde rolweerstand helpen om brandstof te besparen. Dankzij gewichtsbesparing op grote schaal kon het gewicht van de nieuwe GL-Klasse met 90 kg (GL 350 BlueTEC 4MATIC) worden verminderd. Zo zijn de motorkap en de spatborden gemaakt van lichte, maar stevige aluminiumlegeringen. Ook zijn er gewichtsbesparingen gerealiseerd bij de stuurarmen, de voorruit, de dwarsbalken in het dashboard, het BlueTEC-systeem met SCR-technologie, de elektronische besturing, de parkeerrem en de motorsteunen.

Het interieur van de GL-Klasse: First Class voor zeven personen
Naast het comfortabele en dynamische rijgedrag op verhard en onverhard verwent de GL-Klasse de inzittenden ook met een interieur dat kan wedijveren met het First Class-niveau van een luxe limousine. Tot zeven inzittendenden hebben volop ruimte. Met het krachtig-dynamische en elegante design van het interieur, de toepassing van hoogwaardige materialen en veel aandacht voor details, perfecte ergonomie en volop bewegingsvrijheid biedt het interieur van de GL-Klasse het weldadige gevoel dat kenmerkend is voor Mercedes-Benz. Sierelementen van verschillende hout- of aluminiumsoorten, bedieningselementen in zilver-chroom en bekleding in ARTICO-leer met siernaden in een contrasterende kleur onderstrepen het kwaliteitsgevoel.

Het interieur is ingedeeld volgens het 2-3-2-principe. In vergelijking met het voorgaande model hebben de inzittenden op alle drie de rijen meer ruimte op elleboog-, schouder- en hoofdhoogte. De derde zitrij kan standaard elektrisch naar voren of naar achteren worden geklapt. Nieuw is ook het EASY-ENTRY-systeem aan beide kanten voor de toegang tot de derde zitrij. Elektrische bediening op het EASY-ENTRY-systeem is als optie leverbaar. Afhankelijk van de indeling van het interieur kan het volume van de laadruimte worden vergroot van 680 tot 2300 liter, waarmee er meer ruimte beschikbaar is dan bij het voorgaande model. Ook het inladen is dankzij de achterklep met een stahoogte van 1,95 meter geen probleem.

Als eerste in serie geproduceerde SUV kan de nieuwe GL-Klasse bovendien worden geleverd met een geluidssysteem van de gerenommeerde fabrikant Bang & Olufsen. Het Bang & Olufsen BeoSound AMG High-End Surround-Soundsysteem met een totaal vermogen van 1.200 Watt en 14 high-end-luidsprekers tovert het interieur van de auto om in een concertzaal met een adembenemende akoestiek.

Voor het beoordelen van windgeruis, vooral bij hogere snelheden de beslissende parameter voor comfort, heeft Mercedes-Benz de psycho-akoestische kenmerken van SUV-modellen als de GL-Klasse geanalyseerd en geoptimaliseerd. Naast de hoogfrequente geluiden van de wind werden hierbij ook de laagfrequente tonen en vooral de verstaanbaarheid van menselijke spraak beoordeeld. Een vergelijking met de S-klasse laat zien dat de ingenieurs bij de GL-Klasse succesvol waren: de objectieve en subjectieve geluidsindruk ligt bij beide modellen op hetzelfde niveau. Door de typische SUV-vorm was het bereiken van deze waarde bij de GL-Klasse echter duidelijk complexer.

Eersteklas ontwerp

Al op het eerste gezicht is de nieuwe GL-Klasse herkenbaar als een typische telg uit de SUV-familie van Mercedes-Benz. De nieuwe interpretatie van de eerste generatie overtuigt door dynamiek die kracht benadrukt en sportieve elegantie. Aan de voorzijde domineren de rechtopstaande grille met de Mercedes-Benz-ster in het midden, die typisch is voor de GL, alsmede de koplampen met de nieuwe LED-signatuur van Mercedes-Benz. Vooral de Intelligent Light System-koplampen, die standaard zijn op de GL 500 4MATIC BlueEFFICIENCY, hebben een hoogwaardige en innovatieve uitstraling. Ze onderscheiden zich ondermeer door richtingaanwijzers met LED-techniek en de functionaliteit van de als optie leverbare nachtzichtassistent PLUS. De dagrijverlichting met LED-techniek is ingebouwd in een chromen rand in de bumper. Onder de grille rondt de forse bodembescherming in chroom-look het krachtige uiterlijk aan de voorzijde af. De aanblik van opzij onderstreept met zijn goed gebalanceerde proporties (lengte 5120 mm, hoogte 1850 mm) en de forse wielbasis (3075 mm) het karakter van de auto met de nadruk op de voortreffelijke rijprestaties op de weg. Tegelijkertijd verwijst de korte overhang van de carrosserie aan de voor- en achterkant samen met de riante bodemvrijheid naar de sterke terreinkwaliteiten. Standaard wordt de GL-Klasse geleverd met 18-inch wielen in tienspaaks-ontwerp, als optie zijn wielen tot 53,3 cm (21 inch) leverbaar.

De achterkant met LED-achterlichten in twee delen, een grote spoiler op het dak en de bumper met een modern ‘wing-design’ inclusief verchroomde bescherming voor de bodemplaat completeert het imposante uiterlijk dat past bij een luxe full-size SUV. Voor klanten die waarde hechten aan een sportief-dynamische uitstraling is er voor het eerst ook een omvangrijk AMG Sport-pakket Exterieur leverbaar. Naast de typische AMG-voor- en achterbumper bestaat dit pakket uit speciale spatbordverbreders, die over de 21-inch lichtmetalen AMG-wielen met vijf dubbele spaken passen. Verlichte treeplanken van aluminium, geperforeerde schijfremmen en remzadelbehuizing met Mercedes-Benz-opschrift behoren eveneens tot het pakket.

Passieve veiligheid: rondom bescherming voor alle inzittenden
Samen met de ‘elektronische kreukelzones’ van de assistentiesystemen en de doordachte constructie van de carrosserie zorgen de passieve veiligheidsvoorzieningen voor optimale bescherming van de inzittenden. Airbags voor bestuurder en voorpassagier, kneebag voor de bestuurder, sidebags voor de bestuurder en voorpassagier (gecombineerde thorax-/pelvisbags) en windowbags voor alledrie de zitrijen behoren tot de standaarduitrusting. Bovendien zijn alle zeven zitplaatsen in het interieur voorzien van driepunts-veiligheidsgordels. Pyrotechnische gordelspanners, constante gordelkrachtbegrenzers en elektrisch te ontgrendelen gordelspanners voor, gordelspanners en een eentraps krachtbegrenzer op de buitenste zitplaatsen van de middelste rij en op de stoelen achterin zijn eveneens standaard. Ook zwakkere verkeersdeelnemers als fietsers of voetgangers biedt de GL-Klasse de best beschikbare bescherming. Zo is de auto ondermeer standaard voorzien van een actieve motorkap om de kans op letsel te verminderen.

GL-Klasse completeert het SUV-programma van Mercedes-Benz
Een omvangrijke standaarduitrusting, pakketten voor individuele aanpassingen, fraaie carrosseriekleuren en een hoogwaardige afwerking van het interieur zijn de kenmerken van de nieuwe GL-Klasse. Bij de verkoopstart kan er worden gekozen uit drie modellen: de GL 350 BlueTEC 4MATIC met V6-dieselmotor, de GL 500 4MATIC BlueEFFICIENCY met V8-benzinemotor en de nieuwe GL 63 AMG met V8-biturbo-benzinemotor. De prijzen (incl. BTW en BPM):

GL 350 BlueTEC 4MATIC € 94.375
GL 500 4MATIC BlueEFFICIENCY € 130.470
GL 63 AMG € 184.034

De aantrekkelijke positionering zorgt ervoor dat de nieuwe GL-Klasse bij introductie ruim € 20.000 goedkoper is dan zijn voorganger. Mercedes-Benz heeft het veelzijdigste SUV-programma in de premium-klasse. In totaal kan er in dit wereldwijd op groei gerichte marktsegment worden gekozen uit vier Mercedes-Benz-modelreeksen. Naast de First-Class-SUV GL-Klasse completeren de karakteristieke en compacte GLK-Klasse, de terreinklassieker G-Klasse en de bestseller M-Klasse de succesvolle SUV-familie van het merk. Uit de verkoopcijfers blijkt wel hoe populair de SUV’s van Mercedes-Benz zijn. Zo vestigden de SUV’s van het merk tussen januari en mei van dit jaar een nieuw verkooprecord. In totaal verkocht Mercedes-Benz wereldwijd in 2012 tot dusver 103.000 auto’s in dit segment.

Klik op één van de plaatjes voor een vergroting:
4491044909449084490744906

4490544904449034490244901

4490044899448984489744896

4489544894448934489244891

4489044889448884488744886
Dit is een account van 'team MercedesForum.nl/be' om nieuwsberichten e.d. te plaatsen.
Dit account kan geen PB's ontvangen of versturen.


MercedesForum.nl/be op Twitter & Facebook
Plaats reactie