De nieuwe Mercedes-Benz CLS Shooting Brake

De officiële media/persberichten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MercedesForum.nl/be
Berichten: 962
Lid geworden op: 05 feb 2006 13:29
Contacteer:

30 jun 2012 14:22

Afbeelding
Persbericht
Bron: Mercedes-Benz Nederland
C218 CLS Shooting Break 2.jpg
Met de nieuwe Mercedes-Benz CLS Shooting Brake presenteert Mercedes-Benz wederom een toonbeeld van conceptionele creativiteit waarmee het merk zijn leidende positie in autodesign versterkt. Met zijn carrosserievorm is de nieuwe CLS onmiskenbaar een coupé, maar met zijn vijfdeurs uitvoering en het dak dat tot aan de achterzijde doorloopt, biedt het model volop nieuwe mogelijkheden. Zo wordt het idee van de vierdeurs coupé, dat in 2004 met de eerste generatie van de CLS voor het eerst werd toegepast en sindsdien veelvuldig werd gekopiëerd, nu op een innovatieve manier verder ontwikkeld. Het resultaat mag er zijn: automobiele onafhankelijkheid in zijn mooiste vorm.

De proporties van de CLS Shooting Brake zijn verrassend, maar onmiskenbaar die van een coupé, met relatief lage zijruiten zonder raamstijlen en een dynamisch naar achteren aflopend dak, dat doorloopt tot aan de achterkant van de auto. Pas bij de tweede keer kijken valt op, dat de Shooting Brake een vijfdeurs auto is en daardoor veel meer mogelijkheden biedt.
Bij de CLS Shooting Brake is er sprake van een sportwagen in een nog niet eerder getoonde uitvoering met plaats voor vijf inzittenden en een grote achterklep. Daarmee is de auto in het bijzonder geschikt voor mensen die zich graag willen onderscheiden, terwijl ze onderweg geen concessies willen doen op het gebied van sportiviteit en laadruimte. Op deze manier vormt de Shooting Brake een nieuwe mijlpaal in de reeks innovatieve luxe personenauto’s van Mercedes-Benz. Net als de CLS Coupé heeft ook dit model het in zich om de trendsetter voor een nieuw marktsegment te worden.


Exclusieve innovatie in het interieur: de houten laadvloer
De tweede generatie CLS legde de lat op het gebied van design en kwaliteit hoog: elegantie zonder overbodige versieringen, gecombineerd met innovatieve details en perfecte afwerking. De CLS Shooting Brake zet deze lijn voort in de bagageruimte, die is bekleed met hoogwaardig tapijt. Als optie zijn fraaie aluminium bagagerails leverbaar, maar wie helemaal iets bijzonders wil, kan kiezen voor de houten designo-laadvloer, iets unieks in de automobielindustrie. De vloer is gemaakt van klassiek Amerikaans kersenhout, dat mooi contrasteert met de intarsia van gerookt eikenhout en de aluminium rails. Hiermee krijgt de laadruimte de elegantie van het houten dek van een zeiljacht, gecombineerd met de fascinatie van technologie en precisie. Voor de houten vloer werd zorgvuldig geselecteerd fineer in vijf lagen kruislings op elkaar gelijmd. Met behulp van een CNC-machine werd het hout precies op maat gefreesd. De oppervlakte is glad geslepen en geïmpregneerd om de natuurlijke schoonheid van het hout te onderstrepen. De intarsia van donker gerookt eikenhout zijn met lasertechniek in drie millimeter smalle strepen gesneden. De rails van hoogwaardig geborsteld aluminium met rubberen profielen beschermen niet alleen de houten vloer, maar zorgen er ook voor dat de lading minder heen en weer schuift.

In navolging van de CLS Coupé biedt ook de Shooting Brake volop mogelijkheden tot individualisering met een keuze uit vijf interieurkleuren, vijf verschillende uitvoeringen van de sierdelen en drie soorten leer. Bij de sierdelen kan worden gekozen uit bruin glanzend wortelnotenhout, zwart glanzend essenhout of lichtbruin zijdemat populierenhout. Met de AMG-sierdelen van carbon in combinatie met zwarte pianolak krijgt het interieur een moderner karakter. Nieuw is de optie ‘porselein’, waarmee de CLS-modellen een luxe uitstraling krijgen die tot dusver alleen aan de S-klasse was voorbehouden. De afwisselend zijdemat en glanzend uitgevoerde metalen elementen in het interieur passen bij de rol van de CLS Shooting Brake als stijlicoon.

Autoconcept met een nieuwe dimensie: de vierdeurs Shooting Brake
Het praktisch nut was niet de hoofddoelstelling bij het ontwerp van de Shooting Brake, maar met zijn lengte van 4.956 mm, de breedte van 1.881 mm en de hoogte van 1.413 mm biedt de auto veelzijdige mogelijkheden. Zo kan het laadvolume, afhankelijk van de indeling van het interieur, worden vergroot van 590 tot 1550 liter, gemakkelijk toegankelijk via de standaard automatisch te openen achterklep. Een afdekking beschermt de bagage tegen nieuwsgierige blikken. Standaard luchtvering op de achteras zorgt voor een optimale wegligging onder alle omstandigheden. De rugleuningen achterin kunnen worden neergeklapt, terwijl de drie hoofdsteunen achterin met een druk op de knop door de bestuurder verzonken kunnen worden. Een trekhaak is leverbaar als optie.

Gewichtsbesparing en aerodynamica voor meer efficiëntie
Een doordachte gewichtsbesparende constructie helpt bij de CLS Shooting Brake de aloude tegenstelling tussen een gering gewicht en grote stevigheid te overbruggen. Zo is de CLS Shooting Brake voorzien van aluminium portieren zonder raamstijlen, die zo’n 24 kg lichter zijn dan portieren van staal. Ook de achterklep, de motorkap, de voorspatborden, diverse draagbalken en grote delen van het onderstel en de motor zijn van aluminium. Ook de aerodynamica levert een belangrijke bijdrage aan de efficiëntie van de Mercedes-Benz CLS Shooting Brake. Met een frontaal oppervlak van 2,30 m2 en een cw-waarde van 0,29 bedraagt het luchtweerstandsoppervlak 0,67 m2.

De motoren: krachtig en zuinig
De CLS Shooting Brake is leverbaar met vier motoren: twee benzine- en twee dieselmotoren. Alle motoren worden standaard geleverd in combinatie met de 7G-TRONIC PLUS automatische transmissie en ECO-start-stop-functie. Het instapmodel is de CLS 250 CDI BlueEFFICIENCY met een vermogen van 150 kW (204 pk). Met een brandstofverbruik van 5,3 liter diesel per 100 km is dit model de zuinigste in zijn klasse. De CO2-uitstoot bedraagt 139 gram per kilometer. De beide modellen met zescilindermotor zijn de CLS 350 CDI BlueEFFICIENCY (195 kW/265 pk) en de CLS 350 BlueEFFICIENCY (225 kW/306 pk). Het topmodel is de CLS 500 BlueEFFICIENCY met V8-biturbomotor, die goed is voor een vermogen van 300 kW (408 pk). De CLS 350 CDI BlueEFFICIENCY en de CLS 500 BlueEFFICIENCY worden ook leverbaar met 4MATIC-vierwielaandrijving. De standaard elektromechanische stuurbekrachtiging EPS (Electric Power Steering) draagt ook bij tot een gunstiger verbruik. De ingenieurs zorgden bij dit systeem voor een typisch Mercedes-Benz-stuurgevoel, waarbij de handling en wendbaarheid van de auto aanmerkelijk verbeterd werden. Ook kon dankzij dit systeem voor het eerst een actieve parkeerhulp worden ingebouwd, die niet alleen geschikte parkeerplaatsen herkent, maar de auto ook zelfstandig inparkeert.


Nog steeds wereldwijd exclusief: dynamische LED-koplampen
De CLS kon als eerste auto ter wereld worden geleverd met dynamische koplampen met volledige LED-technologie, waarbij de helderheid van LED-lampen wordt gecombineerd met de functionaliteit en zuinigheid van de huidige generatie van bi-xenon-verlichting. Bij de CLS Coupé kozen 95 procent van alle kopers voor deze optie, die natuurlijk ook in de CLS Shooting Brake leverbaar is. Als eerste Mercedes-Benz biedt de CLS Shooting Brake nu ook LED-technologie in combinatie met het Intelligent Light System, dat al bekend is van de uitvoeringen met bi-xenon-koplampen. Ook is de LED-technologie nu gekoppeld aan de adaptieve grootlicht-assistent, wat voor een tot nu toe ongekende verlichting in het donker zorgt. Anders dan bij de eerste auto’s met LED-rijverlichting hoeven er nu geen concessies meer te worden gedaan als het gaat om functionaliteit en prestaties van de verlichting. Bovendien gaat een LED 10.000 uur lang mee, zo’n vijf keer langer dan een xenonlamp, terwijl LED-rijverlichting het meest op daglicht lijkt. Onderzoek wijst uit dat kunstlicht de ogen minder vermoeit, naarmate het meer op daglicht lijkt. Met een kleurtemperatuur van 5.500 Kelvin komt LED-verlichting dichter bij daglicht (6.500 K) dan xenon-verlichting (4.200 K).

Ruim een dozijn assistentiesystemen draagt bij tot het vermijden van ongevallen of het reduceren van de zwaarte ervan. In het assistentiepakket Plus zijn de actieve dode-hoekassistent en de actieve rijbaanassistent leverbaar in combinatie met DISTRONIC PLUS, BAS PLUS en het PRE-SAFE®-remsysteem. De beide assistentiesystemen herkennen niet alleen het onbedoeld wisselen van rijbaan of voertuigen in de dode hoek, maar corrigeren met behulp van een zachte remingreep ook de rijrichting, wanneer de bestuurder niet reageert op de zichtbare of hoorbare waarschuwing.

De herkomst van de naam Shooting Brake
‘Break’ of ‘brake’ was vroeger de Engelstalige aanduiding voor karren die werden gebruikt om de weerstand van wilde paarden te breken (to break) en hun bewegingsdrang af te remmen (to brake), zodat ze als werkpaarden konden worden gebruikt. Omdat de karren daarbij gemakkelijk konden worden beschadigd, werden er hiervoor geen karren gebruikt die ook voor andere doeleinden nodig waren. De ‘brakes’ of ‘breaks’ werden op verzoek van voornamelijk de Engelse adel voorzien van een lichte, vaak variabele opbouw, bijvoorbeeld om de nodige jachtuitrusting mee te nemen. Zo’n kar, waarmee jagers uittrokken om te schieten, werd ‘shooting brake’ of ‘shooting break’ genoemd. In de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw kwamen in Groot-Brittannië gemotoriseerde ‘shooting brakes’ in zwang: exclusieve tweedeurs sportcoupés die de luxe en stijl van een coupé combineerden met een grotere laadruimte en een grote achterklep.

Klik op één van de afbeeldingen voor een vergroting:
44295442964429744298

44299443004430144302

44303443044430544306

44307443084430944310

44311443124431344314

44315443164431744318

44319443204432144322

44323443244432544326

44327443284432944330

44331443324433344334

44335
Dit is een account van 'team MercedesForum.nl/be' om nieuwsberichten e.d. te plaatsen.
Dit account kan geen PB's ontvangen of versturen.


MercedesForum.nl/be op Twitter & Facebook
Gebruikersavatar
Dieter and the benz
Berichten: 226
Lid geworden op: 08 aug 2011 19:28
Specialisatie: Naar mooie benzen kijken
Locatie: West-Vlaanderen Belgie

01 jul 2012 13:21

Wauw... voor het eerst in heel mijn leven vind ik een brake mooi! :goedzo:
“A day without sunshine is like, you know, night.” (Steve Martin)
mbsprinter
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 apr 2007 19:32

01 jul 2012 13:29

:goedzo: Mooie wagen! Alleen ja vanaf de zijkant denk ik meteen aan een Peugeot 508 SW
Peugeot_508SW_026.jpg
Peugeot_508SW_026.jpg (22.87 KiB) 4561 keer bekeken
Of natuurlijk om het nog een tikkeltje erger te maken.

De 5-deurs coupé heeft ook wat weg van een Hyundai i40 CrossWagon
Hyjundai.jpg
Verder is de CLS natuurlijk geen coupé maar 'n Kombi of wel Estate.

De sportieve carrosserievorm die naar beneden afloopt, maakt dat je heel veel auto's als Coupé moet bestempelen.

Moderator Team MercedesForum.nl/be schreef:

Foto's niet linken naar externe websites, maar de bijlage-functie (klik hier voor uitleg) van het forum gebruiken.
Deze een keer voor je aangepast

Laatst gewijzigd door mbsprinter op 01 jul 2012 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
WillemH
Berichten: 5951
Lid geworden op: 25 mar 2008 21:51

01 jul 2012 13:30

super dikke kar! vind alleen dat hout in de kofferruimte niks.. doet me aan minder leuke dingen denken..
mbsprinter
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 apr 2007 19:32

01 jul 2012 13:33

Dutch-XaZeR schreef:doet me aan minder leuke dingen denken..
2 vlaggetjes op de zijkant van de motorkap en hij is compleet! ;)
Gebruikersavatar
Raimon
Moderator
Berichten: 11490
Lid geworden op: 19 nov 2011 13:48
Mercedes-Benz: W205, C180 2017, W204, C180 CGI 2013, ex W204, C180 CGI 2011, ex. C200k classic, W204 2007
Specialisatie: Diagnosetechnicus MB
Locatie: Zuid-holland

01 jul 2012 13:38

mbsprinter schreef:
Dutch-XaZeR schreef:doet me aan minder leuke dingen denken..
2 vlaggetjes op de zijkant van de motorkap en hij is compleet! ;)
Toch handig dan kan je in het weekend een beetje bijverdienen. Banken plat en gaan.

Verder erg mooie auto
Greetz Raimon

⭐ Monteur bij Louwman Mercedes-Benz Gorinchem ⭐


Klik hier om contact op te nemen met Louwman Gorinchem
Nu in duidelijkere woorden: We stellen geen diagnose per mail!
Gebruikersavatar
SK
Berichten: 5670
Lid geworden op: 07 feb 2008 14:15
Mercedes-Benz: W124 250D, S124 E300TD
Specialisatie: pizza con filtri dell'aria

01 jul 2012 14:47

De concept vond ik erg mooi
Wat hebben ze veranderd? De wowfactor is er een beetje af...
W124 250D 1985

S124 E300TD 1994

In the military they give medals to people who are willing to sacrifice themselves so that others may gain. In business, bonuses are given to people who are willing to sacrifice others so that they may gain themselves.
Gebruikersavatar
ruub-sterw201
Berichten: 6352
Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
Mercedes-Benz: W201 + S203
Specialisatie: W201
Locatie: Sliedrecht

01 jul 2012 19:07

Ik vind dat hout in de kofferbak echt geniaal. En in het rood is ie helemaal te gek :goedzo:
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K
Plaats reactie