Nieuwe 5,5-liter V8-motor; made by AMG

De officiële media/persberichten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44431
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

21 jul 2011 09:38

Afbeelding
Persbericht
Bron: Mercedes-Benz Nederland
849622_1577958_7304_5478_11C758_02.jpg
Acht geeft plezier; spaarzaamheid met vier.

Mercedes-AMG heeft een nieuwe 5,5-liter V8 motor ontwikkeld die prestaties biedt die onlosmakelijk bij een potente achtcilinder horen, maar deze combineert met het lage verbruik van een viercilinder. Het blok biedt deze efficiency dankzij het nieuw ontwikkelde AMG Cylinder Management dat is gebaseerd op Formule 1-techniek. Het systeem schakelt vier van de acht cilinders uit als het vermogen niet wordt gevraagd. Dat levert in vergelijking met de huidige AMG 5,5-liter V8 motor een brandstofbesparing op van zo’n dertig procent.

  • Nieuwe 5,5-liter AMG V8 koppelt hoge prestaties aan laag verbruik
  • AMG Cylinder Management schakelt vier cilinders uit als vermogen niet wordt aangesproken
  • Cilinderuitschakeling verlaagt gemiddeld brandstofverbruik met 30 procent
  • Vermogen V8 met 45 kW (62 pk) verhoogd tot 310 kW (422 pk)
  • Motor voor het eerst beschikbaar in nieuwe SLK 55 AMG
Mercedes-Benz monteert de motor met AMG Cylinder Management en directe inspuiting voor het eerst in de nieuwe SLK 55 AMG. Deze topversie van de tweezits sportwagen beleeft in september zijn wereldpremière op de IAA in Frankfurt. Het is de eerste Roadster die binnen zijn segment is voorzien van een achtcilinder.

AMG, het performance-merk van Mercedes-Benz, heeft het vermogen van de 5,5-liter V8 met 45 kW (62 pk) verhoogd tot 310 kW (422 pk). Ook het koppel is verder verhoogd van 510 naar 540 Nm. Desondanks is het gemiddeld verbruik volgens de New European Driving Cycle (NEDC) goed voor een gemiddelde van 8,5 l/100 km, zo’n 3,5 liter minder dan dat van zijn voorganger. Daarmee behoort de SLK 55 AMG tot de beste in zijn klasse. De gemiddelde CO2-uitstoot is ook gereduceerd en bedraagt nu nog 199 g/km.

Ultrasportief én efficiënt
De nieuwe motor met cilinderuitschakeling van AMG is gebaseerd op het M152-blok waarmee de E 63 AMG, CLS 63 AMG, S 63 AMG en CL 63 AMG zijn uitgerust. Gebleven zijn de directe brandstofinspuiting met piëzo-injectoren, variabele nokkenastiming, intercooling, een intelligent generator management en het ECO start/stop systeem. Veranderd ten opzichte van de vorige generatie van de M152 is het afwijkend luchtaanzuigsysteem, een vernieuwde cilinderkop met afwijkende kleppentechniek en een verbeterde smering. Dat alles tezamen gecombineerd met het innovatieve AMG Cylinder Management zorgt voor ultrasportieve rij-eigenschappen als je wilt, en voor efficiency.

Wanneer de bestuurder op rustig tempo tussen de 800 en 3.600 t/min cruist en de transmissie in de Controlled Efficiency mode staat, schakelt het AMG Cylinder Management de cilinders twee, drie, vijf en acht uit waardoor het verbruik aanzienlijk daalt. Het is niet zo dat de V8 ineens ondergemotoriseerd is als de cilinders zijn uitgeschakeld. De bestuurder beschikt dan nog altijd over 230 Nm koppel, voldoende voor een prima acceleratie en vermogen in de meeste verkeerssituaties. Zodra de bestuurder meer power nodig heeft, schakelen de cilinders automatisch en onmerkbaar bij; bij 3.600 t/min kost dit omschakelmoment slechts dertig milliseconden.

Het AMG Cylinder Management zorgt ervoor dat de in- en uitlaatkleppen in de cilinderkop gesloten zijn en het schakelt tegelijkertijd de brandstoftoevoer en de ontsteking uit. Een gevolg hiervan is dat de efficiency van de vier resterende cilinders wordt verhoogd. Uiteraard is het blok zo licht mogelijk gehouden (187 kilo) door het gebruik van materialen als aluminium. Verder monteert AMG alleen delen die interne wrijving in het blok beperken waardoor het brandstofverbruik verder vermindert.

ECO4, ECO8
Het standaard Controlled Efficiency ECO start/stop systeem dat de nieuwe AMG V8 uitschakelt als de SLK 55 AMG stil staat, draagt verder bij aan de vermindering van het benzineverbruik. Als de versnellingsbak in de Controlled Efficiency-modus staat, schakelt hij sneller over om hoge toeren te vermijden. Een systeem dat kinetische remenergie opslaat in de accu, helpt verder bij het verlagen van het verbruik met gemiddeld tot zo’n 0,2 l/100 km in stadsverkeer. De bestuurder ziet op een display of het AMG Cylinder Management is ingeschakeld of niet. Als de vier cilinders zijn uitgeschakeld, vermeldt het display ‘ECO4’. Als alle cilinders van de V8 in werking zijn, vermeldt het display ‘ECO8’.

Nieuw van AMG is ook de sportuitlaat die speciaal voor de M152 is ontwikkeld. Kleppen in het systeem zorgen ervoor dat de uitlaatsound afhankelijk van de omstandigheden tijdens het rijden verandert. Bij lage toeren of als de vier cilinders zijn uitgeschakeld, zijn de kleppen gesloten en is de uitlaatsound ingetogen. Maar als de bestuurder accelereert en de power van zijn motor aanspreekt, gaan de kleppen in het uitlaatsysteem open. Dan geeft de AMG zijn kippenvel bezorgende V8-sound af via de twee verchroomde dubbele uitlaatpijpen van 65 mm.

Mercedes-AMG is al sinds 2008 bezig met de ontwikkeling van de nieuwe M152-motor die AMG traditiegetrouw met de hand bouwt onder de allerstrengste kwaliteitseisen. De innovatieve techniek die in de motor is verwerkt, past naadloos in de strategie die wordt aangeduid als ‘AMG Performance 2015’. Bij deze strategie zet Mercedes-AMG zijn indrukwekkende geschiedenis als high performance constructeur voort die al in 1967 begon. Maar daarnaast maken AMG en Mercedes-Benz hun belofte waar om constant het verbruik en de uitstoot van nieuwe modellen te verminderen dankzij de nieuwste technieken. Daarbij worden op het vlak van prestaties - een kernwaarde van AMG als merknaam - steeds nieuwe maatstaven gezet. De nieuwe 5,5-liter V8 motor met het AMG Cylinder Management is het bewijs dat deze strategie wederom zijn vruchten heeft afgeworpen.

Klik op één van de plaatjes voor een vergroting:
38987

3898638985389843898338977

3898238981389803897938978
#doeslief
Verwijderd13263
Berichten: 5521
Lid geworden op: 24 apr 2010 22:08

21 jul 2011 09:46

Nu las ik een tijd terug bij AutoWeek (ja zijn idioten daar op dat forum I know, maar toch) een opmerking dat de nieuwe AMG V8 dezelfde cilinderinhoud had als de huidige 500 motor (de 388pk sterke, met 5,5 liter inhoud)

Heeft AMG nu een heel nieuw blok ontwikkeld of de "500" bij de kladden gepakt, verbeterd en aangepast met oa. directe injectie?
Dit account is op verzoek van de gebruiker zelf permanent verwijderd.
Gebruikersavatar
ruub-sterw201
Berichten: 6356
Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
Mercedes-Benz: W201 + S203
Specialisatie: W201
Locatie: Sliedrecht

21 jul 2011 10:02

Dat uitlaat kleppen systeem is wel iets wat gedoemd is om kapot te blijven gaan. Overigens moet je dat helemaal niet hebben op een AMG, gewoon alleen maar die kleppen open rijden dus.
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13905
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

21 jul 2011 11:18

Verwijderd13263 schreef:Nu las ik een tijd terug bij AutoWeek (ja zijn idioten daar op dat forum I know, maar toch) een opmerking dat de nieuwe AMG V8 dezelfde cilinderinhoud had als de huidige 500 motor (de 388pk sterke, met 5,5 liter inhoud)

Heeft AMG nu een heel nieuw blok ontwikkeld of de "500" bij de kladden gepakt, verbeterd en aangepast met oa. directe injectie?
In het artikel (en overal op het i-net) staat dat dit een doorontwikkelde versie is van de eerder toegepaste (niet in de SLK) M152.
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
Frits
Berichten: 3809
Lid geworden op: 05 apr 2006 17:46
Mercedes-Benz: CLS350 CDI Shooting Break
Specialisatie: W126/140 + LPG
Locatie: Ouderkerk

21 jul 2011 11:29

Verwijderd13263 schreef:Nu las ik een tijd terug bij AutoWeek (ja zijn idioten daar op dat forum I know, maar toch) een opmerking dat de nieuwe AMG V8 dezelfde cilinderinhoud had als de huidige 500 motor (de 388pk sterke, met 5,5 liter inhoud)

Heeft AMG nu een heel nieuw blok ontwikkeld of de "500" bij de kladden gepakt, verbeterd en aangepast met oa. directe injectie?
Zie bovenstaande opmerking van Michel, het oude (turbo loze) 5.5 V8 blok was de M273 blok, het nieuwe 5.5 V8 AMG blok met turbo´s is het M157 blok.
Maar ja, om hier een echt goed antwoordt op te geven moet je bij MB werken denk ik..... ;)

Frits
Het leven is te kort om te lang in dezelfde auto te rijden

*** Frits is 2 december 2022 overleden ***
*** Condoleance in zijn CLS logboek (klik) ***
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7564
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

21 jul 2011 12:46

Peter schreef: De nieuwe motor met cilinderuitschakeling van AMG is gebaseerd op het M152-blok waarmee de E 63 AMG, CLS 63 AMG, S 63 AMG en CL 63 AMG zijn uitgerust.

Dat deel van het persbericht klopt waarschijnlijk niet, ik lees op Mercedes-Benz Passion eBlog dat déze motor de M152 is, die gebaseerd is op de M157 die in de bovengenoemde modellen ligt. Dit kan wel kloppen want op M152 proberen te zoeken op het internet geeft bar weinig resultaten dus dan is het of niet bestaand, of onlangs pas verschenen. De M157 zou overigens weer gebaseerd zijn op de M278 die in de duurdere S en CL varianten ligt.
Laatst gewijzigd door Helmy op 21 jul 2011 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Gebruikersavatar
mr. Michel
Beheerder
Berichten: 13905
Lid geworden op: 01 mei 2007 01:10
Mercedes-Benz: ㉦ W211 E240 (2003)
Specialisatie: BBQ
Locatie: Een leuk durp in Gelderland

21 jul 2011 12:47

Frits CL500 schreef:
Verwijderd13263 schreef:Nu las ik een tijd terug bij AutoWeek (ja zijn idioten daar op dat forum I know, maar toch) een opmerking dat de nieuwe AMG V8 dezelfde cilinderinhoud had als de huidige 500 motor (de 388pk sterke, met 5,5 liter inhoud)

Heeft AMG nu een heel nieuw blok ontwikkeld of de "500" bij de kladden gepakt, verbeterd en aangepast met oa. directe injectie?
Zie bovenstaande opmerking van Michel, het oude (turbo loze) 5.5 V8 blok was de M273 blok, het nieuwe 5.5 V8 AMG blok met turbo´s is het M157 blok.
Maar ja, om hier een echt goed antwoordt op te geven moet je bij MB werken denk ik..... ;)

Frits
Het 'echte' antwoord zal zijn dat deze auto zijn 'plaats' in de rangorde van Mercedes modellen moet kennen. Het zou natuurlijk not done zijn als je met een SLK een SL er (dik) uit trekt bij een sprint (A)

Met het milieu als dekmantel (de petrolheads die zo'n auto kopen geven daar denk ik niet zo om :) )
Waar geen wil is, is een uitweg

Oo\=㉦=/oO
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7564
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

21 jul 2011 12:49

Ik hoorde trouwens van iemand dat Mercedes de turbo's mede zou hebben weggelaten door ruimtegebrek onder de kap :lol:
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Verwijderd13263
Berichten: 5521
Lid geworden op: 24 apr 2010 22:08

21 jul 2011 12:56

Wacht even, ik snap er geen reet meer van :?

M152 = nieuwe 5,5 liter AMG blok zonder turbo's?
M157 = nieuwe 5,5 liter AMG blok met turbo's?
M273 = 5,5 liter AMG blok (367pk) met 3 kleppen per cilinder?
M278 = 5,5 liter blok (388pk) 500, 550 in de States(?) met 4 kleppen per cilinder?

Tja, er was geen ruimte voor de turbo's én de lichte SLK zou met deze motor teveel in het vaarwater van de SL komen. En ik wil niet weten wat er met ruim 500pk en 800Nm gebeurd in een licht autotje als de SLK.
Dit account is op verzoek van de gebruiker zelf permanent verwijderd.
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44431
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

21 jul 2011 13:10

Verwijderd13263 schreef:... En ik wil niet weten wat er met ruim 500pk en 800Nm gebeurd in een licht autotje als de SLK.
Ik wel hoor (A)

De R171 SLK55 is zonder de Kompressor ook 'erg veel van het goede', laat staan wat er gebeurd als AMG er Kompressor of nu een turbo (Turbo's) op schroeft :)
Ik ken ondertussen best een aantal AMG motoren, maar de SLK55 (R171 of nu dan de R172) staat zeker op mijn verlanglijstje, voorwaarde is wel dat ik een bandensponsor weet te vinden.
#doeslief
Verwijderd13263
Berichten: 5521
Lid geworden op: 24 apr 2010 22:08

21 jul 2011 13:21

Peter schreef:Ik wel hoor (A)
Dan schiet mij maar één woord te binnen; deathtrap :sst:
Dit account is op verzoek van de gebruiker zelf permanent verwijderd.
Gebruikersavatar
Helmy
Beheerder
Berichten: 7564
Lid geworden op: 23 jan 2010 20:29
Mercedes-Benz: '11 C218 CLS350 CDI AMG
Specialisatie: Nieuws, Design, Google
Contacteer:

21 jul 2011 13:54

Verwijderd13263 schreef:Wacht even, ik snap er geen reet meer van :?

M152 = nieuwe 5,5 liter AMG blok zonder turbo's?
M157 = nieuwe 5,5 liter AMG blok met turbo's?
M273 = 5,5 liter AMG blok (367pk) met 3 kleppen per cilinder?
M278 = 5,5 liter blok (388pk) 500, 550 in de States(?) met 4 kleppen per cilinder?

Tja, er was geen ruimte voor de turbo's én de lichte SLK zou met deze motor teveel in het vaarwater van de SL komen. En ik wil niet weten wat er met ruim 500pk en 800Nm gebeurd in een licht autotje als de SLK.
De M278 is 4,7 liter, niet 5,5, dat heeft AMG ervan gemaakt voor de M157. De M152 is daar een turboloze variant van. De M273 is geen AMG blok, het is een blok voor 500-modellen van wat ik kan vinden, en wiki zegt dat er meerdere inhoudvariant van zijn (4,7 en 5,5).

Corrigeer me gerust als het fout is, als iemand er wat meer kennis van heeft.
Nu: '11 218.323 AMG-pakket
Ex: '94 202.020 Sport -- '01 203.004 Classic -- '00 202.134 Elegance Selection
Plaats reactie