Mercedes-Benz coureur Renger van der Zande kijkt uit naar DT

De officiële media/persberichten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44423
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

12 mei 2011 08:22

Afbeelding
Persbericht
Bron: Mercedes-Benz Nederland
Renger van der Zande DTM 3.jpg
  • Tweede seizoensrace DTM 2011 op Circuit Park Zandvoort
  • Mercedes-Benz de afgelopen twee jaar winnaar op Zandvoort
  • Thuisrace Renger van der Zande in de stern AMG Mercedes-C-Klasse

De trailers van de raceteams staan glanzend gepoetst en strak opgesteld in het rennerskwartier, de indrukwekkende hospitality-units zijn opgebouwd, het spektakel kan beginnen. Komend weekeinde (13 t/m 15 mei) is de DTM, de internationaal bekende Duitse toerwagenserie, weer te gast voor het jaarlijkse optreden op Circuit Park Zandvoort. Net als vorig jaar is Mercedes-Benz met negen AMG Mercedes C-Klasses vertegenwoordigd, maar dit jaar wordt het evenement extra interessant, omdat voor het eerst sinds 2004 weer een Nederlandse coureur deel uitmaakt van de line-up bij Mercedes-Benz. Renger van der Zande (25) uit Nijmegen beleeft dit jaar met de stern AMG Mercedes C-Klasse zijn debuutseizoen in de DTM en is er uiteraard op gebrand, voor eigen publiek goed voor de dag te komen.

“Als je, zoals ik, de afgelopen jaren vooral in het buitenland hebt geracet, is een wedstrijd voor eigen publiek altijd iets bijzonders”, zegt Van der Zande.


“Natuurlijk is er ook wat meer druk: er zijn veel familieleden, vrienden en bekenden aanwezig, er is meer aandacht van de media en er moeten meer dingen rondom de race gebeuren, maar dat hoort er allemaal bij. Ik ben er in eerste instantie om te racen en daarbij een zo goed mogelijke prestatie neer te zetten, dus ik zal proberen om me niet teveel te laten afleiden.” Eerder deze maand reed Van der Zande op Hockenheim zijn eerste wedstrijd in de DTM met de AMG Mercedes C-Klasse in de kleuren van het Duitse weekblad ‘stern’. Daar haalde hij na een aanrijding de eindstreep niet. “Maar ik heb wel veel geleerd en weet dat de snelheid erin zit, dus op Zandvoort wil ik daarvan profiteren”, zegt hij. Van der Zande noemt een plaats bij de eerste acht, en daarmee zijn eerste kampioenschapspunten in de DTM, een droomwens, maar wel haalbaar. “Ik weet dat het kan en het zou heel mooi zijn als dat voor eigen publiek zou lukken.”

Na zijn overwinning op Hockenheim komt de Canadese Mercedes-Benz coureur Bruno Spengler als leider in de DTM-tussenstand naar Zandvoort. De afgelopen twee jaar was echter vooral zijn Britse teamgenoot bij de HWA-renstal, Gary Paffett, een klasse apart tijdens de Nederlandse DTM-ronde. In 2009 en 2010 werd Paffett de eerste coureur die de DTM-race op Zandvoort twee maal op rij won. Eerder stond hij in zijn kampioensjaar 2005 al een keer op Zandvoort op de hoogste trede van het podium. Ook Ralf Schumacher verkeert momenteel in topvorm: op Hockenheim behaalde de oud-Formule 1-coureur zijn eerste podiumplaats in de DTM en die opgaande lijn wil hij op Zandvoort graag voortzetten.

In de Formule 3 Euro Serie, dit weekeinde in het voorprogramma van de DTM op Circuit Park Zandvoort, wonnen coureurs met Mercedes-Benz motoren tot nu toe alle zes de verreden races. De Nederlander Nigel Melker, die onlangs werd opgenomen in het juniorprogramma van Mercedes-Benz Motorsport, schreef de eerste race van het seizoen op zijn naam.

Ook hij wil voor eigen publiek op Circuit Park Zandvoort goed voor de dag komen.

Klik op een foto voor een vergroting:
365363653536534
#doeslief
Plaats reactie