Succesvol 2010: Verkopen stijgen met 15%

De officiële media/persberichten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44423
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

11 jan 2011 08:22

Afbeelding
Persbericht
Bron: Mercedes-Benz Nederland
Succesvol 2010 voor Mercedes-Benz: wereldwijde verkopen stijgen met 15%
• Elke maand dubbele groeicijfers; verkoopdoelstellingen op diverse markten overtroffen
• Vierde kwartaal beste in de historie van het bedrijf

• Eerste premiummerk in Duitsland, 14% verkoopstijging in de VS; ruime verdubbeling van verkopen in China
• Hoogwaardige modellenmix dankzij sterke performance van E-Klasse en S-Klasse
• Dr. Dieter Zetsche: “We starten 2011 met veel vertrouwen dankzij competitieve line-up en veel nieuwe modellen.”


De verkopen van Mercedes-Benz Personenwagens hebben zich in 2010 positief ontwikkeld. Elke maand was goed voor dubbele groeicijfers. Daardoor overtrof het merk al in november van 2010 het totale aantal verkopen van 2009. Het vierde kwartaal van 2010 was met 313.700 registraties het meest succesvolle in de geschiedenis van Mercedes-Benz (+ 14% ten opzichte van dezelfde periode in 2009). Het totale aantal wereldwijde verkopen van Mercedes-Benz Personenwagens kwam in 2010 uit op 1.167.700 eenheden, een stijging van 15% ten opzichte van 2009 toen 1.012.300 auto’s werden geregistreerd. December 2010 was de veertiende opeenvolgende maand waarin dubbele groeicijfers werden gerealiseerd. Deze maand was goed voor 108.100 registraties, een stijging van 11% ten opzichte van de op zichzelf al goede maand december 2009 (97.700 eenheden).

Dr. Dieter Zetsche, CEO van Daimler AG en hoofd van Mercedes-Benz Cars over de cijfers: “Afgelopen jaar waren we zeer succesvol. We hebben vrijwel al onze doelen overtroffen, sommige ervan zelfs zeer overtuigend. Onze verkoopcijfers ontwikkelden zich op veel markten beter dan verwacht. Onze voorspelling van minimaal tien procent verkoopgroei voor het jaar 2010 bleek dan ook meer dan juist. Onze groei was sterker dan die van de markt als geheel en daardoor hebben we ons marktaandeel weten te versterken. Naast het succes van de E- en de S-Klasse sprongen ook de sterke groeicijfers in China, Brazilië, Rusland en India in het oog. Bovendien zijn we zeer tevreden met de resultaten in de VS.”

Positieve verwachting voor 2011 dankzij productoffensief
Zetsche over de vooruitzichten voor 2011: “2011 belooft een goed jaar voor Mercedes-Benz te worden. We beschikken nu al over een aantrekkelijk en concurrerend modellengamma. Dankzij de introductie van een brede range nieuwe modellen verwachten we in 2011 extra momentum te genereren.”

Het productoffensief voor 2011 begint met de marktintroductie van de nieuwe CLS in januari. De orderstroom voor het nieuwe model geeft aan dat het succes van de CLS aanhoudt. De nieuwe CLS kenmerkt zich door zijn fascinerende design, een zeer hoog kwaliteitsniveau, een zeer hoge mate van efficiency en de beschikbaarheid van hoogwaardige veiligheidsvoorzieningen. Daarmee is hij dé belichaming van de merkwaarden Perfectie, Fascinatie en Verantwoordelijkheid. Het modellenoffensief wordt in het voorjaar vervolgd met de introductie van de nieuwe C-Klasse, het meest verkochte model van Mercedes-Benz. De komst ervan zal het verkoopmomentum naar verwachting aanzienlijk versterken. Ook de nieuwe SLK en C-Klasse Coupé leveren in dat opzicht een belangrijke bijdrage. In de herfst van 2011 wordt de nieuwe M-Klasse geïntroduceerd. Deze zorgt naar verwachting voor extra vraag in het SUV-segment. Eind dit jaar presenteert Mercedes-Benz bovendien de nieuwe B-Klasse, de eerste representant van een compleet nieuwe, compacte modellengeneratie. Uiteraard blijft Mercedes-Benz doorgaan met de introductie van nieuwe, zeer efficiënte vier-, zes- en achtcilinder motoren en wordt de ECO start/stop functie verder ‘uitgerold.’ De nieuwe C 220 CDI BlueEFFICIENCY vormt daarbij één van de hoogtepunten. Dit model valt op door een gemiddeld verbruik van slechts 4,4 l/100 km (CO2: 117 g/km)


Ruime verdubbeling van verkoopcijfers in China – Mercedes-Benz premiummerk met sterkste groeicijfer; verkoopstijgingen van 40-80% in andere BRIC-landen
In 2010 vestigde Mercedes-Benz in China (inclusief Hong Kong; de derde grootste individuele markt van het merk) elke maand een nieuw verkooprecord. Deze groeicijfers waren bovendien sterker dan die van de belangrijkste concurrenten. Het oorspronkelijke verkoopdoel voor 2010 (120.000 voertuigen) werd al eind november overschreden. Mercedes-Benz leverde op de Chinese markt over 2010 in totaal 148.400 personenwagens af, een stijging van 112% ten opzichte van 2009 toen 70.100 auto’s werden geregistreerd. December 2010 was in China een bijzonder goede maand met 18.300 verkopen (2009: 9.500; stijging van 94%).

Ook op andere markten wist Mercedes-Benz sterke groeicijfers te realiseren. Het premiumsegment in India maakt een bijzonder dynamische ontwikkeling door. Mercedes-Benz verkocht op deze markt 5.800 auto’s, een (boven verwachting sterke) stijging van 80% ten opzichte van 2009. In Rusland vestigde Mercedes-Benz een nieuw verkooprecord met 19.700 verkochte auto’s (+64%). In Brazilië verkocht het merk 7.500 personenwagens (+46%). Bovendien waren er recordverkopen in Zuid-Korea (16.500 auto’s; +86%) en Turkije (12.300 eenheden; +27%). In Zuid-Afrika was Mercedes-Benz met 22.330 afgeleverde auto’s (+16%) marktleider. In Australië (18.900 registraties; +19%) en in Taiwan (7.200 auto’s; +49%) was Mercedes-Benz in 2010 ook zeer succesvol.

VS: 14% groei – versterking marktaandeel; marktleider Canada
In de Verenigde Staten van Amerika overtrof Mercedes-Benz zijn verkoopdoel van 200.000 auto’s. Op de tweede individuele markt voor het merk werden 216.400 auto’s op kenteken gezet, een stijging van 14% ten opzichte van 2009 toen 190.600 auto’s werden verkocht. Met dit resultaat verstevigde Mercedes-Benz er zijn marktaandeel. In Canada vestigde het merk in 2010 een nieuw verkooprecord met 28.100 afgeleverde auto’s (+16% t.o.v. van 2009). Mercedes-Benz is in Canada marktleider in het premiumsegment.

Mercedes-Benz blijft nummer 1 premiummerk in Duitsland
In Duitsland was Mercedes-Benz in 2010 wederom het premiummerk met het hoogste aantal verkochte auto’s. Het marktaandeel bij onze oosterburen steeg aanzienlijk tot 9,6%. In het vierde kwartaal van 2010 wist Mercedes-Benz in Duitsland bovendien een verkoopstijging van 11% te realiseren. Zoals verwacht en tegen de achtergrond van een sterk krimpende markt (-23%) wist Mercedes-Benz in 2010 vrijwel hetzelfde aantal auto’s (265.000) af te zetten als in 2009 (265.500). In geheel West-Europa verkocht Mercedes-Benz in 2010 291.000 personenwagens, een stijging van 2% vergeleken met 2009 (286.100 eenheden). Op veel individuele markten, waaronder het Verenigd Koninkrijk en Spanje was sprake van een verkoopstijging ten opzichte van 2009. In Portugal noteerde Mercedes-Benz zijn beste verkoopjaar ooit met 9.100 registraties (+36%).

E-Klasse Cabriolet completeert E-Klasse-lijn; sterke groeicijfers voor Limousine, Estate en Coupé
De komst van de E-Klasse Cabriolet in het voorjaar vormde de completering van de E-Klasse lijn en daarmee een hoogtepunt in 2010. Met 20.800 verkochte exemplaren was de auto direct een succes. Ook de andere E-Klasse modellen deden het zeer goed. Wereldwijd kozen 208.400 klanten voor een E-Klasse Limousine (+32% ten opzichte van 2009). De E-Klasse Estate liet met 44.400 verkochte exemplaren zelfs een ruime verdubbeling (+157% ) van de verkoopcijfers zien. Van de E-Klasse Coupé werden in 2010 49.600 exemplaren verkocht (+39%).

S-Klasse zet de efficiency- én verkoopstandaard in zijn segment
Naast het succes van de E-Klasse, droeg ook de sterke groei van de verkopen van de S-Klasse bij aan Mercedes-Benz’ hoogwaardige modellenmix over 2010. Wereldwijd kozen 66.500 klanten voor de luxe sedan. Het groeicijfer van 25% ten opzichte van 2009 is des te indrukwekkender aangezien diverse concurrenten nieuwe modellen in dit segment presenteerden. Ook op het gebied van efficiency nam de S-Klasse de leiding. De nieuwe S 250 CDI BlueEFFICIENCY is de zuinigste topklasse limousine ter wereld en de S 350 BlueTEC behoort tot de schoonste dieselmodellen. Als eerste auto in zijn segment werd hij bij de ADAC EcoTest onderscheiden met vijf sterren.

In 2010 zorgde ook de introductie (in het vierde kwartaal) van de nieuwe CL-Klasse voor extra verkoopmomentum. Het aantal verkopen van de luxueuze Coupé steeg met 53% ten opzichte van 2009. 2010 stond bij Maybach in het teken van de introductie van verder verfijnde modellen. De facelift bracht een productieonderbreking met zich mee. Desondanks verkocht Maybach in 2010 in totaal 200 auto’s, hetzelfde aantal als in 2009.

C-Klasse wederom wereldwijd marktleider, SUV-verkopen bereiken record
De C-Klasse, het best verkochte model van Mercedes-Benz, was ook in 2010 zeer succesvol. In totaal werden wereldwijd 250.600 exemplaren van de Limousine-uitvoering verkocht (+11%) en daarmee is de C-Klasse marktleider in zijn segment. Ook de C-Klasse Estate deed het goed. In 2010 werden 62.900 exemplaren verkocht (+9% t.o.v. 2009).

Alle SUV-modellen van Mercedes-Benz hebben een zeer succesvol jaar achter de rug. In totaal verkocht het merk een recordaantal van 250.600 SUV’s. De GLK speelde daarbij een belangrijke rol (verkoopstijging van 20%). Ook de nieuwe R-Klasse (+7%), de M-Klasse (+12%), de GL-Klasse (+28%) en de G-Klasse +19%) deden het bijzonder goed in het afgelopen jaar.

A- en B-Klasse blijven succesvol; emissievrije modellen nu in serieproductie
De A- en de B-Klasse presteerden goed in het jaar voorafgaand aan de introductie van het eerste model van een compleet nieuwe, compacte modellengeneratie. De A- en B-Klasse waren samen goed voor 222.400 registraties (2009: 219.300). De elektrisch aangedreven A-Klasse E-CELL en de B-Klasse F-CELL met brandstofcel tonen de leidende rol van Mercedes-Benz op het gebied van innovatieve technologie en alternatieve aandrijfvormen nog eens extra aan. Beide modellen worden in serieproductie gemaakt. De eerste B-Klasse F-CELL modellen zijn eind 2010 aan klanten in Europa en de VS afgeleverd. De levering van A-Klasse E-CELL start begin dit jaar.

smart fortwo: pionier op het gebied van elektrische mobiliteit
Eind 2009 begon de beperkte serieproductie van de smart fortwo ed (electric drive). De grote vraag naar het model leidde tot een productiedoel van 1.500 exemplaren voor 2010. De helft daarvan was eind 2010 al afgeleverd. Het totale aantal verkopen van smart over 2010 kwam uit op 97.500 exemplaren (2009: 117.000; -17%). Deze ontwikkeling werd vooral beïnvloed door een sterke daling van de verkopen in dit segment, vooral op belangrijke markten als Duitsland, Italië en Frankrijk. Desondanks wist de innovatieve smart fortwo zich in Duitsland voor de tiende achtereenvolgende maand aan de top van zijn segment te handhaven. In China was de smart fortwo zeer populair. In 2010 werden er in totaal 3.900 afgeleverd, een stijging van 116% vergeleken met 2009.
mb.jpg
mb.jpg (42.04 KiB) 4224 keer bekeken
#doeslief
Gebruikersavatar
ruub-sterw201
Berichten: 6355
Lid geworden op: 24 mei 2010 19:30
Mercedes-Benz: W201 + S203
Specialisatie: W201
Locatie: Sliedrecht

11 jan 2011 08:29

Alle SUV-modellen van Mercedes-Benz hebben een zeer succesvol jaar achter de rug. In totaal verkocht het merk een recordaantal van 250.600 SUV’s. De GLK speelde daarbij een belangrijke rol (verkoopstijging van 20%). Ook de nieuwe R-Klasse (+7%), de M-Klasse (+12%), de GL-Klasse (+28%) en de G-Klasse +19%) deden het bijzonder goed in het afgelopen jaar.

Dat is op zich zel bijzonder, als je gaat nadenken dat vrijwel iedereen met z'n downsize mini keineauto actie's bezig is! Mooie cijfers voor de rest, en het lijkt me een strak plan als het zo verder gaat :goedzo:
190D, Deutz Fahr 64', S203 200K
Gebruikersavatar
KMS
Berichten: 255
Lid geworden op: 27 jul 2009 13:15
Mercedes-Benz: S210 E220 Elegance (Facelift)

11 jan 2011 10:42

ruub-sterw201 schreef:Dat is op zich zel bijzonder, als je gaat nadenken dat vrijwel iedereen met z'n downsize mini keineauto actie's bezig is!
Niet binnen het "premium" gamma. SUV's worden altijd maar populairder, de reden waarom weet ik niet (Zijn we op klassieke sedans uitgekeken? Veiliger gevoel?), maar Mercedes/Audi/BMW volgen gewoon in de hype.
Plaats reactie