S 250 CDI: zuinigste en schoonste limousine ter wereld

De officiële media/persberichten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Peter
Oprichter
Berichten: 44419
Lid geworden op: 03 jul 2005 13:19
Mercedes-Benz: ✇ Ja ✇
Locatie: Achterhoek
Contacteer:

22 okt 2010 10:51

Afbeelding
Persbericht
Bron: Mercedes-Benz Nederland
Mercedes-Benz S 250 CDI: zuinigste en schoonste limousine ter wereld

204 pk en 500 Nm bij een verbruik van slechts 5,7 liter per 100 km

Dankzij zijn nieuwe biturbo dieselmotor en de vernieuwde 7G-TRONIC PLUS automatische transmissie is de Mercedes-Benz S 250 CDI BlueEFFICIENCY de zuinigste en schoonste topklasse-limousine ter wereld. Met een vermogen van 150 kW (204 pk) en een koppel van 500 Nm laat de limousine op het gebied van prestaties weinig te wensen over, terwijl het brandstofverbruik met slechts 5,7 liter per 100 kilometer en de CO2-uitstoot van slechts 149 gram per kilometer ongekend laag liggen. Dat resulteert in een B-label voor de korte wielbasis en een A-label voor de lange wielbasis. De S 250 CDI BlueEFFICIENCY is vanaf januari 2011 leverbaar voor € 89.900.


De nieuwe biturbo dieselmotor is uitgevoerd met directe brandstofinspuiting volgens het ‘common-rail’-principe van de modernste generatie. De hoge inspuitdruk van 2.000 bar zorgt mede voor een vermogen en een koppel die op het niveau van een zescilinder-dieselmotor liggen. Standaard is de S 250 CDI BlueEFFICIENCY voorzien van de nieuwe ECO start-/stopfunctie.

De eerste uitvoering met een viercilindermotor in de ruim 60-jarige geschiedenis van de S-Klasse is de eerste auto in zijn segment met een brandstofverbruik van minder dan zes liter per 100 kilometer en een uitstoot van minder dan 150 gram CO2 per kilometer. Met een maximum vermogen van 150 kW (204 pk) en een maximum koppel van 500 Nm blijven de prestaties echter op het voor de S-Klasse gebruikelijke hoge niveau. Zo verloopt de acceleratie van 0-100 km/u in 8,2 seconden en ligt de topsnelheid op 240 km/u.

Het maximum koppel van de 2,1-liter motor is al beschikbaar vanaf 1.600 omw./min. Dit is te danken aan de tweetraps turbocompressie. Deze techniek zorgt voor de prima prestaties. De compacte module voor de tweetraps turbocompressie bestaat uit een kleine hoge-druk-turbocompressor en een grote lage-druk-turbocompressor, die in serie zijn geschakeld.

Dynamisch geregelde motorsteunen dempen trillingen
Om comfort te garanderen op het niveau dat van de S-Klasse mag worden verwacht, beschikt de nieuwe S 250 CDI BlueEFFICENCY over innovatieve, dynamisch geregelde motorsteunen. De stevigheid en dempende werking van deze steunen variëren, afhankelijk van het toerental van de motor, de last en de snelheid waarmee wordt gereden. Hiermee wordt voorkomen dat ongewenste trillingen en geluiden van de motor worden doorgegeven naar de carrosserie.

De S 250 CDI BlueEFFICIENCY wordt geleverd met de nieuwe 7G-TRONIC PLUS automatische transmissie, die nog efficiënter is dan zijn voorganger. Een nieuw ontwikkelde torsiedemper draagt bij tot het verminderen van trillingen, die bij lage toerentallen en een klein aantal cilinders nog wel eens kunnen voorkomen. Mercedes-Benz heeft dit opgelost door een zogeheten ‘twin-turbine-demper’, die bovendien is uitgevoerd met een ronddraaiende pendule. Afhankelijk van het toerental van de motor verplaatst deze het centrale zwaartepunt, waardoor zelfs in de zuinigste stand het comfort niet wordt beperkt.
31013

Meer foto's onderweg
#doeslief
W220L
Berichten: 3441
Lid geworden op: 19 okt 2005 08:53
Mercedes-Benz: E55 AMG
Specialisatie: Wachten

22 okt 2010 16:12

Ik behelp me nog maar even met de S350 CDI, nog een jaar of 2... ;)
Plaats reactie